eigenbijdrage ziektekosten

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 10:52

Chaya schreef:Het is ook niet eerlijk/eerlijk, maar zo wordt er geredeneerd. >>> wie zorg gebruikt, betaalt.
De solidariteit lijkt verdwenen op deze manier.
Als iedereen dezelfde premie zou moeten betalen, gezond of ziek, valt het niet op, zoals het vroeger ging dus.
Maar nu is degene die "pech" heeft vanwege een slechte gezondheid of acute aandoening, de pineut.
Je kunt niet kiezen, dat is het probleem.

Ik ben het met je eens dat je niet kunt kiezen. Wanneer je echter vanwege je slechte gezondheid niet zou kunnen werken dan krijg je toch van de overheid een compensatie die we "zorgtoeslag" noemen? Daarmee wordt je "pech" opgeheven. Als die toeslag niet voldoende is (en ik denk dat dat in chronische gevallen aan de hand is) moeten we het daarover hebben denk ik. Krijg je geen toeslag omdat je een inkomen verdient dat boven de norm voor deze toeslag ligt dan is het weliswaar zuur maar niet perse oneerlijk. Je draagt dan ook je steentje bij aan het solidariteitsprincipe.

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Mullog » 20 sep 2016 10:57

Om eens een andere knuppel in dit hoenderhok te gooien.

Gemiddeld verdubbelen de zorgkosten per persoon per jaar boven de 60 jaar (t.o.v. van iemand die jonger is). Boven de 80 jaar zijn deze kosten per jaar bijna 3 keer zo hoog dan van iemand onder de 60. Ik heb in mijn directe omgeving voldoende gevallen meegemaakt waarbij je vraagtekens kunt zetten bij de kwaliteit van leven van mensen die nog jaren heel veel zorgkosten gebruiken (vooral doordat deze, niet meer bewust van hun omgeving, naar het plafond liggen te staren). Ik heb daarbij enorm respect voor mensen die bijvoorbeeld doen wat de mevrouw op deze foto doet.

http://denhaagfm.nl/2014/11/02/tatoeage-91-jarige-vrouw-tegen-reanimatie/

Een ander dilemma vind ik medicijnen die tonnen per jaar kosten en waar mensen niet zonder kunnen.
Radar schreef:In 2014 gaven we 1,7 miljard euro uit aan deze dure geneesmiddelen. Op dit moment wordt er vooral geld verdiend aan medicijnen tegen kanker, hepatitis C en weesgeneesmiddelen. Dit zijn geneesmiddelen die bestemd zijn voor zeldzame ziekten.
Hoever moet je daarin gaan ? Want wat vertel je tegen iemand die een ton aan medicijnen per jaar slikt, betaal het zelf maar of we houden er mee op (wat feitelijk op hetzelfde neerkomt)? En wie gaat dat vertellen?

We kunnen het wel met z'n allen hebben over zorgkosten en eigen risico's maar de basis daaronder is de solidariteit die we met elkaar hebben. En als iemand roept dat het eigen risico moet worden afgeschaft en de premie niet omhoog gaat dan geeft hij of zij ook impliciet een richting aan wat er met de bovenstaande situaties moet gebeuren.

Maar volgens mij is dit een taboe in ons land.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 12:18

Mullog schreef:Om eens een andere knuppel in dit hoenderhok te gooien.

Gemiddeld verdubbelen de zorgkosten per persoon per jaar boven de 60 jaar (t.o.v. van iemand die jonger is). Boven de 80 jaar zijn deze kosten per jaar bijna 3 keer zo hoog dan van iemand onder de 60. Ik heb in mijn directe omgeving voldoende gevallen meegemaakt waarbij je vraagtekens kunt zetten bij de kwaliteit van leven van mensen die nog jaren heel veel zorgkosten gebruiken (vooral doordat deze, niet meer bewust van hun omgeving, naar het plafond liggen te staren). Ik heb daarbij enorm respect voor mensen die bijvoorbeeld doen wat de mevrouw op deze foto doet.

http://denhaagfm.nl/2014/11/02/tatoeage-91-jarige-vrouw-tegen-reanimatie/

Een ander dilemma vind ik medicijnen die tonnen per jaar kosten en waar mensen niet zonder kunnen.
In 2014 gaven we 1,7 miljard euro uit aan deze dure geneesmiddelen. Op dit moment wordt er vooral geld verdiend aan medicijnen tegen kanker, hepatitis C en weesgeneesmiddelen. Dit zijn geneesmiddelen die bestemd zijn voor zeldzame ziekten. Hoever moet je daarin gaan ? Want wat vertel je tegen iemand die een ton aan medicijnen per jaar slikt, betaal het zelf maar of we houden er mee op (wat feitelijk op hetzelfde neerkomt)? En wie gaat dat vertellen?

We kunnen het wel met z'n allen hebben over zorgkosten en eigen risico's maar de basis daaronder is de solidariteit die we met elkaar hebben. En als iemand roept dat het eigen risico moet worden afgeschaft en de premie niet omhoog gaat dan geeft hij of zij ook impliciet een richting aan wat er met de bovenstaande situaties moet gebeuren.

Maar volgens mij is dit een taboe in ons land.


Tsja, zo zie je maar hoe lastig het is. Ik ben het met je eens dat het op z'n minst bijzonder is dat bijvoorbeeld een bedlegerige patiënt van 85+ misschien nog wel een nieuwe heup krijgt. Waar houd het op en vooral.... wie bepaalt dat? Ik vind daar wel wat van maar ik hoop dat ik tegen die tijd de moed heb om NEE te zeggen tegen behandelingen die voor mij levensverlengend zijn. Een mens is gemaakt om te leven en zal zich altijd aan dat leven vastklemmen. En dan ben ik nog iemand die gelooft dat de dood slechts een doorgang naar het eeuwige leven is.....
Zoals ik al eerder stelde is de voortgang in de mogelijkheden binnen de geneeskunst voor het budget niet bepaalt een zegen. Ik weet echter ook de oplossing niet....

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2016 12:43

Mullog schreef:Maar volgens mij is dit een taboe in ons land.

Wat is een mensenleven waard en tot welke leeftijd geef je er nog geld aan uit?
Het wordt nu bij de betalende patiënt neergelegd, terwijl de fabrikanten er DIK aan verdienen. Eerst niet nee, de ontwikkeling en onderzoeken kosten veel geld, maar als het medicijn wordt toegelaten - wereldwijd - gaat de teller lopen hoor voor de bonusgraaiers.
Ooit gehoord van een pillenfabrikant die failliet gaat omdat ie niks meer te doen had?
Nee, wel als ze foute medicijnen op de markt hebben gebracht.
Er worden behandelingen aangeboden en vervolgens moet je je schuldig gaan voelen over het geld dat het zou kosten.
Zo denkt een arts dus niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2016 12:53

Cicero schreef:Ik vind daarom dat een fors eigen risico een uitstekend idee is. Zorg is niet goedkoop.


Het punt is al gemaakt dat chronisch zieken vaak ook de mensen zijn met lage tot zeer lage inkomens. We moeten niet vergeten dat het om mensen gaat die het toch al moeilijk hebben. Het idee dat je niet genoeg bijdraagt aan de samenleving en dat die je dus eigenlijk alleen als last/te duur ziet, kan emotioneel erg zwaar zijn. Natuurlijk is zorg duur en het is goed je daarvan bewust te zijn, maar wat doe je met chronisch zieke minima die dat eigen risico echt niet kunnen opbrengen? Die kun je toch moeilijk gewoon laten barsten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2016 12:58

Chaya schreef:Wat is een mensenleven waard en tot welke leeftijd geef je er nog geld aan uit?
Het wordt nu bij de betalende patiënt neergelegd, terwijl de fabrikanten er DIK aan verdienen. Eerst niet nee, de ontwikkeling en onderzoeken kosten veel geld, maar als het medicijn wordt toegelaten - wereldwijd - gaat de teller lopen hoor voor de bonusgraaiers.
Ooit gehoord van een pillenfabrikant die failliet gaat omdat ie niks meer te doen had?


In een serie die ik keek kwam een leuke uitspraak voor: Wat kost het maken een aspirientje? 20 cent. Wat kost het maken van het eerste aspirientje? 2 miljard. (en die serie was alweer een paar jaar oud, dus die kosten zullen ondertussen wel verder zijn gestegen. Ook zal niet iedere poging succesvol zijn, dus tja, als je medicijnen maakt moet je ook al die miljarden goedmaken die niets hebben opgeleverd.

Maar goed, ook ik heb een medicijn waarvan ik elke keer weer schrik als ik het moet aftikken bij de apotheek...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 13:10

Mortlach schreef:In een serie die ik keek kwam een leuke uitspraak voor: Wat kost het maken een aspirientje? 20 cent. Wat kost het maken van het eerste aspirientje? 2 miljard. (en die serie was alweer een paar jaar oud, dus die kosten zullen ondertussen wel verder zijn gestegen. Ook zal niet iedere poging succesvol zijn, dus tja, als je medicijnen maakt moet je ook al die miljarden goedmaken die niets hebben opgeleverd.

Het vervelende geval doet zich echter voor dat de zoektocht naar medicijnen vaak wordt gesubsidieerd door een overheidsinstantie. Tegen de tijd dat er iets gevonden wordt kan diezelfde overheidsinstantie middels een opgelegde solidariteitsregeling aan haar burgers de ontwikkeling nogmaals betalen. Kortom, we betalen als individuen dus twee keer! Ik zou ervoor pleiten om wereldwijd eens goed te kijken naar wat ik gemakshalve maar even NUTS-voorzieningen noem. Gezondheidszorg hoort daar zeker bij. Om die kosten in de hand te houden hebben we een overheid nodig die namens de burgers (bij wiens gratie zij bestaat!) ontwikkelingen in gang zet en bewaakt. Ook op het gebied van kosten. Zo denk ik trouwens ook over bijvoorbeeld het banksysteem. Ook een NUTS-voorziening die we niet uit handen zouden moeten geven.

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Mullog » 20 sep 2016 13:43

Boanerges schreef:Ik zou ervoor pleiten om wereldwijd eens goed te kijken naar wat ik gemakshalve maar even NUTS-voorzieningen noem. Gezondheidszorg hoort daar zeker bij. Om die kosten in de hand te houden hebben we een overheid nodig die namens de burgers (bij wiens gratie zij bestaat!) ontwikkelingen in gang zet en bewaakt. Ook op het gebied van kosten. Zo denk ik trouwens ook over bijvoorbeeld het banksysteem. Ook een NUTS-voorziening die we niet uit handen zouden moeten geven.


Een beetje off-topic, en zeker niet naar u bedoelt Boanerges, maar om te laten zien hoe complex deze materie kan worden.

Als we daar dan wereldwijd naar moeten gaan kijken dan moeten dus instituties zijn zie tegen de multinationale pillendraaiers op kunnen boxen. Voor een land alleen is dat praktisch onmogelijk (tenzij je bijvoorbeeld China neemt, waar de overheid eindverantwoordelijk voor alles is. Waarom er dan uit Nederland baby voeding geïmporteerd moet worden is mij dan ook weer een raadsel :mrgreen: ). Dat zou de EU mooi kunnen doen. Maar laten er nu opeens een hele riedel populistische nationalistische partijen de politiek gaan domineren of referenda gehouden gaan worden waarvan niemand weet waar ze over gaan die al die instituties zorgvuldig gaan slopen. Mooi dat je dan met z'n allen voor de kosten op gaat draaien ](*,)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2016 15:14

Mortlach schreef:In een serie die ik keek kwam een leuke uitspraak voor: Wat kost het maken een aspirientje? 20 cent. Wat kost het maken van het eerste aspirientje? 2 miljard. (en die serie was alweer een paar jaar oud, dus die kosten zullen ondertussen wel verder zijn gestegen. Ook zal niet iedere poging succesvol zijn, dus tja, als je medicijnen maakt moet je ook al die miljarden goedmaken die niets hebben opgeleverd.

Maar goed, ook ik heb een medicijn waarvan ik elke keer weer schrik als ik het moet aftikken bij de apotheek...

In een verder verleden dacht ik dat fabrikanten van medicijnen weldoeners zouden zijn. I.i.g. mensen met een roeping, maar het is gewoon handel.
Bekijk dit lijstje eens Mortlach:


http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10- ... -bedrijven
Dat zijn winsten daar kunnen veel andere bedrijven van dromen.

Met collectes wordt ook veel geld opgehaald dat bestemd is voor onderzoeken. En vergeet niet dat er mensen zijn die een legaat schenken of een erfenis nalaten aan een ziekenhuis.
De zorg kost veel geld, maar het levert een gigantisch aantal banen op. Vooral vrouwen profiteren daarvan, in de verpleging en verzorging werken voornamelijk vrouwen, veel op parttime basis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Sabra » 20 sep 2016 15:22

Mortlach schreef:
Het punt is al gemaakt dat chronisch zieken vaak ook de mensen zijn met lage tot zeer lage inkomens. We moeten niet vergeten dat het om mensen gaat die het toch al moeilijk hebben. Het idee dat je niet genoeg bijdraagt aan de samenleving en dat die je dus eigenlijk alleen als last/te duur ziet, kan emotioneel erg zwaar zijn. Natuurlijk is zorg duur en het is goed je daarvan bewust te zijn, maar wat doe je met chronisch zieke minima die dat eigen risico echt niet kunnen opbrengen? Die kun je toch moeilijk gewoon laten barsten?


Mensen met een laag inkomen krijgen allerlei toeslagen, ze worden in die zin dus al tegemoet gekomen.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Marloes1g » 20 sep 2016 15:47

Wij als hoogbejaarde en bejaarde hebben dan wel iets meer dan minimum inkomen maar krijgen iedere maand 113 euro zorgtoeslag. Mijn man is ieder jaar eigen risico kwijt en ik, (tot op heden) niks.
Dus gewoon 2 x 385 euro apart houden ieder jaar voor het geval dat...
De rest is winst.
Verder nog 175 euro huursubsidie dus ons hoor je niet klagen.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor lekkerbek » 20 sep 2016 16:35

Antoon, het is fijn dat jij hiermee de insulten kunt voorkomen. Er zijn echter genoeg mensen die dat niet kunnen, na anderhalf jaar opname in een epilepsiecentrum is mijn moeder nog steeds niet goed in te stellen. Naast haar medicatie ligt ze wekelijks in een status zodat een huisarts moet komen om medicatie toe te dienen via een injectie. Niet om zielig te doen, maar om aan te geven dat zij 1 van de zeer velen is die niet zonder medicatie kan. Het feit dat jij dat wel kan zegt niets over een ander. Wees blij en dankbaar dat jij zonder medicatie kan en houd het daarbij! Ik ben blij dat er medicijnen zijn, ik had geen ouders meer gehad als het anders was!

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Boanerges » 20 sep 2016 17:04

Chaya schreef:http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-farmaceutische-bedrijven
Dat zijn winsten daar kunnen veel andere bedrijven van dromen.

Volgens mij worden er op deze site alleen maar omzetten genoemd. Ik schat in dat de winst ook behoorlijk is maar zo bont is het gelukkig nog niet.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten