Wees (niet) bezorgd

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2016 15:52

Nederland en de strijd tegen het water. Al eeuwenlang. Maar het onderwerp is aktueler dan ooit.
Op www.overstroomik.nl kun je a.d.h. je postcode zien hoe hoog het water in jouw buurt komt.
Op diezelfde site kun je tips lezen wat je het beste kunt doen, vluchten of blijven.
En als je vlucht, hoe je dit het beste kunt doen en als je blijft, wat je dan moet doen en laten.

Nemen jullie voorzorgsmaatregelen in de vorm van, een overlevingspakket samenstellen en dat op de hoogste verdieping zetten.
Kennis nemen van hetgeen je het beste kunt doen.
Verzekering afsluiten tegen waterschade (dat is een aparte verzekering voor overstroming)
Het is heel ingrijpend als je leest dat telefoons, ook mobieltjes, zullen uitvallen. Geen stroom, geen gas, geen elektriciteit, geen drinkwater zal er zijn.
Als je blijft, ben je dus op jezelf aangewezen in de eerste uren.
Mijn huis zal naar verwachting 2.5 meter onder water komen te staan. Het is nauwelijks voor te stellen.
Ik zal er dus over na moeten denken in hoeverre ik voorbereid wil zijn op een overstromingsramp.
Zijn jullie hier ook wel eens mee bezig of is het heel ver van je bed?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2016 16:01

Ik woon boven NAP, hou me er niet echt mee bezig. Ik mag hopen dat men tegenwoordig zoiets ook wel zou kunnen voorzien en dat de dijken / duinen het voorlopig wel houden. Er zouden wel maatregelen worden genomen als de kans groot is dat we op korte termijn overstromen. Tenzij er heel onvoorziene dingen gebeuren (kernramp, extreme natuurramp oid)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2016 16:07

Ik las in de krant dat jouw broodheer het wel dermate serieus neemt en er een docudrama(?) over gemaakt heeft?
Ik heb me er ook nooit zo mee bezig gehouden, maar het wordt steeds vaker een nieuwsitem in diverse media.
En kun je Wilnis nog herinneren? Dat ligt bepaald niet aan zee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor pindas83 » 03 nov 2016 20:00

Chaya schreef:En kun je Wilnis nog herinneren? Dat ligt bepaald niet aan zee.


Ook wel de 'Tsunami van Wilnis' genoemd.
Dat waren roerige tijden!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2016 21:11

Ik begrijp het niet zo heel goed. Dit is als momenteel de dijken zouden doorbreken of begrijp ik dat verkeerd? Het lijkt me interessanter om te kijken naar de potentiële zeespiegelstijging door de klimaatveranderingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor meribel » 04 nov 2016 10:59

Mortlach schreef:Ik begrijp het niet zo heel goed. Dit is als momenteel de dijken zouden doorbreken of begrijp ik dat verkeerd? Het lijkt me interessanter om te kijken naar de potentiële zeespiegelstijging door de klimaatveranderingen.

ja daar gaat het ook over, over de potentiele zeespiegelstijging dat icm met een keer zeer ongelukkig weer, is er een kans van 1 in de 10.000 jaar dat er een grote overstroming zal plaatsvinden.
en dat kan ook morgen ( of in het filmpje zei de de weerman, nou ja, zeker niet morgen want voor deze week weten we wat het weer wordt ),
maar het kan wel volgende maand zijn. Of niet..


en mensen die in 1953 zeeland hebben meegemaakt, en dat was dunbevolkt natuurlijk maar die weten dat het gewoon een keer kan gebeuren.

@ Chaya, ik heb het berekend en mijn huis komt 1.5 meter onder water staat er...
ik denk er weleens over na maar heb niet concrete voorbereidingen getroffen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor elburger » 04 nov 2016 11:05

Ik ga wel naar hoger gelegen gebied.
Mijn huis komt 4 meter onder water, dus op zolder gaan zitten kan nog net.
Maar ik neem geen voorzorgsmaatregelen.
Als het gebeurd gebeurd het, dat houd geen mens tegen.
Het enige wat ik hoop mee te kunnen nemen zijn foto boeken, verzekeringspapieren en dat soort dingen, maar voor de rest, inpakken en weg wezen. Desnoods rij ik naar Duitsland, want zo'n 20 km verderop is het hoog zat, maar daar gaat iedereen al heen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor meribel » 04 nov 2016 11:40

rijden is wel een probleem denk ik, wegen zullen volkomen.
Ik denk eerder dat ik op het dak ga zitten, mocht ik tijd hebben dan ga ik naar de dichtstbijzijnde flat
heb alleen niet zo'n bijzonder hoog huis, 1e verdieping is al het dak, en ik woon echt 50 mt achter de dijk, dus het zal gepaard gaan met veel geweld zo'n overstroming, misschien heb ik al geen huis meer dan...


de buurman had altijd een boot en zei dat hij wel even langs zou varen als het zover was, maar die heeft hij recent verkocht...dus moet nog maar eens vragen wat hij van plan is dan :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 13:21

meribel schreef:@ Chaya, ik heb het berekend en mijn huis komt 1.5 meter onder water staat er...
ik denk er weleens over na maar heb niet concrete voorbereidingen getroffen.

We kregen eens een kaart in de bus, waarop stond vermeld wat je moest doen als er een ramp plaatsvindt. Ik woon hemelsbreed niet ver van een chemische tijdbom.
Er stonden best nuttige tips op. Er was bijv. een geplastificeerde kaart bij, waarop je kon invullen:
hoeveel bewoners zijn er in dit huis? Hoeveel huisdieren? Wie is de huisarts? In geval van nood contact opnemen met.....
Er werd toen aangegeven om 6! anderhalve liter waterflessen per persoon op voorraad te nemen, dit af en toe te verversen.
Ook een paar blikken met voedsel + blikopener en een radio die op batterijen (ook regelmatig verversen) functioneert, bij de hand te zetten.
Als je boven slaapt heb je vanzelf dekens/dekbedden. Maar in de regel geen bekers.
Als je vlucht moet je de gaskraan dichtdraaien, een dikke prop plastic of textiel in het toilet duwen (om te voorkomen dat de inhoud van het riool je huis instroomt) hoofdkraan van het water dichtdraaien.
Maar heb je daar wel tijd voor? En slaat de paniek niet toe op zo'n moment, zodat je de helft vergeet?

Anderzijds zegt Paulus tegen de Filippenzen: Weest in geen ding bezorgd maar laat uw begeerten in bidden en smeken met dankzegging bekend worden bij God.”
In hoeverre kun je dan zorgeloos leven.
De Israëlieten moesten elke morgen opnieuw manna rapen. Het lag niet kant en klaar in de tent.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2016 00:27

Chaya schreef:Ik las in de krant dat jouw broodheer het wel dermate serieus neemt en er een docudrama(?) over gemaakt heeft?
Ik heb me er ook nooit zo mee bezig gehouden, maar het wordt steeds vaker een nieuwsitem in diverse media.
En kun je Wilnis nog herinneren? Dat ligt bepaald niet aan zee.


Ik ben benieuwd naar de docudrama. Of dat me er toe zet om een noodvoorraad op zolder aan te leggen vraag ik me wel af. ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2016 00:33

Chaya schreef:Ik las in de krant dat jouw broodheer het wel dermate serieus neemt en er een docudrama(?) over gemaakt heeft?
Ik heb me er ook nooit zo mee bezig gehouden, maar het wordt steeds vaker een nieuwsitem in diverse media.
En kun je Wilnis nog herinneren? Dat ligt bepaald niet aan zee.

Marnix schreef:Ik ben benieuwd naar de docudrama. Of dat me er toe zet om een noodvoorraad op zolder aan te leggen vraag ik me wel af. ;)

Doe uit voorzorg maar een korte broek aan tegen hoog water, want je weet dat de doempredikers er zelden naast zitten met het koffiedik kijken! :lol:
Maar broodheer? Werk je in omroepenland?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2016 14:46

Yup.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wees (niet) bezorgd

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2016 14:50

Marnix schreef:Ik ben benieuwd naar de docudrama. Of dat me er toe zet om een noodvoorraad op zolder aan te leggen vraag ik me wel af. ;)

Ik heb de trailer net bekeken, het ziet er indrukwekkend uit!
www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/dramaser ... -1.6603048
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten