Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor henkie » 07 okt 2016 20:35

In Ede was tijdens de afgelopen plaatselijke verkiezingen voor het eerst de Gereformeerde Beginsel Partij actief, ook een club die het niet helemaal kan vinden in de koers van de SGP. Ze hebben helemaal niets klaargemaakt en zo zal dat ook voor een landelijke partij gaan gelden.

mohamed

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2016 22:35

Mortlach schreef:Ze houden de traditie van het versplinteren tenminste wel in ere! :-)

Ook daarin zijn het net joden, want het jodendom kent ook allerlei splintergroeperingen van ultraorthodoxen tot seculiere zionisten maar over één ding zijn ze eensgezind: dat ze allen joden zijn. Zo zijn gereformeerden er eensgezind over dat ze ondanks hun versplintering allemaal gereformeerd zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor rotterdam » 08 okt 2016 05:44

Speedy schreef:De charme van de democratie is dat er voor iedereen een mogelijkheid moet kunnen zijn om volksvertegenwoordiger te worden. Neem bijvoorbeeld in het verleden Boer Koekkoek. Die heeft ondanks dat er lacherig over werd gedaan, het wel voor elkaar gekregen dat de agrarische sector serieus genomen moest worden. Zijn impact op de politiek is vrij groot geweest onderhuids.

Ons kiesstelsel zit ingewikkeld in elkaar, wordt er een drempel ingevoerd dan werkt het systeem niet meer. Dus moet er een nieuw kiesstelsel komen. Wat ik met je eens ben is dat het moeilijker gemaakt moet worden om je af te splitsen. Echter, het is niet eenvoudig, want dan moet de grondwet veranderd worden en daar ligt de crux.

Wat de commissie olv de SGP'er Bisschop heeft voorgesteld, dat als iemand zich afsplitst dan ook de consequenties moet dragen en zelf maar moet zorgen voor personeel. De vergoeding die een groep krijgt wordt dan geminimaliseerd. En verder had deze commissie nog een aantal voorstellen die aangenomen zullen gaan worden, om het onaantrekkelijk te maken om je af te splitsen. En daar ben ik voor.


Charme van de democratie ? Ik begrijp je niet, er zijn toch landen genoeg met een hogere kiesdrempel, b.v. Duitsland.
Je kunt toch moeilijk beweren dat die er de "democratische kantjes"eraf lopen en/of minder democratisch zijn dan ons land.

Onderhuidse invloeden ? Daarvoor hoef je niet in het parlement te zitten.
Koekkoek heeft een keer veel stemmen gewonnen vanwege zijn standpunt over de piratenzender "Veronica".

De versplintering van het moment is een ramp voor het systeem.
De AR, CHU en KVP konden samensmelten tot CDA, waarom zouden SGP en CU dat niet kunnen ?
Hetzelfde geldt voor de dierenpartij en GL.
En ook voor VVD en D66. OK dan krijg je een linker en rechtervleugel, so what ?
Weet je Speedy, het lijkt wel of dit soort onderwerpen heilig zijn, onaantastbaar.
Slechts 2% van onze bevolking is lid van een politieke partij. Deze 2% levert alle bestuurders. Moet ik nog meer zeggen ?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2016 09:26

Triest in en in triest.
En in de drang om af te scheiden blind geworden...
Want het gaat enkel in alles om de Heere Jezus Christus en dan valt er zoveel weg en kan je zoveel herkenning vinden in Hem in zovele partijen, organisaties die er al reeds zijn.
Samenbindend werken is de opdracht.

Samen in de Naam van Jezus

https://www.youtube.com/watch?v=_4xW6ac-sZY

En zoals al genoemd is, zulke onstane minipartijtjes, het is voor een jaartje of wat en het verdwijnt vanzelf weer.......
Maar de God van Abraham Jakob en Isaak is en blijft altijd en dezelfde.
Zijn Goedertierenheid en Trouw blijft tot in Eeuwigheid!

Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan,
want de Geest spreekt alle talen en doet ons elkaar verstaan.
Samen bidden, samen zoeken, naar het plan van onze Heer.
Samen zingen en getuigen, samen leven tot Zijn eer.

Heel de wereld moet het weten dat God niet veranderd is.
En zijn liefde als een lichtstraal doordringt in de duisternis.
't Werk van God is niet te keren omdat Hij erover waakt,
en de Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.

Prijst de Heer, de weg is open naar de Vader, naar elkaar.
Jezus Christus, Triomfator, mijn Verlosser, Middelaar.
Vader, met geheven handen breng ik U mijn dank en eer.
't Is uw Geest die mij doet zeggen: Jezus Christus is de Heer!


Hoe durf je dan nog te zeggen het niet meer te zien zitten met de SGP.......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Niagara » 08 okt 2016 09:51

Yoshi schreef:Geen tolerantie voor de intoleranten.

Dan ben jij dus ook intolerant (tegen de intoleranten) en moeten we ook niet tolerant naar jou zijn volgens die theorie. Waar houdt het dan op?
Wat was dat ook alweer in de bijbel over de andere wang toekeren?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Niagara » 08 okt 2016 09:55

mohamed schreef:Ook daarin zijn het net joden, want het jodendom kent ook allerlei splintergroeperingen van ultraorthodoxen tot seculiere zionisten maar over één ding zijn ze eensgezind: dat ze allen joden zijn. Zo zijn gereformeerden er eensgezind over dat ze ondanks hun versplintering allemaal gereformeerd zijn.

Ik vind het best wel triest dat ze niet eens de norm 'christen' hanteren maar de norm 'gereformeerd'. Net alsof niet-gereformeerden niet in dezelfde God geloven als gereformeerden. En in de landen waar het naampje gereformeerd niet bestaat dan, kunnen daar geen mensen tot waar geloof komen, zijn die per definitie verdoemd tenzij ze emigreren?
Afbeelding

Yoshi

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Yoshi » 08 okt 2016 10:25

Niagara schreef:Dan ben jij dus ook intolerant (tegen de intoleranten) en moeten we ook niet tolerant naar jou zijn volgens die theorie. Waar houdt het dan op?
Wat was dat ook alweer in de bijbel over de andere wang toekeren?

Het houdt op als deze poldertaliban groep ook gaat beseffen dat het 2016 is en dat godsdienstvrijheid een groot goed is.
Wat was dat ook alweer in de bijbel over oog om oog?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2016 10:44

Het kwalijke van deze hele beweging van 'ultraorthodoxen' is dat ze een slechte reuk verspreiden.
Eindelijk hebben Van der Staaij (Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland), Dijkgraaf en Bisschop (beide Gereformeerde Gemeente) het voor elkaar dat er ook buiten hun kring mensen zijn die echt luisteren.
En dan komen deze types er weer aan die vinden dat de SGP maar weer in de binnenkamer moeten gaan zitten pruttelen.

De wereld lacht er om.
En de duivel ook.

Daarbij krijgen ze waarschijnlijk wel weer een paar duizend volgers mee die niet meer op de SGP stemmen maar zelf ook niks klaarmaken.
Je vraagt je af of ze in de Bijbel 1 Kor 10:31 gewoon overslaan:
Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2016 10:48

JeeWee schreef:Het kwalijke van deze hele beweging van 'ultraorthodoxen' is dat ze een slechte reuk verspreiden.
Eindelijk hebben Van der Staaij (Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland), Dijkgraaf en Bisschop (beide Gereformeerde Gemeente) het voor elkaar dat er ook buiten hun kring mensen zijn die echt luisteren.

Dan wil ik toch ook de naam van de heer Bas van der Vlies niet onvermeld laten.
Hij was een graag geziene en gerespecteerde gast in diverse talkshows.
De man had humor, kon heel goed met buitenkerkelijken spreken, zonder een belerend toontje.
Verder zijn deze 3 heren hoog opgeleid, (Dijkgraaf is gepromoveerd) dat scheelt ook voor het algehele wereldbeeld en de omgang met allerlei mensen.
Ik vind die Jan Roos verschrikkelijk met zijn intimiderende microfoon, maar zoals Dijkgraaf hem altijd van repliek diende, was geweldig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Speedy » 08 okt 2016 11:10

JeeWee schreef:Het kwalijke van deze hele beweging van 'ultraorthodoxen' is dat ze een slechte reuk verspreiden.
Eindelijk hebben Van der Staaij (Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland), Dijkgraaf en Bisschop (beide Gereformeerde Gemeente) het voor elkaar dat er ook buiten hun kring mensen zijn die echt luisteren.
En dan komen deze types er weer aan die vinden dat de SGP maar weer in de binnenkamer moeten gaan zitten pruttelen.

De wereld lacht er om.
En de duivel ook.

Daarbij krijgen ze waarschijnlijk wel weer een paar duizend volgers mee die niet meer op de SGP stemmen maar zelf ook niks klaarmaken.
Je vraagt je af of ze in de Bijbel 1 Kor 10:31 gewoon overslaan:
Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.


Ach, iedere politieke partij heeft luizen in de pels. SP heeft her en der figuren gehad die zich afgescheiden hebben omdat ze zelf niet hogerop konden en moeite hadden met het politbureau. Van het CDA werd het duidelijk op het partijcongres waar over de samenwerking met PVV werd gesproken. Hoe premier Piet de Jong afstand nam en vervolgens Eurlings die daar overdreven zijn steun betuigde richting Maxime Verhagen. En die bloedstrijd ettert nog steeds binnen het CDA.

PvdA heeft het gehad en je ziet nu ook weer dat er zelfs geen enkele vrouw op de lijst wil. :mrgreen:

D66 begint uit het dal te komen, maar ja wat gaat er gebeuren als Pechtold weg gaat. GroenLinks heeft het gehad nadat Halsema weg is gegaan. Het gekonkel over Uruzgan etc. Bij de VVD heeft het gespeeld tussen Verdonk en Rutte.

Op dit moment heeft alleen CU geen echte duidelijke luis in de pels.

Dus zo vreemd is het niet als de kranten dan over de SGP schrijven. Laten we voor ogen houden dat het clubje van in 't spoor niet erg groot is. Ze hebben een hele grote mond, maar verder ... Vb Zie naar de SGP in Ede. Dezelfde in 't spoor figuren hebben daar een nieuwe partij opgericht. Ze hebben niets bereikt, dan alleen veel en veel meer mensen op SGP zijn gaan stemmen. Waardoor bij de laatste verkiezingen de SGP goed gescoord heeft, vervolgens zijn ze daar weer gepiepeld door CDA en CU om ze buiten het college te houden ......... maar ja dat is men al Ede al decennia gewend (heeft net een Edenaar aangetoond).
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2016 11:14

@Chaya: Prima hoor, Bas van der Vlies, Henk van Rossum, Hette Abma, Cor van Dis, Pieter Zandt en Gerrit Hendrik Kersten...
Maar daar gaat het nu even niet over.
Dat waren andere tijden.
Ze werden allemaal gehoord, maar nu de mensen van nu de kans krijgen om eindelijk iets van echte invloed uit te oefenen, komen daar figuren aan zetten om de boel af te breken...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2016 11:16

Speedy schreef:Laten we voor ogen houden dat het clubje van in 't spoor niet erg groot is.

Ziektekiemen zijn ook niet groot. Maar ze kunnen verdraaid rotte sporen nalaten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Speedy » 08 okt 2016 11:19

JeeWee schreef:Ziektekiemen zijn ook niet groot. Maar ze kunnen verdraaid rotte sporen nalaten.


Je moet ze niet te veel aandacht geven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2016 11:25

JeeWee schreef:@Chaya: Prima hoor, Bas van der Vlies, Henk van Rossum, Hette Abma, Cor van Dis, Pieter Zandt en Gerrit Hendrik Kersten...
Maar daar gaat het nu even niet over.
Dat waren andere tijden.

Niet helemaal JeeWee, want toen van der Vlies partijleider was, werd hem door velen niet in dank afgenomen dat hij af en toe op televisie verscheen. Hij zei zelf wel eens, mijn achterban ziet dit niet.
Dus echt anders waren die tijden niet.
En televisie ligt bij bepaalde leden nog steeds gevoelig.
Speedy schreef:Je moet ze niet te veel aandacht geven.

Dat dacht men bij andere politici (Janmaat bijv) ook, negeren zou helpen. Maar dat bleek niet waar te zijn.
Jammer dat er nu een klein gedeelte is dat verdeeldheid zaait, een verdeeldheid maakt zwakker.
Of is het soms: verdeel en heers? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Ultraorthodoxen zien het niet meer zitten met SGP

Berichtdoor Speedy » 08 okt 2016 11:33

Chaya schreef:Dat dacht men bij andere politici (Janmaat bijv) ook, negeren zou helpen. Maar dat bleek niet waar te zijn.
Jammer dat er nu een klein gedeelte is dat verdeeldheid zaait, een verdeeldheid maakt zwakker.
Of is het soms: verdeel en heers? :wink:


Geen goede vergelijking met Janmaat, dat is van een hele andere orde. Dat is zieke appel vergelijken met peren. Die vergelijking moet je helemaal buiten de discussie houden.

Deze groep heeft aan een kant helemaal gelijk, wil je de lijnen doortrekken vanuit de Nadere Reformatie, dan klopt dat. Echter het is AD 2016 de politiek, kerk en samenleving staan mijlenver af van de situatie in de 17e en 18e eeuw. Wil je een theocratie? Dat is goed, maar besef dat de ware theocratie komt als Christus wederkomt. Deze groep heeft een fundament daar kan je het best mee eens zijn, alleen de uitwerking klopt niet en als je de huidige SGP vergelijkt met de situatie uit 17e en 18e eeuw dan ben je mijn inziens verkeerd bezig.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten