De media gedomineerd door links?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

De media gedomineerd door links?

Berichtdoor elbert » 17 nov 2016 12:04

Na de verkiezing van Trump (of mogelijk al eerder) staat de betrouwbaarheid van de media ter discussie.
Met name op de Nederlandse TV werd gedaan of Clinton eigenlijk niet kon verliezen en Trump werd afgeschilderd als de vrouwonvriendelijke buitenlanderhater die niet kon en mocht winnen.
Groot was dan ook de ontstelling toen bleek dat Trump toch gewonnen had.
Matthijs van Nieuwkerk vroeg daags na de verkiezingen dan ook: "wat is er mis gegaan?"
Daarmee doelde hij niet alleen op de voorspelling dat Clinton zou gaan winnen, maar ook dat Trump gewonnen had, denk ik.
Nu staan er de laatste dagen wel columns in de kranten die de Nederlandse media (m.n. de TV) gedomineerd zien door een linkse minderheid.
Zie bijvoorbeeld deze column in het AD: http://www.ad.nl/nieuws/ik-herken-mezel ... ~a454c4dd/ (met de vervolgcolumn)
En deze in de Volksrant: http://www.volkskrant.nl/opinie/het-is- ... b91132edb2
Dit is dus de reden voor dit topic: worden de Nederlandse media gedomineerd door een minderheid uit de linkse grachtengordel?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2016 14:26

Voorzover ik dat zie en hoor, denk ik dat wel steeds vaker ja.
DE mening is vaak omdat het aan de tafel bij v Nieuwkerk of Pauw gezegd is.
Ze vissen veelal in dezelfde vijver, het zijn dezelfde deskundigen die je in beide programma's ziet.
Erger is het als het zelf benoemde deskundigen zijn. (een actrice die opeens ergens een sterke mening over heeft) de tafeldame of heer.
Zelfs de uitstekende Amerika-deskundige Charles Groenhuijsen zei in oktober, "nu heeft Clinton niets meer te doen, ze heeft al gewonnen" na de zoveelste faux pas van Trump, "Clinton kan achterover leunen".
Maar nu het een feit is, weten velen wel hoe het gekomen is. Achteraf kijk je een koe in haar.......
De schuld ligt niet persé links, in dit geval.
Maar we krijgen wel vaak een linkse mening opgedrongen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor benefietdiner » 17 nov 2016 14:35

elbert schreef:Dit is dus de reden voor dit topic: worden de Nederlandse media gedomineerd door een minderheid uit de linkse grachtengordel?
Uhm….. ik ben niet zo hoog opgeleid (dat kun je wel zien aan taalfouten die ik schrijf sorry) misschien kun je voor mij wat duidelijker zijn wat of wie je bedoel met het vage begrip ‘Linkse grachtengordel’ en daar ook nog de minderheid van. ?:|

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2016 14:57

Links is een zijde binnen de politiek. Kernwoorden zijn sociaal (SP), groen, (denk aan Groen Links), Staatsbemoeienis in economische zaken (dat de regering zich met de economie bemoeit, denk bijvoorbeeld aan het vaststellen minimumloon), meer ontwikkelingshulp, meer belasting heffen om alles te betalen.

De grachtengordel is een stukje Amsterdam waar een klein groepje mensen woont met bepaalde ideeën of cultuur en de overheid. Meestal bedoelt men mensen die het contact met de 'echte' Nederlanders een beetje zijn kwijtgeraakt, met de arbeiders, met het platteland.

Wat met dus met de uitspraak bedoelt is een groepje wereldvreemde, rijke bemoeials die niet weten hoe de wereld in de lagere klassen of buiten de steden in elkaar steekt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2016 15:43

Toepasselijk artikel in het AD
http://www.ad.nl/nieuws/de-verkiezingen ... n~a114c2ac
De Voogd maakt zich zorgen over die ontwikkeling, die potentieel explosief is. ,,Nederland is internationaal gezien een paradijs. Hier bestaat een unieke combinatie van egalitarisme en individualisme. Maar kleine groepjes ontevredenen, die worden omarmd door links, eisen veel aandacht op: de anti-Zwarte Piet activisten, de voorstanders van die diversiteits-idiotie, boze moslims. Links moet zich herbezinnen. Alles wat enigszins conservatief is, wordt door hen belachelijk gemaakt. Stop daarmee, het werkt onnodig polariserend. Ze zouden moeten zeggen: wees trots op Nederland. Beter is het nergens."
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor benefietdiner » 17 nov 2016 15:52

Mortlach schreef:Links is een zijde binnen de politiek. Kernwoorden zijn sociaal (SP), groen, (denk aan Groen Links), Staatsbemoeienis in economische zaken (dat de regering zich met de economie bemoeit, denk bijvoorbeeld aan het vaststellen minimumloon), meer ontwikkelingshulp, meer belasting heffen om alles te betalen.

De grachtengordel is een stukje Amsterdam waar een klein groepje mensen woont met bepaalde ideeën of cultuur en de overheid. Meestal bedoelt men mensen die het contact met de 'echte' Nederlanders een beetje zijn kwijtgeraakt, met de arbeiders, met het platteland.

Wat met dus met de uitspraak bedoelt is een groepje wereldvreemde, rijke bemoeials die niet weten hoe de wereld in de lagere klassen of buiten de steden in elkaar steekt.
Oké dan heb ik het juist op mijn netvlies staan dank daarvoor.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor benefietdiner » 17 nov 2016 15:52

Ik vind dan dat de politieke elite veraf staan van de gewone (minder opgeleide) mensen. Dat is heel duidelijk te zien in o.a. de zorg sector en het verschuiven van de AOW leeftijd. Ze spreken wel theoretisch over de zaak maar ze spreken er niet uit, uit de praktijk van de zaak dus. Wat mij zeer hoog staat is kwestie van de islamisering van Nederland. In mijn visie (minde opgeleid dus) is alleen Geert Wilders (PPV) die ziet wat dat inhoud. Die het totaal niet ziet is bijvoorbeeld Alexander Pechtold (D66). De islamiseren hangt ook zeer nou samen met de vrijheid van meningsuiting en rassen discriminatie. Een islamiet voelt zich ook zeer snel beledigt wat mooi tot uitdrukking kwam in het debat over de defensiebegroting dat ontaard in een scheldpartij tussen de Kamerleden Louis Bontes (ex-PVV, nu VNL) en Selçuk Öztürk (ex-PvdA, nu Denk). http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... mer__.html
Ook Bontes vind ik niet echt chic maar de reactie van Öztürk op Bontes is duidelijk een reactie van een beledigde islamiet. Hoewel Öztürk bijna geboren is in Nederland en ook niet direct bekent staat als een aanhanger van de islamieten. Maar dit bedoel ik dus: Selçuk Öztürk DENK: ‘Wanneer dondert de PVV eens op uit Nederland?’ zie bij behorende filmpje.
http://politiek.tpo.nl/2016/06/20/selcu ... nederland/
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 17 nov 2016 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor elbert » 17 nov 2016 15:55

benefietdiner schreef:Uhm….. ik ben niet zo hoog opgeleid (dat kun je wel zien aan taalfouten die ik schrijf sorry) misschien kun je voor mij wat duidelijker zijn wat of wie je bedoel met het vage begrip ‘Linkse grachtengordel’ en daar ook nog de minderheid van. ?:|
Eh, dit was ook een schrijffoutje van mij. Het moest zijn: "worden de Nederlandse media gedomineerd door een linkse minderheid uit de grachtengordel?". Overigens legt Mortlach goed uit wat ik ermee bedoel.
Verder herken ik me in wat Chaya erover schrijft: als je kijkt naar de gasten in Pauw en DWDD, dan is het aantal lijsttrekkers van links (PvdA, GL, D66, PvdD) daarin oververtegenwoordigd, zeker als je de sympathiserende gasten erbij optelt.
Nu scheelt het een slok op een borrel dat iemand als Wilders niet naar deze programma's wil komen, maar dan nog is links hier oververtegenwoordigd. Vandaar ook dat veel kijkers zich vaak niet in de daar verkondigde meningen herkennen.
Om een nog vrij onschuldig voorbeeld te noemen: de zwarte pietendiscussie. Opiniepeilingen wijzen uit dat 85% van de Nederlanders het sinterklaasfeest wil houden zoals het is en verder de hele discussie beu is.
Toch gaat men bij de omroep vrolijk verder met deze discussie en krijgen de tegenstanders van zwarte piet veel meer dan 15% van de inbreng in de discussie.
Misschien moeten ze bij de omroep hier toch eens naar kijken om een evenwichtiger samenstelling van de uitgenodigde gasten te hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor benefietdiner » 17 nov 2016 16:05

elbert schreef:Eh, dit was ook een schrijffoutje van mij. Het moest zijn: "worden de Nederlandse media gedomineerd door een linkse minderheid uit de grachtengordel?". Overigens legt Mortlach goed uit wat ik ermee bedoel.
Verder herken ik me in wat Chaya erover schrijft: als je kijkt naar de gasten in Pauw en DWDD, dan is het aantal lijsttrekkers van links (PvdA, GL, D66, PvdD) daarin oververtegenwoordigd, zeker als je de sympathiserende gasten erbij optelt.
Nu scheelt het een slok op een borrel dat iemand als Wilders niet naar deze programma's wil komen, maar dan nog is links hier oververtegenwoordigd. Vandaar ook dat veel kijkers zich vaak niet in de daar verkondigde meningen herkennen.
Om een nog vrij onschuldig voorbeeld te noemen: de zwarte pietendiscussie. Opiniepeilingen wijzen uit dat 85% van de Nederlanders het sinterklaasfeest wil houden zoals het is en verder de hele discussie beu is.
Toch gaat men bij de omroep vrolijk verder met deze discussie en krijgen de tegenstanders van zwarte piet veel meer dan 15% van de inbreng in de discussie.
Misschien moeten ze bij de omroep hier toch eens naar kijken om een evenwichtiger samenstelling van de uitgenodigde gasten te hebben.
Je noemt hier de sinterklaas discussie. Dat is ook een gevolg van de islamiseren, dat is de dieper oorzaak van dit fenomeen. Dat zien de hoogopgeleide mensen niet en daarvoor gaat het vrolijk verder …….. nou vrolijk …… hoog opgeleiden doorzie doorzie doorzie waarom!!
Hoog opgeleiden moeten leren tussen de regels door te lezen wat er bedoeld wordt. Het zijn niet alleen de woorden die het doen, achter de bewoording gaat heel veel schuil.

De veroordeling van de Geert Wilder gaat over de islamiseren van Nederland zie zijn verklaring: Het spreken over een van de grootste problemen van ons land - het Marokkanenprobleem / islamprobleem.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2704 ... nig__.html

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Prisma23 » 17 nov 2016 17:15

Links is een zijde binnen de politiek. Kernwoorden zijn sociaal (SP), groen, (denk aan Groen Links), Staatsbemoeienis in economische zaken (dat de regering zich met de economie bemoeit, denk bijvoorbeeld aan het vaststellen minimumloon), meer ontwikkelingshulp, meer belasting heffen om alles te betalen.


Dan zou rechts dus zonder aandacht voor medemensen en de samenleving, zonder oog voor de schepping, ieder voor zich (en *** voor ons allen?) en de armen en de vreemdelingen aan hun lot overlatend zijn....

Als je de Schrift als basis voor je leven wilt gebruiken is de keus niet zo lastig lijkt mij!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2016 17:50

Prisma23 schreef:Dan zou rechts dus zonder aandacht voor medemensen en de samenleving, zonder oog voor de schepping, ieder voor zich (en *** voor ons allen?) en de armen en de vreemdelingen aan hun lot overlatend zijn....

Als je de Schrift als basis voor je leven wilt gebruiken is de keus niet zo lastig lijkt mij!


Nou, zo zwartwit is het ook weer niet, natuurlijk. De mensen aan de rechterkant van het politieke spectrum zijn echt geen egoïstische monsters. Wel leggen ze andere nadrukken: eigen verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld, dat hard werken ook wordt beloond, en dat er een verstandig financieel overheidsbeleid wordt gevoerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor BladeStraight » 17 nov 2016 17:52

De media wordt gedomineerd door de status quo, omdat ze baat hebben bij de status quo.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Optimatus » 17 nov 2016 18:21

Ik denk dat Blade daar wel een punt heeft.

Persoonlijk denk ik dat het "Volkskrantmoralisme" (zeg maar, mensen als Claudia de Breij, Matthijs van Nieuwkerk, Paul de Leeuw, Jesse Klaver, Lodewijk Asscher, Jeroen Pauw en dergelijke) op dit moment de boventoon voert in de media. Afwijkende meningen worden neergezet als racistisch, niet geïnformeerd, dom, tokkie etcetera. Al dit moralistisch gedoe komt samen in de volslagen uit de hand gelopen discussie over de fictieve figuur Zwarte Piet.

Het doel van Sinterklaas en Zwarte Piet is het amuseren van kinderen en cadeautjes uitdelen. Allerhande fantasten zien daar allerhande Amerikaanse blackface-taferelen in, een verschijnsel dat niet per se racistisch is overigens, en sinds een wat verongelijkte kunstenaar met de naam Gario er een punt van maakte, hebben we nu een ontspoorde discussie die niets heeft opgeleverd, behalve dat we een politieke partij hebben (Denk), die ZP wil verbieden (alsof de politiek daar over gaat) en een grote groep moraalridders die zich heeft geschaard achter de groep van Gario en Sylvana Simons. Deze moraalridders houden, doodsbang als zij zijn, voor racist te worden uitgemaakt, zwarte mensen, die wel voor Zwarte Piet zijn, voor, dat Zwarte Piet racistisch is. Het moralisme slaat in deze door naar paternalisme (Wij weten wat goed voor u is). Kritiek op de multiculturele samenleving (die mijns inziens niet bestaat) wordt door deze bevoogdende kliek als racistisch neergezet. Dit soort taboeïsering is rampzalig voor het publieke debat.

Precies dat paternalisme, dat al eerder naar mensen, die niet het drammerige "Volkskrantmoralisme" volgen, is geuit, is een bron van grote ergernis. Waar vroeger de kerken (die door de Volkskrantmoralisten ook denigrerend worden bejegend) met het vingertje zouden zwaaien, doen de genoemde kliek dit nu en wel zodanig, dat mensen hier genoeg van krijgen.

Al die politieke moraalridders met hun denigrerende paternalisme zijn er mede de oorzaak van dat mensen er zodanig genoeg van krijgen, dat er nu Trumps, Brexits, Le Pens en Wildersen in opkomst zijn. Zijn al die Trump-, Brexit-, Le Pen- en Wildersaanhangers extreemrechts? Nee, natuurlijk niet. Maar deze mensen hebben genoeg van de kleverige deken van de door de Volkskrantkliek gedomineerde media.

Ik heb een sterke afkeer van zowel de Telegraaf als de Volkskrant. De genoemde kliek doet er echter goed aan, ook het Telegraafpubliek te bedienen en in elk geval eens naar deze mensen te gaan luisteren in plaats van met het vingertje te zwaaien. Daarmee voorkomen ze een verdere verWildering van Nederland en dan zijn we ook een keer van de volstrekt onnozele discussie over een zwarte kindervriend of een gekleurd poppetje in de Efteling af.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor Johan100 » 17 nov 2016 22:52

elbert schreef:Na de verkiezing van Trump (of mogelijk al eerder) staat de betrouwbaarheid van de media ter discussie.
Met name op de Nederlandse TV werd gedaan of Clinton eigenlijk niet kon verliezen en Trump werd afgeschilderd als de vrouwonvriendelijke buitenlanderhater die niet kon en mocht winnen.
Groot was dan ook de ontstelling toen bleek dat Trump toch gewonnen had.
Matthijs van Nieuwkerk vroeg daags na de verkiezingen dan ook: "wat is er mis gegaan?"
Daarmee doelde hij niet alleen op de voorspelling dat Clinton zou gaan winnen, maar ook dat Trump gewonnen had, denk ik.
Nu staan er de laatste dagen wel columns in de kranten die de Nederlandse media (m.n. de TV) gedomineerd zien door een linkse minderheid.
Zie bijvoorbeeld deze column in het AD: http://www.ad.nl/nieuws/ik-herken-mezel ... ~a454c4dd/ (met de vervolgcolumn)
En deze in de Volksrant: http://www.volkskrant.nl/opinie/het-is- ... b91132edb2
Dit is dus de reden voor dit topic: worden de Nederlandse media gedomineerd door een minderheid uit de linkse grachtengordel?

Of het perse door 'links' gecontroleerd wordt weet ik niet. Wat dienen we precies te verstaan onder links?

Mogelijk dat deze artikels wat meer licht op de zaak werpen.

Waarom moet je niet geloven wat in de krant staat? Internationaal communicatiewetenschapper Cees Hamelink vertelt het in het videootje!
*Ps: het gaat me alleen om het videootje met Cees Hamelink aan het woord en niet om de blog met Neo-liberale onzin erin.

Wij worden voortdurend om de tuin geleid! Er wordt ons wat voorgelogen...

https://duurzamesamenlevingeconomie.wor ... chtgeving/

Topjournalist van de Frankfurter Algemeine. dr. Udo Ulfkotte: ‘Veel van de artikelen die je van mijn hand las, zijn door omkoping tot stand gekomen”..!

Op deze wijze kochten de Rothschilds het persbureau ‘Reuters International News Agency’, dat gevestigd is in Londen, persbureau ‘Havas’ in Frankrijk en persbureau ‘Wolf’ in Duitsland. Feitelijk controleren en verspreiden deze 3 nieuwsagentschappen al het nieuws in Europa.
http://www.wanttoknow.nl/overige/media/ ... bijzonder/

Of dit nu allemaal honderd procent waar is, weet ik uiteraard ook niet. Dat 'het volk' dikwijls voorgelogen en gemanipuleerd wordt d.m.v. de 'meanstreammedia' daar ben ik van overtuigd.

Maar goed, mijn moeder zou waarschijnlijk tegen me zeggen: ''Pak toch een goed boek!'' :wink:

* Het gaat mij alleen om het videootje met Cees Hamelink die verteld hoe het werkt/kan werken binnen de communicatie/media. Het gaat me niet om de geschreven blog met Neo-liberale onzin erin.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 19 nov 2016 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De media gedomineerd door links?

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2016 23:17

Elk vogeltje zingt zoals ie gebekt is
dus een links vogeltje zingt linksom
en een rechts vogeltje zingt rechtsom

Het zijn allemaal hokjes vakjes en men wordt zo ergens ingeplaatst.
Ik hou daar niet zo van.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 49 gasten