Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor irmo » 22 sep 2016 14:09

Bambi schreef:Het geldt alleen voor banken in Nederland


Ik werk voor een nederlandse bank. al het betalingsverkeer van en naar het buitenland gaat door mijn handen, en ik verzeker je, er wordt wel degelijk gecontroleerd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 14:22

irmo schreef:Ik werk voor een nederlandse bank. al het betalingsverkeer van en naar het buitenland gaat door mijn handen, en ik verzeker je, er wordt wel degelijk gecontroleerd.

Hoe komt het dan dat het zo vaak fout gaat?
Er is 5 maanden achtereen een bedrag automatisch afgeschreven van mijn rekening. De organisatie (was een huurdersvereniging in een grote stad) was voor mij niet te achterhalen om te bellen of mailen, zodat ik het storneerde. Dan kreeg ik het teruggestort, maar de volgende maand gebeurde het weer. Het lukte me om het voorgoed te blokkeren, maar het is echt irritant, want je vraagt je af hoe dat kan. Ik huur niet in die stad, woon er niet, heb geen handtekening gezet en toch schrijven ze af. :roll:
Ik kreeg een paar weken geleden 100 euro bijgeschreven, als bijdrage voor het feestje, stond er bij de mededelingen.
Ik heb het teruggestort - uiteraard - en vermeld dat ik het jammer vond dat ik er niet bij was. :mrgreen:
Kunnen jullie je IBAN nummer(s) onthouden? Ik dus niet. Als iemand aan de telefoon vraagt op welk bankrekeningnummer hij het kan storten, moet ik er altijd mijn pasje bijpakken.
Nu kan ik mijn eigen 06 nummer ook niet onthouden, dus misschien ligt het aan mijn geheugen.
Het wordt een beetje vol bovenin met al die wachtwoorden en pincodes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Boanerges » 22 sep 2016 14:29

Bambi schreef:Als ze het niet doen, kan het meer kosten met zich meebrengen voor individuele klanten.
En waarom moet de klant dat betalen, ze horen te zorgen dat wij ons geld en betalingen aan hen kunnen toevertrouwen.

Dat klopt op zich wel maar waarom zou de klant dan niet gewoon de plicht hebben om het juiste rekeningnummer met de daarbij behorende naam in te vullen? Het klinkt mij allemaal een beetje raar in de oren: Klant maakt fout bij invoeren van gegevens --> bank moet dat controleren --> wanneer dat geld kost moet de bank dat maar betalen? Klinkt niet logisch toch?
Ik weet wel dat het vroeger anders was en dat de bank toen meer service verleende. Dit is echter het systeem. Wees dus zorgvuldig met het overmaken van je rekeningen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Boanerges » 22 sep 2016 14:34

Chaya schreef:Kunnen jullie je IBAN nummer(s) onthouden? Ik dus niet. Als iemand aan de telefoon vraagt op welk bankrekeningnummer hij het kan storten, moet ik er altijd mijn pasje bijpakken.
Nu kan ik mijn eigen 06 nummer ook niet onthouden, dus misschien ligt het aan mijn geheugen.

Misschien een idee om zo'n cijfercode om te zetten in een Bijbeltekst Chaya, die kun je namelijk wél heel goed onthouden :wink:
(grapje moet kunnen hè)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 14:36

Boanerges schreef:Misschien een idee om zo'n cijfercode om te zetten in een Bijbeltekst Chaya, die kun je namelijk wél heel goed onthouden :wink:
(grapje moet kunnen hè)

Stel dat mijn nummer zou zijn:
NL85RABO1234 834834 zou zijn, hoe zou ik dat dan kunnen overzetten naar een tekst? :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 22 sep 2016 14:48

irmo schreef:
Ik werk voor een nederlandse bank. al het betalingsverkeer van en naar het buitenland gaat door mijn handen, en ik verzeker je, er wordt wel degelijk gecontroleerd.

Dat maakt niet uit voor welke bank, het gaat echt om banken in Nederland zelf, niet om Nederlandse banken in het buitenland

Hier de uitzending van het programma van Opgelicht erover, met ook een reaktie van de politiek

http://opgelicht.avrotros.nl/uitzending ... 0-09-2016/

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 22 sep 2016 14:51

Boanerges schreef:Dat klopt op zich wel maar waarom zou de klant dan niet gewoon de plicht hebben om het juiste rekeningnummer met de daarbij behorende naam in te vullen? Het klinkt mij allemaal een beetje raar in de oren: Klant maakt fout bij invoeren van gegevens --> bank moet dat controleren --> wanneer dat geld kost moet de bank dat maar betalen? Klinkt niet logisch toch?
Ik weet wel dat het vroeger anders was en dat de bank toen meer service verleende. Dit is echter het systeem. Wees dus zorgvuldig met het overmaken van je rekeningen.

Het gaat ook om mensen die een bestaande fractuur krijgen, die door criminelen is nagemaakt en daar een ander nummer, onder de naam van de crediteur is gezet

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Boanerges » 22 sep 2016 15:08

Bambi schreef:Het gaat ook om mensen die een bestaande fractuur krijgen......

Met een fractuur kun je beter even langs het ziekenhuis :mrgreen:

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 22 sep 2016 15:52

Bambi schreef:Het gaat ook om mensen die een bestaande fractuur krijgen......

Boanerges schreef:Met een fractuur kun je beter even langs het ziekenhuis :mrgreen:

En dan krijg je van hen daarna ook weer een fractuur............ :-oo

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Memmem » 22 sep 2016 19:45

Bambi, je bedoeld een factuur :wink:

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Boanerges » 22 sep 2016 19:50

Memmem schreef:Bambi, je bedoeld een factuur :wink:

En jij bedoelt dan vast weer "bedoelT" :mrgreen:

Bambi

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Bambi » 22 sep 2016 21:08

Memmem schreef:Bambi, je bedoeld een factuur :wink:

Boanerges schreef:En jij bedoelt dan vast weer "bedoelT" :mrgreen:

Wow, jullie hebben helemaal gelijk. Mijn pijnstillers slaan in mijn hersenen geloof ik. ::(( :mrgreen:

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor Boanerges » 22 sep 2016 22:38

Chaya schreef:Stel dat mijn nummer zou zijn:
NL85RABO1234 834834 zou zijn, hoe zou ik dat dan kunnen overzetten naar een tekst? :D

Daar ga ik morgen tijdens een lange autorit (heen en weer naar Groningen) eens even over nadenken.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Banken controleren naam/rekeningnummer niet meer

Berichtdoor irmo » 27 sep 2016 00:12

Chaya schreef:Hoe komt het dan dat het zo vaak fout gaat?
Er is 5 maanden achtereen een bedrag automatisch afgeschreven van mijn rekening. De organisatie (was een huurdersvereniging in een grote stad) was voor mij niet te achterhalen om te bellen of mailen, zodat ik het storneerde. Dan kreeg ik het teruggestort, maar de volgende maand gebeurde het weer. Het lukte me om het voorgoed te blokkeren, maar het is echt irritant, want je vraagt je af hoe dat kan. Ik huur niet in die stad, woon er niet, heb geen handtekening gezet en toch schrijven ze af. :roll:
Ik kreeg een paar weken geleden 100 euro bijgeschreven, als bijdrage voor het feestje, stond er bij de mededelingen.
Ik heb het teruggestort - uiteraard - en vermeld dat ik het jammer vond dat ik er niet bij was. :mrgreen:
Kunnen jullie je IBAN nummer(s) onthouden? Ik dus niet. Als iemand aan de telefoon vraagt op welk bankrekeningnummer hij het kan storten, moet ik er altijd mijn pasje bijpakken.
Nu kan ik mijn eigen 06 nummer ook niet onthouden, dus misschien ligt het aan mijn geheugen.
Het wordt een beetje vol bovenin met al die wachtwoorden en pincodes.


Dat ligt in ieder geval bij ons aan een aantal verschillende dingen. Ten eerste hebben we de laatste erg veel last gehad van skimming en andere vervelende criminelen. Daar merkt de klant weinig van, maar mijn werk wordt er wel door beinvloed.

Ten 2e is de bank waar ik voor werk een samenvoeging van verschillende andere banken. Iedere heeft eigen systemen voor elk van de verschillende handelingen die vericht moeten worden. Die zijn niet samengevoegd, dus moeten ze met elkaar zien te `communiceren´. En dat doen ze niet of heel slecht waardoor het vaak misgaat.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog alle menselijke fouten die gemaakt worden en sommige collega´s die gewoon geen zin hebben om hun werk normaal uit te voeren. Die heb je in eke bank, dus ook bij ons.

Wat de bank oa nodig zou hebben is een smak geld, om bijvoorbeeld de verschillende systemen samen te voegen. Maar dat hebben we niet. En dat krijgen we ook niet. En dus zullen wij, en ook onze klanten het hiermee moeten doen. En moet ik de frustratie maar op de koop toe nemen.

en ja, ik zie regelmatig dat soort leuke boodschappen :mrgreen: . En nee, ik kan mijn iban ook niet onthouden. En mijn telefoonnummer ook niet. :D


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten