verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Speedy » 14 mar 2017 13:26

Ik begrijp niet dat gezegd wordt dat het een vvd campagne is als dit wordt gezegd

http://m.telegraaf.nl/article/27798565/ ... srebrenica
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elbert » 14 mar 2017 14:46

benefietdiner schreef:Sorry maar ik begrijp de VVD Mark Rutte niet meer.
De Turkije rel zie ik niets anders dan een verkiezing campagne van de VVD Mark Rutte.
Een paar opmerkingen:
1. het is al 4 maanden verkiezingscampagne en niet alleen van de VVD. Ik neem aan dat je bedoelt: verkiezingsstunt. ;)
2. dit incident komt de VVD van Rutte niet slecht uit inderdaad. Wat dat betreft hebben ze geluk: een uitgelezen kans om kiezers van bijvoorbeeld de PVV af te snoepen.
3. het is geen vooropgezet plan van de VVD, maar van de Turkse president. Die heeft zo zijn redenen om het Turkse nationalisme te doen oplaaien. Dit ten koste van andere landen, waar hij chaos probeert te creeren.
4. het is onwenselijk (tenminste: dat vindt de hele Tweede Kamer uitgezonderd de partij Denk) dat de Turkse regering onze vrijheid van meningsuiting aangrijpt om de onvrijheid in Turkije te vergroten. Het referendum in Turkije gaat erover om Erdogan bijna dictatoriale bevoegdheden te geven. En dan moet de Nederlandse regering onder de dreiging van sancties het goedvinden dat Turkse ministers hier Nederlandse staatsburgers van Turkse origine komen vertellen dat ze bij dat referendum voor Erdogan moeten stemmen? Dat lijkt me niet de bedoeling. Ieder land moet maar binnen de eigen grenzen verkiezingsbijeenkomsten organiseren.

Dus aan de ene kant komt dit incident de VVD goed uit, aan de andere kant zie ik ook niet in hoe de regering (van PvdA en VVD) anders had kunnen handelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mar 2017 08:46

En dit is het geworden:

VVD wint Tweede Kamerverkiezingen, PVV voorlopig tweede partij

De VVD van premier Mark Rutte heeft voor de derde keer op rij de Tweede Kamerverkiezingen gewonnen. De liberalen krijgen 33 zetels na het tellen van het merendeel van de stemmen. De PVV volgt met twintig zetels. Huidig coalitiepartner PvdA lijdt een historische nederlaag.

CDA en D66 krijgen bij de huidige uitslag beiden negentien zetels in de Kamer, maar liggen daarbij niet ver van de PVV. Met name het CDA en in mindere mate D66, lijken nog kans te maken om net als de PVV uit te komen op twintig zetels, omdat de stemmen nog niet in alle gemeenten zijn geteld.

(Deel verwijderd door moderator. Het is niet toegestaan om informatie van Nu.nl te kopieren zonder hun toestemming.


Bron: nu.nl
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mar 2017 08:50

Ook interessant:

Welke coalities zijn er mogelijk?

Op basis van de prognoses wordt het lastig om een coalitie te vormen. Vermoedelijk zijn er minstens vier partijen nodig om een meerderheid te kunnen vormen in Tweede én Eerste Kamer.

Bron: nu.nl
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 mar 2017 09:14

Welk nut heeft het om complete artikelen hier te kopiëren? Je schendt ook nog eens het auteursrecht..

*Edit: moderator heeft al ingegrepen. 8)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor benefietdiner » 16 mar 2017 09:28

Wat mij opgevallen is deze verkiezingen: ‘de zwevende kiezer’.

Als ik het mensen vroeg naar hun voorkeur welke partij wisten ze het nog niet ‘zwevend’ was hun antwoord zelfs tot de laatste dag.

Ja de ‘standvastig kiezer’ daar hoefde ik de vraag niet eens aan te stellen SGP, maar die zwevers wat zijn dat toch voor mensen?

Ik geloof dat er veel zwevende kiezers ook onder de VVD-ers zijn. De rede dat zij op het laatste toch VVD gestemd hebben is mij toch niet helemaal duidelijk maar ik geloof dat zij Mark Rutte geweldig gevonden hebben in zijn optreden in de ‘Turkije rel’ net voor de verkiezingen.Daarmee heeft Mark Rutte zwevende PVV-ers weer naar de VVD getrokken.
Achter de schermen wordt bij de VVD toegegeven dat de rel met Turkije als een geschenk uit de hemel kwam.

Waar ik ook geen touw aan vast kan knopen is de PvdA met zo’n enorme keldering. Natuurlijk, de moslims zijn nu allemaal vertrokken en de leiders wisseling van Diederik Samson naar Lodewijk Asscher heeft zeker geen goed gedaan maar…….ik denk een partij met heel veel zwevende kiezers. Wat nu overgebleven is van de PvdA zijn de standvastige.

Zo zou ik door kunnen gaan over de andere partijen die zo dicht tegen elkaar aan staan met kleine verschillen, zo is er inderdaad wat te kiezen.

Zwevende kiezers, mensen die het moment van de dag kiezen en zich laten leiden door de media die van de ene partij naar de andere vliegen.

Één ding wat wordt vergeten door allen partijen behalve de PVV: 'als we blijven wegkijken, bestaan we straks niet meer als vrije Westerse wereld.'

In een periode van plus minus 45 jaar zijn er 1 miljoen islamieten in Nederland gekomen waarvan honderdduizend berijd zijn een aanslag te plegen!

We wachten af.

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor MarijnV » 16 mar 2017 11:01

benefietdiner schreef:Ja de ‘standvastig kiezer’ daar hoefde ik de vraag niet eens aan te stellen SGP, maar die zwevers wat zijn dat toch voor mensen?


Ik denk dat veel zwevende kiezers een weloverwogen keuze wilden maken en dat ze daar tijd voor nodig hadden. Toevallig was ik ook zo'n zwevende kiezer. Ik heb me overigens niet laten leiden door 'de media', maar mijn definitieve keuze biddend geprobeerd te maken.

benefietdiner schreef:Één ding wat wordt vergeten door allen partijen behalve de PVV: 'als we blijven wegkijken, bestaan we straks niet meer als vrije Westerse wereld.'

In een periode van plus minus 45 jaar zijn er 1 miljoen islamieten in Nederland gekomen waarvan honderdduizend berijd zijn een aanslag te plegen!


Dat valt mij dan weer op: christenen die zich laten leiden door angst en vooral bezig lijken te zijn met 'houden wat je hebt'. Ik vraag me soms af waar het geloof in en vertrouwen op een almachtige God gebleven is. Die God heeft echt geen boodschap aan 'honderdduizend' potentiële aanslagplegers - vraag me trouwens af waar je dat aantal vandaan haalt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2017 11:54

Boekenlezer schreef:Ook interessant:

Welke coalities zijn er mogelijk?

Op basis van de prognoses wordt het lastig om een coalitie te vormen. Vermoedelijk zijn er minstens vier partijen nodig om een meerderheid te kunnen vormen in Tweede én Eerste Kamer.

Bron: nu.nl


Er zijn sowieso minstens 4 partijen nodig, hoe je het ook wendt of keert. De VVD is de grootste maar wel de op een na kleinste grootste partij ooit. De vertrouwde grote partijen (VVD, PVDA, iets langer terug het CDA) zijn helemaal niet meer meer zo dominant als vroeger. Denk aan de laatste verkiezingen toen VVD en PVDA samen een meerderheid (79 zetels hadden). De grootste twee partijen hebben nu samen 52 of 53 zetels. Dus ja, je hebt minstens vier partijen nodig een coalitie met 5 partijen is ook mogelijk.

De meeste reëele opties: PVV wordt nooit gevraagd. Dat kan je niet op een geloofwaardige manier verkopen als je telkens hebt gezegd dat je dat nooit zal doen. CDA en D66 liggen vrij dicht bij de VVD, zijn beiden winnaars van deze verkiezingen dus dat zal logischerwijs de basis van het nieuwe kabinet zijn. Samen komen die drie partijen uit op 71 zetels. Grote vraag is denk ik wat de vierde (en eventueel vijfde) partij in deze coalitie zal zijn. Met de ChristenUnie erbij kom je op een kleine meerderheid van 76 zetels. Dat zou een goede optie kunnen zijn hoewel men vermoedelijk liever een iets grotere meerderheid heeft. Dat zou met de SGP (in de coalitie of via gedoogsteun) bijvoorbeeld kunnen. Een andere optie is GroenLinks die ook als winnaar uit de bus kwam, maar het zal wel ene ingewikkelder verhaal zijn om de VVD en GroenLinks op 1 lijn te krijgen op allerlei punten, zeker omdat GroenLinks een stuk groter is dan de CU (bijna 3x zo groot) zullen ze ook meer eisen bij de VVD neerleggen. Normaal zou de PVDA een logische vierde partij geweest zijn maar gezien het grote verlies dat ze hebben geleden denk ik dat die zelf zullen vinden dat ze geen andere optie hebben dan oppositie te gaan voeren. Meer mogelijkheden dan dat zie ik eigenlijk niet, behalve de kans dat VVD, CDA en D66 een minderheidsregering worden met gedoogsteun van andere partijen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor blijblij » 16 mar 2017 14:16

Een coalitie met GL of CU/SGP lijkt mij even lastig.
D66 zal liever ook niet met CU en SGP een coalitie vormen, want dan zullen alle progressieve standpunten moeten wijken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2017 15:02

Ik denk niet alle progressieve standpunten. Je kan dan afspraken maken welke eisen van CU en evt SGP overgenomen zullen worden. Bijvoorbeeld geen verdere versoepeling van de euthanasiewet / abortuswet. En er zijn ook best een hoop punten waarover die partijen het wel eens zijn. Bij het vormen van een coalitie is het geven en nemen en hoe groter je best, hoe meer je kan nemen en als je kleiner bent, dan minder... een coalitie vormen gaat niet over al je punten door willen drukken maar om consensus bereiken, polderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor blijblij » 16 mar 2017 15:24

Dat snap ik wel, alleen zijn die punten voor zowel D66 als CU en SGP nogal fundamenteel. Maar met het CDA zou dit toch al lastig worden, dus wellicht moet D66 dit wel laten varen. De vraag is dan weer of D66 in een dergelijk conservatief kabinet gaat zitten. Een PvdA-scenario onder progressieve kiezers is dan het gevaar voor D66.

Conclusie: Schippers gaat het lastig krijgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor hans0166 » 16 mar 2017 17:19

blijblij schreef:Conclusie: Schippers gaat het lastig krijgen.


hierin ga je een beetje te snel, Schippers gaat helemaal niets moeilijk krijgen, alleen maar inventariseren wat iedere partij wil.
Daarna een debat over deze zaken.
Pas daarna komen coalities in beeld als de informateurs aan het werk gezet worden.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marleen1987 » 16 mar 2017 19:52

Ik zie nu berichten verschijnen dat er fraude zou zijn gepleegd omdat Rutte gewonnen heeft weet alleen niet of dat echt zo is.

http://www.livekijken.nl/mark-rutte-mog ... ing-nodig/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2017 22:31

Ben het nog op geen serieuze site tegengekomen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Johan100 » 17 mar 2017 09:59

jij leest natuurlijk alleen serieuze sites. Nu.nl, A D, de Telegraaf, etc.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 31 gasten