Is vertrouwen het sleutelwoord?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2016 16:13

Ik las in Trouw deze oproep van Jan Terlouw:
"Laten we de jeugd een wereld geven waarin we elkaar weer vertrouwen en de touwtjes weer uit de brievenbussen kunnen hangen."

De kern van zijn boodschap was vertrouwen, iets dat we volgens Terlouw in de afgelopen decennia zijn kwijt geraakt. Vertrouwen in elkaar, in de politiek, de politiek in de burgers en de grootste verliezer is de aarde. Die we met onze welvaart en gebrek aan vertrouwen in hoog tempo naar de verd***enis helpen. (het verbaast mij dat ze dit woord afdrukken in Trouw) ik heb maar een paar sterretjes gebruikt, want ik vind het een akelig woord in dit verband.
GEHELE ARTIKEL

Heeft Jan Terlouw gelijk als hij stelt dat we elkaar meer moeten gaan vertrouwen? Waarom kon dat vroeger wel (bij ons thuis hing ook het touwtje uit de brievenbus en de achterdeur was overdag nooit op slot) en nu niet meer?
We horen voortdurend van de politie dat we alle ramen en deuren zorgvuldig moeten sluiten als we het huis verlaten.
Of is dit een goed bedoelde maar naieve oproep?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor Boekenlezer » 01 dec 2016 17:04

Chaya schreef:... Waarom kon dat vroeger wel (bij ons thuis hing ook het touwtje uit de brievenbus en de achterdeur was overdag nooit op slot) en nu niet meer?
...

Ik denk dan al heel gauw: door de secularisatie.
Alleen vermoed ik dat dat wat te gevoelig is, om dat zo direct bij de naam te noemen, door zo iemand als Jan Terlouw. Je bekritiseert de mensen van vandaag er nogal mee, en dat zal als pijnlijk worden ervaren. En het lastige zal ook zijn, dat die diagnose niet zomaar aanvaard wordt. Dat wordt dan bijvoorbeeld te naïef gevonden, te simpel, of zoiets. De ongelovigheid kan er niets mee. Ze zullen het ervaren, alsof je buiten de werkelijkheid staat, als je dat zegt. En dan is er natuurlijk nog het 'wij zijn er ook nog!'. Dat zal de vorm hebben van: wij hebben het religieuze geloof toch niet nodig om ethisch goed te kunnen handelen?

Ik kan Jan Terlouw dus geen ongelijk geven, maar wat hij benoemt heeft een reden, maar dat is nogal heikel om te benoemen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 01 dec 2016 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor benefietdiner » 01 dec 2016 17:06

Chaya schreef: Waarom kon dat vroeger wel (bij ons thuis hing ook het touwtje uit de brievenbus en de achterdeur was overdag nooit op slot) en nu niet meer?
We horen voortdurend van de politie dat we alle ramen en deuren zorgvuldig moeten sluiten als we het huis verlaten.
Of is dit een goed bedoelde maar naieve oproep?
(1) Nee, met multiculturalisme in Nederland gaat dat niet.http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/115859/ ... -in-Meppel
Dat touwtje hangt bij mij niet uit de brievenbus want dan wordt het wel erg donker binnen. :mrgreen:

(2) En dat touwtje komt ook niet meer uit de brievenbus want de wereld loopt naar het einde dat is aan alles te zien ook wat Jan Terlouw zelf aanhaalt over bevissing, plastic in de oceanen en klimaat verandering enz. Dat alles is niet een kwestie van ‘(even) terug draaien’ voor de jeugd, nee…. het is nog maar een begin van het einde van deze aardkloot. Daar is Jan blind voor.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor blijblij » 02 dec 2016 10:06

benefietdiner schreef:(1) Nee, met multiculturalisme in Nederland gaat dat niet.http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/115859/ ... -in-Meppel
Dat touwtje hangt bij mij niet uit de brievenbus want dan wordt het wel erg donker binnen. :mrgreen:


Knap, een racistische opmerking onder een bericht over de toename van racisme. Ook lekker christelijk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2016 11:21

Het begint allemaal bij jezelf denk ik.
"Wie goed doet, goed ontmoet"
vertrouwen wat vaak beschaamd wordt wordt lastig inderdaad.
Liefde is het sleutelwoord weer hierin en respect over en weer.
Hier in de buurt nog altijd een enkel touwtje uit de brievenbus, soms zie je soms huizen waar aan de buitenkant sleutels in het slot hangen.
Een keer belde ik aan om de bewoners hierop attent te maken, maar die keken me verbaasd aan..... "de sleutel hang hier altijd in het slot buiten"
Op de achtergrond zag ik wel een big dog.....
vandaar dacht ik toen :lol:
Maar ik zag eens ook al zulke bordjes verschijnen op hekken....

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor elbert » 02 dec 2016 13:55

Boekenlezer schreef:Ik denk dan al heel gauw: door de secularisatie.
Alleen vermoed ik dat dat wat te gevoelig is, om dat zo direct bij de naam te noemen, door zo iemand als Jan Terlouw.
Zeker gezien zijn lidmaatschap van D66, de partij van de secularisatie.
Bij D66 wordt nog steeds gedacht dat als je de christelijke godsdienst overboord gooit, dat dan nog steeds de touwtjes uit de brievenbussen kunnen hangen. De feiten wijzen anders uit, gezien de afgelopen 70 jaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor Chaya » 02 dec 2016 14:10

Ik las op de website van het Verwey-Jonkerinstituut, 5 september 2008!
Het vertrouwen dat mensen hebben in elkaar en in de samenleving valt niet af te dwingen door het zoveel mogelijk uitbannen van onzekerheid. Dat was de boodschap van Pauline Meurs die samen met twee andere hoogleraren op 3 september 08 in Den Haag de eerste Verwey-Jonker/SER Lezing voor haar rekening nam. De pogingen van veel maatschappelijke instellingen als ziekenhuizen om zich te rechtvaardigen via meetbare indicatoren kan zelfs contraproductief uitpakken, zo waarschuwde de Rotterdamse hoogleraar bestuur van de gezondheidszorg.

Meurs wees erop dat Nederland in betrekkelijk korte tijd veranderd is van een high trust samenleving in een low trust samenleving. Het vertrouwen in overheid en de politiek is flink afgenomen, maar ook maatschappelijke instellingen liggen onder vuur. Kranten schrijven regelmatig over falende scholen en thuiszorginstellingen die niet de zorg leveren die van hen verwacht mag worden.

Werken aan vertrouwen is volgens haar alleen mogelijk als mensen bereid zijn om onzekerheden toe te staan. Volgens Meurs is sociaal vertrouwen dan ook vooral een kwestie van durf.

Deze hoogleraar zegt het in iets andere bewoordingen - uitbannen van onzekerheid - terwijl de heer Terlouw het heeft over het dichttimmeren.

In de jaren 50 en misschien ook nog '60 lieten de mensen de ramen open staan en de tuindeur van het slot, wanneer ze weggingen.
Als je dit nu doet, keert de verzekering niet uit als er ingebroken wordt.
Er is dus een omslag van denken gekomen en moet je dit jammer vinden of is dat een soort nostalgische hunkering van de heer Terlouw?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2016 14:51

Beetje naïef van meneer Terlouw
Misschien had hij ander nieuws moeten volgen, dan over de politiek en het klimaat
Dit soort nieuw bijv. dan weet hij waarom de touwtjes verdwenen zijn

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3299403 ... ij-overval

http://www.elsevier.nl/nederland/achter ... es-409036/

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2016 14:44

Boekenlezer schreef:Ik denk dan al heel gauw: door de secularisatie.
Alleen vermoed ik dat dat wat te gevoelig is, om dat zo direct bij de naam te noemen, door zo iemand als Jan Terlouw.

elbert schreef:Zeker gezien zijn lidmaatschap van D66, de partij van de secularisatie.
Bij D66 wordt nog steeds gedacht dat als je de christelijke godsdienst overboord gooit, dat dan nog steeds de touwtjes uit de brievenbussen kunnen hangen. De feiten wijzen anders uit, gezien de afgelopen 70 jaar.

Vandaag kwam ik op de website van Trouw een column tegen, dat ook het verband legt tussen afgenomen vertrouwen en secularisatie.
'D66 heeft zelf het touwtje uit de brievenbus gehaald'
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor Bambi » 05 dec 2016 17:08

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is vertrouwen het sleutelwoord?

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2016 19:18



Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten