verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 08 nov 2016 11:00

de SGP


Beschermwaardig leven

Het SGP-programma begint met het deel ‘Beschermwaardig leven’. Dan gaat het met name over ethische vraagstukken rondom het begin en het einde van het leven. Ook valt de zorg eronder, en het thema huwelijk en gezin. Van der Staaij: “Deze thema’s raken de fundamenten van ieders bestaan. Daarom beginnen we ermee, en niet met geld en goed. De SGP heeft op deze thema’s een naam hoog te houden, en dat blijven we doen.”

Enkele punten:

Er moet meer geïnvesteerd worden in prenatale geneeskunde.
De zorg moet betaalbaar en toegankelijk blijven. Dus: verlaging van het eigen risico en geen stapeling van eigen bijdragen.
Er moeten meer handen aan het bed.
Betere palliatieve zorg en zorg voor mensen met een psychiatrische achtergrond.
Meer geld voor suïcidepreventie.
Financiële ondersteuning van gezinnen door een geboortepremie van 1000 euro en verdere verhoging van de kinderbijslag.
Het belastingstelsel moet recht doen aan de gezinsdraagkracht en onbetaalde zorg.
Invoering van een sociale vlaktaks met een splitsingsstelsel: dat leidt tot lagere lasten op arbeid voor iedereen en lost ook het onrecht op van eenverdieners die onrechtvaardig zwaar worden belast.

Veilig leven

Veiligheid is de kerntaak van de overheid, het beschermen van de eigen burgers. Daarom is ‘Veilig leven’ deel 2 van het verkiezingsprogramma. Dan heb je het met name over politie en justitie en Defensie. Dankzij de SGP-inzet zijn de defensie-uitgaven onder Rutte-2 voor het eerst weer gestegen. “Maar dat is bij lange na niet genoeg,” aldus Van der Staaij. “We moeten niet kijken naar wat het Europese gemiddelde is, maar naar wat moet om ons teweer te stellen tegen vijandige machten en krachten. Dan kom ik uit op 3 à 4 miljard extra.”

Enkele punten:

Er moet 3 à 4 miljard meer worden geïnvesteerd in Defensie.
Elk dorp en elke wijk krijgt een eigen wijkagent. Concreet: 1500 extra wijkagenten. Daar bovenop nog eens 3500 agenten erbij voor het direct bestrijden van misdaad en terrorisme.
Er moet meer aandacht zijn voor de verkeersveiligheid nu blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers weer stijgt.
De grenzen van Nederland moeten beter worden bewaakt.

Samen leven

Deel 3 gaat over ‘Samen leven’. Dan gaat het niet alleen over zaken als onderwijs en milieu, maar ook om onze economie en de financiën. Zonder solide economische en financiële basis beginnen we niets. Van der Staaij: “Als we alles willen betalen, dan moet er voor de mensen die dat geld verdienen natuurlijk wel een eerlijke boterham overblijven. Dat kan alleen als degenen die hard werken de ruimte krijgen, ook financieel.” Als voorbeeld noemt de SGP-voorman de boeren en tuinders: “Als je rood staat kun je niet groen zijn. Heel concreet: als boeren willen investeren in dierenwelzijn en innovatie, dan zal er boven de inkomensstreep wel een positief saldo moeten staan, anders wordt het niks.”

Enkele punten:

De regeldruk voor mensen die durven te ondernemen en de handen uit de mouwen steken moet beduiden minder.
Er moet een Landbouwakkoord voor de land- en tuinbouwsector zodat boeren en tuinders weten waar ze de komende jaren aan toe zijn.
Er moet een minister van Landbouw en Visserij komen. Die moet een keer per jaar een week meelopen op een boerderij of meevaren op een kotter.
De rode diesel moet terug en de BTW-landbouwvrijstelling moet behouden blijven.
Boeren moeten een groter deel van de consumentenprijs krijgen zodat er ook voor hen een eerlijke boterham overblijft.

De SGP heeft in de afgelopen jaren bewezen consistent en constructief te zijn. Van der Staaij: “Dat is onze grondhouding. Dat blijft zo. We zijn natuurlijk realist genoeg om te weten dat samen leven betekent dat je nooit in alles je zin krijgt. Maar we zijn idealist genoeg om te strijden voor het goede waarin we geloven en voor willen strijden. Op hoop van zegen.”

Download verkiezingsprogramma
- See more at: https://tweedekamer.sgp.nl/actueel/stem ... MUJlX.dpuf

Ik kan mij hier op diverse punten heel goed in vinden.

Benieuwd wat jullie meningen zijn.
Uiteraard ga ik ervan uit dat de SGP een doodgewone kleine stem zal hebben in het NL parlement maar zij laten de normen en waarden tenminste horen in de kamers.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 14:07

De vraag is alleen natuurlijk: Als je meer geld gaat uitgeven, hoe ga je dat geld dan genereren. Is daar ook informatie over?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2016 15:00

Tussen neus en lippen wordt 'Huwelijk' even genoemd, maar daar wordt verder niet op ingegaan. Dus even gekeken in het volledige verkiezingsprogramma

 De waarde van het klassieke gezin van vader, moeder en kinderen wordt in de Grondwet
vastgelegd.
 De exclusieve status van het huwelijk van man en vrouw dient in regelgeving en beleid tot
uitdrukking te komen.

 Het in stand houden van huwelijken moet krachtig ondersteund worden, bijvoorbeeld door
positieve media-acties.
 Er dient meer voorlichting te komen om mensen bewust te maken van de ernstige gevolgen
van echtscheiding en vreemdgaan, onder meer door landelijke campagnes.
 Bij scheiding dient bemiddeling verplicht te worden. Herstel van de relatie dient daarbij
voorop te staan.

De 'zegeningen' van dat systeem zijn hier in Ierland aan den lijve te ondervinden. Als je hier wilt scheiden van de man die je mishandelt en in het huwelijksbed verkracht, dan geldt er verplicht een wachtperiode van 4 jaar. 4 jaar! om niet meer wettelijk gekoppeld te zijn aan de partner die je verkracht heeft. Dat is toch van de zotte?!

De kans dat ik ooit SGP zou stemmen was sowieso al 0, maar met dit soort standpunten weet ik weer precies waarom dat zo is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elbert » 10 nov 2016 15:05

Mortlach schreef:De 'zegeningen' van dat systeem zijn hier in Ierland aan den lijve te ondervinden. Als je hier wilt scheiden van de man die je mishandelt en in het huwelijksbed verkracht, dan geldt er verplicht een wachtperiode van 4 jaar. 4 jaar! om niet meer wettelijk gekoppeld te zijn aan de partner die je verkracht heeft. Dat is toch van de zotte?!
Probeer nou niet de Ierse situatie met die in Nederland te verwarren. De SGP pleit niet voor een verplichte wachtperiode van 4 jaar, wel voor goede voorlichting.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2016 15:44

elbert schreef:Probeer nou niet de Ierse situatie met die in Nederland te verwarren. De SGP pleit niet voor een verplichte wachtperiode van 4 jaar, wel voor goede voorlichting.


Ik heb toch moeite deze punten

 Het in stand houden van huwelijken moet krachtig ondersteund worden, bijvoorbeeld door
positieve media-acties.
 Er dient meer voorlichting te komen om mensen bewust te maken van de ernstige gevolgen
van echtscheiding en vreemdgaan, onder meer door landelijke campagnes.
 Bij scheiding dient bemiddeling verplicht te worden. Herstel van de relatie dient daarbij
voorop te staan.

anders te zien dan als stap in die richting. Vooral die verplichte bemiddeling gericht op het herstel van de relatie. Soms wil je gewoon echt niet dat die relatie wordt hersteld en daar heeft de overheid verder niets mee te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elbert » 10 nov 2016 16:37

Of je het nu leuk vindt of niet, de overheid heeft wel degelijk met je relatie te maken. Daarom hebben we een burgerlijk huwelijk (of partnerschap). Verder is bemiddeling/mediation bij echtscheiding tegenwoordig ook zonder overheid al redelijk gewoon aan het raken, met name als er kinderen in het spel zijn. Ik kan me voorstellen dat je als overheid niet op bemiddeling aanstuurt bij echtscheiding zonder kinderen, maar met kinderen ontkom je er eigenlijk niet aan. Anders zie je elkaar bij de rechter wel en dat is ook onderdeel van de overheid. Je kunt dan beter bemiddeling hebben dan een vechtscheiding.
Overigens wil bemiddeling niet zeggen dat echtscheiding hiermee voorkomen wordt en ook niet dat het er altijd mee vertraagd wordt.
Ik begrijp dat de SGP de waarde van huwelijkstrouw wil benadrukken, al zal dat niet altijd lukken, zeker niet in de schrijnende gevallen die je noemt. Zelfs de meest rechtlijnige gereformeerde erkent dat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2016 16:56

elbert schreef:Ik kan me voorstellen dat je als overheid niet op bemiddeling aanstuurt bij echtscheiding zonder kinderen, maar met kinderen ontkom je er eigenlijk niet aan.


En toch zie ik die uitzondering niet terug in de bullet point van de SGP.

Overigens wil bemiddeling niet zeggen dat echtscheiding hiermee voorkomen wordt en ook niet dat het er altijd mee vertraagd wordt.


"Herstel van de relatie dient daarbij voorop te staan." Hoe wil je dat ik dit dan lees?

Ik begrijp dat de SGP de waarde van huwelijkstrouw wil benadrukken, al zal dat niet altijd lukken, zeker niet in de schrijnende gevallen die je noemt. Zelfs de meest rechtlijnige gereformeerde erkent dat.


Ik begrijp dat ook best, alleen dan met een in mijn ogen ondertussen achterhaald concept van man-en-vrouw. Ik ga niet op een partij stemmen die een complete minderheidsgroep reduceert tot tweederangsburgers voor wie andere regels gelden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Johan100 » 11 nov 2016 21:58

Marnix schreef:De vraag is alleen natuurlijk: Als je meer geld gaat uitgeven, hoe ga je dat geld dan genereren. Is daar ook informatie over?


Om een paar voorbeelden te noemen:

1)Nederlandse en Europese subsidies aan organisaties die abortus internationaal promoten of
uitvoeren, worden geschrapt. Het geld dat daarmee beschikbaar komt, wordt gebruikt om
de hulpverlening aan onbedoeld zwangere vrouwen te verbeteren.

2)Embryo’s zijn geen dingen, maar kleine mensen. Dus: geen onderzoeksmateriaal. De
overheid financiert onderzoek met embryo’s daarom niet langer. De mogelijkheden voor
embryoselectie worden ingetrokken.

Het volledige programma kun je hier downloaden : https://www.sgp.nl/verkiezingsprogramma

Ik weet niet of er totaal meer geld uitgegeven gaat worden, qua totale begroting.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 01 dec 2016 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2016 14:11

Ik was sowieso niet van plan op de SGP te stemmen (ik ben lid van de ChristenUnie), maar ik zie goede punten in het programma van de SGP. Afgezien daarvan levert deze partij doorgaans kamerleden die zich goed in dossiers verdiepen alvorens iets te brullen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Race406 » 14 nov 2016 15:04

Opti!!! Terug van weggeweest?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Johan100 » 14 nov 2016 15:09

Optimatus schreef:Ik was sowieso niet van plan op de SGP te stemmen (ik ben lid van de ChristenUnie), maar ik zie goede punten in het programma van de SGP. Afgezien daarvan levert deze partij doorgaans kamerleden die zich goed in dossiers verdiepen alvorens iets te brullen.

Klopt, dat idee heb ik ook! :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2016 16:03

Race406 schreef:Opti!!! Terug van weggeweest?


Ach, werd ik zo gemist? :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Race406 » 14 nov 2016 16:47

Zwijmel.... :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2016 17:14

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd of de opiniepeilingen er in Nederland ook zo ver naast gaan zitten als in de Verenigde Staten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Arco » 15 nov 2016 10:21

Optimatus schreef:Ik was sowieso niet van plan op de SGP te stemmen (ik ben lid van de ChristenUnie), maar ik zie goede punten in het programma van de SGP. Afgezien daarvan levert deze partij doorgaans kamerleden die zich goed in dossiers verdiepen alvorens iets te brullen.


Ik dacht dat jij lid was van het CDA?

Welkom terug, trouwens!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten