Powervrouwen in de politiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2017 13:23

De christelijke powervrouw van de formatietafel
De nieuwe formatiepoging heeft in ieder geval één ding gemeen met de vorige: net als met GroenLinks schuift er weer een vrouw aan. ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten kan van ‘ideale secondant’ promoveren naar een ministerschap.

http://www.ad.nl/politiek/de-christelij ... l~ad7dd64d

Wat mij betreft wordt zij minister.
Welke portefeuille zou bij haar passen denken jullie? Sociale zaken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor benefietdiner » 06 jul 2017 21:02

Beetje vreemd. Als er een vrouw in de politiek komt geen bezwaar maar als er vrouwelijk dominees komen zijn de rapen gaar.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2017 10:16

We mogen wel een voorbeeldje nemen aan Canada, waar het kabinet uit 15 mannen en 15 vrouwen bestaat.

Toen premier Trudeau werd gevraagd waarom hij voor een gelijkwaardige verdeling had gekozen, was zijn antwoord simpelweg "omdat het 2015 is"

https://www.theguardian.com/world/2015/ ... in-trudeau
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor Nina » 07 jul 2017 10:34

Ik zou gezegd hebben: omdat het een weergave van de samenleving is.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor StillAwake » 07 jul 2017 10:51

Zoek capabele Personen, geslacht doet er niet toe...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor naamloos » 07 jul 2017 13:49

... en als er genoeg capabele personen zijn dan netjes verdelen op geslacht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2017 15:02

StillAwake schreef:Zoek capabele Personen, geslacht doet er niet toe...


Het blijkt echter dat als je niet specifiek zegt dat je op een gelijke verdeling uit bent, je vaak toch uitkomt op een meerderheid aan blanke mannen. Daar is allerlei interessant onderzoek naar verricht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor StillAwake » 07 jul 2017 18:09

Mortlach schreef:Het blijkt echter dat als je niet specifiek zegt dat je op een gelijke verdeling uit bent, je vaak toch uitkomt op een meerderheid aan blanke mannen. Daar is allerlei interessant onderzoek naar verricht.

Klopt, maar keer op keer blijkt ook dat vrouwen die via een quotum naar boven gedirigeerd worden als excuustruus gezien worden en niet serieus genomen worden..
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor ben db bd » 07 jul 2017 23:24

wijlen mijn stoere, knappe (vond men) zus zaliger, was sterker dan alle jongens in de buurt. Jarenlang dacht ik dat dit normaal was, totdat ik leerde dat hier van een speling van de natuur sprake was. Zij en Pippie Langkuis :wink:
In haar latere leven kreeg ze als vrouw toch last van het feit dat ze geen bijpassende zware botstructuur had. Het woord Powervrouwen komt op mij dan ook niet positief over. 'Gewild' zou ik het willen noemen. (gedwongen en daarom onecht). 'Doe maar gewoon, dan doe je gek zat'.
En erken dat we nog steeds wel allemaal gelijkwaardig zijn, maar gelukkig niet allemaal gelijk. (in alles hetzelfde)

Ook deel ik de mening dat quota heel ongezond zijn en minachting oproepen. Echt bekwame vrouwen zien we hier dan ook dus steeds tegen zijn.
Canada komt op mij dan hierin ook uitermate geforceerd over. Net zo dom als dat er net zoveel broeders als zusters op de verpleegafdeling zouden moeten worden aangenomen, wat geen mens in haar hoofd zou halen, toch?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Powervrouwen in de politiek

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2017 09:52

ben db bd schreef:wijlen mijn stoere, knappe (vond men) zus zaliger, was sterker dan alle jongens in de buurt. Jarenlang dacht ik dat dit normaal was, totdat ik leerde dat hier van een speling van de natuur sprake was. Zij en Pippie Langkuis :wink:
In haar latere leven kreeg ze als vrouw toch last van het feit dat ze geen bijpassende zware botstructuur had. Het woord Powervrouwen komt op mij dan ook niet positief over.

Een powervrouw hoeft lichamelijk helemaal niet sterk te zijn. Mevrouw Kroes bijvoorbeeld kun je omver blazen, zo tenger is zij.
Een powervrouw is iemand die weet EN doet wat zij kan, maar weet ook waar de grenzen van haar vermogen en kunnen liggen.
En ach, het is ook maar een benaming.
Ik denk dat hij bedacht is omdat het vaak vrouwen betreft op een "mannenpositie" en daarom letterlijk uitspringen boven de middelmaat.
Iedere vrouw mag er zijn, ook in de politiek. Maar juist die vrouwen dat beetje extra hebben, moeten de mogelijkheid krijgen om een hoge positie te bekleden, zoals minster of staatssecretaris.

StillAwake schreef:Zoek capabele Personen, geslacht doet er niet toe...

Inderdaad.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten