De linksmens

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

De linksmens

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2016 17:46

Verkiezingen komen er weer aan en dat is ook de tijd van opiniestukjes die je normaal niet zo snel tegenkomt. Gister viel mijn oog op een artikel waarvan de inhoud mij erg bekend in de oren klinkt. Hoe zit dat bij jullie:

Linksmens koestert moslims, maar lacht om christenen

Opinie Ze hebben er een handje van christenen te bespotten, terwijl ze moslims een fijne ramadan wensen, constateert Anna Krijger.

Een paar weken geleden was ik op de verjaardag van een vriendin. Ik raakte aan de praat met twee van haar vrienden die ik vaker op verjaardagen tegenkom: linksige, witte creatievelingen uit Amsterdam, eind dertig. Het hadden net zo goed vrienden van mij kunnen zijn. We spraken over ons werk en het eten op de barbecue, toen het onderwerp opeens op christenen kwam. „Je kan toch niet zó dom zijn!”, riep de vrouw van het stel. „Ik bedoel, je gelooft toch ook niet in kabouters? Als je nu nog christelijk bent, dan ben je echt niet helemaal lekker.”

Het zat haar kennelijk nogal hoog. De man knikte instemmend. „Dan ben je niet helemaal lekker, nee.” De vrouw had laatst vanwege haar werk te maken gehad met een groep christenen, vertelde ze. Zij hadden haar gevraagd of ze in hun bijzijn wat minder vaak ‘Jezus’ en ‘godverdomme’ zou willen zeggen. Ze lachte: „Nou, ik wil dat wel proberen, maar het lukt toch niet. Ik kan er ook niks aan doen dat zij een of ander achterlijk geloof hebben.”

Vervang ‘christenen’ door ‘moslims’ en bovenstaand gesprek is volstrekt ongeloofwaardig. Welk zichzelf respecterend linksmens zou het over de lippen krijgen? En was de spreker onder invloed of anderszins niet voor rede vatbaar: iemand zou hebben ingegrepen. Dat zég je toch niet?!

Aan het begin van de islamitische vastentijd plaatsen mijn niet-gelovige kennissen traditiegetrouw een ‘ramadan karim’ op Facebook en Twitter en voor het suiker- of slachtfeest ‘eid mubarak’. Met Pasen worden er daarentegen een stuk minder enthousiaste gelukwensen overgebracht. De meeste berichten die aan Pasen gerelateerd zijn, zijn grappig of spottend bedoeld en hebben betrekking op een paashaas aan een kruis.

Dit is niet alleen het geval in mijn eigen omgeving: een partij als GroenLinks verstuurt ook steevast gelukwensen wanneer er een islamitisch feest voor de deur staat, maar doet dit niet als christenen iets te vieren hebben. Christenen als Marianne Thieme en Beatrice de Graaf hebben zich in de media herhaaldelijk moeten verantwoorden voor hun geloofsovertuiging, en dan vooral omdat linkse intellectuelen dat van ze eisten. Zoals in het zomeravondgesprek in NRC van zaterdag, waar Erik van Muiswinkel vindt dat Gert-Jan Segers (ChristenUnie) zich moet ‘verantwoorden’ voor zijn geloof en hem plaagt met Jezus, omdat „Gert-Jan dat wel kan hebben”.

Nu lijkt het me de normaalste zaak van de wereld dat er met enig respect over de geloofsbeleving van moslims wordt gesproken. Ik vraag me alleen af waarom christenen niet op datzelfde respect kunnen rekenen.

Ik zou drie verschillende redenen voor dat verschil in benadering kunnen bedenken. Misschien wordt er van (meestal witte) christenen meer rationaliteit en moderniteit verwacht dan van (meestal gekleurde) moslims? Vindt de linksmens dat ‘wij’ het stadium van religiositeit nu wel gepasseerd moeten zijn, maar denkt men van moslims dat ‘ze’ nu eenmaal niet beter weten? Of is het de antipathie tegen de ‘eigen’ cultuur (weg met ons!) die maakt dat christenen op weinig respect hoeven te rekenen en worden de tradities van ‘de ander’, de exotische moslim, daarom met meer egards behandeld? Wellicht is het ook een stuk comfortabeler om kritiek te uiten op een suffe witte gereformeerde uit de Biblebelt dan op een, misschien wel enge, salafist uit Amsterdam-West. Geen van de drie redenen komt mij voor als bijzonder oprecht.

Ik hou van de linksmens. Hij doet zijn best, wil het boeltje bij elkaar houden en vooral niemand buitensluiten. De Nederlandse moslim, die zich toch al zo vaak moet verdedigen omwille van zijn religie, weet zich gesterkt door de belangstelling die de witte linksmens voor hem aan de dag legt. Maar de minachting waarmee die vervolgens over het geloof van christenen en, indirect, moslims spreekt, verraadt zijn werkelijke gedachten. Dommerds zijn het, gekkies. Wat zijn al die islamitische gelukwensen van de linksmens eigenlijk waard als je weet dat hij eigenlijk neerkijkt op gelovigen, maar er voor moslims een andere standaard op nahoudt? Was ik moslim, dan zou ik denken: laat die ‘ramadan karim’ van je maar lekker zitten.

Anna Krijger is freelance Midden-Oostencorrespondent en arabist.

Bron; http://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/02/lin ... 2-a1514454

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De linksmens

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2016 07:13

Ik neem aan dat dit niet voor linkse christenen geldt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

antoon

Re: De linksmens

Berichtdoor antoon » 04 aug 2016 08:17

Een goed stukje denkwerk van Yoshi

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De linksmens

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 01:03

Dit is een uitstekend artikel. Persoonlijk waardeer ik de "Gezegende kerstdagen"-wens van een aantal islamitische (ex-)collega's wel. Wij sturen elkaar bij elkaars feestdagen ook altijd goede wensen. We zijn het niet eens over bepaalde zaken in het geloof, maar elkaar op dagen die voor de ander belangrijk zijn een goede tijd toewensen, wordt wederzijds gewaardeerd.

De seculiere linksmens (zeg maar de "Volkskrantkliek", die ook paternalistisch denkt te bepalen wat wel en geen racisme is) bedoelt het ongetwijfeld goed, maar het is allemaal vooral "feelgood". Woorden, geen daden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De linksmens

Berichtdoor schaapje » 15 nov 2016 11:25

Misschien komt het door het opperhoofd uit Rome die vindt dat we veel respect moeten hebben voor het islamgeloof.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: De linksmens

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2016 11:38

Interessant artikel, jammer dat Yoshi is vertrokken. Binnenkort zal hij wel weer onder een andere username verschijnen, wat voor zin dat heeft ontgaat me, dat lijkt me ook typisch iets voor de linksmens.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De linksmens

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2016 13:03

Het verschil lijkt mij nogal voor de hand liggen: de verschillende maatschappelijke invloed van christenen en moslims. Moslims hebben zo goed als geen invloed, dus is het gemakkelijk open en vriendelijk te zijn en ze te steunen. Christenen hebben veel meer invloed, en in het verleden was het een absolute dominantie, dus als je hen te veel gaat steunen, dan draaien ze het homohuwelijk terug, wordt televisie en vaccinatie en wetenschap verboden en mag je op zondag niet meer naar je buurtsuper fietsen.

Nu, misschien dat die moslims dat ook zouden nastreven, maar die krijgen dat nooit gerealiseerd. Je kunt die dreiging veilig negeren. Maar christenen zijn wat dat betreft een veel grotere bedreiging en dus is de afwijzende reactie erop ook heftiger.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De linksmens

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 15:48

schaapje schreef:Misschien komt het door het opperhoofd uit Rome die vindt dat we veel respect moeten hebben voor het islamgeloof.


De bisschop van Rome acht ik hoog, maar niet absoluut richtinggevend en zijn mening staat los van de manier waarop mijn (ex-)collegae en ik met elkaar omgaan. Wij vinden elkaar aardig en uiten dat onder andere met het uitwisselen van goede wensen, zoals dat onder beschaafde mensen wel eens voorkomt. De werksfeer was met deze mensen bijzonder aangenaam.

Verder is het niet zo dat onder een christelijke dominantie allerlei zaken zouden worden "teruggedraaid." Neem nu de Verenigde Staten. Ondanks dat Mike Pence, een verklaard tegenstander van het homohuwelijk, vice-president is en er een Republikeins Congres is, blijft het homohuwelijk gehandhaafd, aldus Trump. Daarmee is zelfs een zeer conservatief land als de Verenigde Staten anders dan de reactionaire islamitische regimes in het Nabije Oosten of de boeddhistische regimes in het Verre Oosten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De linksmens

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2016 16:10

En als ik het partijprogramma van de SGP lees inzake het huwelijk, dan zie ik toch dat de ideeën er zeker wel zijn. Zo gemakkelijk sussen gaat dus niet. Ook in Amerika zullen we moeten zien wat er gaat gebeuren. Nu heeft Trump wel gezegd dat het 'een uitgemaakte zaak' is, maar ik heb er een hard hoofd in dat er toch niet stiekem hier en daar nog aan geknabbeld gaat worden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De linksmens

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2016 11:38

Het is overigens een vrij onnozel om dit soort onzin te beweren: "Christenen hebben veel meer invloed, en in het verleden was het een absolute dominantie, dus als je hen te veel gaat steunen, dan draaien ze het homohuwelijk terug, wordt televisie en vaccinatie en wetenschap verboden en mag je op zondag niet meer naar je buurtsuper fietsen." Niet elke christen is tegen het homohuwelijk, televisie, vaccinatie, wetenschap of zondagsopenstelling van neringen. Als er een karikatuur gemaakt moet worden, zou het sterker zijn, als de karikatuur ook nog enigszins in de buurt van de werkelijkheid zou komen en er niet uit zou zien als de tekening van een driejarige kleuter met een hand in het gips.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De linksmens

Berichtdoor de passant » 21 nov 2016 13:26

Mortlach schreef: dus als je hen te veel gaat steunen, ..... wordt televisie en vaccinatie en wetenschap verboden en mag je op zondag niet meer naar je buurtsuper fietsen.

"wordt televisie en vaccinatie en wetenschap verboden" :shock: :shock: :shock: Nooit geweten dat dat in de Bijbel stond , maar vooruit , ik weet ook niet alles , en zo leert een mens weer eens wat.

Mortlach schreef:Maar christenen zijn wat dat betreft een veel grotere bedreiging en dus is de afwijzende reactie erop ook heftiger.

#-o , ik weet niet in welke tijd jij denkt dat we leven , maar de 19e eeuw is echt allang voorbij!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De linksmens

Berichtdoor pindas83 » 21 nov 2016 15:43

Goed artikel! Er is inderdaad een dubbele standaard ten aanzien van moslims en christenen.
Je kan het breder trekken: De autochtone, blanke man vs. de allochtone, niet westerse.
In Duitsland en Zweden bijvoorbeeld is het heel duidelijk merkbaar maar ook hier gaat het van kwaad naar erger.
De islamitische gelukszoeker wordt de hand boven het hoofd gehouden zelfs als deze zich ernstig vergrijpt.
De (linkse) media, maar ook politie en justitie durven of willen het beestje niet bij de naam noemen, terwijl degene die dit wel doen ten onrechte worden afgeschilderd als extreem rechts, intolerant en al die dingen meer.
Ik denk dat die linksmens wel een trigger kan worden voor rechts extremisme.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten