verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2017 17:44

In vind verplichte autoloze dagen volkomen zinloos. Ik ben een groot voorstander van het stimuleren dat de auto minder snel gepakt wordt en van schonere auto's maar dat doe je niet met autoloze dagen. Dan moet je het aantrekkelijker maken om op andere manieren te reizen of om in een auto te rijden met minder / geen uitstoot.

Daarnaast gaat het een enorme rompslomp met zich meebrengen. Want wat als je wel moet werken op zondag? Er zijn genoeg werkzaamheden die nodig zijn op zondag. Hoe komen die mensen op hun werk? Veel mensen kunnen niet op de fiets naar het werk. Sommigen ook niet met het OV (en die willen ze op zondag ook al niet laten rijden). Daar moeten dus allemaal uitzonderingen voor worden gemaakt want je kan moeilijk tegen artsen zeggen dat ze niet naar het ziekenhuis hoeven te komen. Om maar een voorbeeld te noemen. En hoe moet dat met oude mensen die naar de kerk willen? En jonge mensen die ver van de kerk afwonen? En leuk om te stellen dat innovatie gericht moet zijn op technologische ontwikkelingen die volcontinuprocessen overbodig maken maar als zo'n systeem er mee ophoudt dan zijn er wel mensen nodig om het weer aan de praat te krijgen.

Overigens flauw van de SGP om dit punt waarmee ze de zondagsrust willen vergroten voor een deel ook aan het thema "milieu" te hangen terwijl ze daar verder relatief weinig aandacht voor hebben. Maar ik vind het een ontzettend slecht punt. Promoot de fiets en de trein, stimuleer het, zorg dat mensen minder vaak de auto pakken. Prima. Maar ga geen dagen plannen waarop je niet met de auto mag reizen omdat je bang bent dat die mensen dan andere dingen doen dan naar de kerk gaan.... autorijden op zondag is totaal niet onbijbels. En als het mooi weer is wil ik op zondag gewoon naar het strand kunnen. Of naar een verjaardag van een familielid. En misschien regent het wel pijpenstelen en wil ik graag met de auto naar de kerk. En het is helemaal een slecht standpunt als je dan tegelijkertijd ook het openbaar vervoer wil verbieden op zondag. Dan kom je dus helemaal nergens meer. Wat denken ze, als we mensen op zondag aan hun huis binden gaan degenen die dicht bij een kerk wonen daar misschien wel heen uit verveling?

Je ecologische voetstap verklein je niet erg door een paar keer per jaar het rijden met de auto te verbieden. Dat doe je door mensen bewust met hun auto om te laten gaan, vaker de fiets of het OV te pakken en op andere punten te stimuleren.

En ja, in een grote stad als Parijs heb je soms ook zondagen dat de helft van de stad niet de auto mag pakken maar dan heb je een uitstekend metronetwerk en bussen al alternatief waarmee je prima overal kan komen. Dat werkt op landelijk niveau heel anders, zeker als je ook het OV wil platleggen op zondag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Teus » 15 feb 2017 22:26

Teus schreef:Samenwerken is iets anders dan ruimte geven in een geloof dat satan aanhangt.
We hoeven een ander niet in alles te respecteren.
Dus de politiek hoeft geen verwachting vanuit de Hemel te hebben?


Marnix schreef:Dus jij wil graag iedereen verplichten om christen te zijn en verbieden om moslim, atheist, agnost of wat dan ook te zijn? Je snapt denk ik wel dat dat niet werkt. Dus als politiek moet je samenwerken met de verschillende groepen in je land, met de verschillen in wat men wel en niet gelooft. En als christen, als gemeente en zelfs als politieke partij mag je in het dagelijks leven getuigen van Gods liefde en proberen mensen voor Christus te winnen. Dat is heel wat anders dan mensen verbieden om niet te geloven of in een andere God te geloven.


Ik verplicht niet dat iemand christen moet zijn of worden, Jezus doet dat zelfs niet. Meewerken om een niet-christelijk geloof uit te leven, daar werk ik niet aan mee.

Denk je dat God geen mensen aan kan sturen die regeren over een land met een groot verscheidenheid van geloof?
Marnix schreef:En als christen, als gemeente en zelfs als politieke partij mag je in het dagelijks leven getuigen van Gods liefde en proberen mensen voor Christus te winnen.

Sterker nog, ik ben van mening dat we het verplicht zijn tegenover God, daarom stem ik op Jezusleeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Teus » 15 feb 2017 22:34

Het is geweldig wanneer de Genadetijd verlengt zou worden opdat Gods Eer alleen maar groter zal worden, ben db bd. Het wil niet zeggen wanneer het zou gebeuren, misschien gebeurd het al, dat de eindtijd niet in zicht is en mijn verlangen naar de komst van Jezus minder zou worden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2017 22:42

Teus schreef:Sterker nog, ik ben van mening dat we het verplicht zijn tegenover God, daarom stem ik op Jezusleeft.


En ik op een andere partij ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Teus » 15 feb 2017 22:48

Teus schreef:Sterker nog, ik ben van mening dat we het verplicht zijn tegenover God, daarom stem ik op Jezusleeft.


Marnix schreef:En ik op een andere partij ;)


Welke partij voelt zich verplicht en doet dat volgens jou?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2017 13:28

Ik bedoel dat mensen deze verplichting hebben, dat kerken ze hebben. Politieke partijen kunnen ook zeker een christelijk geluid laten horen alleen bestaat er altijd discussie over welk geluid dan juist is. De een vindt een autoloze zondag ronduit christelijk, de ander zet er vraagtekens bij. Of vrijheid van Godsdienst wilen beperken tot "alleen het christelijke geloof mogen uitoefenen". En Jezus Leeft wil bijvoorbeeld dat Nederland uit de EU stapt, dat dat de enige juiste keuze is. Maar ik mis iedere vorm van Bijbelse onderbouwing voor zo'n standpunt.

Ik vind dat je niet per se op een christelijke partij moet stemmen als christen. Bij mijn stem kijk ik allerleerst naar de standpunten en of die in lijn met de Bijbel zijn en dan kan een niet-christelijke partij ook een goed partijprogramma hebben. Vaak kom ik overigens toch wel op de Christenunie uit die wat mij betreft een uitstekend, Bijbels partijprogramma heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2017 13:55

Marnix"
En ja, in een grote stad als Parijs heb je soms ook zondagen dat de helft van de stad niet de auto mag pakken maar dan heb je een uitstekend metronetwerk en bussen al alternatief waarmee je prima overal kan komen. Dat werkt op landelijk niveau heel anders, zeker als je ook het OV wil platleggen op zondag.[/quote]
Rome en Athene kennen dit ook. Daar moet je midden in de zomer echt niet naar toe gaan als je last hebt van hart of longen.
En wie zegt dat de SGP dit niet wil?
De metro in Rotterdam rijdt meestal prima op tijd, dat is het probleem helemaal niet.
Het treinverkeer is soms hopeloos, op sommige trajecten (Rotterdam-Den Haag) of op sommige uren.
[quote="Marnix schreef:
Je ecologische voetstap verklein je niet erg door een paar keer per jaar het rijden met de auto te verbieden. Dat doe je door mensen bewust met hun auto om te laten gaan, vaker de fiets of het OV te pakken en op andere punten te stimuleren.

En minder vaak het vliegtuig te pakken, als dat alleen voor een vakantie is.

Uit onderzoek van TNO blijkt dat opstijgende vliegtuigen evenveel ultrafijnstof uitstoten als 1 miljoen vrachtwagens. Ultrafijnstof is heel slecht voor onze gezondheid. Het zijn zeer kleine deeltjes (kleiner dan 100 nanometer) die via de longblaasjes rechtstreeks de bloedbaan in kunnen. Ter vergelijking: een mensenhaar is 1000 keer zo dik. Eenmaal in het lichaam kunnen de deeltjes leiden tot ontstekingen, longziekten en hart- en vaatziekten.
bron: milieudefensie
Teus schreef:Het is geweldig wanneer de Genadetijd verlengt zou worden opdat Gods Eer alleen maar groter zal worden, ben db bd. Het wil niet zeggen wanneer het zou gebeuren, misschien gebeurd het al, dat de eindtijd niet in zicht is en mijn verlangen naar de komst van Jezus minder zou worden.

Men vroeg eens aan de bekende Amerikanse dominee Martin Luther King:
Wat zou je doen als morgen de wereld zou vergaan?” Hij antwoordde toen: Ik zou vandaag nog een boom planten. Een boom van hoop in de zekerheid dat God de schepping in zijn hand houdt en het leven onverwoestbaar zal zegevieren.”

We zijn niet van de wereld Teus, maar we moeten wel de wereld door, tot de jongste dag aangebroken is.
Marnix schreef:Ik vind dat je niet per se op een christelijke partij moet stemmen als christen. Bij mijn stem kijk ik allerleerst naar de standpunten en of die in lijn met de Bijbel zijn en dan kan een niet-christelijke partij ook een goed partijprogramma hebben

Dat denk ik niet. Een niet-christelijke partij heeft nl. alleen de belangen van dit tijdelijk leven op het oog, i.t.t. de christelijke.
En wat doen de niet-christelijke partijen met vraagstukken zoals levensbeëindiging, abortus, e.d.?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2017 14:08

Klopt, maar zoals ik al aangaf, je bent het nooit op alle punten met een partij eens. Nou kan je aangeven dat het heel belangrijke punten zijn, maar ik zie de abortuswetgeving niet zomaar veranderen in Nederland. Stel dat ik GroenLinks stem, dan ben ik daarmee nog niet pro-abortus. Onze politieke cultuur is een consensus-cultuur, ook voor de kiezer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Katlheen » 16 feb 2017 17:55

Maar de autoloze zondag is dan iets wat de SGP onder "christelijke politiek" schaart. Er zijn legio christenen die dat niet vinden. En autoloze zondagen, dat houdt dan ook in dat mensen die een kerk willen bezoeken niet met de auto mogen toch? Of gaan ze dan met 2 maten meten?
Het christelijk geloof is per definitie een geloof van keuze. De SGP hoeft voor mij niet te bepalen hoe ik mijn zondag wil invullen als christen. Dat zij het op hun eigen manier willen doen, dat recht hebben ze. Maar ze kunnen toch moeilijk bepalen dat ik op zondag niet naar het strand of dierentuin kan gaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Teus » 16 feb 2017 19:18

Teus schreef:Het is geweldig wanneer de Genadetijd verlengt zou worden opdat Gods Eer alleen maar groter zal worden, ben db bd. Het wil niet zeggen wanneer het zou gebeuren, misschien gebeurd het al, dat de eindtijd niet in zicht is en mijn verlangen naar de komst van Jezus minder zou worden.

Chaya schreef: Men vroeg eens aan de bekende Amerikanse dominee Martin Luther King:
Wat zou je doen als morgen de wereld zou vergaan?” Hij antwoordde toen: Ik zou vandaag nog een boom planten. Een boom van hoop in de zekerheid dat God de schepping in zijn hand houdt en het leven onverwoestbaar zal zegevieren.”

We zijn niet van de wereld Teus, maar we moeten wel de wereld door, tot de jongste dag aangebroken is.

Ik begrijp je reactie totaal niet tov mijn schrijven.
Bedoel je dat ik wellicht in een hoekje zit te wachten, of iets dergelijks?
Of...is het een onderliggende uiting van jezelf omdat je dat verlangen niet zo hebt? Een beetje schuilen,zeg maar.
Het zijn zomaar een paar vragen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2017 20:12

Katlheen schreef:Maar de autoloze zondag is dan iets wat de SGP onder "christelijke politiek" schaart. Er zijn legio christenen die dat niet vinden. En autoloze zondagen, dat houdt dan ook in dat mensen die een kerk willen bezoeken niet met de auto mogen toch? Of gaan ze dan met 2 maten meten?
Het christelijk geloof is per definitie een geloof van keuze. De SGP hoeft voor mij niet te bepalen hoe ik mijn zondag wil invullen als christen. Dat zij het op hun eigen manier willen doen, dat recht hebben ze. Maar ze kunnen toch moeilijk bepalen dat ik op zondag niet naar het strand of dierentuin kan gaan.

Dat doen ze toch ook helemaal niet? Je bent vrij om te gaan en te staan, alleen pleit de SGP voor een aantal autoloze zondagen.
Dus..... ergo..... als je persé die zondag naar de dierentuin wilt, neem je de trein.
Wat is het probleem dan nog, zeker w.b. het gegeven hoe deze generatie de wereld achterlaat??
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor hans0166 » 16 feb 2017 20:26

Chaya schreef:... als je persé die zondag naar de dierentuin wilt, neem je de trein.
Wat is het probleem dan nog, zeker w.b. het gegeven hoe deze generatie de wereld achterlaat??


hoe kom je bij de trein als er geen auto's = taxi=bus rijden? ...
En dan nog aan het milieu vast proberen te plakken, als er één kerkrichting vrijwel niets met het milieu heeft is het de reformatie.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor pindas83 » 16 feb 2017 20:50

hans0166 schreef:
hoe kom je bij de trein als er geen auto's = taxi=bus rijden? ...
En dan nog aan het milieu vast proberen te plakken, als er één kerkrichting vrijwel niets met het milieu heeft is het de reformatie.


Dat is natuurlijk zo Hans. Dat de reformatie niks op heeft met het milieu is zonneklaar.
Het was ook niet het doel van de reformatie om de CO2 uitstoot terug te dringen als gevolg van overmatige wierookverbranding. Daarover heb ik Luther in elk geval nooit gehoord.

En Chaya woont in de stad (Dordrecht?) dus die kan op zondag gewoon naar de trein wandelen.. wij dorpelingen moeten maar kijken hoe we er komen. :roll:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Johan100 » 17 feb 2017 10:23

ben db bd schreef:
de stam van het werkwoord betekenen is beteken, Teus. Het beteken krijgt een t na de stam = betekent. (hij, zij, het, stam+t)


Wad maakd dad nou uid, ben bd db? Je begrijpd toch wad hij bedoeld?
Slip of the pen, zeg maar.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2017 10:37

Chaya schreef:Dat doen ze toch ook helemaal niet? Je bent vrij om te gaan en te staan, alleen pleit de SGP voor een aantal autoloze zondagen.
Dus..... ergo..... als je persé die zondag naar de dierentuin wilt, neem je de trein.
Wat is het probleem dan nog, zeker w.b. het gegeven hoe deze generatie de wereld achterlaat??


Nee want

Een autoloze zondag - en dan niet slechts één of slechts enkele keren per jaar! - past hier heel goed bij. Dit geldt overigens ook voor het openbaar vervoer en het vliegverkeer; ook trein, bus en tram mogen wat de SGP betreft op zondag worden stilgelegd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 50 gasten