"De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Yoshi » 19 feb 2016 19:26

StillAwake schreef:Gevaarlijk om je eigen samenlevingsvorm superieur te achten.
Daar is ook al een hoop ellende uit voort gekomen.

Uit menselijk gedrag is vaak elende voortgekomen ja, ook ongekende prestaties.
Het denken/geloven dat de eigen samenleving superieur is is ook zo'n typische eigenschap die in de mens ingebakken zit. Van alle tijden en alle streken. Behalve dan in Nederland de afgelopen decennia, daar is het per ongeschreven wet verboden op straffe van uitsluiting en demonisatie. Grappig genoeg dan weer toegepast door mensen die hun sub-samenlevingsvorm superieur achten.

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 22 feb 2016 19:56

Yoshi schreef:Uit menselijk gedrag is vaak elende voortgekomen ja, ook ongekende prestaties.
Het denken/geloven dat de eigen samenleving superieur is is ook zo'n typische eigenschap die in de mens ingebakken zit. Van alle tijden en alle streken. Behalve dan in Nederland de afgelopen decennia, daar is het per ongeschreven wet verboden op straffe van uitsluiting en demonisatie. Grappig genoeg dan weer toegepast door mensen die hun sub-samenlevingsvorm superieur achten.


Er hangt vooral een negatieve connotatie aan het woordje 'superieur'. Als je stelt dat je je eigen samenlevingsvorm 'meer gewenst' of 'beter' vindt dan anderen valt niemand er zo over. Er is dan ook niks mis mee, lijkt mij, om de Nederlandse seculiere samenlevingsvorm superieur te vinden aan andere, theocratische samenlevingen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2016 21:00

kinpruik schreef:Er hangt vooral een negatieve connotatie aan het woordje 'superieur'. Als je stelt dat je je eigen samenlevingsvorm 'meer gewenst' of 'beter' vindt dan anderen valt niemand er zo over. Er is dan ook niks mis mee, lijkt mij, om de Nederlandse seculiere samenlevingsvorm superieur te vinden aan andere, theocratische samenlevingen.


Het hangt er ook maar helemaal van af welke graadmeter je gebruikt om die superioriteit aan te duiden. In ons geval is het vrijheid en geluk van de individuele burger. Omdat we dat willen, hebben we onze maatschappij zo ingericht om dat te maximaliseren en dat is redelijk gelukt. En dat vinden we dan goed.

Als je andere graadmeters gebruikt, bijvoorbeeld het volgen van Gods geboden, dan zul je een heel andere maatschappij opzetten en ook beter vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 22 feb 2016 21:49

Mortlach schreef:
Het hangt er ook maar helemaal van af welke graadmeter je gebruikt om die superioriteit aan te duiden. In ons geval is het vrijheid en geluk van de individuele burger. Omdat we dat willen, hebben we onze maatschappij zo ingericht om dat te maximaliseren en dat is redelijk gelukt. En dat vinden we dan goed.

Als je andere graadmeters gebruikt, bijvoorbeeld het volgen van Gods geboden, dan zul je een heel andere maatschappij opzetten en ook beter vinden.


Oh zeker. Ik heb er helemaal geen moeite mee om de subjectiviteit van mijn eigen graadmeters daar in te erkennen. Vanuit mijn positie is die inrichting superieur aan sommige andere samenlevingsvormen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2016 22:12

Het toont slechts de zinloosheid van de uitspraak aan. Andere criteria, andere maatschappij die superieur is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 22 feb 2016 23:07

Mortlach schreef:Het toont slechts de zinloosheid van de uitspraak aan. Andere criteria, andere maatschappij die superieur is.


Dat ben ik niet met je eens. De context was dat medeforummer Chaya het volgende zei:

Chaya schreef:In het vrije westen kun je in elke stad een moskee vinden, nog groter dan de kerken.
Maar ga eens naar een islamitisch land, kun je daar een abdij of domkerk vinden?
Daar moeten ze het doen met een schuilkerk of soms dat nog niet eens.
Ik ben bang dat het om zal draaien, ooit. De Kerk groeit harder in het oosten dan in het westen.


Ik zei daarop dat de vrijheid van godsdienst in Nederland een van de dingen was waarom ik onze maatschappij superieur vindt dan de genoemde samenlevingen. Daarmee bedoelde ik dat de impliciete klacht, te veel/te grote moskee's, volgens mij ongeldig is omdat dat voortkomt uit de vrijheid van godsdienst in NL. Lijkt me vrij ontopic eigenlijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Mortlach » 23 feb 2016 09:33

kinpruik schreef:Ik zei daarop dat de vrijheid van godsdienst in Nederland een van de dingen was waarom ik onze maatschappij superieur vindt dan de genoemde samenlevingen. Daarmee bedoelde ik dat de impliciete klacht, te veel/te grote moskee's, volgens mij ongeldig is omdat dat voortkomt uit de vrijheid van godsdienst in NL. Lijkt me vrij ontopic eigenlijk.


Dat ben ik op zich met je eens, ik denk ook dat vrijheid van godsdienst beter is dan niet-vrijheid van geloof, maar het bezwaar blijft. Als je prioriteit ligt in het navolgen van één specifiek geloof, dan kun je dus niet-vrijheid beter achten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Neliz » 23 feb 2016 12:13

Christenen in Nederland vervolgd? Ik dacht het niet. Volgens mij hebben zij alle ruimte om te geloven wat ze willen. Dat ze soms worden bespot, dat is waar. Maar dat is niet enkel het lot van christenen.
Als homo krijg ik zelf regelmatig spot over me heen, niet het minst op dit forum. Het topic 'opmerkelijke nieuwtjes' heeft me de afgelopen weken behoorlijk van slag gemaakt (tot huilens toe) toen ik las wat voor vuilspuierij ik maar voor lief moest nemen in de discussie over de homoseksuele stagiair.

Ik denk dat christenen maar wat graag vervolgd willen worden, want dan komt de profetie uit: zie je wel?
In Amerika spelen ze die kaart maar al te graag: mijn buurman is gay en mag in de buurt blijven wonen, ergo ik wordt vervolgd...
Sorry, maar dat gaat niet op...

Niet zo bang zijn, christelijke vrienden. Je mag geloven wat je wilt, maar we verwachten een dergelijke behandeling terug...

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Lola2015 » 23 feb 2016 13:03

Neliz;

Respect! Thx voor je antwoord, en je openheid!

Ik schrik ervan dat er zo op dit forum over homo's gepraat is, waardoor jij van slag was.
Ik hoop dat het helpt als ik zeg dat ik gelukkig alleen maar vrienden en vriendinnen heb die niet achter negatieve uitingen over homo's staan.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 feb 2016 13:30

Neliz schreef:Christenen in Nederland vervolgd? Ik dacht het niet. Volgens mij hebben zij alle ruimte om te geloven wat ze willen. Dat ze soms worden bespot, dat is waar. Maar dat is niet enkel het lot van christenen.
Als homo krijg ik zelf regelmatig spot over me heen, niet het minst op dit forum. Het topic 'opmerkelijke nieuwtjes' heeft me de afgelopen weken behoorlijk van slag gemaakt (tot huilens toe) toen ik las wat voor vuilspuiterij ik maar voor lief moest nemen in de discussie over de homoseksuele stagiair.

Ik denk dat christenen maar wat graag vervolgd willen worden, want dan komt de profetie uit: zie je wel?
In Amerika spelen ze die kaart maar al te graag: mijn buurman is gay en mag in de buurt blijven wonen, ergo ik wordt vervolgd...
Sorry, maar dat gaat niet op...

Niet zo bang zijn, christelijke vrienden. Je mag geloven wat je wilt, maar we verwachten een dergelijke behandeling terug...

x2


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten