Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2016 19:46

Chaya schreef:Gehoord..... op het terras
...
Dat 'rasicme' is toch niet aan hem besteed. Veel te zwart-wit allemaal.

Uit het AD


Uit het verhaal maak ik op dat het om een wit gezin gaat. En dat heeft de luxe dit zo aan te pakken. Vraag hetzelfde aan een zwart gezin en ik verwacht dat je toch echt een heel ander verhaal zult krijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2016 06:17

Mortlach schreef:Vraag hetzelfde aan een zwart gezin en ik verwacht dat je toch echt een heel ander verhaal zult krijgen.


Vertel....wat verwacht jij van dat zwarte gezin ?

Ik verwacht ;

Hij komt hard aangelopen. Zijn beentjes malen hard genoeg rond om de kleine blauwe vlieger van de grond te trekken.
Het ontbreekt hem niet aan belangstelling op het terras in het centrum van het provinciestadje.
Aangekomen bij het tafeltje van zijn ouders vangt hij nog een laatste zin op van hun gesprek.
"Wat is dat, racisme?"
Zijn vader kijkt zijn vrouw vragend aan. Hoe moet hij dat nu uitleggen?
"eh..., het gaat om zwart en wit," zegt de man.
"Stel je eens voor, jij bent wit en ik ben zwart."
Je ziet het gezicht van het ventje betrekken.
"Maar ik wil niet wit zijn," zegt hij verontwaardigd.
"Oké, dan draaien we het om, jij bent zwart en ik ben wit."
Maar dat beeld bevalt hem ook niet.
"Ik wil niet dat jij wit bent", zegt hij verdrietig. "Wat stom!"
Hij draait om en maakt weer vaart met de kleine beentjes, voor een nieuw tochtje met zijn vlieger.
Dat 'rasicme' is toch niet aan hem besteed. Veel te zwart-wit allemaal.

Yoshi

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2016 08:17

Ik krijg niet veel nieuws mee in Noorwegen maar lees zo nu en dan berichten over de VS waar momenteel nogal wat dingen spelen op het gebied van racisme. Mij komt het nu over alsof de afro-Amerikaanse populatie vele malen racistischer is. Bewegingen als black panters en black lives matters zijn volgens mij net zo racistisch als bijvoorbeeld de KKK. Maar waar de KKK wordt uitgekotst door de overgrote meerderheid van de blanke bevolking kunnen de black panters op veel bijval rekenen vanuit de afro-Amerikaanse bevolking.

http://www.telegraaf.nl/premium/avond/2 ... gn=twitter

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2016 10:38

Yoshi schreef:Ik krijg niet veel nieuws mee in Noorwegen maar lees zo nu en dan berichten over de VS waar momenteel nogal wat dingen spelen op het gebied van racisme. Mij komt het nu over alsof de afro-Amerikaanse populatie vele malen racistischer is. Bewegingen als black panters en black lives matters zijn volgens mij net zo racistisch als bijvoorbeeld de KKK. Maar waar de KKK wordt uitgekotst door de overgrote meerderheid van de blanke bevolking kunnen de black panters op veel bijval rekenen vanuit de afro-Amerikaanse bevolking.

http://www.telegraaf.nl/premium/avond/2 ... gn=twitter


Black Panthers misschien wel ja, maar hoe is Black Lives Matter racistisch? Let op er staat geen "Only" voor die uitspraak, dus kom alsjeblieft niet aanzetten met "All lives matter"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2016 10:45

rotterdam schreef:Vertel....wat verwacht jij van dat zwarte gezin ?

Ik verwacht ;

Hij komt hard aangelopen. Zijn beentjes malen hard genoeg rond om de kleine blauwe vlieger van de grond te trekken.
Het ontbreekt hem niet aan belangstelling op het terras in het centrum van het provinciestadje.
Aangekomen bij het tafeltje van zijn ouders vangt hij nog een laatste zin op van hun gesprek.
"Wat is dat, racisme?"
Zijn vader kijkt zijn vrouw vragend aan. Hoe moet hij dat nu uitleggen?
"eh..., het gaat om zwart en wit," zegt de man.


Witte mensen zullen jou zien als dommer of zelfs denken dat je crimineel bent; Je zult waarschijnlijk moeite hebben een baan te vinden omdat je achternaam Mokolé is; Blanken zullen raar kijken als je dingen doet die voor hen heel normaal zijn; mensen zullen de straat oversteken als ze jou en je vrienden zien aankomen; Je krijgt altijd het nadeel van de twijfel; In de media zul je nauwelijks positieve rolmodellen zien; mensen zullen onze geschiedenis proberen te verdringen; en als je je uitspreekt over iets, krijg je geheid een "Ga dan lekker terug naar je eigen land" naar je hoofd geslingerd terwijl je al 3de of 4de generatie Nederlander bent. En allemaal enkel en alleen omdat onze huid wat meer melanine aanmaakt dan die van hen. Dat is racisme.

"Wat stom!" zegt hij verdrietig.
Hij draait om en maakt weer vaart met de kleine beentjes, voor een nieuw tochtje met zijn vlieger.
Dat 'rasicme' is toch niet aan hem besteed. Veel te zwart-wit allemaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor heintje » 13 jul 2016 11:22

@Mortlach
Zoals ik eerder zei: Ook religie is een (discriminatie) struikelblok:
https://www.mensenrechten.nl/dossier/religie-en-werk
https://radar.nl/file/2823289/Factsheet ... ing+DEF+(1).pdf
http://www.volkskrant.nl/binnenland/dis ... ~a3853255/

We blijven onze verschillen benadrukken en niet onze overeenkomsten. En....We voelen ons superieur t.o.v. de anderen. En dan trekt de minderheid misschien wel aan het kortste eind.
En is dat goed?
NEE!
Is daar iets aan te doen?
Misschien.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2016 11:44



Prima, dat is jouw stokpaardje. Ik geef je niet eens ongelijk, maar ik denk dat het niet voldoende toevoegt aan het gesprek.

We blijven onze verschillen benadrukken en niet onze overeenkomsten. En....We voelen ons superieur t.o.v. de anderen. En dan trekt de minderheid misschien wel aan het kortste eind.
En is dat goed?
NEE!
Is daar iets aan te doen?
Misschien.


Of het is uit te roeien, geen idee. Daar is bewustwording van mensen voor nodig en er zullen waarschijnlijk altijd wel mensen zijn die niet kunnen of willen bevatten dat iets voor anderen een probleem is terwijl ze het zelf niet als probleem ervaren. Waar we aan moeten werken is die groep zo klein mogelijk maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2016 12:28

Gewoon puur uit interesse: waarom zou ik daar niet mee aankomen?
Als we de statistieken bekijken van de VS dan zien we dat er 2x zoveel blanken worden doodgeschoten door de politie. Dit terwijl de zwarte populatie zwaar oververtegenwoordigd is in de misdaad.

Ook zien we dat er bijna een kwart miljoen vuurwapen doden zijn onder de zwarte bevolking tussen 1980 en 2013. Voornamelijk veroorzaakt door diezelfde zwarte bevolking.

Alle levens doen er toe, niet alleen zwart of blank. Maar de zwarte gemeenschap heeft intern wel veel grotere problemen dan enkele dodelijke incidenten met blanke agenten.

Deze haatcampagne die inmiddels het leven heeft gekost aan 5 onschuldige blanke agenten moet gewoon gestopt worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2016 12:46

Mortlach schreef:Uit het verhaal maak ik op dat het om een wit gezin gaat. En dat heeft de luxe dit zo aan te pakken. Vraag hetzelfde aan een zwart gezin en ik verwacht dat je toch echt een heel ander verhaal zult krijgen.

Het is onterecht om iemand die zwart is meteen in het beklaagdenbankje te plaatsen, te slachtofferen dus.
Er zijn heel veel zwarte mensen die een hoge functie bekleden, wereldwijd.
Met een raar woord heet dat: voorbeeld-allochtoon.
Of het nu in de politiek, de film, de muziek, de topsport is, ze worden gerespecteerd en gelauwerd.
Onderling worden er ontzettend harde grappen over en weer gemaakt.
Het is nu eenmaal zo dat bepaalde bevolkingsgroepen als lui worden betiteld.
Mijn buurman die van een midden amerikaanse eilandengroep komt, zegt dat dit hun volksaard is. Manana manana, maak je niet druk, het komt morgen wel, of volgende week. Daar is dat niet erg, maar Nederlanders staan in de regel bekend als harde werkers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2016 12:50

Yoshi schreef:Gewoon puur uit interesse: waarom zou ik daar niet mee aankomen?
Als we de statistieken bekijken van de VS dan zien we dat er 2x zoveel blanken worden doodgeschoten door de politie. Dit terwijl de zwarte populatie zwaar oververtegenwoordigd is in de misdaad.

Ook zien we dat er bijna een kwart miljoen vuurwapen doden zijn onder de zwarte bevolking tussen 1980 en 2013. Voornamelijk veroorzaakt door diezelfde zwarte bevolking.

Alle levens doen er toe, niet alleen zwart of blank. Maar de zwarte gemeenschap heeft intern wel veel grotere problemen dan enkele dodelijke incidenten met blanke agenten.

Deze haatcampagne die inmiddels het leven heeft gekost aan 5 onschuldige blanke agenten moet gewoon gestopt worden.



Omdat het een ontsporingstactiek is die vreedzame protestanten het zwijgen proberen op te leggen. Als het goed is (je hebt altijd randfiguren, uiteraard) zul je geen enkel persoon vinden die Black Lives Matter voorstaat die vindt dat andere levens er dus niet toe doen. Dat is dus gewoon geen standpunt wat ze voorstaan en de reactie "ja maar All lives matter" is wel een impliciete beschuldiging die geen recht doet aan de oorzaak van het protest.

In absolute aantallen worden er ongetwijfeld meer blanken doodgeschoten door de politie. Vergeet echter niet dat de Afro-Amerikaanse bevoking maar 10% van de totale bevolking uitmaakt. In absolute aantallen is dat dus niet zo gek. Ik vraag me echter wel af hoeveel blanken er worden geëxecuteerd door de politie nadat ze zich hebben overgegeven of proberen over te geven; hoeveel blanke kinderen er worden doodgeschoten; hoeveel agenten er worden vrijgesproken na het vermoorden van een blanke arrestant. Ook als je het aantal verkeersaanhoudingen bekijkt, is de verdeling absoluut niet gelijk aan de verdeling van de populatie. Feit is dat de zwarte bevolking bang is voor de politie, en die angst is in mijn ogen volledig terecht.

Het een haatcampagne noemen vind ik gewoon te bizar voor woorden. Hoe is het hatelijk vreedzaam te protesteren en te vragen niet te worden doodgeschoten door de mensen die je zouden moeten beschermen, niet te worden genegeerd door het recht of de pers, niet bij voorbaat te worden neergezet als dader in plaats van slachtoffer? Dat er 5 agenten zijn vermoord, is natuurlijk op geen enkele manier goed te praten en dat probeert niemand dan ook (enkele randidioten ongetwijfeld daargelaten). Als een blank iemand een zwart iemand neerschiet, wordt hij binnengehaald als held (zie George Zimmerman); andersom, dan is het direct een hate crime waar de volledige zwarte gemeenschap voor moet boeten.

Dat de zwarte gemeenschap interne problemen heeft, daar is ook iedereen het wel over eens. Alleen is het redelijk de zwarten daar ook de schuld van te geven? In een systeem waar ze toch echt veel minder kansen hebben qua werk, onderwijs (de scholen in de zwarte wijken zijn vaak de armsten van het land), qua gerechtigheid, qua criminaliteitspreventie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2016 12:56

Heel veel dingen weet je dus niet omdat blanken niet gelijk de racismekaart trekken.

Neem nou dat stuk straatvuil wat enige tijd geleden is doodgeschoten. Dat was geen onschuldig jochie hoor zoals de Nederlandse media het deed voorkomen. Een welbekend stuk uitschot wat eerder op de dag een overval had geplaagd en stijf stond van de drugs en bij aanhouding de politie uitdaagde. En ja, dan weet je dat in de VS de politie eerst schiet en dan pas vragen gaat stellen. Executie? Uitlokking en ver de grens over gaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2016 13:18

Yoshi schreef:Heel veel dingen weet je dus niet omdat blanken niet gelijk de racismekaart trekken.

Neem nou dat stuk straatvuil wat enige tijd geleden is doodgeschoten. Dat was geen onschuldig jochie hoor zoals de Nederlandse media het deed voorkomen. Een welbekend stuk uitschot wat eerder op de dag een overval had geplaagd en stijf stond van de drugs en bij aanhouding de politie uitdaagde. En ja, dan weet je dat in de VS de politie eerst schiet en dan pas vragen gaat stellen. Executie? Uitlokking en ver de grens over gaan.


Je zult toch even een naam moeten geven, want het aantal gevallen de afgelopen tijd is nauwelijks bij te houden.

En dat is ook meteen mijn punt: zijn er gevallen waarin de politie terecht uit zelfverdediging iemand neerschiet zonder racistische motieven? Uiteraard. Dat bestrijd niemand. Zelfs de mensen van Black Lives Matter zullen dat niet bestrijden. Maar zeker niet alle gevallen zijn zo en daar lijk je wel heel makkelijk overheen te stappen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2016 13:23

Mogelijk een paar gevallen (waar vervolgens onderzoek naar wordt gedaan en waar schuldigen bestraft worden) tegenover de honderden die door politiekogels om het leven komen, ja dat is idd vrijwel te verwaarlozen en daar stap ik dus gewoon over heen. Racisme is zelden tot nooit het motief maar toch wordt die kaart dusdanig vaak getrokken dat ik moeite heb om niet op voorhand het af te wijzen. Kortom, het heeft zijn betekenis verloren door misbruik van de term.

mohamed

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2016 15:01

rotterdam schreef:ja dat is zo.

Hong Kong 107
1 South Korea 106
2 Japan 105
3 Taiwan 104
4 Singapore 103
5 Austria 102
5 Germany 102
5 Italy 102
5 Netherlands 102
9 Sweden 101
9 Switzerland 101
11 Belgium 100
11 China 100
11 New Zealand 100
11 United Kingdom 100
15 Hungary 99
15 Poland 99
17 Australia 98
17 Denmark 98
17 France 98
17 Mongolia 98
17 United States 98
22 Canada 97
22 Czech Republic 97
22 Finland 97
22 Spain 97
26 Argentina 96
26 Russia 96
26 Slovakia 96
26 Uruguay 96
30 Portugal 95
30 Slovenia 95
32 Israel 94

Bron: IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Interessant dat joden dan toch zoveel Nobelprijzen winnen, alhoewel hun IQ beneden gemiddeld is.

Yoshi

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Yoshi » 13 jul 2016 15:10

Dat wil niet zeggen dat het is IQ van de uitblinkers niet ontzettend goed is.
Maar de Nobelprijs (iig die van vrede) is meer politiek dan intelligentie.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten

cron