verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2016 12:17

Mortlach schreef:Klopt wellicht, maar dat wil je dan toch niet nog erger maken door successierecht af te schaffen?


Gedeeltelijk. Tot een bepaald bedrag belastingvrij, daarboven wel gewoon de volle mep.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boanerges » 26 aug 2016 00:11

elburger schreef:Zo, de eerste partij is met hun verkiezingsprogramma gekomen , en wel 55+.

Ben benieuwd wat jullie meningen daarop zijn.


In de eerste plaats snap ik niet zo goed dat de zogenaamde “zielige ouderen” zo’n groot podium krijgen en dat wij daar allemaal zoveel compassie mee hebben. We lopen er met open ogen in.

Realiseren we ons namelijk wel dat deze ouderen met een gouden lepel in hun mond geboren zijn? Zij hebben optimaal gebruik kunnen maken van de verzorgingsstaat. Zij zijn van de generatie die zonder blikken of blozen tussen hun 55e en 60e met (vroeg)pensioen ging. Ik ken zelfs voorbeelden van ambtenaren die al op hun 53e zijn afgevloeid. Hardwerkende generatie….zo presenteren ze zichzelf graag….. Daar is best wat op af te dingen. Zij zijn van de generatie die hun kinderen “gratis” hebben kunnen laten studeren. Uitwonende beurzen en eeuwige studenten. Zij zijn van de generatie waarvan de ziektekosten tot op de laatste cent werden betaald. Niks hoge bijdragen….. Zij zijn van de generatie “nooit genoeg” en “na ons de zondvloed”

Ik kan daar nog vele voorbeelden aan toevoegen. Deze wil ik jullie niet onthouden: Zij zijn van de generatie die optimaal heeft geprofiteerd van de waardegroei van de koopwoning. Voor een minimaal bedrag - vaak met subsidie - gekocht en voor een groot bedrag verkocht.
Door deze ongedekte cheques uit het verleden - het kon allemaal niet op - hebben zij een voorschot op de toekomst genomen. Wij plukken daar nu de onverkwikkelijke vruchten van.

Ik wil hier zeker niet de indruk wekken dat ik deze oudere die levensstijl misgun. Wanneer ikzelf van die generatie zou zijn geweest had ik net zo goed mee geprofiteerd. Ik vind echter wel dat deze bevoorrechte ouderen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en niet moeten zeuren over het stapje terug dat ze moeten doen. Ze hebben nog steeds vorstelijke eind- of middelloon pensioenen en kunnen daarvan best iets bijdragen aan de huidige generaties. Dan slaan ze toch gewoon dat extra stedentripje voor dit najaar een keertje over? Ga er namelijk maar vanuit dat het voor onze generatie niet zo makkelijk wordt. Het “gratis geld” is op en wij mogen dit weer aanvullen. De verzorgingsstaat wordt afgebroken of we het nu leuk vinden of niet. Onhoudbaar.

Nogmaals, ik wil niet klagen en doe dat ook niet maar de realiteit is anders dan dat de ouderen ons willen doen geloven. Voordat er nu weer voorbeelden komen van schrijnende situaties die het tegendeel bewijzen geef ik direct toe dat mijn bovenstaande opvatting generaliserend is. Het geldt echter wel voor het gros van deze groep. Wij onze schouders eronder maar dan zij ook!

Tenslotte, Politici hebben al vaak de naam onbetrouwbaar te zijn. In het geval van de lijsttrekker van de 50+ partij vind ik het absoluut stuitend dat deze meneer Krol het als werkgever van de Gaykrant niet zo nauw nam met arbeidsvoorwaarden en het betalen van pensioenpremies. Alleen daarom al zal deze man nooit op mijn stem kunnen rekenen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Johan100 » 26 aug 2016 05:25

Boanerges schreef: Voordat er nu weer voorbeelden komen van schrijnende situaties die het tegendeel bewijzen geef ik direct toe dat mijn bovenstaande opvatting generaliserend is. Het geldt echter wel voor het gros van deze groep.......


Slim zinnetje. Zo ben je de kritiek voor :wink:
De crux is denk ik nu juist net dat het in de regel zo moeilijk is om een stapje terug te doen. Of is het een clou. Maar wil je genade krijgen moet je ook alles inleveren. Je kunt niets meebrengen, want je hebt niets waar je mee kunt betalen. Je hebt geen rechten. Alleen een ander kan betalen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 07:19

Gister in het PvdA partijprogramma van Pauw was Alexander Pechtold te gast. Hij gaf aan dat hij uit de 2e kamer gaat als D66 niet gaat regeren.
Laten we dit als motivatie oppakken om vooral niet D66 te stemmen. :)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Arco » 26 aug 2016 09:31

1. De AOW-leeftijd terug naar 65 jaar.


Hoewel ik het oneens ben met deze leeftijdsbepaling, ben ik wat gespleten over wat dat wel een maatstaf zou zijn. Om te beginnen is die 65 jaar bedacht, omdat dit gekoppeld was aan de levens verwachting. Mocht je ouder worden dan de levensverwachting, dan had je recht op pensioen. Echter met een levensverwachting van gemiddeld ca. 80 jaar, is de pensioenleeftijd niet toegenomen. Met de aanpassing naar 67 jaar, is dit nog altijd niet te vergelijken met de huidige levensverwachting.

Toch stel ik niet voor om de pensioenleeftijd te koppelen aan de levensverwachting, want dan zou je een pensioenleeftijd van ca. 75 jaar hebben, om in dezelfde verhouding te staan met de pensioenleeftijd van 65 jaar bij introductie van het pensioen. Een alternatief is de 40 dienstjaren. Iedereen werkt 40 jaar, of je nu op je 25e klaar ben met studeren of op je 16e.

De gespletenheid van mij op dit onderwerp is dat ik een beetje hekel heb (gekregen) aan overheidsdictaten. Waarom zou de overheid, dus per wet, moeten bepalen wanneer ik met pensioen mag? Als ik het financieel kan, waarom zou ik niet zelf mogen beslissen of ik op mijn 55e met pensioen ga of op mijn 67e? Natuurlijk kan je nu al veel zelf regelen, maar je bent verplicht om pensioen op te bouwen. Dat pensioen, dat komt pas vrij op de wettelijke pensioendatum. Daar kan je weinig aan veranderen, ofwel zelf over beslissen. Daarnaast is het zo dat als je sterft voor je pensioendatum, is het opgebouwde pensioen weg. Hierdoor leg ik mijn geld in, in een systeem waar ik weinig zeggenschap over heb, waar mijn nabestaanden niet over beschikken als ik de pensioenleeftijd niet haal. Dat vind ik niet correct.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 26 aug 2016 09:41

Boanerges schreef:

[quote][/quote]In de eerste plaats snap ik niet zo goed dat de zogenaamde “zielige ouderen” zo’n groot podium krijgen en dat wij daar allemaal zoveel compassie mee hebben. We lopen er met open ogen in.

Ik zou jou graag eens willen uitnodigen om eens een maand mee te lopen met een ouderen welzijns team.
Ik denk dat je dan wel anders praat.
O ja, er zijn veel ouderen die het prima hebben.
Maar de stille armoede is ongekend groot.
De mensen schamen zich om er mee te koop te lopen.
En dat jij dan durft te schrijven - zielige ouderen - toont aan dat jij weinig kaas hebt gegeten van wat er zich afspeelt in de onderste lagen van de Nederlandse samenleving.
Ik ken ouderen die niet naar fysio gaan omdat men dat niet kan betalen.
O ja - de eerste 6 behandelingen zijn gratis - maar daarna?
Ik ken ouderen die alles wat " luxe" is de deur hebben uitgedaan.
Men heeft geen auto meer, men heeft geen elektrische fiets meer, een rollator uit de jaren '90.
Men heeft geen geld om de medicijnkosten te betalen 9 die zijn echt niet helemaal gratis hoor )
Nog even doorgaan?!

Verdiep je eens in je medemens.
Misschien heb jij het goed, en dat wens ik je toe, maar Nederland is een land met een twee, nee!!! 3 deling.
Rijk, modaal en levend rond of onder de armoede grens.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 09:46

Dat is elk land. Hoe vervelend ook, je zal altijd verschil houden tenzij je in een communistische heilstaat als Noord-Korea wil wonen. Daar heb je maar twee groepen mensen. De kleine leiding die volgevreten rijk is en over leven en dood van miljoenen beslist en de grote massa mensen die amper te eten hebben.

En heel vervelend, maar de ene mens is nou eenmaal succesvoller dan de ander.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boanerges » 26 aug 2016 11:12

Johan100 schreef:Slim zinnetje. Zo ben je de kritiek voor :wink:
De crux is denk ik nu juist net dat het in de regel zo moeilijk is om een stapje terug te doen.

Deze opmerking snap ik en daar ben ik het zeker mee eens.

Johan100 schreef:Of is het een clou. Maar wil je genade krijgen moet je ook alles inleveren. Je kunt niets meebrengen, want je hebt niets waar je mee kunt betalen. Je hebt geen rechten. Alleen een ander kan betalen.

Ik heb deze zin wel 10 keer nagelezen maar snap echt niet wat je hiermee bedoelt......Dat ligt vast aan mij. Wil je het nog een keer uitleggen?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boanerges » 26 aug 2016 11:36

elburger schreef:Ik zou jou graag eens willen uitnodigen om eens een maand mee te lopen met een ouderen welzijns team.
Ik denk dat je dan wel anders praat. O ja, er zijn veel ouderen die het prima hebben maar de stille armoede is ongekend groot.
De mensen schamen zich om er mee te koop te lopen. En dat jij dan durft te schrijven - zielige ouderen - toont aan dat jij weinig kaas hebt gegeten van wat er zich afspeelt in de onderste lagen van de Nederlandse samenleving.

Ik ken ouderen die niet naar fysio gaan omdat men dat niet kan betalen.O ja - de eerste 6 behandelingen zijn gratis - maar daarna? Ik ken ouderen die alles wat " luxe" is de deur hebben uitgedaan. Men heeft geen auto meer, men heeft geen elektrische fiets meer, een rollator uit de jaren '90.
Men heeft geen geld om de medicijnkosten te betalen (die zijn echt niet helemaal gratis hoor)
Nog even doorgaan?!.


Zoals ik al zei is mijn opmerking generaliserend en zijn er natuurlijk schrijnende gevallen. De uitzonderingen die je benoemt gelden echter niet alleen maar voor ouderen. Er zijn ook heel veel jongeren/mensen van middelbare leeftijd die dit meemaken. Natuurlijk moeten we die mensen helpen vanuit onze verplichting tot solidariteit. Daar is echter wel een belangrijke voorwaarde aan wat mij betreft. (schrijnende) Armoede is ook vaak een gevolg van keuzes die mensen in hun leven hebben gemaakt. Tegen alle adviezen in grote riskante leningen aangaan, op veel te grote voet leven, je relatie beëindigen met alle gevolgen van dien..... en noem zo maar op. Ik ken veel mensen die maar raak doen en van de hand in de tand leven. Ik ben vóór solidariteit en een sociaal gezicht. Daarvoor wil ik al mijn leeftocht delen maar ik vertik het de problemen van "kortzichtige maar-raak-doeners" mede op te lossen.

Daar komt nog bij dat ik genoeg gezinnen ken die geen beschikking over een auto of elektrische fiets hebben. Moeten die dan ook maar worden gecompenseerd? Dat geldt ook voor die rollator uit de jaren 90. Weet je wat ik altijd zo bijzonder vind? Wanneer je een kind van 3 een nieuwe fiets wil geven om hem mobieler te maken dan moet je die fiets zelf betalen. Heb ik echter een rollator nodig om mobiel te blijven dan zou dat opeens de taak van de overheid (en daarmee de samenleving) zijn? Dat kan zo iemand dan toch ook zelf gewoon betalen? Laatst stonden ze voor minder dan € 100,-- bij de Lidl geloof ik. Geef ma zo'n ding voor haar verjaardag, net als dat je een kind een fiets geeft.
Medicijnkosten moeten ook door de gezinnen worden betaald. Dus waarom niet door een oudere?

Minder klagen en gewoon je steentje bijdragen.

elburger schreef:Verdiep je eens in je medemens.
Misschien heb jij het goed, en dat wens ik je toe, maar Nederland is een land met een twee, nee!!! 3 deling.
Rijk, modaal en levend rond of onder de armoede grens.


Ik heb het zeker goed en ben bereid daarvan een substantieel deel af te staan. Maar niet aan klagende ontvangers die zelf niet bereid zijn tot een eigen bijdrage. Het overgrote deel van de "ouderen" behoort tot de eerste twee door jou genoemde groepen. Laten die hun verantwoordelijkheid ook nemen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boanerges » 26 aug 2016 11:47

Arco schreef: Daarnaast is het zo dat als je sterft voor je pensioendatum, is het opgebouwde pensioen weg. Hierdoor leg ik mijn geld in, in een systeem waar ik weinig zeggenschap over heb, waar mijn nabestaanden niet over beschikken als ik de pensioenleeftijd niet haal. Dat vind ik niet correct.

Het is dan ook een pensioenverzékering. Zo werkt het nu eenmaal. Net als bij een brandverzekering. Wanneer je hem opzegt en er nooit gebruik van hebt gemaakt kun je ook geen teruggave van de premie claimen. Geldt trouwens ook voor de AOW-premie. Die betaalt elke Nederlander vanaf zijn 25e geloof ik maar als je de 65 niet haalt komt daar voor de nabestaanden toch ook niks voor terug? Je kunt trouwens wel een nabestaandenpensioen-verzekering afsluiten. Daarmee kan je partner aanspraak maken op jouw rechten en kunnen kinderen tot 21 jaar een uitkering ontvangen.

Je kunt het oneerlijk vinden maar daarmee sla je wel de grond onder het verzekeringssysteem en het solidariteitsprincipe weg.
Zoals je wellicht weet bestaat het pensioen uit drie componenten. Je AOW, je collectieve pensioenverzekering en je eigen spaarpotje middels een lijfrentepolis of iets dergelijks. Die laatste component is gewoon jouw geld en verdwijnt niet met je (onverhoopte!) vroegtijdige overlijden.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Arco » 26 aug 2016 14:09

Boanerges schreef:Het is dan ook een pensioenverzékering. Zo werkt het nu eenmaal. Net als bij een brandverzekering. Wanneer je hem opzegt en er nooit gebruik van hebt gemaakt kun je ook geen teruggave van de premie claimen. Geldt trouwens ook voor de AOW-premie. Die betaalt elke Nederlander vanaf zijn 25e geloof ik maar als je de 65 niet haalt komt daar voor de nabestaanden toch ook niks voor terug? Je kunt trouwens wel een nabestaandenpensioen-verzekering afsluiten. Daarmee kan je partner aanspraak maken op jouw rechten en kunnen kinderen tot 21 jaar een uitkering ontvangen.

Je kunt het oneerlijk vinden maar daarmee sla je wel de grond onder het verzekeringssysteem en het solidariteitsprincipe weg.
Zoals je wellicht weet bestaat het pensioen uit drie componenten. Je AOW, je collectieve pensioenverzekering en je eigen spaarpotje middels een lijfrentepolis of iets dergelijks. Die laatste component is gewoon jouw geld en verdwijnt niet met je (onverhoopte!) vroegtijdige overlijden.


Een brandverzekering en een pensioenverzekering is onvergelijkbaar. Bij brand gaat het om een risicodekking, bij pensioen om een stukje levensonderhoud. Een brandverzekering kan ik vrijuit kiezen, een pensioenverzekering is vaak gekoppeld aan je werkgever en CAO. En natuurlijk kan ik van alles regelen voor mijn nabestaanden.

Het oneerlijke, wat ik in het systeem zie, is dat ik niet zelf mag beslissen wanneer ik met pensioen ga. Dat ik afhankelijk ben van de bereidwilligheid van anderen om net zo solidair te zijn als ik, om voldoende inleg te hebben. Want je inleg wordt niet of nauwelijks gegarandeerd. De spelregels kunnen tussentijds worden gewijzigd en dan nog iets: wat kost een brood over dertig-veertig jaar?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boanerges » 26 aug 2016 15:53

Arco schreef:Een brandverzekering en een pensioenverzekering is onvergelijkbaar. Bij brand gaat het om een risicodekking, bij pensioen om een stukje levensonderhoud. Een brandverzekering kan ik vrijuit kiezen, een pensioenverzekering is vaak gekoppeld aan je werkgever en CAO. En natuurlijk kan ik van alles regelen voor mijn nabestaanden.

Ze zijn in zoverre met elkaar te vergelijken dat ze je beiden ergens van verzekeren. Een brandverzekering verzekert je van een uitkering na brand en een pensioenverzekering verzekert je van een bepaalde uitkering waarvan je leven kunt. Aan beide verzekeringen worden voorwaarden gesteld. Voor de pensioenverzekering geldt dat je tenminste tot de pensioendatum in leven moet blijven. Lijkt me erg logisch. Omdat het toch wel ergens schuurt is er de mogelijkheid tot het regelen van een nabestaandenpensioen. Op dit punt snap ik je probleem dus niet.
Dat je geen vrije keuze hebt vind ik wel een argument. Je moet daarbij wel meerekenen dat de werkgever vaak een evenredig deel van de pensioenpremie betaalt (allebei de helft) en zich daarmee het recht toe-eigent om dan ook de verzekeraar met de beste voorwaarden (lees:goedkoopste) te kiezen

Arco schreef:Het oneerlijke, wat ik in het systeem zie, is dat ik niet zelf mag beslissen wanneer ik met pensioen ga. Dat ik afhankelijk ben van de bereidwilligheid van anderen om net zo solidair te zijn als ik, om voldoende inleg te hebben. Want je inleg wordt niet of nauwelijks gegarandeerd. De spelregels kunnen tussentijds worden gewijzigd en dan nog iets: wat kost een brood over dertig-veertig jaar?

In principe mag je vandaag nog met pensioen. De uitkering van je pensioen is echter wel gekoppeld aan een bepaalde leeftijd. Omdat de overheid ons toestaat te sparen voor ons pensioen met geld waarover nog geen belasting wordt betaald bepaalt zij op welke datum je dat geld weer mag opnemen. Ook ik vind het een vervelende regel maat het maakt nu eenmaal onderdeel uit van het geheel. De overheid betaalt ook pas AOW uit na een bepaalde leeftijd. Ook erg frustrerend inderdaad dat de regels tussentijds worden veranderd. Maar ja, ook de wetgever weet niet wat over een jaar of dertig/veertig de prijs van een brood zal zijn. Een ding weet de overheid echter wel en dat is dat zij niet het risico zal afdekken dat wij tegen die tijd niet voldoende brood kunnen kopen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 02 sep 2016 16:37

D'66 heeft het concept verkiezings programma 2017/2021 ook gereed.
Wat de "wolf" in schaapskleren - A Pechtold zoveel mogelijk vermijd is het feit dat hij maar een al te grote voorstander is van een grotere rol van de EU in Nederland.
Wel zo logisch, nu blijkt dat de "nederlanders" juist minder zeggenschap willen van de EU op de Nederlandse politiek.
Wat D'66 staat voor 1 Europese Unie met zeggenschap vanuit de EU ( lees Duitsland - Frankrijk - Italie )

Via de link kan men het programma lezen. Vergt wel even wat tijd!

https://d66.nl/publicaties/d66-concept-verkiezingsprogramma-2017-2021/


Ben benieuwd naar jullie reacties.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2016 16:41

Ik ben niet zo anti-EU gestemd als de PVV'er, maar ook niet zo enthousiast als de D66'er.
Voor de rest vind ik D66 over het algemeen een hele drammerige maar vooral ook overbodige partij met een ontzettende arrogante kwal als lijsttrekker. Voor mij het toonbeeld van de typische regent die alles wil bepalen maar alleen maar praat met gebakken lucht. Ik ga dit programma dus niet lezen omdat ik er toch nooit op zal stemmen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor MoesTuin » 02 sep 2016 21:29

Ik zou best wel voor een ander verkiezingssysteem zijn, dan wat er nu is.
Nu kan je op 1 partij kiezen.
Maar ik zou het wel wat vinden als je je ene stem mag delen door 5
en dan 5 keer 20% mag kiezen, dan zou je de volle 100 procent nog steeds aan 1 partij kunnen geven, maar ook bijvoorbeeld
aan 5 partijen 20% van je stem of andere verhoudingen wat je maar wenst.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 57 gasten