ons leger

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 24 aug 2017 22:39

elburger schreef:De luchtmacht. Hoogtijd dat de JSF er komt want de F 16's die er nu zijn zijn een prooi voor de Russische luchtmacht.
De Apache's staan meer aan de grond dan dat er gevlogen mee kan worden want die hebben in Afghanistan en nu in het MO een enorme slijtage.
Dat was een kleine opsomming.
Dus ik ben blij dat de USA IN de NAVO zit.


De JSF is een aanfluiting. De JSF is een ontstaan uit een super dom idee. De JSF moet alles kunnen, maar dat is zoveel dat hij nergens goed in is.

Als jachtvliegtuig is hij alleen goed voor BVR combat (dus buiten gezichtsveld). De JSF heeft zulke kleine vleugels dat het een totaal niet wendbaar meer is, in een dogfight zal een F-16 of zelfs een oude mig-21 gehakt maken van de JSF. Radargeleide raketten raken niet altijd en zijn door middel van chaff te misleiden. Ook kan een vijandelijk toestel een jammer op zijn toestel zetten waardoor de JSF dichterbij zijn doelwit moet komen om hem te raken.

Vaak word gezegd dat de JSF zo goed is omdat hij stealth heeft en daardoor onzichtbaar is voor vijandelijke radar, maar dat klopt niet, als stealth al werkt zorgt het alleen maar voor dat je minder goed zichtbaar bent. Hoe dichter bij je komt hoe beter je het vliegtuig gaat zien. Het probleem van stealth is dat het alleen goed werkt met korte golf radar, het jammere is dat onze Russische vrienden eigenlijk alleen nog maar lange golf rader maken, lange golf radar kan veel beter stealth vliegtuigen zien. En, radar domineert niet altijd, omdat het niet zegt of je vriend of vijand bent, in het verleden is het wel is gebeurd dat NAVO vliegtuigen eigen toestellen neerschoten omdat ze dachten dat het de vijand was. Als je je de vijand niet kan identificeren en je steeds dichterbij moet komen, kom je zo dichtbij elkaar dat je in een kort luchtgevecht komt, de JSF is hier totaal ongeschikt voor. In het verleden in vietnam gebruikte de amerikanen de F-4 phantom. Dit toestel was ook log en niet erg wendbaar, maar had wel veel vermogen en kon wel goed verticaal draaien. De JSF heeft een te zwakke motor om dit te kunnen doen, dus in een kort luchtgevecht maakt de vijand gehakt van de vijand. Stealth is ook heel duur in onderhoud, 1 klein krasje op de buitenkant en de stealth werkt al minder. Dat betekend meer onderhoud, dus kan je minder vliegtuigen tegelijk in de lucht houden.

Als bommenwerper is hij ook niet geschikt. Om gebruik te maken van de stealth moeten de wapens in het vliegtuig worden vervoerd, Maar dat betekend dat de JSF maar 4 2000 pond bommen mee kan nemen, een waardeloze lading voor een bommenwerper. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat hij minder goed is als jachtvliegtuig, dan kan hij maar 4 middellange afstandsraketten mee nemen. Een waardeloze lading voor een jachtvliegtuig. Daarnaast is de reikwijdte van dit toestel veel slechter als dat van de F-16, dat houd in als je hem gebruikt als bommenwerper om diep in vijandelijk gebied te gaan, je dichterbij met je waardevolle tankvliegtuigen moet komen. Die komen ook dus veel dichter bij de vijand en dat zorgt er voor dat je meer kans hebt om zo'n toestel te verliezen.

Als grondaanvalstoestel is hij van alle dingen die hij moet kunnen het slechts. Het vliegtuig is zeer kwetsbaar, heeft geen zelfdichtende brandstoftanks. Een klein kaliber wapen kan de JSF neerschieten. Daarnaast kan hij maar een beperkte hoeveelheid munitie mee nemen voor zijn boordkanon. De A-10 kan hier wel veel van mee nemen, en zet het met succes in. Daarnaast is de A-10 gepantserd, waardoor hij veel minder kwetsbaar is voor klein kaliber wapens. De JSF is ook totaal niet wendbaar. Een goed grondaanvalsvliegtuig moet als hij laag vliegt snel kunnen draaien om weer een nieuwe aanvals run te doen, of om moeilijk te raken zijn voor vijandelijk vuur. Het grappige is, ze willen de A-10 vervangen voor de JSF, om geld te besparen... Maar de JSF is veel duurder in aanschaf, in onderhoud en kan deze missie niet uitvoeren.

https://www.youtube.com/watch?v=idVY2KumIcA

https://www.youtube.com/watch?v=UQB4W8C0rZI

https://www.youtube.com/watch?v=RwA4RaaJSeI

Ook is het zo dat de chinezen de blauwdrukken hebben van de JSF. Dat betekend dat zij al weten hoe dit vliegtuig in elkaar zit. En die zullen tegenmaatregelen gaan nemen. Als zij technologie kunnen ontwikkelen om stealth vliegtuigen te kunnen opsporen, dat heb je aan 1 klap niks meer aan je vliegtuig. Het is veel verstandiger om te investeren in jammers en Wild weasel vliegtuigen (vliegtuigen die erop gemaakt zijn om radar op te sporen, het elektronisch plat te leggen en mogelijk het ook vernietigen). Jammers en wild weasel vliegtuigen zijn te upgraden als hun technologie achterhaald is. Stealth zit vooral in de vorm van het vliegtuig. Dus als je stealth kan zien, kan je je vliegtuig weggooien.

http://www.nu.nl/internet/3485196/chine ... raket.html

Ik kan nog wel even door gaan met alle fouten die in de JSF zitten maar als ik dat doen, dan ben ik morgen nog bezig.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ons leger

Berichtdoor elburger » 25 aug 2017 14:51

Cees02 schreef

De JSF is een aanfluiting. De JSF is een ontstaan uit een super dom idee. De JSF moet alles kunnen, maar dat is zoveel dat hij nergens goed in is.


Kan wel zo zijn, maar uiteindelijk is die toch beter als de F'16.
De A10 is een prima kist voor o.a. tank bestrijding, die heeft zijn nut wel bewezen in Irak en Koeweit.
Al met al kun je hier lang en breed over discussiëren , de JSF kost een hele boel geld.
Maar als je helemaal weinig tot niets hebt, kun je beter gelijk het leger opdoeken.
En die Chinezen kopiëren toch alles, daar kom je niet onderuit.
Blijkt zelfs dat de Amerikanen veel drones gebruiken die uit China komen.
Dan zeg ik al leek: dan doe je toch iets goed fout.
Want een stukje spy-software is zo ingebouwd.
Maar goed, de luchtmacht ken ik niet zo heel goed.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 25 aug 2017 20:57

elburger schreef:Cees02 schreef
Kan wel zo zijn, maar uiteindelijk is die toch beter als de F'16.


Nee totaal niet, de JSF is een veel slechter vliegtuig. De kwaliteit van een vliegtuig word niet alleen gemeten hoe complex en geavanceerd het is. De JSF heeft veel meer onderhoud nodig dan een F-16. Er word geschat dat de JSF maar 1 keer in de 5 dagen kan vliegen. Vliegtuigen die aan de grond staan, daar heb je niks aan. En ze zijn kwetsbaar, voor de vijand. Die zal graag vliegtuigen willen vernietigen als ze op de grond staan. Daarnaast is de F-16 velen malen goedkoper, niet alleen in aanschaf, maar ook kwa onderhoud. Als een vliegtuig meer geld kost, kan je er minder kopen, dus een vermindering van je kracht van je luchtmacht. Daarnaast kun je je af vragen of je het nodig hebt als je naar afghanistan of irak gaat met de JSF. Die hebben geen geavanceerde luchtverdediging. Het zelfde zag je met de anti piraten missie bij Somalië. We gaan met super geavanceerde fregatten op piraten jagen die varen in lekke roeiboten. Dat kan goedkoper..... Het zou veel slimmer zijn om een nieuwe F-16 te ontwikkelen of beter nog een toestel van de plank te kopen, kom je ook niet voor verrassingen te staan. Bijvoorbeeld de Saab Gripen, die is veel goedkoper in aanschaf en onderhoud. Voor het belachelijke aantal van 37 JSF's die we kopen, kunnen we 85 Gripen's kopen. Die zijn ook nog is makkelijker te onderhouden, tel uit je winst.
https://www.youtube.com/watch?v=IslZJWAhPNM
https://www.nrc.nl/nieuws/2009/02/16/sa ... 39-a106897

Al een tijd geleden begonnen er stemmen binnen het pentagon op te komen die openlijk twijfelen aan de JSF.

https://www.geenstijl.nl/4673311/us_air ... an_capaci/

De A10 is een prima kist voor o.a. tank bestrijding, die heeft zijn nut wel bewezen in Irak en Koeweit.


Alleen in Irak en Koeweit? Wat denk je van Syrië? Libië? En ze willen de A-10 schrappen voor de JSF. Maar de JSF is velen malen slechter in het verlenen van luchtsteun dan de A-10.

Al met al kun je hier lang en breed over discussiëren , de JSF kost een hele boel geld.
Maar als je helemaal weinig tot niets hebt, kun je beter gelijk het leger opdoeken.


Heel goed, 37 toestellen kopen is een lachtertje. Zeker als je bedenkt dat veel vliegtuigen op de grond staan vanwege onderhoud. We kunnen veel beter een ander toestel kopen.

En die Chinezen kopiëren toch alles, daar kom je niet onderuit.
Blijkt zelfs dat de Amerikanen veel drones gebruiken die uit China komen.
Dan zeg ik al leek: dan doe je toch iets goed fout.
Want een stukje spy-software is zo ingebouwd.
Maar goed, de luchtmacht ken ik niet zo heel goed.


Amerika is gestopt met het kopen van drones uit China. Gelukkig maar, want slim is dat niet.

Ik zit nog een beter verder te googlen en ik kom nu wel achter iets schokkends wat ik nog niet wist. De Nederland heeft niet eens gekeken naar een alternatief voor de JSF. Dan denk ik direct, dit is gewoon een politiek spelletje, Nederland word onder druk gezet om de JSF te kopen, ook al is het een vliegende kalkoen.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/jsf ... renten_jsf

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 25 aug 2017 21:20

Oh ja, ik was nog iets vergeten te vertellen. De JSF word gebouwd in zogenaamde concurrency. Dat houd in dat we het vliegtuig gaan bouwen voordat alle testen over zijn. Dat is echt een heel dom idee, dat betekend dat de kans groot is dat er allerlei lijken uit de kast gaan komen terwijl we het vliegtuig in dienst hebben.

https://www.extremetech.com/extreme/222 ... terrifying

Daarnaast zitten er nog steeds super veel bugs in de JSF.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... aults.html

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ons leger

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2017 21:46

Cees02 schreef:Oh ja, ik was nog iets vergeten te vertellen. De JSF word gebouwd in zogenaamde concurrency. Dat houd in dat we het vliegtuig gaan bouwen voordat alle testen over zijn. Dat is echt een heel dom idee, dat betekend dat de kans groot is dat er allerlei lijken uit de kast gaan komen terwijl we het vliegtuig in dienst hebben.

https://www.extremetech.com/extreme/222 ... terrifying

Daarnaast zitten er nog steeds super veel bugs in de JSF.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... aults.html


Wat een brok schroot is het ook! Ik dacht dat Franse auto 's erg waren maar dit slaat werkelijk alles!

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 26 aug 2017 02:13

pindas83 schreef:Wat een brok schroot is het ook! Ik dacht dat Franse auto 's erg waren maar dit slaat werkelijk alles!


En het is erg heel erg duur schroot.... Wat ik het ergste vind is dat er niet naar alternatieven gekeken is :(

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 26 aug 2017 18:48

Hoe dieper je gaat graven hoe meer ellende je tegen komt bij de JSF. Aan het begin van dit jaar is er een rapport verschenen van het Pentagon en daaruit kwam dat er nog steeds 276 bugs zitten in de JSF. Ja, je leest het goed, 276 stuks!

http://www.news.com.au/technology/f35-h ... 01b22de14c

En ik lees dat de VS vliegtuigen die eigenlijk op vliegtuig kerkhoven staan weer opgelapt heeft om ze te gebruiken, allemaal omdat de JSF enorm veel vertraging heeft. Het hele project duurt nu al zo lang, dat dit vliegtuig al achterhaald is voordat het in gebruik word genomen :lol: Zeker als je bedenkt dat China de blauwdrukken van de JSF heeft gestolen.

http://www.news.com.au/technology/zombi ... 5b71ed5329

In een ander bericht zie ik dat grote testvluchten voor de JSF gecanceld zijn tot 2018.

https://www.extremetech.com/extreme/242 ... least-2018

Ondertussen zijn hier door America en zijn bondgenoten miljarden in dit project gestoken. Het programma is nu, to big to fail geworden. Ik vrees dat geen enkele politicus zijn handen hier wil aan gaan branden, door uit het project te stappen. Dan zijn er miljarden weg, bondgenoten van America zullen boos zijn en ondertussen is er nog geen nieuw jachtvliegtuig.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ons leger

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2017 19:03

Cees02 schreef:Hoe dieper je gaat graven hoe meer ellende je tegen komt bij de JSF. Aan het begin van dit jaar is er een rapport verschenen van het Pentagon en daaruit kwam dat er nog steeds 276 bugs zitten in de JSF. Ja, je leest het goed, 276 stuks!

http://www.news.com.au/technology/f35-h ... 01b22de14c

En ik lees dat de VS vliegtuigen die eigenlijk op vliegtuig kerkhoven staan weer opgelapt heeft om ze te gebruiken, allemaal omdat de JSF enorm veel vertraging heeft. Het hele project duurt nu al zo lang, dat dit vliegtuig al achterhaald is voordat het in gebruik word genomen :lol: Zeker als je bedenkt dat China de blauwdrukken van de JSF heeft gestolen.

http://www.news.com.au/technology/zombi ... 5b71ed5329

In een ander bericht zie ik dat grote testvluchten voor de JSF gecanceld zijn tot 2018.

https://www.extremetech.com/extreme/242 ... least-2018

Ondertussen zijn hier door America en zijn bondgenoten miljarden in dit project gestoken. Het programma is nu, to big to fail geworden. Ik vrees dat geen enkele politicus zijn handen hier wil aan gaan branden, door uit het project te stappen. Dan zijn er miljarden weg, bondgenoten van America zullen boos zijn en ondertussen is er nog geen nieuw jachtvliegtuig.


Wat een gepruts. Ze kunnen ook niks daar #-o

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 26 aug 2017 19:25

Dit hele project moet mij denken aan de M2 bradley fighting vehicle. Dat project is in 1968 begonnen en pas in 1981 kwam er een productie model. De bedoeling was om een gepantserd voertuig te maken wat soldaten naar het slagveld zou kunnen brengen. Uiteindelijk is het ook een verkenningsvoertuig geworden wat ook moest kunnen vechten tegen tanks. Het moet een hoop kunnen maar is nergens echt goed in. En hetzelfde geld voor de JSF, het moet 3 dingen kunnen, gevechtsvliegtuig, bommenwerper en luchtondersteuning voor troepen op de grond. Daarnaast is er een grote fout gemaakt om van dit vliegtuig 3 varianten te maken, voor de luchtmacht, marine en de marines (mariniers). Dus nu moet je nog meer comprimeren sluiten, niet alleen omdat het 3 dingen moet kunnen doen, maar nu zitten er 3 krijgsmacht onderdelen aan dit vliegtuig te trekken die allemaal wat anders willen. Grootste handicap komt door de marines, dat vliegtuig moet de vervanging worden voor de AV-8B Harrier II. Dit vliegtuig moet rechtop kunnen opstijgen, dat betekend dat je enorm kleine vleugels moet gaan maken anders kan dat vliegtuig dat niet. Kleine vleugels zorgen er voor dat je een hogere kruissnelheid hebt, dus je moet sneller vliegen om niet te overtrekken, dat betekend meer brandstofverbruik, dat betekend dat dit vliegtuig maar kort boven het slagveld kan blijven als het luchtondersteuning moet bieden, geen handige eigenschap. Hoof brandstof verbruik zorgt er ook voor dat dit vliegtuig veel minder ver kan vliegen dan bijvoorbeeld een F-16. Daarnaast zorgen kleine vleugels voor een slechtere wendbaarheid, dat betekend dat het kansloos is in een dogfight (luchtgevecht op korte afstand) en kwetsbaarder is voor vijandelijk vuur (raketten en luchtafweergeschut) omdat het niet wendbaar is kan hij deze veel moeilijker ontwijken. Iemand zei ooit, de JSF is net een Zwitsers zakmes, je moet er van alles mee kunnen, maar hij is niet ergens echt goed in.

Ik vond nog een stukje van de film the pentagon wars op youtube. Dit is een verfilming van een boek met dezelfde naam, het gaat over kolonel burton die beschrijft wat hij mee maakte toen hij mee hielp aan de ontwikkeling van de M2 bradley fighting vehicle. Ik heb deze film gezien, je lacht je echt suf. De mensen die bezig zijn met de ontwikkeling van het voertuig zijn er alleen maar mee bezig om het in productie te krijgen, ook weten ze dat het enorme tekortkomingen heeft. Elke test die kolonel burton wilde doen werd door zijn collega's gesaboteerd.

https://www.youtube.com/watch?v=aXQ2lO3ieBA

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: ons leger

Berichtdoor Geytenbeekje » 19 jan 2018 00:37

Ik ben zelf voor een vermindering van het leger

We kunnen het geld beter uitgeven aan ontw. hulp / Psychologische kwesties (duizenden daklozen + tienduizenden psychisch `gestoorde` mensen (depressiviteit) ik denk dat Nederland eerst zijn zaken goed op de rails moet hebben voordat men kijkt naar het leger. We kunnen wel investeren maar dat helpt toch niet.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: ons leger

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2018 12:15

Ik maak, misschien wel tot verbazing van velen, bezwaar tegen verhoging van het budget van ontwikkelings"hulp". Ik ben goed bevriend met mensen uit Oeganda en Rwanda en die zeggen allemaal hetzelfde: het is het afkopen van een soort "schuldgevoel" of het is goedbedoeld, maar tevens zinloos. Waar ontwikkelingslanden veel meer bij gebaat zijn, is eerlijke handel en niet het dumpen van allerlei westerse goederen op de lokale markt. Amerikaanse rijst is goedkoper dan de lokale rijst. Door Amerikaanse rijst tegen bodemprijzen te verkopen in Rwanda en Oeganda, kunnen de lokale producenten er niet tegen concurreren.

Dat geldt ook voor de eindeloze landbouwsubsidies, waar vooral Frankrijk erg aan hecht.

Verder hebben wij, als Nederland, een afspraak in NAVO-verband: 2% van het nationaal inkomen dienst aan defensie te worden besteed. Als wij dit in EU-verband (exclusief de EU-staten die (nog) niet bij de NAVO horen) zouden doen, zou deze 2% waarschijnlijk veel efficiënter kunnen worden ingezet. Desalniettemin, afspraak is afspraak en die 2% moet gehaald worden, tenzij we afspreken, dit percentage te verminderen.

Om Europa heen liggen allemaal crisisgebieden en hebberige grootmachten die potentieel vervelend kunnen zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: ons leger

Berichtdoor Geytenbeekje » 19 jan 2018 13:11

Als het gaat om ontwikkelingshulp komt Syrië en omliggende landen bij mij bovenaan omdat men daar naar mijn mening het hardste nodig is.

en ja die 2%. De NAVO heeft goede dingen gedaan maar ja... Ik vind het niet bepaald een objectieve organisatie (West-Oost)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten