ons leger

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: ons leger

Berichtdoor ben db bd » 26 okt 2016 20:50

Het lijkt mij, gezien de machtsverhoudingen zeer wel mogelijk dat wij dan ook zitten waar die klappen vallen, m.i. decadent genoeg als we zijn.
Kernwapens zijn een kwaad. Wel een kwaad wat de mensheid heeft behoed voor een derde wereldoorlog

helemaal waar, daarom is het zo eng dat er nu schijnbaar een generatie aan het bewind is die het niet meer snapt, of gewoon te verdorven is.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: ons leger

Berichtdoor ben db bd » 20 feb 2017 14:24

we zijn inmiddels alweer ruim in het volgende jaar en de verkiezingskreten om meer miljarden naar het leger te lozen, worden luider en meer.
Zelfs in de mainstreammedia lees ik dat de wereldwapenproductie hoger is als in alle eerdere tijden buiten de oorlog.
En waar ik nou zo bang voor ben, dat is dat we inmiddels helemaal vergeten kunnen zijn hoe verschrikkelijk een atoomoorlog zal zijn, als één van de vechtenden achterop raakt met conventionele wapens en dus overschakelen moet.
En zelfs de SGP doet aan de wapenwedrenbetaling mee ...

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: ons leger

Berichtdoor Sabra » 21 feb 2017 08:09

ben db bd schreef:we zijn inmiddels alweer ruim in het volgende jaar en de verkiezingskreten om meer miljarden naar het leger te lozen, worden luider en meer.
Zelfs in de mainstreammedia lees ik dat de wereldwapenproductie hoger is als in alle eerdere tijden buiten de oorlog.
En waar ik nou zo bang voor ben, dat is dat we inmiddels helemaal vergeten kunnen zijn hoe verschrikkelijk een atoomoorlog zal zijn, als één van de vechtenden achterop raakt met conventionele wapens en dus overschakelen moet.
En zelfs de SGP doet aan de wapenwedrenbetaling mee ...


De externe dreiging neemt toe en in NAVO verband is afgesproken een bepaalde bijdrage te leveren middels defensie uitgaven. Nederland en andere landen geven al jaren minder uit dan de afgesproken norm. Heel goed dus dat de defensie uitgaven structureel gaan toenemen. Dat militairen tijdens oefeningen pang pang moeten roepen ipv gewoon een schot te kunnen lossen is natuurlijk erg wrang.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: ons leger

Berichtdoor ben db bd » 25 feb 2017 22:18

Sabra schreef: De externe dreiging neemt toe

geef daar nou eens voorbeelden van?! Kijk, ons provoceren aan de Russische grenzen, roept ook aan die andere kant troepen- en wapenbewegingen op, maar wij begonnen met agressief Oekraïne aan het Russische blok te ontfutselen, terwijl we overeen waren gekomen de grenzen na de beëindiging van de koude oorlog te zullen handhaven en eerbiedigen.
Voorts blijf ik zeggen dat wij geen defensieleger hebben, maar een meedoen met aanvallen leger.
En dat de landen welke wij mede aanvielen hun terroristen in grote getale op ons afsturen, daar doe je met een leger weinig meer tegen.
Wel met grenzen beheren en bewaken en politie tegen 'verwarde' oproerkraaiers inzetten.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: ons leger

Berichtdoor jaccootje85 » 27 feb 2017 08:45

ben db bd schreef:we zijn inmiddels alweer ruim in het volgende jaar en de verkiezingskreten om meer miljarden naar het leger te lozen, worden luider en meer.
En zelfs de SGP doet aan de wapenwedrenbetaling mee ...


Heb je ook enig idee hoeveel militairen in de schuldsanering zitten omdat hun werk niet meer naar behoren betaald werd/wordt?
En heb je enig idee hoeveel het maandsalaris van een militair is?
Heb je enig idee uit hoeveel materieel defensie nog bestaat?
En heb je enig idee in welke staat het materiaal is wat ons leger nog heeft?
Heb je enig idee onder welke barre omstandigheden onze militairen moeten werken, puur omdat er geen onderhoud aan materiaal gedaan wordt omdat er geen geld is?
Het is niet meer dan normaal dat er eindelijk eens extra geld naar Defensie gaat. En dan hoop ik dat er flink wat generaals de laan uit gestuurd worden, want er is geen enkel land wat zoveel generaals heeft als Nederland!
Szent az Úr

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: ons leger

Berichtdoor Sabra » 27 feb 2017 09:26

ben db bd schreef:geef daar nou eens voorbeelden van?! Kijk, ons provoceren aan de Russische grenzen, roept ook aan die andere kant troepen- en wapenbewegingen op, maar wij begonnen met agressief Oekraïne aan het Russische blok te ontfutselen, terwijl we overeen waren gekomen de grenzen na de beëindiging van de koude oorlog te zullen handhaven en eerbiedigen.
Voorts blijf ik zeggen dat wij geen defensieleger hebben, maar een meedoen met aanvallen leger.
En dat de landen welke wij mede aanvielen hun terroristen in grote getale op ons afsturen, daar doe je met een leger weinig meer tegen.
Wel met grenzen beheren en bewaken en politie tegen 'verwarde' oproerkraaiers inzetten.


"De aanval is de beste verdediging", zo luidt de bekende uitspraak.

Militairen zet je in ter verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk en ter bevordering van de internationale rechtsorde. Althans, zo zegt de Nederlandse grondwet het. Verdedigen of aanvallen is dus geen onderscheidend onderscheid.

De dreiging komt o.a. uit Rusland, al geloof ik niet en zie ik geen ontwikkelingen die erop wijzen dat Rusland een land dat lid is van de NAVO zal aanvallen. In die in is de dreiging beperkt, maar je kunt deze niet onbeantwoord laten.

Verder zie ik het geweld in het Midden-Oosten als een dreiging waar we ons tegen moeten wapenen. Er zijn al aanslagen gepleegd door mensen die vanuit of via het Midden-Oosten naar West-Europa zijn gekomen om hier aanslagen te plegen.

Investeren in defensie leidt mijns inziens dan ook niet persé tot meer militairen, maar wel tot een leger, inclusief de militaire inlichtingendienst, die beter in staat is om de bedreigingen het hoofd te kunnen bieden.

En het houdt ook in dat je militairen op missie stuurt en hen kunt voorzien van het beste materieel en materiaal en dit in voldoende mate beschikbaar hebt. Het Nederlandse leger wordt nu al spotten "beggars army" genoemd. En dat is natuurlijk een kwalijke zaak.

MagicSquareOfRa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2017 12:47

Re: ons leger

Berichtdoor MagicSquareOfRa » 14 jun 2017 20:16

Aanvallen en verdedigen slaat beide nergens op is mijn mening, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, Ik sluit me aan bij Ben zijn argumenten dit is ook belachelijk te noemen en dat 'onder het mom van' noem; verdediging .. Oorlog is en blijft een misdaad waarin we niet hoeven toegeven maar we worden wel door de mensen met het meeste geld ervoor betalen in politiek wetsvoortellen zelfs via de sneaky way in gang te zetten. Het gaat niet om de grootste ballen in het spel dus gaat ieder bij zich eens na wat het woord verdediging voor een land betekend en waar hebben we dit nodig? we zijn inmiddels een wereld dus ga lekker beetje je land verdedigen door mee te spelen in vreselijke misdaad dragende praktijken, nu is het voor nederlanders nog niet zo laat als in Amerika..

En zegt u eens eerlijk? van het verleden mogen we best wat leren. maar uitgaan van het ergste op grote schaal is het begin van zijn creatie. we creeren zelf het idee dat problemen zonder oplossing verscheinen maar zoals je eigenlijk best weet is dat problemen en oplossingen gepaard gaan. Hoe meer mensen problemen gaan oplossen die er niet zijn.....

Hoe meer problemen we gaan zien daar waar ze niet zitten.. we hebben een pracht tijd tegemoet waarin we als wereldbevolking gebruik kunnen maken van de natuur en we leren hoe. dat doen we zelfs al jaren en zullen we altijd blijven doen, aan ieder de keus wat we er van maken maar de natuur hoeft niet te leiden aan zowel massaproductie onzin en plastic als Wapens onzin problemen maken en amerika wat overigens dezelfde bronnen waren van investatie in oorlog om er beter van te worden als al langer dan je denkt dus al het geval.

we zijn blind, Goud werd Geld en Gulden werd lood.. we roeien niet verder dan deze sloot.

of

we leren streven gaan vooruit als een eerlijke wereldbeschaving die er niet voor stom geld aan toegeven of overgeven aan dit.. slechte dingen verander je niet door er in te investeren in ieder geval :)

in mens in vrede !

Gotu
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2017 12:13

Re: ons leger

Berichtdoor Gotu » 16 jun 2017 14:48

-
Laatst gewijzigd door Gotu op 17 jun 2019 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: ons leger

Berichtdoor ben db bd » 24 jul 2017 13:29

Als we slechts allemaal eerlijke defensie zouden plegen, zou een sterk leger alleen maar veilig zijn. Maar in Vietnam (Korea ook al?) Libië, Irak, Afghanistan en nu Syrië ook, laten we steeds een spoor van chaos achter i.p.v. vrede, toch?
We provoceren m.i. Rusland 10x zo sterk als Poetin naar ons dreigt.

Natuurlijk ben ik ook voorstander van een leger wat goed en veilig kan werken met deugdelijk materieel. We waren volkomen geschiffeld toen we ons 'tankenpark' ruimden, vind ik. Eigenlijk ben ik natuurlijk ook voor een Europees leger. Maar om daar goed mee om te gaan heb ik totaal geen vertrouwen, als ik alleen al onze Europese politiek inzake Oekraïne overzie.

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: ons leger

Berichtdoor Cees02 » 25 jul 2017 20:45

MagicSquareOfRa schreef:Aanvallen en verdedigen slaat beide nergens op is mijn mening, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, Ik sluit me aan bij Ben zijn argumenten dit is ook belachelijk te noemen en dat 'onder het mom van' noem; verdediging ..


Zoals Rusland en China. Dat zijn natuurlijk 2 landen die door en door integer zijn en te vertrouwen zijn...... Oorlog zal er altijd zijn, ook in het westen, we kunnen beter maar voorbereid zijn voor de toekomst. En je weet nooit hoe die toekomst eruit ziet dus, dus beter nu en voor altijd een sterke defensie.

https://www.youtube.com/watch?v=6FhXsMKqIDI

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ons leger

Berichtdoor elburger » 15 aug 2017 13:07

Yoshi schrijft:

De lachende derde wordt de VS. En laat dat nou juist de grootste drijvende kracht zijn die aanstuurt op een groot conflict. Graag uit de NAVO, wij hoeven niet met deze waanzin mee te doen.

Deze quote is van voor de aanstelling van Trump.
Grote onzin om dat te schrijven op dat moment.
Dankzij de VS is er stabiliteit in Europa.
Europa heeft in ieder land fors bezuinigt op de defensie uitgaven.
En toen/1016 en nu 1017 moet er ineens geld bij.
Logisch en begrijpelijk!

Laat ik het eerst eens over het NL leger hebben.
De landmacht
Kwalitatief een prima leger.
Kwantitatief een aanfluiting.
Dit durf ik te beweren omdat ik de gegevens uit zeer betrouwbare bron heb,
Alle tanks verkocht en nu dan toch maar weer een tankdivisie opzetten ism de Duitsers.
Wat betreft de marine, daar moet fors worden geïnvesteerd omdat de huidige vloot met al het oplapwerk wat er nu plaatsvind duurder uit is als dat men NU beslist voor nieuwbouw.
De luchtmacht. Hoogtijd dat de JSF er komt want de F 16's die er nu zijn zijn een prooi voor de Russische luchtmacht.
De Apache's staan meer aan de grond dan dat er gevlogen mee kan worden want die hebben in Afghanistan en nu in het MO een enorme slijtage.
Dat was een kleine opsomming.
Dus ik ben blij dat de USA IN de NAVO zit.

Nu is Trump er.
Een grote mond, spreekt/twittert voor die denk of ook wel het hart op de tong.
Ben het zeker niet met alles eens maar laat ik nu eens zijn standpunt betreffende Iran erbij pakken.
Daar moet je gewoon tegen optreden.
De laatste weken testte de Revolutionaire Garde van Iran diverse malen de reactie van de vloot van de VS in de Perzische golf.
Als je daar niet tegen optreed dan laat jij je zwakte zien, dat is alom bekend in de gehele Arabische wereld.
Krachtig optreden is een must.
Bijkomend is dat Iran uiteindelijk met een verborgen agenda werkt: de vernietiging van Israël.
Dit gebeurd sluiks via in 1e instantie Hezbolla in Libanon maar Iran zorgt ervoor dat met de hulp aan Assad ( Syrië ) men daar ook een dikke vinger in de pap krijgt, en dus aan de grenzen van Israël komt ( Golan hoogte ).
De Gaza strook wordt al bezet door Hezbolla.
Dat de VS hier oog voor hebben is alleen maar goed en dat de VS deel uitmaakt van de NAVO is dus een pluspunt..

Neem ik Noord Korea heel even erbij.
Die Kim is HET gevaar voor de wereld.
Laat je die gozer atoomwapens maken en intercontinentale raketten bezitten is Amerika maar ook Europa niet veilig!
Pak ik hierbij een punt dat N-Korea wel eens zou kunnen samen gaan werken met Iran.
Wel nu, doemdenken?!
Nee, een gevaar voor de wereldvrede.
Dus ik ben blij dat de VS in de NAVO zit en ook dat er een NAVO is.

Volgende punt is nu om een wapenwedloop te vermijden maar zeker om te zorgen dat alle landen van de NAVO hun legers op peil krijgen!

Komt u maar met uw meningen!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ons leger

Berichtdoor pindas83 » 16 aug 2017 21:06

elburger schreef:Yoshi schrijft:


Deze quote is van voor de aanstelling van Trump.
Grote onzin om dat te schrijven op dat moment.
Dankzij de VS is er stabiliteit in Europa.

Volgens mij gaat er iets mis hier! De NAVO onder leiding van de VS heeft het zich bijna als doel gesteld Rusland op alle mogelijke manieren te provoceren. Denk aan de afzetting van president in Oekraïne, troepenopbouw in grensgebieden, geleuter over hacks zonder bewijs, etc. Of dat nou veel bijdraagt aan stabiliteit hier waag ik te betwijfelen.

Europa heeft in ieder land fors bezuinigt op de defensie uitgaven.
En toen/1016 en nu 1017 moet er ineens geld bij.
Logisch en begrijpelijk!

Laat ik het eerst eens over het NL leger hebben.
De landmacht
Kwalitatief een prima leger.
Kwantitatief een aanfluiting.
Dit durf ik te beweren omdat ik de gegevens uit zeer betrouwbare bron heb,
Alle tanks verkocht en nu dan toch maar weer een tankdivisie opzetten ism de Duitsers.
Wat betreft de marine, daar moet fors worden geïnvesteerd omdat de huidige vloot met al het oplapwerk wat er nu plaatsvind duurder uit is als dat men NU beslist voor nieuwbouw.
De luchtmacht. Hoogtijd dat de JSF er komt want de F 16's die er nu zijn zijn een prooi voor de Russische luchtmacht.

Ik heb vernomen dat die JSF ook een rampending is en inferieur t.o.v de Russische Su-35s. Maar ik heb er geen verstand van!!

De Apache's staan meer aan de grond dan dat er gevlogen mee kan worden want die hebben in Afghanistan en nu in het MO een enorme slijtage.
Dat was een kleine opsomming.
Dus ik ben blij dat de USA IN de NAVO zit.

Ik niet, het is een drama.

Nu is Trump er.
Een grote mond, spreekt/twittert voor die denk of ook wel het hart op de tong.
Ben het zeker niet met alles eens maar laat ik nu eens zijn standpunt betreffende Iran erbij pakken.
Daar moet je gewoon tegen optreden.
De laatste weken testte de Revolutionaire Garde van Iran diverse malen de reactie van de vloot van de VS in de Perzische golf.
Als je daar niet tegen optreed dan laat jij je zwakte zien, dat is alom bekend in de gehele Arabische wereld.
Krachtig optreden is een must.
Bijkomend is dat Iran uiteindelijk met een verborgen agenda werkt: de vernietiging van Israël.
Dit gebeurd sluiks via in 1e instantie Hezbolla in Libanon maar Iran zorgt ervoor dat met de hulp aan Assad ( Syrië ) men daar ook een dikke vinger in de pap krijgt, en dus aan de grenzen van Israël komt ( Golan hoogte ).
De Gaza strook wordt al bezet door Hezbolla.
Dat de VS hier oog voor hebben is alleen maar goed en dat de VS deel uitmaakt van de NAVO is dus een pluspunt..

Neem ik Noord Korea heel even erbij.
Die Kim is HET gevaar voor de wereld.
Laat je die gozer atoomwapens maken en intercontinentale raketten bezitten is Amerika maar ook Europa niet veilig!
Pak ik hierbij een punt dat N-Korea wel eens zou kunnen samen gaan werken met Iran.
Wel nu, doemdenken?!

Volgens diverse bronnen is er inderdaad een samenwerkingsverband:
http://www.elsevierweekblad.nl/economie ... en-529168/.


Nee, een gevaar voor de wereldvrede.
Dus ik ben blij dat de VS in de NAVO zit en ook dat er een NAVO is.

Volgende punt is nu om een wapenwedloop te vermijden maar zeker om te zorgen dat alle landen van de NAVO hun legers op peil krijgen!

Komt u maar met uw meningen!

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: ons leger

Berichtdoor ben db bd » 18 aug 2017 10:48

Volgens diverse bronnen is er inderdaad een samenwerkingsverband:
http://www.elsevierweekblad.nl/economie ... en-529168/.

ja, dat las ik gisteren ook nog.
De eerlijkheid gebied mij te erkennen dat wij christenen het 'slechts' van onze gebeden moeten hebben, want de duivelse spanningen op de wereld zijn m.i. te hoog aan het oplopen om de vrede van de legers te verwachten. Zelf heb ik nog wat van WO II meegemaakt met bijbehorende waarschuwingen. (zag o.a. mensen dood neervallen van ontberingen) Maar mijn generatie is reeds aan het uitsterven, samen met onze ervaring.

hoewel de bijdrage van Magic voor mij wat te warrig is om goed te snappen, -(iets meer zorg aan uw zinsbouw a.u.b.)- zijn we het eens inzake:
slechte dingen verander je niet door er in te investeren, in ieder geval :)


Van Trump begreep ik dat hij bij zijn eerste contacten met zijn geheime diensten CIA (en FBI) reeds begreep dat een leven voor hen niet veel waarde heeft, óók dat van een dwarse president niet. Derhalve lijkt zijn beleid nu totaal niet meer op wat hij als verkiezingsplan uitdroeg, en zijn de miljarden-belangen van de wapenindustrie nu dus weer voor 4 jaar veilig gesteld, toch?
Zelfs moeten zijn 4 generaals, James Mattis voorop, hem nu een beetje in toom houden, schreven ze in Elsevier.

Waarom ik eigenlijk toch voor een Europees leger ben, is de angst dat als één land nu aangevallen wordt, het nog maar de vraag is of we met z'n allen wel trouw genoeg zijn aan de NAVO om ons in een atoomoorlog te laten trekken.
En ja, bij die club behoort natuurlijk geen Turkije met een sultan aan het hoofd met Ottomaanse inspiraties. Dat behoeft geen uitleg hè?

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ons leger

Berichtdoor elburger » 18 aug 2017 12:12

Een paar reacties gelezen op mijn stukje.
Gelukkig heeft een ieder zo zijn/haar eigen mening.
Maar wat betreft die van Pindas83, die is echt anti vs/leger
Met pacifisme zal het nooit vredig worden.
De wereld is rot op vele plaatsen en daarvoor is er een sterke arm nodig.
Een land zonder leger is niet aangesloten in een pact is een vogel voor de kat.
En of die kat nu Poetin heet, Rohani of Khamenei maakt niet uit.
Poetin wil de USSR terug, en Khamenei wil Israël ten eerste en Sauodi Arabie ten 2e onderwerpen.

En dan loopt er in Azië nog een gek rond waarvan niemand weet wat die doen gaat.
Als Japan en Zuid Korea niet ondersteund werden door de VS, was die gek allang aan het veroveren geslagen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ons leger

Berichtdoor elburger » 22 aug 2017 14:36

Graag wil ik even door reageren op deze topic , aangezien er vandaag een aankondiging is gekomen dat de VS in Afghanistan hun militaire aanwezigheid weer gaan uitbreiden.
Persoonlijk vind ik dat een prima plan.
Als "wij", de NAVO onze handen aftrekken van Afghanistan krijgen we een tweede Syrië, Irak, waar IS een vruchtbare bodem vind en een nieuw kalifaat kan uitroepen.
Als dat zou gebeuren is de wereld in rep en roer en moet IS daar weer verdreven worden.
Voorkomen is beter als genezen.
De kans bestaat dat NL ook weer manschappen zal gaan leveren op termijn.
Want de VS beschouwd ons als een trouwe bondgenoot , dus een hulp aanvraag zal wel weer komen.
Daarom ben ik blij met "ons" leger.
Of zijn er hier in NL velen die denken, laat die Yankies het maar alleen uitzoeken.
Zou best kunnen, maar daar ben ik er NIET één van.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 66 gasten