Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 10 jul 2016 21:22

Nog 1 link voor het slapen gaan om aan te tonen dat religie een groter struikelblok voor onze samenleving is dan Sinterklaas met zwarte Piet:
http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... lblok.html

De conclusie luidt (en het gaat meer over islam dan christendom)
Religie is zeker niet de bron van alle kwaad, maar het zaait wel verdeeldheid. wederzijds wantrouwen en wij/zij denken. De meest succesvolle goden, op cultureel vlak, zijn de goden die geen compromissen sluiten, die hun gelovigen strak in het gelid houden, die een strakke scheiding tussen de ingroup en outgroup afdwingen, en die weerbaar zijn tegen invloeden van buitenaf. Dat zijn steeds meer de goden waarmee we vandaag moeten afrekenen. De anderen kwijnen weg of zijn al dood. Religie vormt dus inderdaad een stevig struikelblok voor integratie.

Hier kan zwarte Piet niet tegenop! Maar goed, je moet het ene kwaad niet met het andere gaan vergelijken om het te bagatelliseren. Het is inmiddels gebleken dat ZP ook een (integratie)struikelblok aan het worden is aangewakkerd door Quinzi Gario (waarvan zijn in Suriname levende moeder niet eens wist wie zwarte Piet was...).

@Mortlach
Maar om Zwarte piet te onlopen zou je tussen oktober en 6 december in een hunnebed moeten gaan wonen.
Omdat het een VOLKSfeest is. Naar de knoppen geholpen door mensen die geen respect kunnen opbrengen voor lands gebruiken en gewoonten.
Ik vind dat we kerst moeten gaan verbieden. Het overmatig consumeren van vlees en....erger nog....het herdenken van een bloedoffer! Afschuwelijk vind ik dit. Vieren op goede vrijdag dat iemand aan een martelwerktuig is genageld. En het hele idee van de zondigheid erachter. Dat we ALLEMAAL zondaren zouden zijn! Outrageous die gedachte en dit zou verboden moeten worden. Ik wens niet voor zondaar uitgemaakt te worden en dat is nu juist wat herdacht wordt op goede vrijdag!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor pindas83 » 10 jul 2016 21:51

[
pindas83 schreef:Uiteindelijk maakt het ook niet uit, wit, zwart of geel. Als je maar blank van binnen bent denk ik dan altijd maar.

Cathy schreef:Ik vind dit de mooiste quote uit de hele discussie en meteen het antwoord op de vraag van de TS. :mrgreen:
heintje schreef:Zeker Cathy
Maar hoeveel mensen zullen het 'blank' in deze zin weer verkeerd verstaan en er racisme tegenaan gooien? Zwarte Piet is nl. even racistisch als het blank in bovenstaande zin. Pietluttig racistisch!


Ik ben blij te horen van pindas83 dat het niet serieus bedoeld was. Een smilie erachter zou meer duidelijkheid hebben gegeven. :wink:
Ik dacht dat het 'per ongeluk' gewoon heel erg racistisch was.

Ja ik mag, zo nu en dan graag een klein beetje provoceren om de discussie wat op scherp te zetten. Dan moet je natuurlijk niet teveel met smiley 's strooien hè :wink: ?!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2016 21:55

heintje schreef:@Mortlach

Omdat het een VOLKSfeest is. Naar de knoppen geholpen door mensen die geen respect kunnen opbrengen voor lands gebruiken en gewoonten.
Ik vind dat we kerst moeten gaan verbieden. Het overmatig consumeren van vlees en....erger nog....het herdenken van een bloedoffer! Afschuwelijk vind ik dit. Vieren op goede vrijdag dat iemand aan een martelwerktuig is genageld. En het hele idee van de zondigheid erachter. Dat we ALLEMAAL zondaren zouden zijn! Outrageous die gedachte en dit zou verboden moeten worden. Ik wens niet voor zondaar uitgemaakt te worden en dat is nu juist wat herdacht wordt op goede vrijdag!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 07:24

Het onderstrepen maakt het er niet duidelijker op. Vind je nu ook dat kerst en goede vrijdag verboden moeten worden?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2016 10:05

heintje schreef:Het onderstrepen maakt het er niet duidelijker op. Vind je nu ook dat kerst en goede vrijdag verboden moeten worden?


Ik ben uberhaupt niet voor verboden, dat heb al ik meerdere keren laten weten; sterker nog, elke keer dat anderen me beschuldigen van het alles maar willen verbieden. En sorry dat het niet duidelijk is, als je een beter systeem weet, dan hoor ik het graag. Ik heb er alleen gewoon geen zin meer in voor de 5de keer te moeten herhalen dat sociale positie van de persoon uitmaakt en dat daarom een Nederlander van Afrikaanse afkomst die om respect vraagt omtrent Zwarte piet niet hetzelfde is als een vegetariër die klaagt over vlees of een refo die klaagt over het homohuwelijk.

Wat zou helpen, is als je eens in zou gaan op mijn weerleggingen. Vertel me maar waarom mijn weerlegging geen steek houdt, dan weeg ik dat af en laat ik hem vallen of niet. Maar "ik vind het geen probleem want ik heb er geen last van" is al behandeld; de "als we dit aanpakken, moeten we alles aanpakken" ook en ook "als ze niet ophouden met zeuren, dan [vaag dreigement]" ook.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 10:20

Maar dan zeg ik je juist dat als mensen maar blijven roepen dat ze gediscrimineerd worden (en dat is een tijdje een hype geweest) dat de verhoudingen er niet op vooruit zal gaan als ze een volkstraditie gaan aanvallen. Juist omdat dit niets met discriminatie te maken HAD.
Had, want inmiddels denken velen dat zwarte Piet een racist is.
Dit soort acties versterkt juist racisme/discriminatie. Het zorgt juist voor een tweedeling. Ik accepteer gekleurde medemensen omdat dit evenals ik mensen zijn en ik verlang dan dat ze Nederlandse onschuldige kinder-tradities accepteren. Je ziet nu overduidelijk ieder jaar weer een tweedeling ontstaan in dit land. Voor-en tegenstanders, terwijl het voorheen dus gewoon een onschuldig kinderfeest was.
Want ik blijf erbij dat je op ieder onschuldig feest wel iets kan aanmerken. Onschuldig omdat ik b.v. stierengevechten barbaars en zeker niet onschuldig vind. Maar hebben Nederlanders in Spanje het ooit voor elkaar gekregen stierenvechten te verbieden? De hele wereld moet op de kop gaan staan om dit mondjesmaat uit te roeien.
Nogmaals: Mensen waaieren globaal uit en willen dan dus een cultuur naar de eigen hand gaan zetten. Als we in dit land met alle culturen en meningen en overtuigingen rekening moeten gaan houden, wat blijft er dan over? Iedereen stoort zich wel aan 1 bepaald aspect van een andere cultuur.
Ik wil gezichten zien als mensen tegen me praten, maar hoofddoekjes en burka's wordt geaccepteerd. En Zwarte Piet moet het veld ruimen?
Wat nou als de moslims in ons land vinden dat onze vrouwen uit respect voor hun overtuiging allemaal hoofddoekjes moeten gaan dragen omdat ze zich gediscrimineerd en in hun overtuiging aangevallen voelen door al die blote hoofden?
Waar ligt de grens?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2016 10:36

Het woord racisme zou uitgebannen moeten worden, want het is een leeg betekenisloos begrip. In feite is het een begrip wat je dwingt tegennatuurlijk te reageren, want als je alleen maar chinezen ziet in restaurants is het erg natuurlijk om te verwachten dat die ene chinees die je op straat ziet een restaurant heeft.

Waar ik me ook aan stoor is dat rappende negers het steeds over hun criminele acties hebben, maar vervolgens vinden dat het racistisch is als je denkt dat negers die praten als criminelen daadwerkelijk criminelen zijn.

mohamed

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2016 10:39

heintje schreef:Maar dan zeg ik je juist dat als mensen maar blijven roepen dat ze gediscrimineerd worden (en dat is een tijdje een hype geweest) dat de verhoudingen er niet op vooruit zal gaan als ze een volkstraditie gaan aanvallen. Juist omdat dit niets met discriminatie te maken HAD.
Had, want inmiddels denken velen dat zwarte Piet een racist is.
Dit soort acties versterkt juist racisme/discriminatie. Het zorgt juist voor een tweedeling. Ik accepteer gekleurde medemensen omdat dit evenals ik mensen zijn en ik verlang dan dat ze Nederlandse onschuldige kinder-tradities accepteren. Je ziet nu overduidelijk ieder jaar weer een tweedeling ontstaan in dit land. Voor-en tegenstanders, terwijl het voorheen dus gewoon een onschuldig kinderfeest was.
Want ik blijf erbij dat je op ieder onschuldig feest wel iets kan aanmerken. Onschuldig omdat ik b.v. stierengevechten barbaars en zeker niet onschuldig vind. Maar hebben Nederlanders in Spanje het ooit voor elkaar gekregen stierenvechten te verbieden? De hele wereld moet op de kop gaan staan om dit mondjesmaat uit te roeien.
Nogmaals: Mensen waaieren globaal uit en willen dan dus een cultuur naar de eigen hand gaan zetten. Als we in dit land met alle culturen en meningen en overtuigingen rekening moeten gaan houden, wat blijft er dan over? Iedereen stoort zich wel aan 1 bepaald aspect van een andere cultuur.
Ik wil gezichten zien als mensen tegen me praten, maar hoofddoekjes en burka's wordt geaccepteerd. En Zwarte Piet moet het veld ruimen?
Wat nou als de moslims in ons land vinden dat onze vrouwen uit respect voor hun overtuiging allemaal hoofddoekjes moeten gaan dragen omdat ze zich gediscrimineerd en in hun overtuiging aangevallen voelen door al die blote hoofden?
Waar ligt de grens?

Hoe je het ook wendt of keert, mensen kicken er op om anderen hun wetten op te dringen. Helaas maar waar. Net zo graag als de moslima's alle vrouwen met een hoofddoek zouden zien, zouden de vrouwen uit Staphorst en Urk hen met graagte in lange zwarte rokken hijsen. Ze genieten er zo van om naar de zondaar te kunnen wijzen en te zeggen: 'kijk, zo zijn wij niet God, wij gaan naar de kerk/moskee/synagoge.'

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2016 10:52

heintje schreef:Maar dan zeg ik je juist dat als mensen maar blijven roepen dat ze gediscrimineerd worden (en dat is een tijdje een hype geweest) dat de verhoudingen er niet op vooruit zal gaan als ze een volkstraditie gaan aanvallen. Juist omdat dit niets met discriminatie te maken HAD.


En dit is dus dreigen met een negatief gevolg. En jij bent niet degene die bepaalt of iets discriminerend is; onze groep is immers dader en niet slachtoffer. En de bedoeling van iets heeft geen invloed op of het racistisch is of niet. Kijk, dat zijn dus 3 zaken die ik al meerdere keren behandeld heb en die dus alle drie een streepje verdienen.

Daarbij is aanvallen ook niet de term die ik zou kiezen. Proberen een volkstraditie leuker te maken voor meer mensen.

Had, want inmiddels denken velen dat zwarte Piet een racist is.
Dit soort acties versterkt juist racisme/discriminatie.


Dreigen met negatief gevolg.

Het zorgt juist voor een tweedeling. Ik accepteer gekleurde medemensen omdat dit evenals ik mensen zijn en ik verlang dan dat ze Nederlandse onschuldige kinder-tradities accepteren.


De traditie is niet onschuldig. Het is een uitwas van een systematisch probleem dat niet-blanken toch net niet helemaal gelijkwaardig worden gezien, je kunt je immers voor de lol als een stereotype ervan verkleden.

Want ik blijf erbij dat je op ieder onschuldig feest wel iets kan aanmerken. Onschuldig omdat ik b.v. stierengevechten barbaars en zeker niet onschuldig vind. Maar hebben Nederlanders in Spanje het ooit voor elkaar gekregen stierenvechten te verbieden?


Nee, maar vind je dan ook dat ze het niet eens zouden moeten mogen proberen? En wederom, niet verbieden maar de harten van de spanjaarden verzachten zodat ze zelf gaan inzien dat het geen juiste vorm van vermaak meer is in de 21ste eeuw.

De hele wereld moet op de kop gaan staan om dit mondjesmaat uit te roeien.
Nogmaals: Mensen waaieren globaal uit en willen dan dus een cultuur naar de eigen hand gaan zetten.


Mensen waaieren uit en willen graag dat in het nieuwe thuisland ze niet worden gereduceerd tot negatief stereotype. Ze willen als trots volk niet dat hun volk, cultuur en geschiedenis wordt gereduceerd tot grap voor de meerderheid om even lekker mee te lachen. En zeker niet als er in de geschiedenis sprake is geweest van grootschalige genocide uit winstbejag. Dan vind ik het niet gek dat zo'n volk vraagt niet alleen het spektakel, maar ook het leed dat is aangericht te herdenken.

Als we in dit land met alle culturen en meningen en overtuigingen rekening moeten gaan houden, wat blijft er dan over?


Dreigen met een negatief gevolg.

Iedereen stoort zich wel aan 1 bepaald aspect van een andere cultuur.


Maar niet iedereen is gelijk in deze. De zwarte die zich stoort aan zwarte piet is niet hetzelfde als de vegetariër die zich stoort aan de slager.

Ik wil gezichten zien als mensen tegen me praten, maar hoofddoekjes en burka's wordt geaccepteerd.


Dat is een lastige, omdat hier religieuze vrijheid bij komt kijken. Ik vind burka's ook moeilijk, hoewel ik met hoofddoekjes dan weer geen enkel probleem heb. Kun je me uitleggen waarom hoofddoekjes je zo storen? Gegeven dat ze het gezicht niet verhullen maar alleen het haar.

En Zwarte Piet moet het veld ruimen?


Is ook al meerdere keren behandeld. Nee, hij hoeft niet het veld te ruimen; sterker nog, ik wil er meer, maar dan gewoon Pieten. Blanke pieten, zwarte pieten, aziatische pieten, indische pieten, arabische pieten, noem het maar op. Zonder stereotyp gedrag. Is dat nou echt te veel gevraagd?

Wat nou als de moslims in ons land vinden dat onze vrouwen uit respect voor hun overtuiging allemaal hoofddoekjes moeten gaan dragen omdat ze zich gediscrimineerd en in hun overtuiging aangevallen voelen door al die blote hoofden?


Dit is een ridiculisering die kant noch wal raakt. Niet ten minste omdat wij vrijheid van geloof hebben en dus vrij mogen blijven van het geloof van anderen. Dit hele gesprek gaat er niet om anderen iets op te leggen, maar om de wens van gemarginaliseerde groepen niet als negatief stereotype te worden gebruikt als amusement voor de bovenklasse. Hiervan is in jouw scenario geen enkele sprake.

Waar ligt de grens?


Hellend vlak drogreden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 11:32

Dat worden dan 200 verschillende soorten Pieten over een gelijk aantal verdeeld. http://www.nu.nl/binnenland/4036992/ned ... eiten.html
Alleen blanke Pieten lijkt me niet zo'n goed plan. Dan ziet mijn zoontje direct dat het de buurman is. Dus laten we blank afschaffen.

Ook zeg je dat ik dreig met negatief gevolg, maar er valt weinig te dreigen omdat je nu al ziet dat er 2 kampen ontstaan in dit land. Dat is geen dreigen, dat is de realiteit.
Je schrijft ook:
je kunt je immers voor de lol als een stereotype ervan verkleden.
Je zegt het al: stereotype. Mensen moeten niet zo snel op de teentjes getrapt zijn. Het zal mij worst wezen als er in China een volksfeest is waar ze als kaaskoppen met klompen verkleed gaan.

En wat hoofddoekjes betreft. Met hoofddoekjes heb ik minder moeite dan met burka's. Burka's vind ik ronduit vrouwonvriendelijk en asociaal!
Maar hoofddoekjes zeggen wat mij betreft: "KIJK MIJ!! IK BEN MOSLIM" Dat schreeuwen deze dames uit. En daarna denk ik: "Wij zijn superieur in ons geloof en je zou beter ook Moslim worden"
Maar misschien heb ik het mis en moet ik wat toleranter zijn (zoals de tegenstanders van Piet iets toleranter zouden kunnen zijn...)

Anyway. Het blijft een emotioneel gebeuren en misschien moeten zowel de voor-als tegenstanders het "probleem" eens gaan rationaliseren. Rationeel gezien ben ik nog niet om. Ik begrijp dat mensen zich gediscrimineerd voelen, maar de link met Zwarte Piet ontgaat me nog steeds ten ene male.
Het zal ongetwijfeld een stereotype zijn, maar a: Zie zelf ook dat het maar een stereotype is en b. Respecteer (leer omgaan met) 's lands gebruiken en gewoonten en c. deze typetjes stammen uit een verleden en zeggen niets meer over de dag van vandaag. Deze vorm van racisme ligt achter ons en we hebben nu weer te maken met een nieuwe vorm van racisme (Wilders en consorten). En deze laatsten (en noem dit maar dreigen met negatief gevolg) plukken hier de vruchten van.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2016 11:51

heintje schreef:Dat worden dan 200 verschillende soorten Pieten over een gelijk aantal verdeeld. http://www.nu.nl/binnenland/4036992/ned ... eiten.html


Nee, dat sta ik dan ook helemaal niet voor.

Alleen blanke Pieten lijkt me niet zo'n goed plan. Dan ziet mijn zoontje direct dat het de buurman is. Dus laten we blank afschaffen.


Dat sta ik ook niet voor, en trouwens, datzelfde probleem houd je voor kinderen van Aziatische ouders met Aziatische pieten.

Ook zeg je dat ik dreig met negatief gevolg, maar er valt weinig te dreigen omdat je nu al ziet dat er 2 kampen ontstaan in dit land. Dat is geen dreigen, dat is de realiteit.


En denk je echt dat racisme bespreekbaar proberen te maken weer taboe te maken die tweedeling zal laten verminderen?

Je zegt het al: stereotype. Mensen moeten niet zo snel op de teentjes getrapt zijn. Het zal mij worst wezen als er in China een volksfeest is waar ze als kaaskoppen met klompen verkleed gaan.


Herinner je je dat plaatje dat ik eerder plaatste nog? Iets is geen probleem omdat het voor mij persoonlijk geen probleem is. Mij kan het ook niks schelen wat ze in China allemaal doen. Dat raakt mij niet. Maar dat betekent dus niet dat wij hier in Nederland ook maar vanalles mogen doen, want dat raakt de Nederlanders van Chinese afkomst of daadwerkelijk aziatische gemeenschap wel. Zie je het verschil?

Maar hoofddoekjes zeggen wat mij betreft: "KIJK MIJ!! IK BEN MOSLIM" Dat schreeuwen deze dames uit. En daarna denk ik: "Wij zijn superieur in ons geloof en je zou beter ook Moslim worden"


Hoewel ik het naar voor je vind dat het deze reactie bij je oproept, denk ik wel dat jij er veel meer inlegt dan zij. De meeste mensen willen gewoon met rust worden gelaten en niet alles wat afwijkt, is direct ook een uitdaging.

Maar misschien heb ik het mis en moet ik wat toleranter zijn (zoals de tegenstanders van Piet iets toleranter zouden kunnen zijn...)


Het zou goed zijn als de dialoog gewoon vreedzaam en opbouwend zou blijven, dat is zeker. Maar dat is gezien de reacties van veel Nederlanders niet geheel realistisch. Maar ik denk niet dat je van slachtoffers van racisme mag verwachten dat ze er toleranter tegenover staan; dat is als een slachtoffer van huiselijk geweld vragen een bepaalde mate van geweld te accepteren.

Anyway. Het blijft een emotioneel gebeuren en misschien moeten zowel de voor-als tegenstanders het "probleem" eens gaan rationaliseren. Rationeel gezien ben ik nog niet om. Ik begrijp dat mensen zich gediscrimineerd voelen, maar de link met Zwarte Piet ontgaat me nog steeds ten ene male.


Het gaat erom dat een trots(e) volk/cultuur wordt gereduceerd tot schadelijk stereotype ter amusement van de bovenklasse. Misschien is het behulpzaam eens naar het Amerikaanse verloop van de 'blackface'-traditie te kijken en waarom dat daar nu absoluut niet meer kan.

Het zal ongetwijfeld een stereotype zijn, maar a: Zie zelf ook dat het maar een stereotype is


Niemand zegt dat het geen stereotypen zijn, maar ook niet alle stereotypen zijn gelijk. Voorbeeldje: het is carnaval en jij verkleed je als stereotype dikke blanke bankier: rijk, invloedrijk, geaffecteerd accent en alle andere zaken die je maar kunt bedenken. En ik verkleed me als zwarte schoonmaker. Mijn stereotype is extreem problematisch en het jouwe niet, puur en alleen om het feit dat de mensen die we karikaturiseren verschillende posities hebben in de maatschappij.

en b. Respecteer (leer omgaan met) 's lands gebruiken en gewoonten


Nee. Sorry, maar dit is gewoon nee. Dat is als zeggen dat zwarten in Amerika 's lands gebruiken en gewoonten maar hadden moeten accepteren toen er nog rassenscheiding was.

en c. deze typetjes stammen uit een verleden en zeggen niets meer over de dag van vandaag.


Omdat jij de gevolgen niet persoonlijk voelt, bestaan de gevolgen niet? Privilege heet dat.

Deze vorm van racisme ligt achter ons en we hebben nu weer te maken met een nieuwe vorm van racisme (Wilders en consorten). En deze laatsten (en noem dit maar dreigen met negatief gevolg) plukken hier de vruchten van.


Inderdaad, dreigen met negatieve gevolgen. Denk je echt dat racisme niet alleen oogluikend toestaan maar zelfs verheerlijken gaat helpen? En wederom, jij kunt zeggen dat het achter je ligt omdat jij persoonlijk de gevolgen niet ervaart... kun je raden hoe de rest van die zin gaat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 12:13

Je schrijft
..En ik verkleed me als zwarte schoonmaker.

Jij maakt hier een dus een stereotype van! Ik werk in grote organisatie met veel schoonmakers. Een enkeling is 'zwart' of anders gekleurd, maar velen zijn gewoon 'blank'. Doet iedereen (ongeacht afkomst) niet het werk waar hij of zij geschikt voor is?

En wat betreft culturen in Nl. We hebben er dus echt zo'n 200! En dat wordt heen en weer een drukte van je welste als alle culturen onderling rekening moeten gaan houden met elkaars gebruiken.

Wat de moslima's betreft:
De meeste mensen willen gewoon met rust worden gelaten en niet alles wat afwijkt, is direct ook een uitdaging.
Maar waarom dan die hoofddoekjes. Mij is verteld dat ze dit doen om toch vooral te laten zien dat ze moslim zijn.
En weet je: Als ik in het openbaar ga lopen met een t-shirt "Allah bestaat niet" dan heb ik een probleem.

Het gaat erom dat een trots(e) volk/cultuur wordt gereduceerd tot schadelijk stereotype ter amusement van de bovenklasse
De tijd van (boven)klassen ligt toch inmiddels wel achter ons? En denk je nog steeds dat ik zwarte Piet vermaak vond omdat het een cultuur aanviel?
Kinderen (en volwassenen) hebben hier (tot voor kort) nooit bij stil gestaan.
Probeer je eens aan te passen aan de cultuur waarnaar je verhuist/emigreert. Maak je deze (nieuwe) cultuur eigen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2016 12:43

heintje schreef:Jij maakt hier een dus een stereotype van! Ik werk in grote organisatie met veel schoonmakers. Een enkeling is 'zwart' of anders gekleurd, maar velen zijn gewoon 'blank'.


Oké, dank dat je me daar op wijst; Ik ben blij dat de situatie dan in de praktijk niet zo ernstig is als ik vreesde. Ook ik heb nog steeds last van racistische vooroordelen, zie je wel.

Doet iedereen (ongeacht afkomst) niet het werk waar hij of zij geschikt voor is?


Ik weet niet of je dat zo maar kunt zeggen. Hoe hoger je op de maatschappelijke ladder klimt, hoe blanker het allemaal wordt, heb ik toch het idee. En je kunt niet zeggen dat blank zijn je inherent meer geschikt maakt om aandelen te verhandelen, om maar eens wat te noemen.

En wat betreft culturen in Nl. We hebben er dus echt zo'n 200! En dat wordt heen en weer een drukte van je welste als alle culturen onderling rekening moeten gaan houden met elkaars gebruiken.


Dat is dan ook niet wat ik beargumenteer. Het zou me trouwens ook zeer verbazen dat als er wel heel specifieke culturen worden opgenomen, de Noord-Soedanezen gaan klagen dat zij niet mogen meedoen en de Zuid-Soedanezen wel. Je probeert het weer te ridiculiseren en ik zou het op prijs stellen als je die tactiek eens zou willen laten rusten.


Maar waarom dan die hoofddoekjes. Mij is verteld dat ze dit doen om toch vooral te laten zien dat ze moslim zijn.


Stel dat dat inderdaad zo is, wat is het probleem dan? Waarom zou iemand niet mogen laten zien welk geloof ze aanhangen? Iemand met een kruisje om de nek, een tulband op of een kaal hoofd + gewaad laat ook zien welk geloof ze aanhangen (Christen, Sikh en Boeddhist, respectievelijk).

En weet je: Als ik in het openbaar ga lopen met een t-shirt "Allah bestaat niet" dan heb ik een probleem.


Als dat inderdaad zo is, dan is dat bezwaarlijk en een probleem dat moet worden verholpen.


De tijd van (boven)klassen ligt toch inmiddels wel achter ons?


Nee. Als je op basis van je huidskleur nog steeds voordeel of nadeel ondervind in de werkomgeving, de sociale omgeving, de onderwijsomgeving, etc, dan ligt die tijd niet ver achter ons.

En denk je nog steeds dat ik zwarte Piet vermaak vond omdat het een cultuur aanviel?


Nee, niet omdat. Je vond het vermakelijk ondanks dat het een cultuur aanviel. Zie je het verschil?

Kinderen (en volwassenen) hebben hier (tot voor kort) nooit bij stil gestaan.


Blanken hebben hier tot voor kort nooit bij stilgestaan.

Probeer je eens aan te passen aan de cultuur waarnaar je verhuist/emigreert. Maak je deze (nieuwe) cultuur eigen.


Nee. Als ik om wat voor reden dan ook naar Iran of Saudi Arabië zou verhuizen, zou ik me de cultuur van de openbare verhangingen niet eigen maken en al helemaal niet als voornamelijk blanke Nederlanders het slachtoffer waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 11 jul 2016 13:01

Mortlach, ik snap werkelijk je standpunt, maar verhangingen gaan gebruiken in een discussie over Zwarte Piet...Sorry!
Live and let live

Maar nog even over de hoofddoekjes. Ik als westerling zie in deze hoofddoekjes een symbool. Een symbool van vrouwonvriendelijke onderdrukking. Dit zie ik misschien helemaal verkeerd, zoals ik ook denk dat de vrouw bezit is (ondergeschikt is aan) van de man. Religieus allemaal perfect uit te leggen, omdat de vrouw nu eenmaal gelijk gesteld wordt aan vee (in de bijbel). Nu krijgen vrouwen steeds meer mogelijkheden, ook in topfuncties, maar ik zie liever dat die topfunctie bekleedt wordt door diegene die het meest geschikt is voor die functie. Man of vrouw, blank of zwart...

Hoe dit in de koran is weet ik niet. Ik weet wel dat er landen zijn waar vrouwen geen opleiding mogen genieten en zich moeten verstoppen/verbergen in 'vuilniszakken'. En dan denk ik dat dit toch ook uit de heilige boeken komt.
Maar moet ik nu de heilige boeken aan banden gaan leggen of er wijzigingen in willen aanbrengen omdat dit in mijn cultuur als schokkend en discriminerend wordt ervaren? Het wordt niet getolereerd als ik ook maar 1 vinger uitsteek naar welk "heilig boek" dan ook. En er wordt homohaat in gepredikt. De vrouw is ondergeschikt aan de man. En zoals ik het zie versterkt het dragen van een hoofddoekje dit.

Overigens zal het mij worst wezen of iemand een hoofddoekje/keppeltje draagt, maar het is om te laten zien dat we met alle culturen, gebruiken en gewoonten problemen kunnen maken/hebben. En misschien zijn die problemen er helemaal niet!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2016 13:13

heintje schreef:Mortlach, ik snap werkelijk je standpunt, maar verhangingen gaan gebruiken in een discussie over Zwarte Piet...Sorry!
Live and let live


Ik zeg dan ook niet dat ze equivalent zijn.

Maar nog even over de hoofddoekjes. Ik als westerling zie in deze hoofddoekjes een symbool. Een symbool van vrouwonvriendelijke onderdrukking. Dit zie ik misschien helemaal verkeerd, zoals ik ook denk dat de vrouw bezit is (ondergeschikt is aan) van de man. Religieus allemaal perfect uit te leggen, omdat de vrouw nu eenmaal gelijk gesteld wordt aan vee (in de bijbel).


En denk je dat die vrouwen dwingen hun hoofddoek af te leggen hen helpt?

Nu krijgen vrouwen steeds meer mogelijkheden, ook in topfuncties, maar ik zie liever dat die topfunctie bekleedt wordt door diegene die het meest geschikt is voor die functie. Man of vrouw, blank of zwart...


Maar je bent het met me eens dat er momenteel meer blanke mannen bankier of directeur van grote bedrijven zijn dan vrouwen of niet-blanken? Dan zijn er dus 2 mogelijkheden: of de blanke man is inherent beter om directeur te zijn, of de mensen die directeurs aannemen, baseren de keuze die ze maken niet enkel op merites.

Hoe dit in de koran is weet ik niet. Ik weet wel dat er landen zijn waar vrouwen geen opleiding mogen genieten


Was hier ook zo, niet eens zo heel lang geleden. Het is uiteraard wel een zeer kwalijke zaak die we moeten proberen te verbeteren.

en zich moeten verstoppen/verbergen in 'vuilniszakken'. En dan denk ik dat dit toch ook uit de heilige boeken komt.
Maar moet ik nu de heilige boeken aan banden gaan leggen of er wijzigingen in willen aanbrengen omdat dit in mijn cultuur als schokkend en discriminerend wordt ervaren?


Nee. Want jij bent niet de gemarginaliseerde groep die hier last van heeft. Jij voelt je er alleen een beetje ongemakkelijk bij (ik ook, trouwens).

Het wordt niet getolereerd als ik ook maar 1 vinger uitsteek naar welk "heilig boek" dan ook. En er wordt homohaat in gepredikt. De vrouw is ondergeschikt aan de man. En zoals ik het zie versterkt het dragen van een hoofddoekje dit.


Hoewel het een kwalijke zaak is als hoofddoekjes inderdaad om deze reden worden opgelegd aan vrouwen, denk ik niet dat heilige boeken verbieden erg behulpzaam is.

Overigens zal het mij worst wezen of iemand een hoofddoekje/keppeltje draagt, maar het is om te laten zien dat we met alle culturen, gebruiken en gewoonten problemen kunnen maken/hebben. En misschien zijn die problemen er helemaal niet!


Maar niet alle bezwaren zijn gelijk. En omdat jij een probleem niet persoonlijk ervaart, betekent niet dat het voor anderen ook niet bestaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten