Wat zou u doen met 10 miljard?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor Chaya » 17 aug 2017 13:32

Het NRC kopte in Opinie:
10 miljard om Nederland te verbeteren.

De hogere economische groei die het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag voorspelde, biedt het kabinet ruimte op de begroting. De goed draaiende economie zal bij het huidige beleid de komende jaren tot overschotten op de begroting leiden, stelt het CPB. Voor het nieuwe kabinet wordt het daarmee eenvoudiger om geld te vinden voor nieuwe uitgaven of om de lasten te verlichten. Dat hangt uiteraard af van politieke opvattingen en ideeën over verstandig begrotingsbeleid.

NRC riep op om te mailen: Waar zou u tien miljard aan uitgeven om Nederland te verbeteren?

Ik stel deze vraag hier. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2017 14:08

Als je het eerlijk vraagt: 100% investeren en het rendement jaarlijks onder de bevolking verdelen (naar inkomen). Ik geloof dat ze in Noorwegen zoiets hebben gedaan met de olieopbrengsten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor elbert » 18 aug 2017 09:57

Het geld is in principe van de bevolking, laat die er dan ook zelf maar over beschikken. Dat is beter dan dat bepaalde lobbygroepen in Den Haag besluiten wat er met ons geld wordt gedaan. Andermans geld uitgeven is heel gemakkelijk, maar is vaak ook onverantwoordelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor henkie » 18 aug 2017 10:34

Wat zou je denken van het aflossen van die astronomische staatsschuld van 430 miljard...

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor de passant » 22 aug 2017 10:09

Iets wat we eigenlijk al lang hadden moeten doen , maar oké verder niet gezeurd, ik zou met die 10 miljard de markermeer inpolderen, het duurt dan nog wel 4 jaar voordat je er iets mee kan ,maar dan heb je iets waar in het westen van het land gebrek aan hebt namelijk ruimte voor woningbouw en een hoop andere nuttige zaken.
Dus hup inpolderen van de markerwaard!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2017 11:12

henkie schreef:Wat zou je denken van het aflossen van die astronomische staatsschuld van 430 miljard...


De vraag is natuurlijk bij wie je die schuld hebt. Pensioenfondsen zijn bijvoorbeeld heel erg blij met de betrouwbare, stabiele staatsleningen waarin ze kunnen investeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 aug 2017 12:32

Ik denk dat je nog 3 keer dit bedrag kunt ophalen als je in het onderwijs, de zorg, bij de politie en dergelijke organisaties alle nutteloze managementlagen wegbezuinigd. Vervolgens kun je dat investeren in meer handen aan het bed, meer blauw op straat en meer geld voor de leraar.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor henkie » 22 aug 2017 19:13

Mortlach schreef:De vraag is natuurlijk bij wie je die schuld hebt. Pensioenfondsen zijn bijvoorbeeld heel erg blij met de betrouwbare, stabiele staatsleningen waarin ze kunnen investeren.


Dit jaar zijn de rentelasten over de staatschuld 6,4 miljard. Dat is toch erg jammer van het geld.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2017 09:12

henkie schreef:Dit jaar zijn de rentelasten over de staatschuld 6,4 miljard. Dat is toch erg jammer van het geld.


Nogmaals, dat hang dus helemaal af waar dat geld heen gaat. Pensioenfondsen zijn er erg blij mee. Nu zal niet alles die kant op gaan, maar zolang het geld binnen Nederland blijft, zie ik niet in waarom je zou gaan aflossen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:52

de passant schreef:Iets wat we eigenlijk al lang hadden moeten doen , maar oké verder niet gezeurd, ik zou met die 10 miljard de markermeer inpolderen, het duurt dan nog wel 4 jaar voordat je er iets mee kan ,maar dan heb je iets waar in het westen van het land gebrek aan hebt namelijk ruimte voor woningbouw en een hoop andere nuttige zaken.
Dus hup inpolderen van de markerwaard!

De Markerwaard inpolderen?
Het droogleggen van de markerwaard kost heel wat minder dan die 10 miljard kan ik je vertellen. Op dit moment is het zo dat er in de Markerwaard een waddengebied opgespoten wordt, omdat we met onze inpolderdrift hier en daar toch de natuur wat over het hoofd gezien hebben.
Bovendien hebben we in een tijd van extremer wordend weer en gemiddeld gezien hogere waterstanden de zoetwaterberging van een Markermeer harder nodig dan de grond die er in de komende tien jaar te winnen zou zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor elburger » 23 aug 2017 15:15

de passant schreef

[quote][/quote]Dus hup inpolderen van de markerwaard!

Ik snap echt niet dat jij met dit voorstel kunt komen!
De Markerwaard is uitermate belangrijk voor de zoetwater bevoorrading voor NL.
Eën ding is zeker, water wordt het nieuwe olie!
Met het veranderende klimaat wordt het overal droger.
Dit kun je nu al merken in de VS, in Zuid Europa, Afrika enz, enz.
10 Miljard zou ik gebruiken om NL olie vrij te maken.
Uiteraard zal men nooit helemaal zonder olie kunnen maar het toch wel grotendeels.
Verder een paar miljard investeren in onderwijs, ouderzorgen voedsel..
In Nederland heeft men sinds heel kort bestrijdingsmiddelvrije aardappelen "gemaakt"..hiermee kan men in Afrika en Aziatische, landen ook helpen de voedsel voorziening op stand te krijgen.
Maar...daar heb je het waterprobleem al weer, dus ook daar zou aandacht voor moeten zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor elbert » 25 aug 2017 11:43

elburger schreef:Met het veranderende klimaat wordt het overal droger.
Dit kun je nu al merken in de VS, in Zuid Europa, Afrika enz, enz.
Nee hoor, dat is niet het geval. Op sommige plaatsen wordt het (tijdelijk) droger, op andere natter. Dat hangt ook af van het optreden van El Nino's (zoals vorig jaar, wat correleert met droogte in Oost-Afrika) en dergelijke.
elburger schreef:10 Miljard zou ik gebruiken om NL olie vrij te maken.
Uiteraard zal men nooit helemaal zonder olie kunnen maar het toch wel grotendeels.
De komende jaren wordt er voor tientallen miljarden euro's in windmolens gestoken. Zogenaamd voor het klimaat, maar die molens hebben daar geen meetbare invloed op. Weggegooid geld, dus ik zou die 10 miljard daar niet in investeren.
elburger schreef:Verder een paar miljard investeren in onderwijs, ouderzorgen voedsel..
In Nederland heeft men sinds heel kort bestrijdingsmiddelvrije aardappelen "gemaakt"..hiermee kan men in Afrika en Aziatische, landen ook helpen de voedsel voorziening op stand te krijgen.
Dat lijken me al heel wat zinvollere doelen voor dit geld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor elburger » 25 aug 2017 14:59

elbert schreef

De komende jaren wordt er voor tientallen miljarden euro's in windmolens gestoken. Zogenaamd voor het klimaat, maar die molens hebben daar geen meetbare invloed op. Weggegooid geld, dus ik zou die 10 miljard daar niet in investeren.


Ik heb het niet specifiek over windmolens gehad.
Ten eerste omdat ik daar niet zo in geloof.
Nederland zou moeten investeren voor onderzoek in getijden centrales, zonneparken, en misschien zijn er nog wel enige mogelijkheden.

Wat betreft de droogte wil ik nog graag het volgende meegeven.
El Nino is inderdaad een factor, maar recent onderzoek wijst uit dat zuid europa eind deze eeuw het klimaat van midden Afrika kent, de mensen gaan op vakantie naar Scandinavië, omdat het in onze landstreken Spaans warm is zoals het nu daar het geval is met zomers temperaturen die ruim de 35 graden overschrijden.
Nu ben ik geen wetenschapper maar één ding weet ik wel.
De C02 uitstoot wordt daardoor enorm groot t.o.v. heden.
Denk maar eens aan de permafrost vlaktes die hun CO2 daardoor prijsgeven.
Dit even ter zijde.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor StillAwake » 25 aug 2017 15:34

elburger schreef:elbert schreef



Ik heb het niet specifiek over windmolens gehad.
Ten eerste omdat ik daar niet zo in geloof.
Nederland zou moeten investeren voor onderzoek in getijden centrales, zonneparken, en misschien zijn er nog wel enige mogelijkheden.

Wat betreft de droogte wil ik nog graag het volgende meegeven.
El Nino is inderdaad een factor, maar recent onderzoek wijst uit dat zuid europa eind deze eeuw het klimaat van midden Afrika kent, de mensen gaan op vakantie naar Scandinavië, omdat het in onze landstreken Spaans warm is zoals het nu daar het geval is met zomers temperaturen die ruim de 35 graden overschrijden.
Nu ben ik geen wetenschapper maar één ding weet ik wel.
De C02 uitstoot wordt daardoor enorm groot t.o.v. heden.
Denk maar eens aan de permafrost vlaktes die hun CO2 daardoor prijsgeven.
Dit even ter zijde.

Getijdencentrales?
Op twee meter tij?
Kansloos...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat zou u doen met 10 miljard?

Berichtdoor elburger » 25 aug 2017 19:18

StillAwake schreef

Getijdencentrales?
Op twee meter tij?
Kansloos...


Ik schreef dus onderzoek moeten doen.
Dit zou een exportproduct kunnen zijn en het is een bevordering in de wereld om olie armer afhankelijk te worden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten