verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 31 jul 2016 17:14

Op 15 maart 2017 zijn er weer 2e kamer verkiezingen.
Nu het zomerreces van de 2e kamerleden op de helft is kunnen de politieke partijen alvast beginnen met de "loze" beloftes die aan de burgers in het vooruitzicht worden gesteld.
Iedere partij heeft wel 1 of meerdere speerpunten in hun verkiezings propaganda.
Naar mijn mening zal het gaan over de immigratie/terrorisme, de ouderenzorg, volksgezondheid, milieu en de economie.
Uiteraard nog vele andere zaken mee.
Ik ben heel erg benieuwd of de C ] , van Christelijk, ook een belangrijk thema gaat worden.
Want de C van de CDA,, daar zie ik nog maar heel weinig van.
De C van de Christen unie , wel daar heb ik ook wel meer van verwacht de afgelopen jaren.
Het doet mij pijn dat het "christelijke" in Nederland onderhand een verdwijnend goed is geworden.
Zondags rust, dat is een uitzondering in het overgrote deel van Nederland.
Er zijn gemeenten die er zich met hand en tand verzetten tegen winkels open op zondag.
Maar dan vindt men wel weer een maas in het net, onder het mom van toerisme.
Ik hoop en bid dat de C weer hoog in het vaandel komt te staan en dat in NL het christelijke niet een erfgoed zal worden.
Ben reuze benieuwd hoe men hier op Refoweb daarover denkt.
Of ben ik een roepende in de woestijn?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Yoshi » 31 jul 2016 17:19

Waar staat die C dan allemaal voor in jouw beleving? Enkel een bepaalde benauwde invulling van zondagsrust of ook nog andere dingen?

Als ik ga stemmen dan stem ik niet meer op een partij maar op een persoon. De afgelopen jaren is voornamelijk Pieter Omtzigt mij positief opgevallen.

Honesty

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Honesty » 01 aug 2016 07:34

*Off topic*

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 01 aug 2016 15:05

Waar staat die C dan allemaal voor in jouw beleving? Enkel een bepaalde benauwde invulling van zondagsrust of ook nog andere dingen?

Als ik ga stemmen dan stem ik niet meer op een partij maar op een persoon. De afgelopen jaren is voornamelijk Pieter Omtzigt mij positief opgevallen.


De C staat voor mij voor Christelijke waarden en normen en zeker niet alleen om de zondagsrust.

Maar zo zijn er ook heden ten dage wereldse zaken waar ik die C niet terug vindt.
Toen de Azeri"s op die berg in Syrië zaten, toen hoorde je de CU, SGP,CDA en al die andere partijen.
Nu in Turkijke de mensen rechten worden gekielhaald hoor je Rutten niet maar ook de christelijke partijen hoor je niet of nauwelijks.
Dit zijn maar een paar voorbeelden he!
Ik gooi er nog een paar in de groep.
Homo rechten.
Abortus.
Euhtanasie.

Ik weet zeker dat hier mensen zijn die dit rijtje kunnen aanvullen.
Niet dat ik een heilige ben hoor.
En ik begrijp best dat het regeren betekend: "voor wat, hoort wat".
Maar toon ruggengraat zeg!
Laat zien dat je christelijke normen en waarden wilt verdedigen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2016 15:47

Als ik op dit kanaal kijk; https://twitter.com/pieteromtzigt?lang=nl

Dan zie ik dat deze CDA'er een aantal actuele dingen die jij mist bij de christelijke politiek wel degelijk aanstipt.

Voor mij als christen hoeven de winkels niet dicht, hooguit met het oog op de kleine zelfstandige. Ik ben tegen abortus, maar de meerderheid ziet er geen bezwaar in. Voor mij nooit abortus, voor deze mensen schijnbaar wel. Heel vervelend dat een meerderheid voor abortus is, maar dat gaat een christelijke partij niet meer veranderen. Tenzij Nederland weer gekerstend wordt, dan zal er een meerderheid tegen abortus komen en kan regelgeving aangepast worden. Homo rechten, ik als christen zie niet in wat er mis kan zijn met de homo rechten zoals die nu zijn.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 aug 2016 16:24

Ik ga hoogstwaarschijnlijk niet op een partij stemmen waar de C in voorkomt (of de G van Gereformeerd) omdat ik dergelijke partijen vaak niet zo christelijk vindt in hun opvattingen.

Het CDA zou nog het meest in de buurt komen.

Net als Yoshi stem ik al een paar jaar op een persoon, en vervolgens op een partij. Ik ga de komende tijd de persoon waar ik vorige keer op gestemd heb goed in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2016 18:04

elburger schreef:Dit zijn maar een paar voorbeelden he!
Ik gooi er nog een paar in de groep.
Homo rechten.
Abortus.
Euhtanasie.

Ik weet zeker dat hier mensen zijn die dit rijtje kunnen aanvullen.
Niet dat ik een heilige ben hoor.
En ik begrijp best dat het regeren betekend: "voor wat, hoort wat".
Maar toon ruggengraat zeg!
Laat zien dat je christelijke normen en waarden wilt verdedigen.


Je bent tegen homorechten? En dat valt dan onder het kopje 'christelijk'?

Verder denk ik dat je rijtje ondertussen behoorlijk geaccepteerde rechten zijn die echt niet zomaar even worden opgeheven als die C weer in een regeringpartij komt te staan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2016 08:38

elburger schreef:Op 15 maart 2017 zijn er weer 2e kamer verkiezingen.
Nu het zomerreces van de 2e kamerleden op de helft is kunnen de politieke partijen alvast beginnen met de "loze" beloftes die aan de burgers in het vooruitzicht worden gesteld.
Iedere partij heeft wel 1 of meerdere speerpunten in hun verkiezings propaganda.
Naar mijn mening zal het gaan over de immigratie/terrorisme, de ouderenzorg, volksgezondheid, milieu en de economie.
Uiteraard nog vele andere zaken mee.
Ik ben heel erg benieuwd of de C ] , van Christelijk, ook een belangrijk thema gaat worden.
Want de C van de CDA,, daar zie ik nog maar heel weinig van.
De C van de Christen unie , wel daar heb ik ook wel meer van verwacht de afgelopen jaren.
Het doet mij pijn dat het "christelijke" in Nederland onderhand een verdwijnend goed is geworden.
Zondags rust, dat is een uitzondering in het overgrote deel van Nederland.
Er zijn gemeenten die er zich met hand en tand verzetten tegen winkels open op zondag.
Maar dan vindt men wel weer een maas in het net, onder het mom van toerisme.
Ik hoop en bid dat de C weer hoog in het vaandel komt te staan en dat in NL het christelijke niet een erfgoed zal worden.
Ben reuze benieuwd hoe men hier op Refoweb daarover denkt.
Of ben ik een roepende in de woestijn?


Je bent een roepende in de woestijn. Hoeveel procent van de Nederlanders gelooft nog echt? Weinig. Dus logisch dat christelijke normen en waarden steeds meer op de achtergrond raken. De kans dat de C na de verkiezingen weer hoog in het vaandel staat is niet zo groot. De CU en de SGP (waarom noem je die niet?!) kunnen daar als kleine partijtjes niets zoveel aan veranderen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 aug 2016 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 02 aug 2016 11:54

Je bent een roepende in de woestijn. Hoeveel procent van de Nederlanders gelooft nog echt? Weinig. Dus logisch dat christelijke normen en waarden steeds meer naar de achtergrond raken. De kans dat de C na de verkiezingen weer hoog in het vaandel staat is niet zo groot. De CU en de SGP (waarom noem je die niet?!) kunnen daar als kleine partijtjes niets zoveel aan veranderen.


Ik noem de SGP niet omdat die niet van alles loopt te roepen, Marnix.
En dan ben ik maar die roepende in de woestijn.
Ik geloof in God en gebod, ook al besef ik heel goed dat ik een zondaar ben.
Dan geeft mij geen vrijbrief om maar zonde op zonde te stapelen, maar ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden.

Dus, als er een nieuwe 2e kamer komt waarin het CDA komt - dat vermoed ik - dan hoop ik echt dat die C van christelijk duidelijk terug te zien is in het regeer akkoord en de uitvoering daarvan!
En dat men niet onder druk van derden die C normen en waarden weer verkwanselt
Heb uw naaste lief als u zelf, is dat niet een uitspraak van Jezus?
Ouderenzorg behoort daar ook bij.
en zo zijn er nog vele andere zaken waarover ik mij nu niet uitlaat.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 10:16

Ik noem de SGP niet omdat die niet van alles loopt te roepen, Marnix.
En dan ben ik maar die roepende in de woestijn.
Ik geloof in God en gebod, ook al besef ik heel goed dat ik een zondaar ben.
Dan geeft mij geen vrijbrief om maar zonde op zonde te stapelen, maar ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden.

Dus, als er een nieuwe 2e kamer komt waarin het CDA komt - dat vermoed ik - dan hoop ik echt dat die C van christelijk duidelijk terug te zien is in het regeer akkoord en de uitvoering daarvan!
En dat men niet onder druk van derden die C normen en waarden weer verkwanselt
Heb uw naaste lief als u zelf, is dat niet een uitspraak van Jezus?
Ouderenzorg behoort daar ook bij.
en zo zijn er nog vele andere zaken waarover ik mij nu niet uitlaat.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


De CU roept ook niet van alles. Maar beide partijen kunnen met hun grootte niet de secularisatie van Nederland tegenhouden. Hooguit op bepaalde punten afremmen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor meribel » 03 aug 2016 23:07

ik denk dat het de SP wordt,
en dan eigenlijk vooral omdat zij de enige zijn die zich altijd voor de zorg op de juiste manier hebben hard gemaakt,
helaas jaren geleden de stomzinnige privatisering van de zorg niet kunnen tegenhouden,

maar ik ben een erg zwevende kiezer, er zijn slechts 3 partijen waar ik nooit op zal stemmen, d66, sgp en de pvv.
omdat ik het nooit eens ben met d66 en ze zich altijd om nutteloze dingen druk maken, de tweede ivm dat rare vrouwenstandpunt ( uitgezonderd toen beatrix natuurlijk, wat ik niet snap ) en dat ze voor de doodstraf zijn ( hoe kan het, hoe kan het ) en ik vind geert wilders een soort nl donald trump. Zegt zeker af en toe ware dingen, maar met het tact van een varken en zegt ook heel veel stomme onzinnige en beledigende dingen alleen maar om de aandacht.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2016 23:35

meribel schreef:ik denk dat het de SP wordt,
en dan eigenlijk vooral omdat zij de enige zijn die zich altijd voor de zorg op de juiste manier hebben hard gemaakt,
helaas jaren geleden de stomzinnige privatisering van de zorg niet kunnen tegenhouden,

maar ik ben een erg zwevende kiezer, er zijn slechts 3 partijen waar ik nooit op zal stemmen, d66, sgp en de pvv.
omdat ik het nooit eens ben met d66 en ze zich altijd om nutteloze dingen druk maken, de tweede ivm dat rare vrouwenstandpunt ( uitgezonderd toen beatrix natuurlijk, wat ik niet snap ) en dat ze voor de doodstraf zijn ( hoe kan het, hoe kan het ) en ik vind geert wilders een soort nl donald trump. Zegt zeker af en toe ware dingen, maar met het tact van een varken en zegt ook heel veel stomme onzinnige en beledigende dingen alleen maar om de aandacht.

Het valt me op dat sommige mensen het altijd zo goed van een ander weten.
Je laat hier nu juist zelf zien het 'tact van een varken' te hebben.
Laat het vrouwenstandpunt nu juist bijbels zijn en de waarschijnlijk de meeste mensen hier op refoweb gewoon sgp stemmen.

Geert wilders zit al sinds mensenheugenis in de politiek (eerst bij de vvd) en Donald trump verschijnt net op het toneel. Draai het dan om.

En ik weet niet of je christelijk bent, dat kan ik niet echt uit je berichtjes opmaken, maar op de sp stemmen is dan zeer discutabel, gezien waar ze ethisch voor staan.
Je kunt nu eenmaal niet een vriend van de wereld zijn en tegelijk God dienen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor meribel » 03 aug 2016 23:44

wat bedoel je met discutabel gezien waar ze ethisch voor staan?
https://www.sp.nl/themas

en ik draai het ook vaak om hoor,
ik vind donald trump een soort amerikaanse geert wilders,
alleen dan veel rijker

Yoshi

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2016 06:47

De SP is in ieder geval voor zondagsrust. En verder nemen ze de naastenliefde ook serieus.
Vanuit mijn christelijke perspectief heel wat minde discutabel om op te stemmen als op de SGP.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2016 07:12

Johan, ik vraag me af of SGP verreweg de grootste partij zou worden hier. Misschien wordt het tijd voor een poll. Overigens verwijt je Meribel dat ze het zo goed van een ander weten en vervolgens verwijt je haar onethisch en onchristelijk gedrag omdat ze op een andere partij stemmen.... Want de SP zou onchristelijk zijn.... En Donald Trump? Als er iets onchristelijk is zijn het zijn standpunten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten