"De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

"De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Lola2015 » 19 feb 2016 07:41

Bangmakerij, feiten, mening?
Wat vinden jullie van zo'n artikel??
Waarom heeft hij wel of niet gelijk?

http://www.cip.nl/god/februari-2016/548 ... europa-toe

Hij schrijft ;
"Ik vind het cruciaal dat we als volgelingen van Christus weten wat er gaande is. En niet te vergeten: wat zegt de Bijbel over vervolging? De Vervolgde kerk komt naar Europa toe. Daar kunnen we niet omheen."

Hoe komt hij aan de link tussen wat God in de Bijbel zegt, en dat het dan zeker weten is, dat vervolging naar Nederland komt?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2016 12:44

Lola2015 schreef:Bangmakerij, feiten, mening?


Bangmakerij.

Wat vinden jullie van zo'n artikel??


Prut en volksmennerij.

Waarom heeft hij wel of niet gelijk?

http://www.cip.nl/god/februari-2016/548 ... europa-toe

Hij schrijft ;
"Ik vind het cruciaal dat we als volgelingen van Christus weten wat er gaande is. En niet te vergeten: wat zegt de Bijbel over vervolging? De Vervolgde kerk komt naar Europa toe. Daar kunnen we niet omheen."

Hoe komt hij aan de link tussen wat God in de Bijbel zegt, en dat het dan zeker weten is, dat vervolging naar Nederland komt?


Hij heeft geen gelijk omdat vrijheid van geloof hier grondwettelijk beschermd is. En cultureel behoorlijk is ingebed. Nederland zal eerst moeten veranderen in een militaire dictatuur of anderzins totalitaire staat voordat de kerk hier vervolgd zal worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor StillAwake » 19 feb 2016 12:47

Lola2015 schreef:Bangmakerij, feiten, mening?
Wat vinden jullie van zo'n artikel??
Waarom heeft hij wel of niet gelijk?

http://www.cip.nl/god/februari-2016/548 ... europa-toe

Hij schrijft ;
"Ik vind het cruciaal dat we als volgelingen van Christus weten wat er gaande is. En niet te vergeten: wat zegt de Bijbel over vervolging? De Vervolgde kerk komt naar Europa toe. Daar kunnen we niet omheen."

Hoe komt hij aan de link tussen wat God in de Bijbel zegt, en dat het dan zeker weten is, dat vervolging naar Nederland komt?

Bangmakerij en dus mening.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2016 12:59

Lola2015 schreef:Wat vinden jullie van zo'n artikel??

Die foto, waarop die man subtiel lachend staat afgebeeld, vind ik wat genant. Alsof hij het wel een leuke boodschap vindt, die hij afgeeft.

Lola2015 schreef:Bangmakerij, feiten, mening?
...
Waarom heeft hij wel of niet gelijk?

Dat weet ik niet. Ondenkbaar is het natuurlijk niet, dat de omstandigheden kunnen veranderen.
Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat die man staat te liegen, als hij het bijvoorbeeld heeft over wat er in Duitsland gebeurt.

Mortlach schreef:Hij heeft geen gelijk omdat vrijheid van geloof hier grondwettelijk beschermd is. En cultureel behoorlijk is ingebed. Nederland zal eerst moeten veranderen in een militaire dictatuur of anderzins totalitaire staat voordat de kerk hier vervolgd zal worden.

Dat is ook wel weer erg optimistisch. Alsof vervolging alleen mogelijk zou zijn, als het een officiële vorm heeft. Het kan natuurlijk ook heel wat informeler.
Maar als ik denk aan wat door bepaalde seculieren gedacht wordt kan ik het op termijn ook niet meer uitsluiten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2016 14:04

Boekenlezer schreef:Dat is ook wel weer erg optimistisch. Alsof vervolging alleen mogelijk zou zijn, als het een officiële vorm heeft. Het kan natuurlijk ook heel wat informeler.
Maar als ik denk aan wat door bepaalde seculieren gedacht wordt kan ik het op termijn ook niet meer uitsluiten.


Ja, er kan lokaal wat weerstand zijn tegen een nieuwe moskee of het gebeier van kerkklokken. En dat is lokaal vervelend. Maar voor echte vervolging heb je toch echt een overheid met kwade bedoelingen nodig.

En nee, er valt niets uit te sluiten, natuurlijk, zeker als de tijdschaal maar groot genoeg is. Wie weet hoe Europa er over 100 jaar uit ziet? Maar erg realistisch is het niet. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we niet allen waakzaam moeten zijn. Stemmen op partijen die de grondwet serieus nemen, dat lijkt me een prima begin.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 19 feb 2016 14:16

Boekenlezer schreef:Dat is ook wel weer erg optimistisch. Alsof vervolging alleen mogelijk zou zijn, als het een officiële vorm heeft. Het kan natuurlijk ook heel wat informeler.


Het ligt er natuurlijk aan wat je verstaat onder 'vervolging'. Ik las laatst iemand op credible.nl die vond dat Christenen in Nederland vervolgd werden omdat het homohuwelijk bij wet is toegestaan. Tsja, als je definitie van vervolging is dat je niet alles precies op je eigen manier krijgt dan wordt iedereen in heel Nederland vervolgd. Vervolging in de enge zin van het woord komt in Nederland niet voor.

Boekenlezer schreef:Maar als ik denk aan wat door bepaalde seculieren gedacht wordt kan ik het op termijn ook niet meer uitsluiten.


Dat zijn dus geen seculieren. De definitie van seculier is ruimte voor elke geloofsovertuiging, waaronder geen geloofsovertuiging. Een flink deel, ik zou bijna zeggen het merendeel, van de vrijheidsinperkende voorstellen in de politiek komt van de religieuze partijen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Chaya » 19 feb 2016 14:35

Lola2015 schreef:Bangmakerij, feiten, mening?
Wat vinden jullie van zo'n artikel??
Waarom heeft hij wel of niet gelijk?

http://www.cip.nl/god/februari-2016/548 ... europa-toe

Hij schrijft ;
"Ik vind het cruciaal dat we als volgelingen van Christus weten wat er gaande is. En niet te vergeten: wat zegt de Bijbel over vervolging? De Vervolgde kerk komt naar Europa toe. Daar kunnen we niet omheen."

Hoe komt hij aan de link tussen wat God in de Bijbel zegt, en dat het dan zeker weten is, dat vervolging naar Nederland komt?

Dit hoor je al langer hoor.
Deze man weet waar hij over praat, i.t.t. sommige forummers hier.
Kijk maar hoe God steeds vaker moet verdwijnen, van de munt, uit de Nederlandse wetten, in de bibliotheek valt het me op dat er steeds minder boeken staan over het christelijk geloof en steeds meer over religies zoals islam e.d.
In het vrije westen kun je in elke stad een moskee vinden, nog groter dan de kerken.
Maar ga eens naar een islamitisch land, kun je daar een abdij of domkerk vinden?
Daar moeten ze het doen met een schuilkerk of soms dat nog niet eens.
Ik ben bang dat het om zal draaien, ooit. De Kerk groeit harder in het oosten dan in het westen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 19 feb 2016 14:43

Chaya schreef:In het vrije westen kun je in elke stad een moskee vinden, nog groter dan de kerken.
Maar ga eens naar een islamitisch land, kun je daar een abdij of domkerk vinden?
Daar moeten ze het doen met een schuilkerk of soms dat nog niet eens.
Ik ben bang dat het om zal draaien, ooit. De Kerk groeit harder in het oosten dan in het westen.


Dit is precies een van de reden waarom de Westerse samenlevingsvorm superieur is. Je begrijpt dat vrijheid van godsdienst voor elke godsdienst geldt, oftewel als Christenen een kerk willen bouwen in Nederland zijn ze van harte welkom. Als moslims een moskee willen bouwen zijn ze ook van harte welkom. Als ik een atheistische golfclub wil openen ben ik ook welkom. Dat er minder kerken zijn komt puur omdat er minder interesse voor is.

We moeten natuurlijk wel aandacht geven aan de berichtgevingen uit AZC's dat christenen gediscrimineerd worden door moslims. Dit kan en mag niet in dit land. Christenen die hun land ontvlucht hebben omdat ze vervolgd worden moeten hier alle vrijheid krijgen om hun geloof op een veilige manier te kunnen belijden. Ik ben er dan ook voor dat er meer belastinggeld gaat naar het beschermen van minderheden in dit soort kampen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor StillAwake » 19 feb 2016 15:02

kinpruik schreef:Dit is precies een van de reden waarom de Westerse samenlevingsvorm superieur is. Je begrijpt dat vrijheid van godsdienst voor elke godsdienst geldt, oftewel als Christenen een kerk willen bouwen in Nederland zijn ze van harte welkom. Als moslims een moskee willen bouwen zijn ze ook van harte welkom. Als ik een atheistische golfclub wil openen ben ik ook welkom. Dat er minder kerken zijn komt puur omdat er minder interesse voor is.

We moeten natuurlijk wel aandacht geven aan de berichtgevingen uit AZC's dat christenen gediscrimineerd worden door moslims. Dit kan en mag niet in dit land. Christenen die hun land ontvlucht hebben omdat ze vervolgd worden moeten hier alle vrijheid krijgen om hun geloof op een veilige manier te kunnen belijden. Ik ben er dan ook voor dat er meer belastinggeld gaat naar het beschermen van minderheden in dit soort kampen.

Gevaarlijk om je eigen samenlevingsvorm superieur te achten.
Daar is ook al een hoop ellende uit voort gekomen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 feb 2016 15:05

"Als Open Doors geven we christenen wereldwijd weerbaarheidstraining om zich op vervolging voor te kunnen bereiden. Zover is het hier gelukkig nog niet."

Een Kalasjnikov maakt u onklaar door de met dit geweer bewapende man van opzij te benaderen, het geweer stevig vast te pakken en het magazijn eruit te trekken, dit laat nog 1 kogel over in het magazijn (wees hier op verdacht). Gebruik brute kracht of een voor de hand liggend steekwapen (pen, stiletto van de naaldhak, oid) om de terrorist te overrompelen en het wapen afhandig te maken. Vervolgens ontgrendeld u het veermechanisme met een druk op de knop die zich aan de achterkant bovenop het wapen bevind. Deze veer haalt u eruit door er met naar boven gerichte achterwaartse kracht aan te trekken. Gooi de veer weg en gebruik de onklaar gemaakte Kalasjnikov om de terrorist mee te slaan.

De te gebruiken techniek voor als u zich in een situatie bevind waarin het mes op de keel staat, wordt nog aan gewerkt.


Zoiets?
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 19 feb 2016 18:07, 3 keer totaal gewijzigd.

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 19 feb 2016 15:06

StillAwake schreef:Gevaarlijk om je eigen samenlevingsvorm superieur te achten.
Daar is ook al een hoop ellende uit voort gekomen.


Ik kan me voorstellen dat het nogal hard overkomt, toch blijf ik bij het punt dat een seculiere samenleving superieur is aan een theocratie. Ik ben inderdaad geen cultuurrelativist. Seculariteit wordt dan ook vaak verkeerd begrepen. Seculier betekend inclusie voor elke geloofsovertuiging, niet exclusie van elke geloofsovertuiging.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor mona » 19 feb 2016 16:29

Lola2015 schreef:Hoe komt hij aan de link tussen wat God in de Bijbel zegt, en dat het dan zeker weten is, dat vervolging naar Nederland komt?
Door verder te kijken dan zijn neus lang is misschien?

Het niet willen zien wat er gaande is in Nederland, en roepen dat het allemaal meevalt, is juist het grote gevaar.
Het is niet van de ene op de andere dag dat er pats-boem vervolging is.
Alles gaat via de geleidelijke weg. De glijdende schaal glijdt zo langzaam, dat je het niet merkt dat er beweging in zit. Als je niet erkent dat de duivel bestaat, dan heb je al geen uitgangspunt om dat te erkennen.

we kunnen hier allemaal in vrijheid naar de kerk, en vervolging op de schaal van China of Irak is hier natuurlijk niet.
Maar wat zegt dat? Dat het hier niet kan komen?
(voorbeeld: Noord Korea was ooit een christelijk land!
Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea, stond ooit bekend als het Jeruzalem van het Oosten).
Als de Bijbel zegt dat vervolging één van de consequenties zal zijn van de keuze voor Christus, waarom zou je dan denken dat het hier niet zal
komen? Laten we dankbaar zijn voor de vrijheid die we nog hebben, maar laten we waakzaam zijn.
En veel aan onze vervolgde broeders en zusters denken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

kinpruik

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor kinpruik » 19 feb 2016 17:25

mona schreef:Door verder te kijken dan zijn neus lang is misschien?

Het niet willen zien wat er gaande is in Nederland, en roepen dat het allemaal meevalt, is juist het grote gevaar.
Het is niet van de ene op de andere dag dat er pats-boem vervolging is.
Alles gaat via de geleidelijke weg. De glijdende schaal glijdt zo langzaam, dat je het niet merkt dat er beweging in zit. Als je niet erkent dat de duivel bestaat, dan heb je al geen uitgangspunt om dat te erkennen.

we kunnen hier allemaal in vrijheid naar de kerk, en vervolging op de schaal van China of Irak is hier natuurlijk niet.
Maar wat zegt dat? Dat het hier niet kan komen?
(voorbeeld: Noord Korea was ooit een christelijk land!
Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea, stond ooit bekend als het Jeruzalem van het Oosten).
Als de Bijbel zegt dat vervolging één van de consequenties zal zijn van de keuze voor Christus, waarom zou je dan denken dat het hier niet zal
komen? Laten we dankbaar zijn voor de vrijheid die we nog hebben, maar laten we waakzaam zijn.
En veel aan onze vervolgde broeders en zusters denken.


Ik ben het wel met je eens dat we als bevolking altijd waakzaam moeten voor dit soort praktijken. Wat ons te doen staat is volgens mij een voorbeeldpositie in de wereld innemen. Een samenleving waarin iedereen zijn of haar identiteit mag bewaren en uitleven, mits er respect is voor andermans recht op zijn of haar identiteit. Christenen, moslims in ons land behoren de vrijheid te hebben om hun godsdienst te beleven op een manier die zij zelf het beste vinden binnen de kaders van de wet. Om dit voorbeeld uit te dragen ben ik van mening dat iedere vluchteling die er hetzelfde over denkt hier in principe welkom is.

Nina

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Nina » 19 feb 2016 17:57

Lola2015 schreef:
Hoe komt hij aan de link tussen wat God in de Bijbel zegt, en dat het dan zeker weten is, dat vervolging naar Nederland komt?


Hoe komt hij er aan? Bijvoorbeeld uit Matt. 24 (vers 21 en 22), en lees er de profeten maar op na: er zal een wereldwijde vervolging uitbreken, zoals er nog nooit geweest is en daarna ook niet meer komen zal.
Of dat nu het geval is, laat ik me niet over uit. Maar het gaat komen. En we kunnen maar beter zorgen dat we er klaar voor zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "De Vervolgde kerk komt naar Europa toe" - feit of mening?

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2016 18:02

mona schreef:Het niet willen zien wat er gaande is in Nederland, en roepen dat het allemaal meevalt, is juist het grote gevaar.


Toch minstens zo gevaarlijk al zaken zien die er niet zijn.

we kunnen hier allemaal in vrijheid naar de kerk, en vervolging op de schaal van China of Irak is hier natuurlijk niet.
Maar wat zegt dat? Dat het hier niet kan komen?
(voorbeeld: Noord Korea was ooit een christelijk land!
Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea, stond ooit bekend als het Jeruzalem van het Oosten).


Nou ja, een christelijk land. Er waren wel bijzonder veel missionarissen actief, met name in de hoofdstad, maar daarmee wis je een bestaande cultuur nog niet uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten