Roken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Roken

Berichtdoor Johan100 » 04 jan 2017 19:32

http://nos.nl/artikel/2105852-nieuwe-re ... atjes.html
-Stop nu- blijf leven voor je naaste familie en vrienden
-Roken veroorzaakt verstoppingen van de bloedvaten, hartaanvallen en vaatziektes
-Rokers sterven jonger
-Roken schaadt uw gezondheid
-Roken is dodelijk
-Rokers sterven jonger
-Roken vergroot de kans op blindheid
etc.

Veel mensen zullen de anti-rookreclames wel kennen. Ze staan nota bene op de pakjes waar de hele slechte rookwaren zelf inzitten die wel gewoon worden verkocht. Tegenwoordig, sinds niet zo'n lange tijd staan er ook 'afschrikwekkende' plaatjes op in 'de strijdt tegen het roken'. Dit moet allemaal van de overheid.
Het komt mij nogal onlogisch over. Als het werkelijk zo slecht is als ze beweren, waarom mag het dan wel verkocht worden, vraag ik me dan af. Dit komt een beetje over als pappen en nathouden.

Als de overheid echt zijn verantwoordelijkheid neemt, verbieden ze wel de verkoop ervan!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Roken

Berichtdoor pindas83 » 04 jan 2017 19:42

Johan100 schreef:http://nos.nl/artikel/2105852-nieuwe-regels-voor-sigarettenpakjes-gruwelijke-plaatjes.html
-Stop nu- blijf leven voor je naaste familie en vrienden
-Roken veroorzaakt verstoppingen van de bloedvaten, hartaanvallen en vaatziektes
-Rokers sterven jonger
-Roken schaadt uw gezondheid
-Roken is dodelijk
-Rokers sterven jonger
-Roken vergroot de kans op blindheid
etc.

Veel mensen zullen de anti-rookreclames wel kennen. Ze staan nota bene op de pakjes waar de hele slechte rookwaren zelf inzitten die wel gewoon worden verkocht. Tegenwoordig, sinds niet zo'n lange tijd staan er ook 'afschrikwekkende' plaatjes op in 'de strijdt tegen het roken'. Dit moet allemaal van de overheid.
Het komt mij nogal onlogisch over. Als het werkelijk zo slecht is als ze beweren, waarom mag het dan wel verkocht worden, vraag ik me dan af. Dit komt een beetje over als pappen en nathouden.

Als de overheid echt zijn verantwoordelijkheid neemt, verbieden ze wel de verkoop ervan!


Kom op nou Johan, het gaat om de centjes zoals bijna altijd. Wel blijven nadenken hè?! :wink:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Roken

Berichtdoor Johan100 » 04 jan 2017 19:47

Dat laat ik wel aan jou over! Zo te lezen lukt je dat wel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Roken

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2017 14:12

Het kost op de korte termijn veel inkomen aan accijnzen. Wat dat betreft heeft de overheid dit zelf veroorzaakt door zoveel accijns op sigaretten te heffen. Daarnaast is de vraag of verbieden werkt. Toen ze in amerika alcohol eens verboden ontstond er een enorme zwarte handel, maffiapraktijken enzovoorts. En het is lastig om dan de grens te vinden. Want waarom zouden snackbars dan nog wel mogen bestaan? En hoe zit dat met alcohol? Ook maar verbieden? In hoeverre moet je dingen verbieden die een slechte invloed hebben? En is het verbieden dan altijd de beste optie of kan je beter gaan uitleggen waarom ze het niet moeten doen? Dat lijkt wel langzaam vruchten af te werpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lock&Stock

Re: Roken

Berichtdoor Lock&Stock » 05 jan 2017 15:14

Johan100 schreef:Als het werkelijk zo slecht is als ze beweren


Je maakt een grapje zeker?

Johan100 schreef:waarom mag het dan wel verkocht worden, vraag ik me dan af. Dit komt een beetje over als pappen en nathouden.


Omdat persoonlijke vrijheden belangrijk zijn. Alcohol en ongezond eten zijn ook heel slecht voor de gezondheid, maar je wilt toch niet dat de overheid gaat vertellen wat je wel of niet mag eten?

De overheid is verantwoordelijk voor goede voorlichting zodat je zelf een weloverwogen beslissing kan maken.

Johan100 schreef:Als de overheid echt zijn verantwoordelijkheid neemt, verbieden ze wel de verkoop ervan!


En dat helpt? Zoals de drooglegging in de VS? Zoals de War on Drugs die inmiddels door iedereen als een totale faal wordt gezien? Verbieden helpt niet.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Roken

Berichtdoor Pcrtje » 06 jan 2017 11:41

Johan100 schreef:Het komt mij nogal onlogisch over. Als het werkelijk zo slecht is als ze beweren (...)
Meen je dit serieus? :shock:

Johan100 schreef:Veel mensen zullen de anti-rookreclames wel kennen. Ze staan nota bene op de pakjes waar de hele slechte rookwaren zelf inzitten die wel gewoon worden verkocht. Tegenwoordig, sinds niet zo'n lange tijd staan er ook 'afschrikwekkende' plaatjes op in 'de strijdt tegen het roken'. Dit moet allemaal van de overheid.
Die afschrikwekkende plaatjes helpen niet zoveel, dus ik ben het met je eens dat het een beetje vreemd is dat de overheid dit laat doen. In Canada drukken ze volgens mij die plaatjes al langer op sigarettenpakjes, maar het resulteerde amper in een significante afname in het aantal rokers. Vrijwel elke roker weet dat het slechts voor de gezondheid is. Ik sprak laatst een aantal rokende vrienden die zeiden dat ze speciale hoesjes hadden aangeschaft om de sigarettenpakjes in te steken om zo de plaatjes niet meer te hoeven zien. Ze gaven aan dat ze heus wel weten dat het ongezond is, maar dan volgt iets als "YOLO!"

Misschien dat die plaatjes wel helpen mensen ervan te weerhouden te beginnen met paffen, maar dat weet ik niet.

Johan100 schreef:(...) waarom mag het dan wel verkocht worden, vraag ik me dan af. Dit komt een beetje over als pappen en nathouden. Als de overheid echt zijn verantwoordelijkheid neemt, verbieden ze wel de verkoop ervan!
Lock&Stock schreef:Omdat persoonlijke vrijheden belangrijk zijn. Alcohol en ongezond eten zijn ook heel slecht voor de gezondheid, maar je wilt toch niet dat de overheid gaat vertellen wat je wel of niet mag eten?

De overheid is verantwoordelijk voor goede voorlichting zodat je zelf een weloverwogen beslissing kan maken.
Dat laatste, inderdaad.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Roken

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2017 12:28

Pcrtje schreef:Die afschrikwekkende plaatjes helpen niet zoveel, dus ik ben het met je eens dat het een beetje vreemd is dat de overheid dit laat doen. In Canada drukken ze volgens mij die plaatjes al langer op sigarettenpakjes, maar het resulteerde amper in een significante afname in het aantal rokers. Vrijwel elke roker weet dat het slechts voor de gezondheid is. Ik sprak laatst een aantal rokende vrienden die zeiden dat ze speciale hoesjes hadden aangeschaft om de sigarettenpakjes in te steken om zo de plaatjes niet meer te hoeven zien. Ze gaven aan dat ze heus wel weten dat het ongezond is, maar dan volgt iets als "YOLO!"

Als je de plaatjes als niet-roker ziet, wel, merk ik. Dat hoor je aan de reacties van mensen, bij de kassa of counter.
Wat ik begrijp van de stoppers is dat ze de eerste maanden na het stoppen zich helemaal niet beter voelen. Ze hebben het vaak benauwd, (fabrikanten stoppen een stofje in de sigaret dat de luchtwegen verwijdt) ze hoesten veel slijm op (logisch, de troep moet eruit) en ze missen de kalmerende werking van een sigaret in de hand.
De beloning komt dus niet direkt, pas als je doorzet.
Als je een film kijkt die zich afspeelt in de jaren 30, 40 of 50, 60 ook nog wel, zie je hoe vaak er gemiddeld gerookt werd en op de meest vreemde momenten.
De niet-rokers zaten voortdurend in een walm, in de auto, de trein, op kantoor. Het is eigenlijk een wonder dat er niet veel meer mensen aan longkanker overlijden, want meeroken is toch ook heel schadelijk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lock&Stock

Re: Roken

Berichtdoor Lock&Stock » 06 jan 2017 12:58

Chaya schreef:Wat ik begrijp van de stoppers is dat ze de eerste maanden na het stoppen zich helemaal niet beter voelen.


Klopt, ben net een jaar gestopt. Het waren geen maanden maar de eerste paar weken waren niet relaxed.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Roken

Berichtdoor Johan100 » 06 jan 2017 14:09

Johan100 schreef:Het komt mij nogal onlogisch over. Als het werkelijk zo slecht is als ze beweren (...)
Pcrtje schreef: Meen je dit serieus? :shock:

Ben jij van mening dat roken gezond of bevorderlijk (voor de gezondheid) is dan? :shock:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Lock&Stock

Re: Roken

Berichtdoor Lock&Stock » 06 jan 2017 14:25

Johan100 schreef:Ben jij van mening dat roken gezond of bevorderlijk (voor de gezondheid) is dan? :shock:


Ik spreek even voor Pcrtje, als ik fout zit dan excuus Pcrtje!

Nee dat meent hij niet, alleen Pcrtje en anderen (waaronder ik) menen te lezen dat jij twijfels hebt over "wat ze beweren". Het lijkt er op, zoals je het formuleert, dat jij misschien niet geloofd dat roken wel degelijk heel slecht is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Roken

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2017 14:32

Lock&Stock schreef:Klopt, ben net een jaar gestopt. Het waren geen maanden maar de eerste paar weken waren niet relaxed.

Jij hebt gezonde longen?
Mensen die COPD krijgen (in 95% van de gevallen wordt dit veroorzaakt door roken) merken dit het meest.
Daarom vallen ze soms terug, omdat ze zich simpelweg minder benauwd voelen en beter slijm op kunnen hoesten.

Worden aan tabak stoffen toegevoegd om de kans op verslaving te vergroten?
Ja beslist. Aan tabak worden allerlei stoffen toegevoegd om de verslavingskans te vergroten. Ook worden smaak- en geur stoffen toegevoegd. De sigaret een ‘high tech product’ gemaakt om op efficiënte wijze nicotine te verstrekken aan de roker.

Stoffen die toegevoegd worden zijn:

Luchtwegverwijders
Smaakstoffen en geurstoffen
BRON

He, maar supergoed van je dat je gestopt bent d:)b d:)b d:)b
Ik las in het andere topic dat er een kleine L&S op komst is, van harte gefeliciteerd!
En dat is tevens een prima stok achter de deur om het vol te houden :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lock&Stock

Re: Roken

Berichtdoor Lock&Stock » 06 jan 2017 15:38

Chaya schreef:Jij hebt gezonde longen?


Ik heb half jaar geleden nog een halve marathon gerend, dus ik denk het wel :)

Chaya schreef:Mensen die COPD krijgen (in 95% van de gevallen wordt dit veroorzaakt door roken) merken dit het meest.
Daarom vallen ze soms terug, omdat ze zich simpelweg minder benauwd voelen en beter slijm op kunnen hoesten.


Ik had niet echt slijm hoor, maar wel veel hoesten en lichamelijk gewoon ruk voelen. Onze onderbuurbrouw heeft COPD en haar gehijg was een van de redenen waarom ik na 15 jaar toch eindelijk echt ben gestopt. Ben al vaker gestopt maar de behoefte bleef altijd, deze is nu echt weg. Zelfs als er bier in het spel is :)

Chaya schreef:Ik las in het andere topic dat er een kleine L&S op komst is, van harte gefeliciteerd!
En dat is tevens een prima stok achter de deur om het vol te houden :wink:


Dank en absoluut!

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Roken

Berichtdoor jaccootje85 » 28 feb 2017 19:52

Lock&Stock schreef:Onze onderbuurbrouw heeft COPD en haar gehijg was een van de redenen waarom ik na 15 jaar toch eindelijk echt ben gestopt.


Goed van je dat je gestopt bent! Ga zo door! En gefeliciteerd met de kleine die op komst is :mrgreen:
Wat ik me dan wel afvraag: Hoe lang woont die buurvrouw al onder je en waarom is haar aandoening nu pas een van de redenen om te stoppen? :)
Szent az Úr

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Roken

Berichtdoor pindas83 » 02 mar 2017 22:37

Lock&Stock schreef:
Onze onderbuurbrouw heeft COPD en haar gehijg was een van de redenen waarom ik na 15 jaar toch eindelijk echt ben gestopt. Ben al vaker gestopt maar de behoefte bleef altijd, deze is nu echt weg. Zelfs als er bier in het spel is :)



Herkenbaar. Onze voormalige buurvrouw combineerde het hijgen vaak met op het bed springen, slapen werd dan vaak lastig.
Van de stress ben ik toen juist gaan roken, het kan verkeren zeggen ze dan.

Van harte met het aankomende vaderschap!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3824
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Roken

Berichtdoor meribel » 02 mar 2017 22:40

Voor wie motivatie zoekt om te stoppen of gestopt te blijven https://www.google.nl/amp/s/wandadekant ... woord/amp/ lees deze link

70 mythes over roken door een longarts die zelf ook jaren gerookt heeft


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten