Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2016 14:48

Harmonica2 schreef:Nuance daarbij zijn enerzijds de sociaal economische omstandigheden en anderzijds het drugsbeleid van Amerika. Niet te onderschatten factoren waar de Amerikaanse overheid een vileine rol in speelt.

Klopt, dus het is in elk geval een grote fout een causaal verband aan te nemen tussen huidskleur en criminaliteit.

Yoshi

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Yoshi » 17 jul 2016 16:23

Harmonica2 schreef:Nuance daarbij zijn enerzijds de sociaal economische omstandigheden en anderzijds het drugsbeleid van Amerika. Niet te onderschatten factoren waar de Amerikaanse overheid een vileine rol in speelt.

Dan zouden beide een evengrote rol spelen bij de blanke bevolking. Dat is niet zo. Dat er ghetto voorging is ontstaan heeft veel met de zwarte cultuur te maken, dat die ghetto vorming niet of veel minder heeft plaatsgevonden bij de blanke populatie is ook een feit.

De zwarte gemeenschap mag hier eerst wel eens wat stevige zelfreflectie toepassen en daar actie op gaan ondernemen. Doen ze dat niet, dan zullen ze nooit emanciperen. Kets wat vooraanstaande zwarte leiders ook al meerdere malen hebben aangegeven overigens.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 17 jul 2016 16:28

Geschiedenis in een notendop.
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... erika.html
Wat mij het meeste opviel: De VS zijn het enige land ter wereld waar je bij de douane moet invullen van welk ras je bent.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Harmonica2 » 17 jul 2016 16:38

Ik vraag me af in hoeverre je dat kan vergelijken, want zwarte mensen hebben meer last van discriminatie op de arbeidsmarkt, worden veel waarschijnlijker aangehouden bij verdenking en zijn meer vertegenwoordigd in de lagere arbeidsklassen. Maar ik wil best met je meegaan dat het probleem niet alleen door één kamp wordt veroorzaakt en dat ook zeker de zwarte gemeenschap dingen fout doet. Ik vind alleen als je rechtssysteem ervoor zorgt dat je gevangenis vol zit met zwarte mensen, waarvan een groot gedeelte te maken heeft met drugsgebruik, en je ondertussen toestaat dat bankiers alles kunnen doen wat God verboden heeft, dan moet je (niet jij persoonlijk) niet doen alsof het allemaal zo geweldig in elkaar zit en de zwarte gemeenschap nu eenmaal 'slecht' is.

mohamed

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor mohamed » 18 jul 2016 21:46

Cicero schreef:Neem bijvoorbeeld het probleem met politiegeweld jegens zwarte mensen in de VS. Feit is, dat er relatief meer zwarten worden doodgeschoten, en dat er zeker in een aantal gevallen aantoonbaar racistische vooroordelen een rol hebben gespeeld. Bij de protesten hiertegen wordt echter al snel vergeten dat niet alle politiemensen racist zijn en dat het geweld in veel gevallen gerechtvaardigd is. Men vergeet ook al snel dat de meeste zwarte mensen niet door de politie maar door andere zwarte mensen worden omgelegd. Men vergeet ook graag dat zwarte mensen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Nee, alle boosheid over het geweld tegen zwarten (gepleegd door wie dan ook) wordt geprojecteerd op de witte politieman, of de witte mens. Ik zag eens een interview met de familieleden van een zwarte jongen die bij een inbraak door de huiseigenaresse was doodgeschoten. Het familielid meende dat dit racistisch was en het niet erg was wat die jongen deed, 'want hoe moest die jongen anders aan zijn geld komen' (?!?). Een groot gebrek aan zelfreflectie dus. Aan de andere kant schiet men dan ook weer in eenzijdigheid, want daar zijn alle zwarten crimineel, enzovoort, waarbij men weer vergeet dat de zwarte bevolkingsgroep nog altijd bewust of onbewust wordt achtergesteld, en natuurlijk een flinke nadelige bagage uit het verleden meedraagt.

Er is niemand die hier politiegeweld probeert goed te praten, maar dat verandert er niets aan dat zwarten oververtegenwoordigd zijn bij delicten. Hier in Nederland zijn het vooral Noord-Afrikanen die je ziet in Opsporing Verzocht en het is toch raar dat je betiteld wordt als racist door iets te constateren dat gewoon zo is?

Zo raar is het niet dat Amerikaanse politieagenten extra op hun hoede zijn voor negers, want zij weten dat het levensgevaarlijk kan wezen als ze dit niet zijn. Het zeer verwerpelijke politiegeweld tegen negers is van een hele andere orde en de daders zijn corrupte agenten die hun penning niet waard zijn en stuk voor stuk berecht horen te worden voor hun misdaad. Doch is en blijft het zo dat de gevangenissen in Amerika vol zitten met negers en latino's, zo is de realiteit en kennelijk is die dus racistisch. Indien de realiteit racistisch is, is racisme dan per definitie verkeerd?

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 18 jul 2016 21:57

@Mohamed
Hier enkele werkelijke feiten:
https://nl.express.live/2014/08/22/10-s ... xp-207269/
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor maboc » 19 jul 2016 09:03

mohamed schreef:...
...
...
Er is niemand die hier politiegeweld probeert goed te praten, maar dat verandert er niets aan dat zwarten oververtegenwoordigd zijn bij delicten. Hier in Nederland zijn het vooral Noord-Afrikanen die je ziet in Opsporing Verzocht en het is toch raar dat je betiteld wordt als racist door iets te constateren dat gewoon zo is?
Een bevriende officier van justitie vertelde dat 80% van de jonge mannen die zij op zitting krijgt van Noord Afrikaanse afkomst is. Over het hoe en waarom kun je natuurlijk heel wat nuances aan brengen, maar 80 is wel een erg hoog percentage.

Zo raar is het niet dat Amerikaanse politieagenten extra op hun hoede zijn voor negers, want zij weten dat het levensgevaarlijk kan wezen als ze dit niet zijn.
Dit doet mij enigszins denken aan de discussie in NL enkele weken geleden met betrekking tot etnisch profileren. Wellicht is het discriminatoir, maar ik vind het persoonlijk niet zo vreemd dat (noord afrikaanse) jongens van 18 die in een Mecedes SL rond rijden wat extra aandacht krijgen van de sterke arm der wet.
Overigens snap ik het ook heel goed dat je helemaal gestoord wordt als je vaker dan je (blanke) vrienden uit rijtjes wordt gehaald, gefouilleerd en ondervraagd wordt. Lijkt me bijzonder denigrerend om te ondergaan.

Het zeer verwerpelijke politiegeweld tegen negers is van een hele andere orde en de daders zijn corrupte agenten die hun penning niet waard zijn en stuk voor stuk berecht horen te worden voor hun misdaad.
Eensch.

Maar de laatste zin in het volgende is mij wat kort door de bocht:
Doch is en blijft het zo dat de gevangenissen in Amerika vol zitten met negers en latino's, zo is de realiteit en kennelijk is die dus racistisch. Indien de realiteit racistisch is, is racisme dan per definitie verkeerd?

Ik denk dat je dan toch echt veel meer factoren in overweging moet nemen. De grote waarom-vraag zou dan toch wel wat beter beantwoord mogen worden. Wanneer het geval is dat men (de zwarte amerikanen) stelselmatig in de verdrukking/discriminatie/....zitten dan zou ik zeggen "de steek de hand vooral eens in eigen boezem". Dit gedrag komt ergens vandaan, en we zijn als natie/overheid daar zelf medeplichtig aan.
Wanneer het geval is dat de zwarte amerikaan van nature (whatever that may be) meer geneigd is tot geweld/diefstal/.... uhhhh....dan weet ik niet wat te doen/zeggen. (Dat zou mij voor de nodige interne conflicten stellen)

Ter zijde:
Ik sluit niet uit dat ik ook wat gewelddadig aan mijn eten zou proberen te komen als ik al jaren werkeloos was (omdat ik blank ben). Ik geloof namelijk niet dat het sociale vangnet in America zo goed werkt als hier in NL. Bestaansminimum is denk ik echt een gans ander begrip aan de overkant van de plas dan in vergelijking met hier.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mohamed

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 11:24

mohamed schreef:Er is niemand die hier politiegeweld probeert goed te praten, maar dat verandert er niets aan dat zwarten oververtegenwoordigd zijn bij delicten. Hier in Nederland zijn het vooral Noord-Afrikanen die je ziet in Opsporing Verzocht en het is toch raar dat je betiteld wordt als racist door iets te constateren dat gewoon zo is?

maboc schreef:Een bevriende officier van justitie vertelde dat 80% van de jonge mannen die zij op zitting krijgt van Noord Afrikaanse afkomst is. Over het hoe en waarom kun je natuurlijk heel wat nuances aan brengen, maar 80 is wel een erg hoog percentage.

De man op straat wordt zenuwachtig als hij langs een groepje rumoerige Marokkanen loopt en de linkse rakkers beweren dat die angst aan de intolerantie van de man op straat zelf ligt. En dat soort nuances heb ik een broertje dood aan.
mohamed schreef:Zo raar is het niet dat Amerikaanse politieagenten extra op hun hoede zijn voor negers, want zij weten dat het levensgevaarlijk kan wezen als ze dit niet zijn.

maboc schreef:Dit doet mij enigszins denken aan de discussie in NL enkele weken geleden met betrekking tot etnisch profileren. Wellicht is het discriminatoir, maar ik vind het persoonlijk niet zo vreemd dat (noord afrikaanse) jongens van 18 die in een Mecedes SL rond rijden wat extra aandacht krijgen van de sterke arm der wet.
Overigens snap ik het ook heel goed dat je helemaal gestoord wordt als je vaker dan je (blanke) vrienden uit rijtjes wordt gehaald, gefouilleerd en ondervraagd wordt. Lijkt me bijzonder denigrerend om te ondergaan.

Een blanke jongen van 18 in trainingspak die een dure Mercedes bestuurt wordt ook eerder aangehouden dan een blanke jongen in een driedelig pak in dezelfde auto. De negers die aangehouden worden weten vaak al zeker dat het aan hun huidskleur ligt voordat dit bewezen is. Recentelijk nog jammerde rapper Typhoon bij de media dat racistische agenten hem hadden aangehouden. Maar wie schets mijn verbazing, de agenten kwamen met een reactie dat de Surinaamse rapper rijdt in een auto met getinte ramen! Kennelijk was hem dat eventjes ontgaan!
maboc schreef:Ik denk dat je dan toch echt veel meer factoren in overweging moet nemen. De grote waarom-vraag zou dan toch wel wat beter beantwoord mogen worden. Wanneer het geval is dat men (de zwarte amerikanen) stelselmatig in de verdrukking/discriminatie/....zitten dan zou ik zeggen "de steek de hand vooral eens in eigen boezem". Dit gedrag komt ergens vandaan, en we zijn als natie/overheid daar zelf medeplichtig aan.
Wanneer het geval is dat de zwarte amerikaan van nature (whatever that may be) meer geneigd is tot geweld/diefstal/.... uhhhh....dan weet ik niet wat te doen/zeggen. (Dat zou mij voor de nodige interne conflicten stellen)

Ter zijde:
Ik sluit niet uit dat ik ook wat gewelddadig aan mijn eten zou proberen te komen als ik al jaren werkeloos was (omdat ik blank ben). Ik geloof namelijk niet dat het sociale vangnet in America zo goed werkt als hier in NL. Bestaansminimum is denk ik echt een gans ander begrip aan de overkant van de plas dan in vergelijking met hier.

Als ik honger zou hebben weet ik dat stelen gerechtvaardigd is, maar niet van een gastheer die me graag onderdak en een brood geeft. Indien jij je normaal kleedt en gedraagt als buitenlander conform de manier die hier wenselijk is, dan zal je echt niet vaker worden aangehouden als een Nederlander. Kleding maken de man en een neger in een fel trainingspak met hoofddoek en luide muziek in een dure Mercedes wordt aangehouden doordat hij zich niet gedraagt conform onze cultuur. In andere landen wordt er geschoten voordat er gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 27 jul 2016 18:14

Nog iemand hier die denkt geen racist te zijn?

http://www.strategicleadershipinstitute ... ed-racism/
Evolutionair/genetisch (wetenschappelijk) wederom prima te verklaren.

Gelukkig is er hoop: Our conditioned fear response can be countered and even reversed through close, positive interracial contact.

Werk aan de winkel dus. Helaas valt zwarte Piet af.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 aug 2016 08:35

"Alles zeggen, en dan doen alsof je niets zeggen mag."

Ik las dit weekend bovenstaand artikel en ben er van onder de indruk. Ik ben al langer overtuigd van het feit dat minderheden in Nederland te maken krijgen met een nogal betweterige meerderheid. Dit artikel bevestigde dat, en deed me ook denken aan hoe refo-mensen soms (of eigenlijk vaak) met homo's in hun eigen kring omgaan.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 01:13

Ik las onlangs een verhaal over een Surinaamse Nederlander die zich bijzonder duidelijk uitsprak over het roomblanke progressieve volksdeel dat moord en brand gilt tegen Zwarte Piet: "Deze mensen zijn zelden en al helemaal niet structureel slachtoffer van racisme, maar gaan wel voor ons bepalen wat wel en niet racistisch is."

De genoemde persoon speelt al jaren zwarte piet voor verstandelijk gehandicapten in Amsterdam, waar de roomblanke piethaters hun mening al hebben doorgedramd, tot verdriet van deze gehandicapten. Er zijn nogal wat donkere mensen die zich moeten verdedigen tegen de soms buitengewoon hatelijke en agressieve benadering door, zeg maar, de Sylvanisten. Ik kan niets anders dan de man gelijk geven. Het genoemde roomblanke volksdeel stelt zich (ook) in dit opzicht bijzonder paternalistisch en neerbuigend op. Dit zijn de Lodewijk Aschers, de Jesse Klavers, de Paul de Leeuws en al die andere, zogenaamd progressieve mensen die hun idealen als maatgevend voor iedereen beschouwen.

Sowieso vind ik Sylvana Simons wel ongeveer de vleesgeworden hypocrisie. Deze dame is actief voor Denk, de partij die Erdogan op een eindeloos hoog voetstuk heeft staan en alles, wat deze besnorde Mussolini uitvreet, goedkeurt: het onderdrukken van Koerden (racisme), het ter discussie stellen van de Holocaust (racisme), het achterstellen van christenen en andere religieuze minderheden (discriminatie) en zo zijn er nog wel wat dubieuze activiteiten van dit heerschap te noemen. Het is dan frappant, dat de genoemde dame, met de veelzeggende initialen S.S., zich opwerpt als Hoofd Afdeling Racismebestrijding.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2016 16:02

Optimatus schreef:Sowieso vind ik Sylvana Simons wel ongeveer de vleesgeworden hypocrisie. Deze dame is actief voor Denk, de partij die Erdogan op een eindeloos hoog voetstuk heeft staan en alles, wat deze besnorde Mussolini uitvreet, goedkeurt: het onderdrukken van Koerden (racisme), het ter discussie stellen van de Holocaust (racisme), het achterstellen van christenen en andere religieuze minderheden (discriminatie) en zo zijn er nog wel wat dubieuze activiteiten van dit heerschap te noemen. Het is dan frappant, dat de genoemde dame, met de veelzeggende initialen S.S., zich opwerpt als Hoofd Afdeling Racismebestrijding.

:lol:
Deze mevrouw is af en toe (of misschien wel vaker) een beetje dom.
De meest recente domme opmerking van DENK is dat bepaalde namen uit onze geschiedenis geschrapt moeten gaan worden.
Coentunnel gaat dan heten? Denktunnel of zo? :roll:
Je mag toch hopen dat dit clubje wereldverbeteraars geen voet aan de grond zal krijgen in het haagse pluche.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 16:37

Als het voorstel wordt gelanceerd, deze tunnel dan de Optimatustunnel te noemen, kan ik daar uiteraard alleen maar heel erg voor zijn...

Wat mij mateloos irriteert is het feit dat een bepaalde groep paternalistische moraalridders, dat zelf doodsbang is om voor racist te worden versleten, anderen de mond snoert met het r-woord. Dat werkt racisme alleen maar meer in de hand.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2016 16:46

Optimatus schreef:Als het voorstel wordt gelanceerd, deze tunnel dan de Optimatustunnel te noemen, kan ik daar uiteraard alleen maar heel erg voor zijn...
Wat mij mateloos irriteert is het feit dat een bepaalde groep paternalistische moraalridders, dat zelf doodsbang is om voor racist te worden versleten, anderen de mond snoert met het r-woord. Dat werkt racisme alleen maar meer in de hand.

Ze vergeten dat de geschiedenis niet herschreven kan worden. Wat gebeurd is is gebeurd!
Dat we niet trots moeten zijn op de slavernij en ons oorlogsverleden, is wel duidelijk.
Maar we moeten het verleden niet ontkennen, we moeten van de fouten leren.
Je bent tegenwoordig al snel een racist.
Mijn moeder zei vroeger tegen ons: ga je gezicht eens wassen, je ziet eruit als een turk.
Of, je maakt zoveel herrie als de spanjolen. In de straat achter ons huis, woonden veel Spanjaarden, die savonds vaak op straat leefden.
Moet je nu eens mee aankomen. :-oo
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 16:51

Ik denk dat officiële excuses en daarmee erkenning voor het slavernijverleden en het koloniale verleden helemaal niet ongepast is. Maar daarmee is, wat mij betreft, de kous ook echt wel een keer af. Het moet niet zo zijn dat nazaten van iets van 150 jaar geleden daarna aanspraak gaan maken op allerlei gelden. Dit soort aasgierengedrag gaat me te ver.

En ja, je hebt gelijk. Er zijn mensen die bijzonder lange tenen hebben en last hebben van een irritant moralistisch vingertje. Als zoveel zwarte mensen zeggen, dat zwarte Piet geen racisme is, waarom blijft een groepje blanken dan gillen dat het wel zo is? Weten zij het beter dan degenen die er potentieel last van hebben of reëel last van hebben? Dat is zo verschrikkelijk paternalistisch en koloniaal: "wij weten wat goed voor u is".
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten