verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 22 jun 2017 08:48

Men gaat praten met de CU.
Althans Pechtold gaat praten, dit enkel en alleen maar voor de sier.
Hij zal zijn parade paardje van zelfkeuze voor zelfdoding voor jong en oud nooit opgeven.
Hij weel heel goed dat de CU daar nooit mee zal instemmen.
Dus, kan hij zeggen: Ik heb het geprobeerd.
Mocht het wel lukken, dan hoop ik dat de CU het minsterie van volksgezondheid krijgt.
Dar kan met met de christelijke normen en waarden die er zijn, veel goed werk doen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2017 08:54

elburger schreef:Men gaat praten met de CU.
Althans Pechtold gaat praten, dit enkel en alleen maar voor de sier.
Hij zal zijn parade paardje van zelfkeuze voor zelfdoding voor jong en oud nooit opgeven.
Hij weel heel goed dat de CU daar nooit mee zal instemmen.
Dus, kan hij zeggen: Ik heb het geprobeerd.
Mocht het wel lukken, dan hoop ik dat de CU het minsterie van volksgezondheid krijgt.
Dar kan met met de christelijke normen en waarden die er zijn, veel goed werk doen.

Ik heb juist de indruk dat Pechtold met al zijn geschreeuw in de afgelopen tijd zich alleen maar heeft ingedekt tegen de onvermijdelijke keuze die hij toch moest gaan maken...

En dat paradepaardje, dat kan hij altijd nog op de gebruikelijke in de wet vastgelegde manier door de kamer heen proberen te sluizen, dus het is maar zeer de vraag of de CU dat tegen kan houden, ook als ze het buiten het regeerakkoord weten te krijgen.

Om eerlijk te zijn zie ik op dit moment weinig potentiële ministersposten waar de CU een geschikt persoon voor in de top van de partij heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2017 11:11

elburger schreef:Men gaat praten met de CU.
Althans Pechtold gaat praten, dit enkel en alleen maar voor de sier.
Hij zal zijn parade paardje van zelfkeuze voor zelfdoding voor jong en oud nooit opgeven.
Hij weel heel goed dat de CU daar nooit mee zal instemmen.
Dus, kan hij zeggen: Ik heb het geprobeerd.
Mocht het wel lukken, dan hoop ik dat de CU het minsterie van volksgezondheid krijgt.
Dar kan met met de christelijke normen en waarden die er zijn, veel goed werk doen.


Dan nog zal de CU zich moeten houden aan afspraken die in een regeerakkoord komen te staan. De vraag is dus of beide partijen tot overeenstemming kunnen komen over wat er in dat akkoord komt te staan. Dat is lastig want D66 zal wel benadrukken dat ze ruim 3x zo groot zijn als de CU en daarom veel meer inspraak zouden hebben op dit punt. En de CU zal nooit voor versoepeling van de abortus- en euthanasiewet zijn. Enige denkbare scenario is dat je ergens een middenweg vindt, een beetje op het CDA-niveau die over deze onderwerpen ook wel wat zullen willen roepen. Bijvoorbeeld dat je ervoor zorgt dat er geen versoepeling komt en ook geen verscherping van deze wet. De winst is dan dat met een andere formatie, er mogelijk wel een versoepeling van de euthanasiewet en je dat dus tegenhoudt. Principieel klinkt het misschien raar, als CU in een regering gaan die euthanasie en abortus ok vindt, pragmatisch gezien is het echter wel mogelijk. Beter pragmatisch een versoepeling tegenhouden dan principieel niet deel willen nemen daardoor er juist een versoepeling van deze wet komt in een andere regering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 22 jun 2017 14:17

StillAmake schreef:

En dat paradepaardje, dat kan hij altijd nog op de gebruikelijke in de wet vastgelegde manier door de kamer heen proberen te sluizen, dus het is maar zeer de vraag of de CU dat tegen kan houden, ook als ze het buiten het regeerakkoord weten te krijgen.


Daar ben ik het mee eens als ik jouw reactie nader lees.
Want Pechtold vind voor zijn plannen genoeg steun zonder de steun van de CU.
Maar enig weerwoord van een coalitie partij zal hem er niet van weerhouden het wetsvoorstel in te dienen, maar zal toch een vlek op zijn blazoen worden.

Als minister zou de CU Andre Rouvoet kunnen benaderen, is mijn mening.
Maar hoe je het ook went of keert, christelijker zal het zeker niet worden, eerder vrees ik voor een aftakeling van de christelijke normen en waarden in de Nederlandse politiek.
Dat houdt CDA of een CU of een SGP niet tegen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2017 15:45

Klopt. Mogelijk kan je het wel vertragen. Ik neem aan dat er hierover dus ook wel wat in het regeerakkoord komt te staan en de CU wel zo slim is om dat niet bij de vorming van een kabinet niet buiten het regeerakkoord te houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 23 jun 2017 11:46

Vandaag is het de 100ste dag van de formatie.
Ik volg het niet meer intensief, word er hondsmoe van.
De ene draaideur is nog niet voorbij, of de andere komt er al weer aan.
En ik vroeg mij af, wie betaalde de rekening van de Indonesische maaltijd?
Ik heb diep respect voor de heer Tjeenk Willink. Ik denk dat hij het heel wijs aanstuurt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2017 10:33

elburger schreef:Als minister zou de CU Andre Rouvoet kunnen benaderen, is mijn mening.

Als je al je geloofwaardigheid op het spel wil zetten en bij d volgende verkiezingen totaal van de kaart geveegd wilt worden moet je een figuur als Rouvoet neerzetten. Het zou voor mij in elk geval een definitief afscheid van die partij betekenen...
Ik denk dat, na zijn rol bij Zorgverzekeraars Nederland, ik niet de enige ben die de geloofwaardigheid van Rouvoet niet meer ziet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 12 jul 2017 10:28

De verkiezingen zijn al maanden geleden gehouden en nog zit er geen nieuw kabinet.
Eén en ander houdt in dat de besluitvorming van diverse lopende zaken niet kan worden afgerond, en nieuwe zaken op de lange baan worden geschoven.
Uiteindelijk is dit slecht voor de hele Nederlandse bevolking/economie.
Ik heb er een sterk vermoeden van dat Nederland op jacht is naar een wereldrecord, dat nu staat op 301 dagen.
Ja, wat hebben ze in Den Haag toen smalend staan lachen, België kreeg het maar niet voor elkaar om een regering te vormen.

Wel, hier in Nederland loopt het dus ook nog voor geen meter.
En D'66 zal nooit toestaan dat de CU euthanasie en andere christelijke waarden tegenhoudt.
M.i. zou het een goede zaak zijn om Pechtold ( wolf in schaapskleren en eurofiel ) aan de kant te schuiven en een kabinet proberen te maken zonder de D'66.
Want deze impasse is schadelijk.
Dan maar een minderheidskabinet want er zijn altijd wel partijen die meestemmen met een amendement.

Kom op zeg, als kleine kinderen vroeger een meningsverschil hadden op school werden we in de klas gezet en moesten we met een oplossing komen.
Maar de delegatie van de CU gaat liever naar Berlijn om o.a. een concert van U2 te bezoeken.

Er zijn belangrijkere dingen als dat.
Op Prinsjesdag moet de miljoenennota gepresenteerd worden , maar als deze impasse blijft krijgen we een miljoennota die kant nog wal zal raken.

Actie dus!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor StillAwake » 12 jul 2017 10:43

elburger schreef:De verkiezingen zijn al maanden geleden gehouden en nog zit er geen nieuw kabinet.
Eén en ander houdt in dat de besluitvorming van diverse lopende zaken niet kan worden afgerond, en nieuwe zaken op de lange baan worden geschoven.
Uiteindelijk is dit slecht voor de hele Nederlandse bevolking/economie.
Ik heb er een sterk vermoeden van dat Nederland op jacht is naar een wereldrecord, dat nu staat op 301 dagen.
Ja, wat hebben ze in Den Haag toen smalend staan lachen, België kreeg het maar niet voor elkaar om een regering te vormen.
het wereldrecord van Belgie staat op 541 dagen, en dat duurt nog wel even...
elburger schreef:Wel, hier in Nederland loopt het dus ook nog voor geen meter.
En D'66 zal nooit toestaan dat de CU euthanasie en andere christelijke waarden tegenhoudt.
M.i. zou het een goede zaak zijn om Pechtold ( wolf in schaapskleren en eurofiel ) aan de kant te schuiven en een kabinet proberen te maken zonder de D'66.

Helaas is het door jou (en mij) verfoeide D66 wel een flinke orde groter dan de CU.
En zonder D66 wordt het echt niet eenvoudiger.
elburger schreef:Want deze impasse is schadelijk.
Dan maar een minderheidskabinet want er zijn altijd wel partijen die meestemmen met een amendement.

Als je klaagt over slagkracht van een demissionair kabinet: Zou de slagkracht van een minderheidskabinet groter zijn?
elburger schreef:Kom op zeg, als kleine kinderen vroeger een meningsverschil hadden op school werden we in de klas gezet en moesten we met een oplossing komen.
Maar de delegatie van de CU gaat liever naar Berlijn om o.a. een concert van U2 te bezoeken.

Mogen die mensen ook nog aan hun eigen ontspanning denken? Bovendien zijn de meeste teksten van U2 beter doordacht dan de verkiezingsprogramma's van de partijen aan tafel, wie weet steken ze er nog wat van op ;-)
elburger schreef:Er zijn belangrijkere dingen als dat.
Op Prinsjesdag moet de miljoenennota gepresenteerd worden , maar als deze impasse blijft krijgen we een miljoennota die kant nog wal zal raken.

Actie dus!

Er zijn belangrijker zaken dan het bezoeken van een concert (al zou ik heel veel aan de kant zetten om U2 te zien), maar ik neem aan dat jij jezelf (ook in drukke tijden) ook wel eens een paar dagen vrijaf gunt? Gun dat de onderhandelaars dan ook...
En om nou te zeggen dat het een ramp is als de miljoenennota niet klopt: dat klopt hij ook neit als een kabinet volledige slagkracht heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor elburger » 12 jul 2017 19:38

StiilAwake schreef,

het wereldrecord van België staat op 541 dagen, en dat duurt nog wel even...


Ben ik blij dat ik daarvan de verkeerde informatie had, dus inderdaad dan kunnen we nog wel even.

Er zijn belangrijker zaken dan het bezoeken van een concert (al zou ik heel veel aan de kant zetten om U2 te zien), maar ik neem aan dat jij jezelf (ook in drukke tijden) ook wel eens een paar dagen vrijaf gunt? Gun dat de onderhandelaars dan ook...


Heb in mn bestuurlijke tijd ook wel eens in een crisis situatie gezeten met mn team, maar daarvoor heb ik mijn vakantie wel geannuleerd en mn vrouw en kinderen alleen laten gaan.
Het ligt er dus maar aan waar men de prioriteiten legt.
Maar ik kan mij ook wel weer ergens vinden in jouw antwoord.

Al met al vind ik het geen goede zaak voor Nederland in het algemeen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 07:53

elburger schreef:StiilAwake schreef,



Ben ik blij dat ik daarvan de verkeerde informatie had, dus inderdaad dan kunnen we nog wel even.



Heb in mn bestuurlijke tijd ook wel eens in een crisis situatie gezeten met mn team, maar daarvoor heb ik mijn vakantie wel geannuleerd en mn vrouw en kinderen alleen laten gaan.
Het ligt er dus maar aan waar men de prioriteiten legt.
Maar ik kan mij ook wel weer ergens vinden in jouw antwoord.

Al met al vind ik het geen goede zaak voor Nederland in het algemeen.

Ik heb al diverse malen in crisis gezeten, maar alsmaar doorgaan zonder af en toe ook een paar dagen rust is funest, en maakt je reactie op die crisis ook niet beter.
Een vakantie annuleren vanwege een crisis zou mij dus een brug te ver zijn, het is
A: een schromelijke overschatting van je eigen onmisbaarheid
B: een schromelijke overschatting van je eigen incasseringsvermogen
C: zelden effectief
Bovendien hebben de CU-ers in dezen de vertraging niet veroorzaakt, het is een vrij duidelijke strategie van (vooral) D66 om de gemeenteraadsverkiezingen af te wachten, enerzijds om dan niet afgeslacht te worden, anderzijds ook om te kijken hoe hun achterban op de onderhandelingen reageert.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2017 11:07

StillAwake schreef:het is een vrij duidelijke strategie van (vooral) D66 om de gemeenteraadsverkiezingen af te wachten, enerzijds om dan niet afgeslacht te worden, anderzijds ook om te kijken hoe hun achterban op de onderhandelingen reageert.


Als er in maart 2018 nog geen regering is, kunnen we de gemeenteraadsverkiezingen wel overslaan.
Het vertrouwen in de politiek zal zover gedaald zijn dat er geen hond komt opdagen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 12:08

rotterdam schreef:Als er in maart 2018 nog geen regering is, kunnen we de gemeenteraadsverkiezingen wel overslaan.
Het vertrouwen in de politiek zal zover gedaald zijn dat er geen hond komt opdagen.

Is er uberhaupt nog vertrouwen in de politiek dan? Ik heb er in elk geval al jaren geen vertrouwen meer in.
Toch blijf ik stemmen (afgezien van de europese verkiezingen omdat ik het systeem niet democratisch vind en er werkelijk niemand verkiesbaar is die integer op mij overkomt), domweg omdat ik vind dat je pas recht hebt om te zeuren over de politiek als je zelf je zegje gedaan hebt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2017 14:27

rotterdam schreef:Als er in maart 2018 nog geen regering is, kunnen we de gemeenteraadsverkiezingen wel overslaan.
Het vertrouwen in de politiek zal zover gedaald zijn dat er geen hond komt opdagen.

Een SGPert gaat altijd, no matter what, dat wordt gevoeld als een plicht. :D
Sinds ik mag stemmen, heb ik nooit overgeslagen, als ik echt niet kon wegens ziekte of zo, gaf ik een volmacht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor StillAwake » 13 jul 2017 14:58

Chaya schreef:Een SGPert gaat altijd, no matter what, dat wordt gevoeld als een plicht. :D
Sinds ik mag stemmen, heb ik nooit overgeslagen, als ik echt niet kon wegens ziekte of zo, gaf ik een volmacht.

Geldt niet alleen voor SGP-ers, ook binnen de CU en in iets mindere mate bij Groen Links zie je dit plichtsbesef.
Ik doe het zelf ook (met uitzondering van Europese verkiezingen, maar dat is een principe kwestie) altijd.

Overigens is het wel zo dat, door deze trouwe aanhang, verkiezingen bij slecht weer over het algemeen in het voordeel van de kleine partijen zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten