Gemeenteraadsverkiezingen 2018

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 24 feb 2018 19:05

[quote]Ik heb andere ervaringen. In mijn vorige woonplaats heb ik me als vrijwilliger aangemeld bij de lokale afdeling van een landelijke partij. Binnen een week werd ik gebeld en binnen 2 weken was ik bestuurslid (wat toen nog wel door een ledenvergadering bekrachtig moest worden) en had ik inspraak in het partijprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Een maand of 2 later had ik echter een huis in een andere gemeente gekocht en heb ik mijn werk aldaar /quote]


Ik denk dat het bij de SP het lastigst is. Je moet haast 5 jaar actief de straat op zijn geweest om wat te worden :D

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 05 mar 2018 21:15

Weet iemand hoe het zit met burgemeesters ?

Ik vind het enigszins opmerkelijk dat er geen SP en PVV burgemeesters zijn, het zijn allebei redelijk grote partijen. Wil de overheid dit expres niet ?
In Oost-Groningen was er na de oorlog een communistische burgemeester, maar die werd snel afgezet omdat hij vermeende banden zou hebben met Moskou

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2018 21:21

Dat heet Partijkartel. Qua afspiegeling zou je inderdaad wel wat SP en PVV burgemeesters mogen verwachten, maar op de een of andere manier bestaan die blijkbaar niet. Heel toevallig allemaal. Je zou bijna gaan geloven in een complot, nietwaar?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 05 mar 2018 21:34

Nja.. het doel van de burgemeester is ( mede met de politie ) de rust te handhaven, de personen die burgemeesters mogen benoemen zien SP en PVV klaarblijkelijk als mensen die graag willen dat de bevolking in opstand komt misschien vandaar... Het eerlijkst naar mijn idee zou zijn; of een gekozen burgemeester (kans dat er een SP/PVV tussen zit is groter) of te kijken naar de aantallen politieke figuren per partij.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2018 22:25

Ach, dat is wat men denkt dat zo'n burgemeester gaat doen. Dat is gewoon onzin, maar dat wordt natuurlijk graag geroepen. Alles voor de macht.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2018 08:56

Geytenbeekje schreef:Nja.. het doel van de burgemeester is ( mede met de politie ) de rust te handhaven, de personen die burgemeesters mogen benoemen zien SP en PVV klaarblijkelijk als mensen die graag willen dat de bevolking in opstand komt misschien vandaar... Het eerlijkst naar mijn idee zou zijn; of een gekozen burgemeester (kans dat er een SP/PVV tussen zit is groter) of te kijken naar de aantallen politieke figuren per partij.


Een burgemeester is in Nederland altijd een vertegenwoordiger van de Kroon (dus van het landsbestuur) in het lokale bestuur geweest en op deze manier een schakel tussen landelijk en plaatselijk bestuur. Daar is in de 19e eeuw voor gekozen. Er zijn diverse alternatieven gelanceerd, maar die konden tot dusver niet rekenen op een meerderheid.

Een burgemeester wordt tegenwoordig als volgt benoemd: de vacante gemeente schrijft een vacature uit. Daar kun je op reageren. De vertrouwenscommissie leest alle sollicitaties en uiteindelijk worden er een paar, in een door de vertrouwenscommissie bepaalde volgorde, voorgedragen en dan volgt er een benoeming.

Dat er geen PVV'ers burgemeester worden is vrij logisch. Er is namelijk maar één PVV-lid in Nederland en dat zit in Tweede Kamer (tenzij het lid weer ergens op kosten van de belastingbetaler bij Poetin zit te slijmen of met Le Pen iets aan het doen is). De SP is een relatief kleine partij en lang niet in alle gemeenteraden vertegenwoordigd. Dan is de kans, dat een SP'er burgemeester wordt, navenant kleiner.

Het gebabbel over een partijkartel is natuurlijk nonsens. Dan zouden partijen als GroenLinks, SGP, ChristenUnie en lokale partijen geen schijn van kans maken om een burgemeester te leveren. Zo heeft voorheen Gemeentebelang Bergambacht (nu Gemeentebelang Krimpenerwaard) twee burgemeesters geleverd: één in Hillegom en één in Someren, beide op dit moment nog in functie. Voor een lokale partij van een kleine gemeente als Bergambacht was, was dat natuurlijk een topprestatie en blijkbaar zijn kleine, niet landelijk gewortelde partijen wel degelijk in staat, goede burgemeesters te leveren.

Burgemeesters moeten geen afspiegeling zijn van de landelijke verhoudingen, maar benoemd of gekozen worden op grond van wat de gemeente wil. Ik ben wel voor een gekozen burgemeester, maar dan door de gemeenteraad, zoals dat bij een kabinetsformatie ook het geval is.

Maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van Kathleen op de eerder geplaatste video, waarin Baudet aantoonbaar loopt te liegen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 06 mar 2018 11:22

Of veel SP-leden die in de politiek actief zijn/willen worden willen niet als burgemeester optreden
Of de vertrouwenscommissie vertrouwt SP leden niet, in toch redelijk wat gemeenten is de SP actief (121)
Maar er is wel meer zoals Marechaussee en al die andere hoge piefen die door de burgemeester moeten worden aangestuurd.

Ik geloof dat er lobbywereld achter zit die niet wil dat bepaalde partijen burgemeesters aflevert
GroenLinks is landelijk een elitaire partij die graag doet wat de overheid zegt net als de andere partijen
Partijen als 50PLUS Partij voor de Dieren PVV FvD SP DENK zullen wel nooit een burgemeester afleveren niet omdat ze het niet willen maar omdat de vertrouwenscommissie dat niet wil.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2018 12:49

De SP leverde geen burgemeesters omdat de partij tegen benoemde burgemeesters was.
De PVV heeft maar één lid, dus zullen er geen PVV burgemeesters komen.
DENK, PvdD, 50 Plus en FvD bestaan nog niet lang dus daar kun je nu nog niets van zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor elbert » 06 mar 2018 14:02

@Optimatus: aangezien een burgemeester boven de partijen hoort te staan, zou je verwachten dat een burgemeester net zo goed partijloos kan zijn. Het gaat bij het besturen immers om competentie en niet om partijpolitieke kleur?
Maar ja, dat is de theorie.
De praktijk is dat de partijpolitiek weldegelijk van belang is, waarbij de partijen elkaar bij toerbeurt de burgemeestersposten toespelen. Competentie is hierbij van minder belang dan de vraag of we nog een paar politici op de reservebank van de partij hebben die we ergens moeten stallen.
Want bij politieke partijen zitten vaak niet de meest competente mensen, die zitten meestal in het bedrijfsleven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 06 mar 2018 14:06

De SP leverde geen burgemeesters omdat de partij tegen benoemde burgemeesters was.

Dat is niet helemaal waar want nu zijn ze wel voor :lol:


Ach ja wat zit ik ook te zeuren, een burgemeester is onpartijdig (zo moet het zijn)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2018 14:29

Geytenbeekje schreef:Dat is niet helemaal waar want nu zijn ze wel voor :lol:


Ach ja wat zit ik ook te zeuren, een burgemeester is onpartijdig (zo moet het zijn)


Dat klopt, maar deze verandering heeft nog maar recent plaatsgevonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Geytenbeekje » 15 mar 2018 14:37

Emile Roemer
Waarnemend Burgemeester Heerlen, het begin is er...

https://www.ad.nl/politiek/emile-roemer ... ~a0fb627d/

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2018 13:06

Ik moest inderdaad nog even aan je denken toen het in het nieuws was :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor rotterdam » 17 mar 2018 16:30

Geytenbeekje schreef:Partijen als 50PLUS Partij voor de Dieren PVV FvD SP DENK zullen wel nooit een burgemeester afleveren niet omdat ze het niet willen maar omdat de vertrouwenscommissie dat niet wil.


Zeg nooit "nooit".
In 1982 benoemde minister van Binnenlandse Zaken Ed van Thijn de communiste Hanneke Jagersma (CPN) tot burgemeester van de gemeente Beerta. Zij werd daarmee de eerste en tot nu toe enige communistische burgemeester van Nederland.

Yoshi

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Berichtdoor Yoshi » 17 mar 2018 17:33

Ik vind het vrij moeilijk om tot een weloverwogen keuze te komen voor de gemeente waarin ik nu woon. In mijn vorige gemeente speelde er van alles en nog wat en was het veel makkelijker een keuze maken. Hier gaat eigenlijk alles zijn gangetje en loopt het vrij soepeltjes. Wie heeft hier ook last van en hoe kom jij dan tot een weloverwogen keuze als de smaakverschillen minimaal zijn?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten