Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor Spreeuw » 01 jan 2017 00:54

Op 31 oktober van dit jaar (2017) is het precies 500 jaar geleden dat de kerkhervormer Maarten Luther zijn 95 stellingen tegen de roomse leer vastspijkerde aan de deur van de Slotkerk in het Duitse Wittenberg. De Protestantse Kerk in Nederland is op 31 oktober 2016 gestart met het vieren van een jubileumjaar n.a.v. 500 jaar protestantisme. Lees hierover verder op: http://www.protestantsekerk.nl/actueel/ ... me-doe-mee

Is het 500-jarig bestaan van het protestantisme inderdaad waard om te vieren?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2017 07:45

Om aan terug te denken en in herinnering te houden is denk ik wel goed.
Maar van een doorgaande reformatie is nooit sprake geweest.

En waarom de pkn met dit initiatief komt is me ook een raadsel gezien hun toenadering tot de roomse kerk.
De pkn staat momenteel mijlenver af van de reformatie door middel van Luther.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jan 2017 13:46

Spreeuw schreef:Op 31 oktober van dit jaar (2017) is het precies 500 jaar geleden dat de kerkhervormer Maarten Luther zijn 95 stellingen tegen de roomse leer vastspijkerde aan de deur van de Slotkerk in het Duitse Wittenberg. De Protestantse Kerk in Nederland is op 31 oktober 2016 gestart met het vieren van een jubileumjaar n.a.v. 500 jaar protestantisme. Lees hierover verder op: http://www.protestantsekerk.nl/actueel/ ... me-doe-mee

Is het 500-jarig bestaan van het protestantisme inderdaad waard om te vieren?

Ja, natuurlijk is het de moeite waard om dat te vieren!
500 jaar geleden dat de kerkgeschiedenis begon. Vóór die tijd was er niets, alleen maar roomse dwalerij. Daar besteden we dus ook maar geen aandacht aan. Tot 1517 klonk het evangelie niet, dus ging iedereen linea recta naar de hel. Vanaf 1517 werd dat anders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor de passant » 02 jan 2017 14:18

Boekenlezer schreef:Ja, natuurlijk is het de moeite waard om dat te vieren!
500 jaar geleden dat de kerkgeschiedenis begon. Vóór die tijd was er niets, alleen maar roomse dwalerij. Daar besteden we dus ook maar geen aandacht aan. Tot 1517 klonk het evangelie niet, dus ging iedereen linea recta naar de hel. Vanaf 1517 werd dat anders.

Ik had een paar seconden nodig om de ironie te ontdekken , maar vooruit , zouden er nog veel mensen die zo denken? ik mag toch hopen van niet! zeker, de katholieke kerk heeft in haar bestaan soms grote fouten gemaakt , maar er wordt in de christelijke wereld , ook in Nederland te vaak een soort van zwart-wit denken op na gehouden, wij zijn wit, dus goed , en de andere zijn (natuurlijk) zwart en hebben het dus bij het verkeerde eind , wie de Bijbel er op na leest , en dan vooral de 4 evangeliën , zal merken dat de zaken ietwat ingewikkelder liggen!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jan 2017 18:37

de passant schreef:Ik had een paar seconden nodig om de ironie te ontdekken , maar vooruit , zouden er nog veel mensen die zo denken? ik mag toch hopen van niet! zeker, de katholieke kerk heeft in haar bestaan soms grote fouten gemaakt , maar er wordt in de christelijke wereld , ook in Nederland te vaak een soort van zwart-wit denken op na gehouden, wij zijn wit, dus goed , en de andere zijn (natuurlijk) zwart en hebben het dus bij het verkeerde eind , wie de Bijbel er op na leest , en dan vooral de 4 evangeliën , zal merken dat de zaken ietwat ingewikkelder liggen!

Ik denk zelf ook niet zo. De achterliggende gedachte is, dat je zo vaak de namen van Luther en Calvijn hoort noemen, en ook wat daarna komt. Maar namen van voor die tijd hoor je niet veel. En op die manier gaat het dan net lijken alsof de kerkgeschiedenis in 1517 begonnen is. Ik houd niet zo van een overmaat aan aandacht voor het ene, en zeer weinig voor het andere. Dat soort scheefgroei gaat mij tegenstaan. Ik maak er eens een karikatuur van, en ik stel mij eens een voorstander van zo'n karikaturaal standpunt voor, hoe die dat verwoorden zou. Daar het niet snel zal gebeuren dat je het antwoord van zo iemand hier als antwoord tegen zal komen, nam ik de nederige taak op mij, om dat standpunt dan maar te verwoorden.

Maar een 'met de Reformatie begon het licht van het evangelie te schijnen en daarvóór was het allemaal niks'-sfeertje valt ondertussen niet helemaal te ontkennen. In feite is dat: je afzetten tegen de middeleeuwen. En dat is een breder verschijnsel. Dat deden de humanisten, die teruggrepen op de klassieke oudheid en de oude Griekse en Romeinse schrijvers, ook volop. Dat afzetterige tegen de middeleeuwen, daar is de Reformatie ook niet vrij van. En dan ga ik mij eens afvragen: is dat dan niet gewoon een product van een bepaalde tijd, wat aan ons tot op de dag van vandaag doorgegeven is?
Een boek als Gods filosofen van James Hannam is geschreven vanuit de gedachte dat er wel wat af te dingen valt aan dat negatieve beeld van de middeleeuwen, als ware het slechts een tijdperk van stilstand en achterlijkheid.

Hiermee wil ik overigens nog niet beweren, dat iedere Reformatie-herdenking afzetterij tegen de middeleeuwen is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2017 18:53

de passant schreef:zouden er nog veel mensen die zo denken? ik mag toch hopen van niet!


Ja hoor die zijn er nog - lees refoweb zou ik zeggen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2017 18:56

Johan100 schreef:Maar van een doorgaande reformatie is nooit sprake geweest.

En waarom de pkn met dit initiatief komt is me ook een raadsel gezien hun toenadering tot de roomse kerk.
De pkn staat momenteel mijlenver af van de reformatie door middel van Luther.


Dat is dus doorgaande reformatie.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor MoesTuin » 03 jan 2017 21:34

Spreeuw schreef:Is het 500-jarig bestaan van het protestantisme inderdaad waard om te vieren?


Zeker wel reden voor grote dankbaarheid aan onze Trouwe God en Vader die alles en het geheel en al in Zijn Handen heeft en niets zal laten varen wat Zijn Hand eens begonnen is.
Vieren weet ik niet of dit het juiste woord is, maar God de Dank en Eer hierin brengen zeker wel!
En zie de machtig rijke inhoudelijke woorden van onderstaande lied, krachtig!



1
God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van Zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert Zijn hand.

2
De Heer regeert! Zijn Koninkrijk staat vast,
Zijn heerschappij omvat de loop der tijden;
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden;
en d' adem Zijner lippen overmant
de tegenstand.

3
De Heil'ge Geest, die haar de toekomst spelt,
doet aan Gods Kerk zijn heilgeheimen weten;
Hij, die haar leidt en in de waarheid stelt
heeft Zijn bestek met wijsheid uitgemeten;
Hij trekt met heel zijn Kerk van land tot land
als Gods gezant.


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jan 2017 12:10

In het kader van 500 jaar Reformatie een interessant artikel:
Zonder Luther geen Bach
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor blijblij » 30 jan 2017 12:34

Spreeuw schreef:Op 31 oktober van dit jaar (2017) is het precies 500 jaar geleden dat de kerkhervormer Maarten Luther zijn 95 stellingen tegen de roomse leer vastspijkerde aan de deur van de Slotkerk in het Duitse Wittenberg.


Misschien kunnen we in elk geval na 500 jaar die mythe ontkrachten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme

Berichtdoor Chaya » 30 jan 2017 14:37

blijblij schreef:Misschien kunnen we in elk geval na 500 jaar die mythe ontkrachten.

Al is het waarschijnlijk een legende, toch vond ik het wel een aansprekende, jij niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten