Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Bambi

Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 20 sep 2016 21:35

Banken controleren niet meer of rekeningnummer en naam bij elkaar horen, bij overboekingen.
En krijg je dus ook niet meer je geld terug, bij foute overboekingen.
Consumenten bond is actie begonnen, om de controle weer te herinvoeren.
Steun deze actie, door alleen een druk op de knop, (zonder verdere gegevens in te hoeven vullen)

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... vopgelicht

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor hans0166 » 21 sep 2016 04:45

Ze moeten niet doen alsof dit nieuw is.
Al in 2014 is gebleken dat alleen destijds de Postbank dit wel standaard deed, alle anderen deden het niet.
Vaak werd bij overschrijvingen boven 10.000 wel de zgn 11 proef uitgevoerd ( een rekenkundige test of het rekeningnummer klopt)
Sommige banken deden wel vergelijkingen naam/rekening bij die hogere bedragen.
Bij internetbankieren wordt tegenwoordig de 11 proef vrijwel altijd automatisch uitgevoerd, "foute" overboekingen bestaan dus eigenlijk niet, maar wel foute ingave door de betaler.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor rotterdam » 21 sep 2016 07:36

Bambi schreef:Consumenten bond is actie begonnen, om de controle weer te herinvoeren.


Dit brengt kosten met zich mee en rara wie gaat dat betalen ?

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Mullog » 21 sep 2016 11:18

hans0166 schreef:Ze moeten niet doen alsof dit nieuw is.
Al in 2014 is gebleken dat alleen destijds de Postbank dit wel standaard deed, alle anderen deden het niet.
Vaak werd bij overschrijvingen boven 10.000 wel de zgn 11 proef uitgevoerd ( een rekenkundige test of het rekeningnummer klopt)
Sommige banken deden wel vergelijkingen naam/rekening bij die hogere bedragen.
Bij internetbankieren wordt tegenwoordig de 11 proef vrijwel altijd automatisch uitgevoerd, "foute" overboekingen bestaan dus eigenlijk niet, maar wel foute ingave door de betaler.


Bij het invoeren van rekeningnummers wordt de 11-proef al zolang als ik mij herinner uitgevoerd (en dat gaat terug tot 1980). Dat is namelijk een heel eenvoudige manier om te controleren of het een geldig nummer is (wat niet wil zeggen dat het het goede nummer is :D ). Voor zover mij bekend is er nooit echt controle geweest op de combinatie naam en nummer, behalve dan bij de Postbank, sinds de automatisering van het betalingsverkeer (toen het nog handwerk was zal de betreffende medewerker van de bank waarschijnlijk op het zicht een controle hebben kunnen doen). De overboeker weet namelijk doorgaans niet hoe de ontvangende partij geregistreerd staat bij de bank en er hoeft maar een puntje fout te staan en de computer gooit het in het uitval bakje.

Ik denk daarom dat de actie van de consumentenbond weinig kans van slagen heeft en eigenlijk niet realistisch is. Gewoon goed opletten wat je doet.

Als aanvulling t.a.v. de Postbank. De oude rekeningnummers van de Postbank voldoen niet aan de 11-proef (ik weet niet hoe het nu zit met de IBAN-nummers die nog van de Postbank stammen, die zullen wel zo zijn aangepast dat de controle wel plaats kan vinden). De Postbank is lang geleden als het ware gewoon begonnen met nummer 1 (alhoewel de meeste rekeningnummers 6 of 7 cijfers hebben). Omdat de Postbank geen 11-proef had was het daar veel nadrukkelijker nodig om een controle op de combinatie naam/nummer te doen omdat er geen controle op bestaanbaarheid van het nummer plaats kon vinden (ieder nummer was in principe goed, mits het in gebruik was). Ik vermoed echter dat dit vooral een menselijke zicht controle is geweest vanwege de eerder genoemde redenen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor irmo » 21 sep 2016 20:45

ik werk voor een bank, en ik heb ook voor een andere bank gewerkt... ik kan je vertellen dat er bij ons wel degelijk de veiligheidscheck wordt uitgevoerd... meerdere keren door meerdere medewerkers zelfs...dus ik ben benieuwd waar de consumentenbond dit vandaan heeft.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Katlheen » 21 sep 2016 21:03

Ik werk ook voor een bank, maar ik zit niet op de betalingsafdeling dus ik kan er niets over zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2016 23:31

irmo schreef:ik werk voor een bank, en ik heb ook voor een andere bank gewerkt... ik kan je vertellen dat er bij ons wel degelijk de veiligheidscheck wordt uitgevoerd... meerdere keren door meerdere medewerkers zelfs...dus ik ben benieuwd waar de consumentenbond dit vandaan heeft.

Het geldt alleen voor banken in Nederland

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2016 23:38

rotterdam schreef:
Dit brengt kosten met zich mee en rara wie gaat dat betalen ?

Als ze het niet doen, kan het meer kosten met zich meebrengen voor individuele klanten.
En waarom moet de klant dat betalen, ze horen te zorgen dat wij ons geld en betalingen aan hen kunnen toevertrouwen.

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 21 sep 2016 23:41

Ook AVROTROS Opgelicht is een actie gestart

https://opgelicht.avrotros.nl/petitie/

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor rotterdam » 22 sep 2016 07:07

Bambi schreef:En waarom moet de klant dat betalen, ze horen te zorgen dat wij ons geld en betalingen aan hen kunnen toevertrouwen.


1) gaat niet gebeuren - meerkosten worden doorberekend aan de klanten - let maar op.

2) gewoon het juiste nummer invullen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2016 07:16

Tja, maar in de praktijk gaat dat toch soms mis. Een typfoutje is zo gemaakt. Natuurlijk moet je opletten dat je het goede nummer invult maar als dat een keer mis gaat is het als bank toch niet zo lastig om te kijken of rekeningnummer en naam matchen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Mullog » 22 sep 2016 08:00

Katlheen schreef:Ik werk ook voor een bank, maar ik zit niet op de betalingsafdeling dus ik kan er niets over zeggen.


Toch nuttig om te weten :lol:

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Mullog » 22 sep 2016 08:11

Marnix schreef:Tja, maar in de praktijk gaat dat toch soms mis. Een typfoutje is zo gemaakt. Natuurlijk moet je opletten dat je het goede nummer invult maar als dat een keer mis gaat is het als bank toch niet zo lastig om te kijken of rekeningnummer en naam matchen?


Dat is dus wel lastig. Stel dat iemand rekeningnummer x heeft en als naam C.H. Janssens bij de rekening geregistreerd heeft. Wat moet de bank dan doen als ze de volgende namen binnen krijgen:

C. Janssen
Cees Janssens
C.H. Jansens
CH Janssens
Jansens
Etc....

Een computer kan praktisch alleen constateren of een naam volledig overeenkomt of niet dus alles hierboven is fout. Je kunt programmeren dat bepaalde afwijkingen worden toegestaan maar dat wordt al heel ingewikkeld en lost het probleem niet op want moet dan C.H. Jansens wel geaccepteerd worden en C. Janssen niet (en ik vermoed dat er meer dan een C.H. Janssens in Nederland woont en acht het niet onwaarschijnlijk dat er meer bij één bank zitten).

Wat overblijft is zicht controle door mensen. Dat is ook niet waterdicht en is dat wel te doen met ik weel niet hoeveel miljard betaalopdrachten die er jaarlijks plaatsvinden? Overigens wordt met het gebruik van bijvoorbeeld iDeal de kans op fouten steeds kleiner.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Arco » 22 sep 2016 08:12

Wil jij nou geld overmaken aan Omega? :mrgreen:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2016 09:57

Mullog schreef:
Dat is dus wel lastig. Stel dat iemand rekeningnummer x heeft en als naam C.H. Janssens bij de rekening geregistreerd heeft. Wat moet de bank dan doen als ze de volgende namen binnen krijgen:

C. Janssen
Cees Janssens
C.H. Jansens
CH Janssens
Jansens
Etc....

Een computer kan praktisch alleen constateren of een naam volledig overeenkomt of niet dus alles hierboven is fout. Je kunt programmeren dat bepaalde afwijkingen worden toegestaan maar dat wordt al heel ingewikkeld en lost het probleem niet op want moet dan C.H. Jansens wel geaccepteerd worden en C. Janssen niet (en ik vermoed dat er meer dan een C.H. Janssens in Nederland woont en acht het niet onwaarschijnlijk dat er meer bij één bank zitten).

Wat overblijft is zicht controle door mensen. Dat is ook niet waterdicht en is dat wel te doen met ik weel niet hoeveel miljard betaalopdrachten die er jaarlijks plaatsvinden? Overigens wordt met het gebruik van bijvoorbeeld iDeal de kans op fouten steeds kleiner.


Je moet het automatiseren. En dan kan een bank keuzes maken. Controleer desnoods alleen of de achternaam klopt bij het rekeningnummer. Dan heb je nog kans dat je "Jansen" verkeerd schrijft of je het naar de verkeerde Janssen overmaakt maar het grootste deel van de problemen lost het wel op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten