verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elbert » 20 feb 2017 13:19

Marnix schreef:Ik vind je argumenten niet slap, ik vind dingen als "andere landen doen niets dus waarom wij wel" slap. Iemand moet het goede voorbeeld geven en dat dat de rijkste landen ter wereld zijn lijkt me niet meer dan logisch.
Ik heb al laten zien dat er landen zijn die "het goede voorbeeld geven" (nl. Duitsland en Denemarken) en dat duidelijk wordt dat zij de verkeerde keuzes gemaakt hebben. De politieke programma's van de Nederlandse partijen lijken precies dezelfde fout te willen maken. Er is ook net een wetenschappelijk artikel verschenen dat aangeeft dat wind- en zonneenergie aan een maximum gebonden is en in slechts een klein deel van de wereldwijde energiebehoefte kunnen voorzien: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2116310371
Ik heb ook aangegeven wat wel het goede voorbeeld zou zijn: volg Frankrijk en Zweden na (kernenergie), maar dan op een nog betere manier: kies voor een energievorm waarbij je geen kans hebt op ongelukken en afval. Dus thorium MSR.
Ik zeg dus niet: "doe niets" (al is dat wel beter dan nu 100 miljard euro over de balk te gooien), maar ik zeg: "doe iets veel beters dan wat je nu van plan bent". Dat is goedkoper en is dus beter voor het klimaat, de economie en de maatschappij. Bovendien krijgen we dan geen subsidieverslaving zoals de windmolen- en zonnepanelenboeren nu, maar hebben we iets wat ook nog eens winstgevend kan zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2017 15:36

Prima. Daar kan ik me dan aardig in vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2017 11:12

Hoe gaat het volgende kabinet er uitzien? De laatste peilingen:

VVD 25
PVV 26
CDA 17
D66 17
Groenlinks 16
PVDA 13
SP 12
50PLUS 9
ChristenUnie 6
SGP 4
PvdD 4
Denk 1

Als dit de uitslag van de verkiezingen zou zijn is dus in ieder geval uitgesloten dat er een coalitie van 3 partijen, ik denk dat dat sowieso wel is uitgesloten trouwens. In het verleden is dat wel vaak voorgekomen maar de laatste keer dat dit het geval was was in 1972 (Den Uyl). En meer dan 4 partijen is maar 2x eerder gebeurd in de jaren 70, met beide kabinetten liep het niet goed af. Maar goed, de kans dat de PVV gaat meeregeren is nog steeds nihil aangezien alle partijen duidelijk hebben aangegeven niet met de PVV in zee te willen gaan. Dat maakt de coalitievorming natuurlijk nog lastiger. Zou je de 4 grootste partijen zonder de PVV bij elkaar zetten, dan kom je op precies 75 zetels terecht, wat nog niet eens een meerderheid is en dan heb je VVD en GroenLinks bij elkaar wat behoorlijke tegenpolen zijn. Logischer en makkelijker zou een centrumcoalitie zijn, maar dan red je het met 4 partijen dus ook niet. Dan heb je bijvoorbeeld 50Plus, CU en SGP nodig om een voorbeeld te noemen maar dan heb je een regering van 6 partijen. Of de PVDA moet erbij komen dus VVD/CDA/D66/PVDA en dan nog een partij erbij. 50Plus of CU bijvoorbeeld. Verder zie ik weinig opties voor meerderheidskabinetten tenzij de PVV er toch bij wordt betrokken.

Het gaat hoe dan ook een lastige klus worden. Ik ben benieuwd of het ook niet een kantelpunt gaat worden dat toch een keer moet komen. Het aantal partijen neemt toe, de traditioneel grote partijen waardoor er makkelijk een coalitie kon worden gesmeed zijn niet meer zo groot. Dus ik denk niet dat dit een eenmalig iets is maar meer een trend die doorzet. Op een gegeven moment ontkom je er dan toch niet aan dat er minder partijen moeten komen, fusies tussen partijen die in dezelfde hoek zitten? Een systeem zoals in Amerika met maar 2 partijen heeft zo zijn nadelen, ik zie de waarde van een meerpartijenstelsel absoluut in. Maar er zit toch ook ergens een grens als er meer partijen zijn. Met teveel partijen wordt zo'n stelsel wel weer heel ingewikkeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 feb 2017 12:02

Ik verwacht nog wel een verschuiving tijdens de komende weken. Veel partijen zijn al wel bezig aan de campagne, maar ik denk dat het de weken voor de verkiezingen pas echt los barst.
TV-debatten hebben ook altijd nog veel invloed, en kunnen politici maken of breken.

Ik verwacht dat zowel op links als rechts een duidelijke leider komt die de meeste stemmen trekt. Voor rechts vermoed ik uiteindelijk dat het toch Rutte gaat worden. Links ben ik nog niet zo zeker van. Jesse Klaver lijkt op links de wind mee te hebben, maar moet oppassen dat hij potentiële kiezers niet van zich vervreemd door zich teveel op te stellen als verlosser van alle problemen. Dat zou hem nog wel eens op kunnen breken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elbert » 22 feb 2017 12:57

Tante Pollewop schreef:Links ben ik nog niet zo zeker van. Jesse Klaver lijkt op links de wind mee te hebben, maar moet oppassen dat hij potentiële kiezers niet van zich vervreemd door zich teveel op te stellen als verlosser van alle problemen. Dat zou hem nog wel eens op kunnen breken.
Tja, er zijn een paar issues met Jesse Klaver:
- hij kopieert rustig uitspraken van Obama, Trudeau en andere politici en verkoopt dat als zijn eigen uitspraken. Kopieert bovendien een paar uitstralingsdingetjes (toespraken met opgestroopte mouwen, juichpubliek achter hem enz.), waardoor je de vraag kunt stellen of hij niet meer is dan een door spindokters gemodelleerde paspop. (Bron)
- hij heeft zijn verleden opgepoetst om aantrekkelijker voor de kiezer te lijken (Bron).
- hij verzwijgt de kosten van zijn programma, waar zelfs het CPB is ingetuind. Kortgezegd komt het erop neer dat zijn klimaatmaatregelen een gezin minimaal een maandsalaris per jaar gaan kosten en dat dit niet uit zijn programma blijkt. (Bron 1, Bron 2).
- hij koketteert dus met een "vriendelijke, inhoudelijke en verbindende" uitstraling, maar de gemiddelde GL stemmer zal zich een hoedje schrikken als het GroenLinks programma regeringsbeleid zou worden.
Zo staan er de volgende extra belastingen op het programma:
Extra autobelasting: 3,2 miljard
Vrachtwagenbelasting: 3,8 miljard
Verpakkingsbelasting: 2,1 miljard
Energiebelasting gezinnen: 1,7 miljard
Belasting over AOW: 3,8 miljard
Belasting over bloemen: 0,2 miljard
Vliegbelasting: 1 miljard
Extra belasting op koophuis: 1,8 miljard
Afschaffen kinderbijslag: 3,2 miljard

en dan dus ook nog eens een verhoging van de energierekening waar je paars van aanloopt. Eigenlijk zou je alleen GroenLinks moeten stemmen als je een (liefst allochtone, zie Bron) jongere bent zonder kinderen, huis, auto en werk en je niet van plan bent om dat te veranderen, maar die wel van koel weer houdt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 feb 2017 13:22

elbert schreef: de gemiddelde GL stemmer zal zich een hoedje schrikken als het GroenLinks programma regeringsbeleid zou worden.

Ja, maar ons politieke systeem garandeert dat plannen van 1 partij nooit rechtstreeks omgezet worden in beleid.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elbert » 22 feb 2017 13:25

Tante Pollewop schreef:Ja, maar ons politieke systeem garandeert dat plannen van 1 partij nooit rechtstreeks omgezet worden in beleid.
Dat is in dit geval maar goed ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 feb 2017 14:18

Ik kan me daarom voorstellen dat partijen hun idealen ambitieus neerzetten. Omdat er in de formatie toch altijd water bij de wijn gedaan moet worden.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor de passant » 22 feb 2017 14:37

elbert schreef:- hij koketteert dus met een "vriendelijke, inhoudelijke en verbindende" uitstraling, maar de gemiddelde GL stemmer zal zich een hoedje schrikken als het GroenLinks programma regeringsbeleid zou worden.
Zo staan er de volgende extra belastingen op het programma:
Extra autobelasting: 3,2 miljard
Vrachtwagenbelasting: 3,8 miljard
Verpakkingsbelasting: 2,1 miljard
Vliegbelasting: 1 miljard

Dat is ruim 10 miljard!, wil GL Nederland plat leggen???

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Race406 » 22 feb 2017 14:45

Veel geschreeuw, weinig wol (lees: realiteitszin)....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

welling82

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor welling82 » 22 feb 2017 19:58

Persoonlijk vind ik het vrij eenvoudig, zo lees ik toch wel in de Bijbel, hoewel zeer zeker niet altijd even gemakkelijk,

het is ons gegeven de realiteit te accepteren zoals die ons gegeven is.

Die is in het eerst gewoon eigenlijk uitermate bijzonder goed. Bedenk je eens dat wij, onze ook laatste vijf generaties, bouwvakkers bijvoorbeeld gewoon allemaal een verwarmd huis hebben, werk, in toenemende mate kapitaal om te besteden, ongeacht wat ze er verder mee doen. Wat de jeugd vandaag voor eigenlijk praktisch het eerst in de gehele wereldgeschiedenis meemaakt, is ze groeit op in een tijd waarbij praktisch alle zwaar werk geautomatiseerd is, inkomen min of meer verzekerd, alles komt on demand met druk op de knop zonder soms zelfs op te staan de eigen kant uit gevlogen. Ter verduidelijking, waar ik zeg 'verzekerd' bedoel ik 'zoals het eruit ziet aan de buitenkant' met inbegrip van 'behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor toekomst'.

Onze koning vraagt ons niet alleen mee te betalen, dat moesten we altijd en vroeger veel meer voor prive geneugten van koningen en consorten. Nu betalen we meer voor onszelf, onze snelwegen, althans zoveel mogelijk volgens pretentie. We zijn door de koning ook min of meer bevolen mee te denken over ons eigen geld, bestedingen van wat vroeger de belastingen aan de koning waren. We zijn niet alleen medeverantwoordelijk, voor besteding van ons belastinggeld, we zijn eigenlijk praktisch de laatste generaties de eersten tijdens praktisch de gehele wereldhistorie die zo kunnen leven.

Voor de Bijbel is het enerzijds GROTE vrijheid, ONGEZIENE GROTE vrijheid, we werden gevraagd mee te beslissen over nota bene onze eigen belastingen, maar ook verantwoordelijkheid! We moeten nu wel weten waarvoor we belasting betalen, waarover beslist wordt, want waar vroeger de koning slechts besliste en dus verantwoordelijk was, zijn we dat nu allemaal. De gronden voor bewustzijn voor het burgerschap. Let wel, in de Bijbel staat 'wacht u voor de zorgvuldigheden dezes levens' wat bijvoorbeeld betekend dat men het nieuws niet op het eerste gezicht gelooft, 'oordeelt niet op aanzien, oordeelt rechtvaardiglijk'.

Dus wij zijn heel rijk, nooit eerder gebeurd, en heel machtig, mogen heel veel beslissen en hebben heel veel, nooit eerder gebeurd, vooral niet bij de arbeidersklasse zogezegd. Zie ze eens per jaar naar de andere kant van de wereld reizen om daar in de zon onder palm aan het bier te gaan!

We hebben op grond van de konings beslissingen, vooral wat verder terug in de historie, inmiddels wat wij parlementaire democratie noemen in een trias politica rechtsstaat, met vrijheid van religie.

We moeten ons minder zorgen maken over de ons gegeven realiteit, die is ongezien goed en vrij, en meer proberen die te beschermen volgens oudere oplossingen zoals we eerder niet zonder redenen overeengekomen waren te doen. En dus met bewegingen als die wij terrorisme noemen ons bedenken waar het vandaan komt en ook daarbij niet toelaten dat ook hier uitgenodigde en zogesteld beschermde religies als Islam aangevallen worden. We moeten de verwarring doorbreken van in hun onzekerheid radicaliserende jongeren, bij overigens aantoonbaar allerlei religies en zelfs andersoortige ideologieen, en ze de verschillen weer leren zien tussen bijvoorbeeld doctrine en ideologie, zoals we ze bepaald hadden. Daarnaast ons ook bedenken hoe onze samenleving verzuild aan de hand van logische beinvloeding alleen al als uit eerder egoisme dan kwaliteit betalende/belonende markten. Winst als oorzaak levert ook oorzaak tot manipulatie. De onzekerheid van jongeren komt ook deels voort uit een rechtsstaat die individuele verantwoordelijkheid teveel voorschrijft bijvoorbeeld.

De realiteit accepteren, naar eer en geweten proberen de groep te helpen zover de koning dat toelaat, de naasten helpen. Niet teveel zorgen maken, teveel zorgen is altijd te weinig vertrouwen, in mijn optiek, hoe meer iemand werkelijk angstig is voor bijvoorbeeld toekomstige politiek of min of meer maatschappelijke bewegingen, hoe minder vertrouwen in God, hoe minder begrip hoe God uiteindelijk ook nog steeds onze wereld bestiert, in alles en in iedereen is, hoe dagelijks al het Goede, en dat is eigenlijk onvoorstelbaar veel, van God is. Zou Zijn arm te kort zijn?

En zolang we dan blijven helpen, vooral zoals geschreven in millenia oude bewoordingen zoveel mogelijk in het 'zweet des aanschijns' en in Waarheid oplossingen op problemen proberen te leveren, ieder naar zijn kunnen, hoe kunnen we dan anders concluderen dan met Salomo dat de mens eigenlijk alleen maar reden heeft tot blij zijn onder de zon.

Zo is het leuk om problemen aan te kijken, want of het lukt of niet, het is niet in onze hand, maar als er iets is waar we als mensen eigenlijk ZELF nog wat zouden moeten doen, kunnen we het beste maar in problemen zitten om ze op te lossen voor onze naaste, dat geeft vreugde, dat geeft de zin en de basis dat je ook voor hun bodem waar zij op staan werkt, voor niet links of rechts, maar liever gemeenschappelijk ervaren problematiek, ieder naar zijn kunnen, er zijn timmerlieden die schitterende oplossingen zijn voor hun naaste, schoonmakers, directeuren en met name bijvoorbeeld agenten! Het is dus WEL zo jammer dat onze markt niet meer naar dit streven stimuleert, minder kwaliteit beloond dan egoisme, en dus leid tot geheel ander gebruik ook.

Anders zijn problemen een reden om de schuld te geven, niet leuk, of om bang voor te zijn daardoor alleen al minder in staat ze op te lossen, ook niet leuk, te willen uit frustratie soms zelfs, helemaal al niet leuk, en nu zijn ze eigenlijk door ze zoveel we kunnen ieder naar zijnmaat aan te kijken om ze in ieder geval proberen zo netjes mogelijk op te lossen leuk, we kunnen allicht ons best doen en het kan er allicht alleen maar iets opgelost worden en allicht altijd wat geleerd worden vooral over ons eigen menszijn en bestaan, want waardoor bestaan al die problemen eigenlijk?

En aangaande de zondag, ja die is heel belangrijk, alleen ook belangirjk is de naaste niet tegen het hoofd te stoten als die de meerderheid is en berusten. ook belangrijk is de naaste geen reden tegen je geven en vooral onbegrip te begrijpen want als het goed is zijn we allemaal 'de grootste van alle zondaren' had die 'de kleinste der geboden breekt de gehele wet niet gebroken'? Zelf zijn we minder begrijpelijk dan hetgeen we weigeren te begrijpen, vaak toch wel. Godsdienstvrijheid is ons vooralsnog gegeven, bij de koning via constitutie verordend, en wij hebben daarmee de Islam, die met haar gastarbeiders en andere geinviteerden hier beschermd woongenot geboden zijn, te beschermen tegen aanvallen en terrorisme zoals wij dat bij onszelf hebben te doen. Ook met de Bijbel radicaliseren mensen, sommigen spreken tegenwoordig al over doodstraf, hoe durven ze !

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 23 feb 2017 10:42

Marnix schreef.

Hoe gaat het volgende kabinet er uitzien? De laatste peilingen:

VVD 25
PVV 26
CDA 17
D66 17
Groenlinks 16
PVDA 13
SP 12
50PLUS 9
ChristenUnie 6
SGP 4
PvdD 4
Denk 1


Dit is nu een moment opname.
Maar als ik deze situatie nu eens als uitgangspunt neem dan zie ik dat er 12, ja 12 partijen de tweede kamer halen.
Deze uitslag betekend ook dat er een 4 partijen kabinet komt.
Dit houdt in dat er van de verkiezingsprogramma's van die 4 partijen bar weinig terecht komt.
Een kiesdrempel van 5% zou veel beter zijn en zal het aantal vertegenwoordigde partijen in de tweede kamer terug brengen tot een 6 a' .
Dit betekend dat een 3 partijen kabinet tot de mogelijkheid behoort, ja zelf mogelijk een kabinet bestaande uit 2 partijen.
Voor ons als stemvolk zou dit inhouden dat men meer zekerheid heeft dat de verkiezingsbeloften waargemaakt kunnen worden.

Ten slotte nog deze opmerking.
Er zijn er nog velen die "zwevend" zijn qua stem.
Er zijn er ook veel die er niet vooruit willen/durven komen dat men PVV gaat stemmen.
En dat zijn er velen die uit angst, strategisch gaan stemmen om de PVV maar zo min mogelijk macht te geven.
Wel, de PVV zal zolang men Wilders aan het hoofd heeft never nooit vertegenwoordigt zien in een kabinet.

Mijn gedachten zijn dat er een Kabinet komt van VVD, CDA, D'66 en misschien wel CU.
Naar mijn verwachting komen zij gezamenlijk uit op een 76 a' 77 zetels
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2017 17:06

Het is maar de vraag of je daarmee 67 a 77 zetels haalt. Natuurlijk kan er nog een hoop veranderen maar in de laatste peilingen hebben VVD, CDA en D66 samen 59 zetels, met de CU erbij 65. Dan kom je er nog 10(!) tekort. En ja, sowieso zal er dan flink gepolderd moeten worden en moet iedereen veel water bij de wijn doen. Op zich is dat niet het ergste, zo krijgt de breedte van de samenleving allemaal wat, dat vind ik wel democratisch aan ons model. Alleen wordt het wel heel lastig om tot een regeerakkoord te komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marleen1987 » 23 feb 2017 17:14

Pfff ik weet niet nog steeds niet op wie ik moet stemmen. Snap er ook niet heel veel van eerlijk gezegt.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Teus » 23 feb 2017 17:36

Marleen1987 schreef:Pfff ik weet niet nog steeds niet op wie ik moet stemmen. Snap er ook niet heel veel van eerlijk gezegt.


Weet je Marleen, Je kunt het beste op Jezus stemmen, van Hem verwachten wat je nodig hebt.
We willen allemaal het beste voor ons land en kunnen dan het beste stemmen op Degene die kan ingrijpen.
Satan regeert hier op aarde, hij is de koning van deze wereld, voor zover God het toelaat.
God loopt niets uit de hand hoor, alles moet meewerken ten goede en als we vertrouwen hebben op onze Hogepriester en op Hem stemmen, dan wordt onze stem pas echt gewaardeerd. Dat geeft vreugde en vrijheid, dan ben je niet bang meer, wat er ook gebeurd.
Als je werkelijk mag beseffen wie je bent in Jezus Christus dan gaan Zijn Woorden "wees niet bevreesd" in je hart spreken.
Dan zie je op Hem, juist, wanneer het spannend wordt in de wereld.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 74 gasten