Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Discussies over het nieuws en de politiek.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2018 10:18

Regeerakkoord of niet, maar moet echt alles maar wijken voor economie en geld? Het is al zelden echt stil, zelfs niet op de Veluwe, omdat er altijd wel ergens razend verkeer te horen is. Wat is er op tegen om een nieuwe luchthaven in zee te bouwen, van energie voorzien door windmolens een eindje verderop op diezelfde Noordzee?
In Te, Domine, speravi, non confundar in aeternum.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2018 10:53

Optimatus schreef:Regeerakkoord of niet, maar moet echt alles maar wijken voor economie en geld? Het is al zelden echt stil, zelfs niet op de Veluwe, omdat er altijd wel ergens razend verkeer te horen is. Wat is er op tegen om een nieuwe luchthaven in zee te bouwen, van energie voorzien door windmolens een eindje verderop op diezelfde Noordzee?

Graag zelfs! ik denk dat ik dan per direct teruggehaald word naar Nederland om mee te werken in de aanleg.
Ik denk alleen dat je je enorm op het prijskaartje verkijkt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2018 14:47

Ah joh, verhogen we toch gewoon wat belastingen? Geld genoeg in dit land, haal het maar bij de sterkste schouders (die natuurlijk al iets boven modaal te vinden zijn).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2018 16:18

Optimatus schreef:Regeerakkoord of niet, maar moet echt alles maar wijken voor economie en geld? Het is al zelden echt stil, zelfs niet op de Veluwe, omdat er altijd wel ergens razend verkeer te horen is. Wat is er op tegen om een nieuwe luchthaven in zee te bouwen, van energie voorzien door windmolens een eindje verderop op diezelfde Noordzee?

Regeerakkoord of niet ? Wat betekend een handtekening van de C.U. ?
Ja hoor daar gaan we weer - probleem doorschuiven naar de Randstad.
Enig idee van de investering van een vliegveld in zee ? Ik denk het niet.
Die windmolens is een goed plan die zetten we erbij in Lelystad.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2018 16:19

Katlheen schreef:Ah joh, verhogen we toch gewoon wat belastingen? Geld genoeg in dit land, haal het maar bij de sterkste schouders (die natuurlijk al iets boven modaal te vinden zijn).

Hoor je daar zelf ook bij ?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 09 jan 2018 09:21

rotterdam schreef:Enig idee van de investering van een vliegveld in zee ? Ik denk het niet.

Schiphol in zee kost ca. 20 - 30 miljard euro.
Zet dat tegenover uitbreiding van Lelystad: 200 miljoen euro.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 jan 2018 09:41

Dan wordt het Lelystad dus. Scheelt een hoop geld. Kan men in de tussentijd geld opzij zetten voor een vliegveld in de Noordzee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2018 10:44

Als je een stuk land kunt creëren voor een haven, kan dat ook voor een luchthaven.

Ik vraag me sowieso af waarom er gekozen is voor Lelystad en niet voor het upgraden van, bijvoorbeeld, Eindhoven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2018 11:05

Optimatus schreef:Als je een stuk land kunt creëren voor een haven, kan dat ook voor een luchthaven.

Ik vraag me sowieso af waarom er gekozen is voor Lelystad en niet voor het upgraden van, bijvoorbeeld, Eindhoven.

Ik neem aan dat je doelt op de Maasvlakte?
Ten eerste ligt dat niet ver op zee (ivm waterdiepte)
Ten tweede is de opgespoten oppervlakte relatief klein (het zijn vooral havens)
Ten derde is een uitbreiding van een haven werkelijk niet op een andere (goedkopere) plek mogelijk
Ten vierde is de bereikbaarheid van een dergelijk eiland erg duur in de exploitatie.
Bovendien: heb je enig idee van het totale kostenplaatje van de Maasvlakte (vooral de tweede...)?

Waarom is er niet gekozen voor de upgrade van Eindhoven:
Lelystad ligt centraler voor Nederland
Lelystad heeft meer ruimte
Ook de huidige plannen met Lelystad houden een upgrade van een bestaande luchthaven in.
Lelystad heeft minder bewoning in de directe omgeving, waardoor de overlast minder mensen treft als bij Eindhoven of Rotterdam/The Hague (of Schiphol zelf)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2018 12:29

Ik vind het altijd wat beperkt om uitsluitend over de kosten te praten. Kosten betekenen ook werkgelegenheid, innovatie, bouwen. Als men uitsluitend naar de kosten was blijven kijken, waren grote projecten als de drooglegging van de Zuiderzee en de Deltawerken nooit gerealiseerd. Ik vind het eenzijdig kijken naar kosten doorgaans getuigen van een vorm van stijfburgerlijk boekhoudertjesgedrag.

Nu is navelstaren en bang bibberen wel een beetje de tijdgeest, gezien de successen van flutpartijen als PVV en FVD. Ik meen dat een schiphol-in-zee al eens is onderzocht, maar er zijn nu plannen voor een windmoleneiland ergens in de Noordzee. Met de kennis die je daarmee opdoet, zou je meer kunnen doen dan alleen een paar windmolens neerzetten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2018 14:23

Optimatus schreef:Ik vind het altijd wat beperkt om uitsluitend over de kosten te praten. Kosten betekenen ook werkgelegenheid, innovatie, bouwen. Als men uitsluitend naar de kosten was blijven kijken, waren grote projecten als de drooglegging van de Zuiderzee en de Deltawerken nooit gerealiseerd. Ik vind het eenzijdig kijken naar kosten doorgaans getuigen van een vorm van stijfburgerlijk boekhoudertjesgedrag.

Nu is navelstaren en bang bibberen wel een beetje de tijdgeest, gezien de successen van flutpartijen als PVV en FVD. Ik meen dat een schiphol-in-zee al eens is onderzocht, maar er zijn nu plannen voor een windmoleneiland ergens in de Noordzee. Met de kennis die je daarmee opdoet, zou je meer kunnen doen dan alleen een paar windmolens neerzetten.

Qua kosten zou dit overigens een veelvoud van de deltawerken, de maasvlakte en de zuiderzee betekenen.
Daarnaast is de meerwaarde niet echt aantoonbaar. Dat beetje geluidsoverlast op de veluwe weegt niet op tegen de geluidoverlast in de kuststrook (geluid draagt heel ver over water) en de extra reistijd die nodig zou zijn om dit eiland te bereiken.
Meerwaarde hoeft niet eens economisch te zijn.
Een meerwaarde die bij de deltawerken in veiligheid zat, bij de maasvlakte heel direct in economisch belang terug te rekenen was en bij de zuiderzeewerken in extra landbouwgrond gevonden werd.
Technisch gezien is het door jou aangehaalde windmoleneiland geen eiland (de artist impressions ten spijt), en om met de daarmee opgedane kennis een vliegveld op zee te willen bouwen getuigt mijns inziens alleen van gebrek aan kennis van zaken.

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de kennis om een dergelijk project uit te voeren in Nederland zeker voorhanden is. Ik ben ooit geland op een vliegveld wat deels in zee lag, ik meen dat het Singapore was. Technisch is het haalbaar, en clubs als Haskoning, Boskalis en van Oord zullen in de rij staan. Mijn zegen hebben ze, ik denk dat ik zeker betrokken zou worden in de aanleg (althans, in de benodigde schepen en de ontwikkeling daarvan).

Overigens, een vliegveld in Lelystad is technisch gesproken een vliegveld in zee ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2018 16:08

Dat laatste is technisch inderdaad het geval :)

Het gaat me niet zozeer om de geluidsoverlast alleen, maar om een heel ander punt. In de Randstad meent men het allemaal wel een iets te goed te weten. Ik heb het grote voorrecht, net buiten de Randstad te kunnen wonen en toch binnen aanvaardbare tijd in de Kuip te kunnen zijn. Wat me opvalt, is dat - vooral Amsterdam, Rotterdam heeft dat echt veel minder - in de stad men wel even meent te kunnen bepalen wat er elders gebeurt.

Een aardig voorbeeld was het wat komische antizwartepietenprotest in Dokkum. Het toonde aan, dat deze antipieten uitermate goed geïntegreerd zijn (randstedelijk-Amsterdamse betweterigheid ten op) en dat de Randstad (i.e. Amsterdam) erg graag aan de rest van het land oplegt wat er moet gebeuren.

Op dat punt begrijp ik de irritatie bij de Groningers erg goed. Zij voorzien Holland al decennia van gas, maar lijden zelf grote schade. Die schade wordt aan alle kanten gebagatelliseerd, maar een metrolijntje in Amsterdam is eindeloos veel duurder geworden, maar dan haalt men de schouders op. Die ongelijkheid irriteert mensen mateloos.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 09:57

Ik ben niet tegen Schiphol in de Noordzee, omdat het 20 tot 30 miljard euro kost. Maar wel als dat betaald moet worden uit mijn zak. De overheidsprojecten van de laatste decennia zijn geen goed voorbeeld van goede besteding van belastinggeld. De Tweede Maasvlakte, de Betuwelijn en de HSL zijn schoolvoorbeelden van projecten die mooi lijken, maar achteraf tegenvallen. De bouwkosten zijn toch veel hoger dan verwacht en de exploitatie valt tegen.

Dus: laat de overheid buiten grote projecten blijven, maar alleen de mogelijkheden bieden voor marktpartijen om projecten te realiseren. Minder risico voor de belastingbetaler en minder gezeur door kortzichtige politici.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 jan 2018 10:27

Lelystad uitbreiden zou wel goed voor de werkgelegenheid zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jan 2018 22:01

Arco schreef:Ik ben niet tegen Schiphol in de Noordzee, omdat het 20 tot 30 miljard euro kost. Maar wel als dat betaald moet worden uit mijn zak. De overheidsprojecten van de laatste decennia zijn geen goed voorbeeld van goede besteding van belastinggeld. De Tweede Maasvlakte, de Betuwelijn en de HSL zijn schoolvoorbeelden van projecten die mooi lijken, maar achteraf tegenvallen. De bouwkosten zijn toch veel hoger dan verwacht en de exploitatie valt tegen.

Dus: laat de overheid buiten grote projecten blijven, maar alleen de mogelijkheden bieden voor marktpartijen om projecten te realiseren. Minder risico voor de belastingbetaler en minder gezeur door kortzichtige politici.

Maasvlakte 2 is goedkoper geweest dan gepland.
Slecht voorbeeld dus!

Terug naar “Actualiteit & Politiek”