Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Honesty

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Honesty » 09 okt 2016 15:53

JeeWee schreef:
Het blad stelt dat ‘onze vaderen’ duidelijk waren over het weren en uitroeien van afgoderij en valse godsdiensten, zoals verwoord in de klassieke versie van artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. ‘Zij hebben bedoeld te zeggen dat aan niet-gereformeerden zoals roomsen, socinianen en remonstranten, de publieke belijdenisvrijheid dient onthouden te worden.’

Tja, wat moeten we daar nu weer mee?


Artikel 36 herzien.
Wat bovendien totaal tegengesteld is aan wat Paulus de gemeente leerde wat betreft niet- en andersgelovigen.
Over hen oordelen komt alleen God toe.
(Kor)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor benefietdiner » 09 okt 2016 16:05

de passant schreef:Ik heb job 12 vers 6 even opgezocht :"Maar overweldigers bezitten een vredig huis,
degenen die God uitdagen zijn veilig,
met volle hand schenkt Hij hun geluk."

Staat helemaal niets over verzekeringen.......maar je moet het vers wel in zijn context lezen, vanaf vers 2

Jij gebruikt de Willibordvertaling maar die Ultraorthodoxen gebruiken die absoluut niet omdat zij vinden dat dat een valse Katholieke vertaling is.

Statenvertaling.
Job 12:6 De tenten der verwoesters hebben rust, en die Gode tergen, hebben verzekerdheden, om hetgene God met Zijn hand toebrengt.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/job/12.html


Willibordvertaling.
Job 12:6 Maar overweldigers bezitten een vredig huis, degenen die God uitdagen zijn veilig, met volle hand schenkt Hij hun geluk.
http://www.willibrordbijbel.nl/?p=print ... 1207&wb=on

In de Statenvertaling komt het woord ‘verzekerdheden’ voor. Dat woord passen zij toe op verzekeringen.

Klopt natuurlijk helemaal niets van en is onjuist maar ja….

Honesty

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Honesty » 09 okt 2016 16:22

rotterdam schreef:Maar wel brandblussers ophangen terwijl het niet brand, stoeptegels repareren terwijl je nog niet gestruikeld ben, de koeien wel enten en je kinderen niet, dijken bouwen terwijl het nog niet regent. En in geval van een epidemie niet met een injectienaald maar wel op een suikerklontje en niet in het gebouw van de kruisvereniging maar wel thuis achter de gesloten gordijnen.
Geloof me, hoe voorzichtig en zachtzinnig je dit ook brengt, dit wil men niet horen.
De overheid moet dit soort dingen gewoon wettelijk verplichten, dan zijn deze mensen ook gelukkig want ze moeten de van God gegeven overheid immers gehoorzamen.

Dat wordt geleerd omdat ze destijds zelf die regering waren, "STATENvertaling", weet je nog ?
Wat de verzekering betreft, de ware gemeente heeft die inderdaad niet nodig, in Handelingen 3 deelt de eerste gemeente alles met elkaar, ze verkochten hun bezittingen om elkaar bij te staan.Dat zie ik hen nog niet doen, geloof ik.
Het probleem ligt nog steeds bij het ontbreken van een daadwerkelijke scheiding tussen staat en kerk.
En dat wreekt zich nu :-)
Ik vind het opmerkelijk dat hun onderwijs, dat betaald wordt uit de baten die deze regering binnenhaalt van o.a coffeeshops, gelegaliseerde bordelen en andere zeer onkoshere belastingen, geen gewetensbezwaren oplevert.
De Staat moet men dus zeker niet meer gehoorzamen dan God, staat er .
Ook in hun Bijbel.

Samanthi

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Samanthi » 09 okt 2016 22:26

JeeWee schreef:Het kwalijke van deze hele beweging van 'ultraorthodoxen' is dat ze een slechte reuk verspreiden.
Eindelijk hebben Van der Staaij (Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland), Dijkgraaf en Bisschop (beide Gereformeerde Gemeente) het voor elkaar dat er ook buiten hun kring mensen zijn die echt luisteren.
En dan komen deze types er weer aan die vinden dat de SGP maar weer in de binnenkamer moeten gaan zitten pruttelen.

De wereld lacht er om.
En de duivel ook.

Daarbij krijgen ze waarschijnlijk wel weer een paar duizend volgers mee die niet meer op de SGP stemmen maar zelf ook niks klaarmaken.
Je vraagt je af of ze in de Bijbel 1 Kor 10:31 gewoon overslaan:
Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

volgens wikipedia is Bisschop HHK

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Arco » 10 okt 2016 09:51

Honesty schreef:Dat wordt geleerd omdat ze destijds zelf die regering waren, "STATENvertaling", weet je nog ?
Wat de verzekering betreft, de ware gemeente heeft die inderdaad niet nodig, in Handelingen 3 deelt de eerste gemeente alles met elkaar, ze verkochten hun bezittingen om elkaar bij te staan.Dat zie ik hen nog niet doen, geloof ik.
Het probleem ligt nog steeds bij het ontbreken van een daadwerkelijke scheiding tussen staat en kerk.
En dat wreekt zich nu :-)
Ik vind het opmerkelijk dat hun onderwijs, dat betaald wordt uit de baten die deze regering binnenhaalt van o.a coffeeshops, gelegaliseerde bordelen en andere zeer onkoshere belastingen, geen gewetensbezwaren oplevert.
De Staat moet men dus zeker niet meer gehoorzamen dan God, staat er .
Ook in hun Bijbel.


Je heb zeker een punt. Stel dat een gemeente zou leven conform het principe van Handelingen 3, dan zouden binnen de gemeente veel minder ongelijkheid zijn. Een goede vriend van mij kan nauwelijks rond komen, maar krijgt toch geen ondersteuning van de diaconie. Toch wordt hij verzocht om te doneren aan de kerk.

Echter, jou opmerking voer scheiding tussen staat en kerk, dat is onjuist. In Nederland hebben we juist een schoolvoorbeeld van scheiding tussen kerk en staat. Het instituut kerk en het instituut staat zijn gescheiden. Het is dus niet zo dat een kerk, vanuit haar organisatie, bepaald wat de staat wel of niet doet. En tegenwoordig moeten we juist oppassen dat de staat zich niet inhoudelijk gaat bemoeien met de kerk.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor elburger » 10 okt 2016 15:08

Yoshi schreef

Wat we hiermee moeten is snel een kiesdrempel van zo'n 5 zetels invoeren. Dan zijn we er in 1 klap vanaf in de landelijke politiek. Zowel van 1 issue partijen als religieuze splintergroeperinkjes.


Helemaal mee eens.
Maar een christelijke partij in Nederland vind ik wel aanwezig moeten zijn in een tijd waarin vele christelijke normen en waarden uit beeld - lees uit het dagelijks leven - verdwijnen.
Laat men eerst een een ieder aanpakken die uit een partij stapt.
Als ik bijv SGP kamerlid zou zijn en het niet eens zou zijn met het beleid, dan is het mijn goed recht om uit de SGP Kamerfractie te stappen.
Het moet m.i. niet mogelijk zijn dat ik dan zelf een fractie begin.
De zetel was van de SGP en hoort daar te blijven.
Als men eerst dir gat in het net eens dicht, dan heb je al snel diverse 1 of 2 mans fracties minder.
Nu nog even over de SGP la s religieuze splintergroeperinkjes?!
De SGP en ook de CU hebben goede bijdrages geleverd aan dit minderheids- kabinet van PVDA/VVD.
Een christelijke noot is toch nooit weg?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Speedy » 10 okt 2016 15:17

elburger schreef:Laat men eerst een een ieder aanpakken die uit een partij stapt.
Als ik bijv SGP kamerlid zou zijn en het niet eens zou zijn met het beleid, dan is het mijn goed recht om uit de SGP Kamerfractie te stappen.
Het moet m.i. niet mogelijk zijn dat ik dan zelf een fractie begin.
De zetel was van de SGP en hoort daar te blijven.
Als men eerst dir gat in het net eens dicht, dan heb je al snel diverse 1 of 2 mans fracties minder.

Tja dit is geen gat, maar de huidige situatie is conform Grondwet, je stemt op een persoon die tot een fractie behoort. De lijsttrekker krijgt de stemmen en als kiesdrempel gehaald is gaan de volgende stemmen naar de 2e op de lijst. Op het moment dat die persoon dan gewenste aantal stemmen heeft voor de kiesdrempel en dan is deze persoon persoonlijk gekozen.

Dus de grondwet moet veranderd worden en dat is vrij ingewikkeld.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Honesty

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Honesty » 10 okt 2016 21:34

Arco schreef:
Je heb zeker een punt. Stel dat een gemeente zou leven conform het principe van Handelingen 3, dan zouden binnen de gemeente veel minder ongelijkheid zijn. Een goede vriend van mij kan nauwelijks rond komen, maar krijgt toch geen ondersteuning van de diaconie. Toch wordt hij verzocht om te doneren aan de kerk.

Echter, jou opmerking voer scheiding tussen staat en kerk, dat is onjuist. In Nederland hebben we juist een schoolvoorbeeld van scheiding tussen kerk en staat. Het instituut kerk en het instituut staat zijn gescheiden. Het is dus niet zo dat een kerk, vanuit haar organisatie, bepaald wat de staat wel of niet doet. En tegenwoordig moeten we juist oppassen dat de staat zich niet inhoudelijk gaat bemoeien met de kerk.

Ik had het meer over "de andere kant op", de bemoeienis van de kerk met de staat, of de vereenzelviging ermee.

Doch Jezus riep hen tot Zich en zeide: Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen.
Zo is het onder u niet.
"Kerk" is volgens mij dan ook geen instituut wat met de rijksgroten macht uitoefent, maar een levend organisme, een Lichaam van levende stenen tot opbouw van de Gemeente, waarvan Jezus zei deze te zullen bouwen.
Zij die buiten zijn, oordeelt God, niet wij!
Daar sluit je dus ook geen compromis mee, en je laat je ook niet betalen door die rijksgroten met "besmette" gelden etc.
Want je bent niet van hen, maar door Hem gekocht.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten