hans0166 schreef:Ze moeten niet doen alsof dit nieuw is.
Al in 2014 is gebleken dat alleen destijds de Postbank dit wel standaard deed, alle anderen deden het niet.
Vaak werd bij overschrijvingen boven 10.000 wel de zgn 11 proef uitgevoerd ( een rekenkundige test of het rekeningnummer klopt)
Sommige banken deden wel vergelijkingen naam/rekening bij die hogere bedragen.
Bij internetbankieren wordt tegenwoordig de 11 proef vrijwel altijd automatisch uitgevoerd, "foute" overboekingen bestaan dus eigenlijk niet, maar wel foute ingave door de betaler.
Bij het invoeren van rekeningnummers wordt de 11-proef al zolang als ik mij herinner uitgevoerd (en dat gaat terug tot 1980). Dat is namelijk een heel eenvoudige manier om te controleren of het een geldig nummer is (wat niet wil zeggen dat het het goede nummer is
). Voor zover mij bekend is er nooit echt controle geweest op de combinatie naam en nummer, behalve dan bij de Postbank, sinds de automatisering van het betalingsverkeer (toen het nog handwerk was zal de betreffende medewerker van de bank waarschijnlijk op het zicht een controle hebben kunnen doen). De overboeker weet namelijk doorgaans niet hoe de ontvangende partij geregistreerd staat bij de bank en er hoeft maar een puntje fout te staan en de computer gooit het in het uitval bakje.
Ik denk daarom dat de actie van de consumentenbond weinig kans van slagen heeft en eigenlijk niet realistisch is. Gewoon goed opletten wat je doet.
Als aanvulling t.a.v. de Postbank. De oude rekeningnummers van de Postbank voldoen niet aan de 11-proef (ik weet niet hoe het nu zit met de IBAN-nummers die nog van de Postbank stammen, die zullen wel zo zijn aangepast dat de controle wel plaats kan vinden). De Postbank is lang geleden als het ware gewoon begonnen met nummer 1 (alhoewel de meeste rekeningnummers 6 of 7 cijfers hebben). Omdat de Postbank geen 11-proef had was het daar veel nadrukkelijker nodig om een controle op de combinatie naam/nummer te doen omdat er geen controle op bestaanbaarheid van het nummer plaats kon vinden (ieder nummer was in principe goed, mits het in gebruik was). Ik vermoed echter dat dit vooral een menselijke zicht controle is geweest vanwege de eerder genoemde redenen.