Kalf bij Koe

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Kalf bij Koe

Berichtdoor mona » 15 feb 2016 17:33

Marianne Tieme heeft een motie ingediend bij de Tweede Kamer, dat het kalfje langer bij de koe moet blijven na de geboorte.
Nu wordt een kalfje vrij snel weggehaald, met de volgende reden:
Het kalfje scheiden van koe wordt naarmate de tijd verstrijkt alleen maar moeilijker (voor zowel kalf als koe).

Marianne Tieme wil dit bij de wet veranderen.
Hoe lang het kalfje bij de koe moet blijven is nog niet bekend.

Wat vinden jullie er van?
Moet dit vastgelegd worden?
Wat vinden jullie van de reden?
Is het terecht dat zij zich hiermee wettelijk wil gaan bemoeien, of vind je het te ver gaan?

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -2758861W/
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor rotterdam » 15 feb 2016 18:40

mona schreef:Marianne Tieme heeft een motie ingediend bij de Tweede Kamer, dat het kalfje langer bij de koe moet blijven na de geboorte.
Nu wordt een kalfje vrij snel weggehaald, met de volgende reden:
Het kalfje scheiden van koe wordt naarmate de tijd verstrijkt alleen maar moeilijker (voor zowel kalf als koe).

Marianne Tieme wil dit bij de wet veranderen.
Hoe lang het kalfje bij de koe moet blijven is nog niet bekend.

Wat vinden jullie er van?
Moet dit vastgelegd worden?
Wat vinden jullie van de reden?
Is het terecht dat zij zich hiermee wettelijk wil gaan bemoeien, of vind je het te ver gaan?

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -2758861W/


En weer een wet erbij.
Wie gaat het controleren ?
Gewoon weer een stuk of wat controleurs erbij en wie gaat dat betalen ?
De Boeren ? Geld zat - ze krijgen 39 cent voor een liter melk.

Yoshi

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2016 18:53

Ik vind dat boeren dit onderling maar moeten bepalen met elkaar voor elkaar.

Op nieuwe wetjes uit Den Haag zit helemaal niemand te wachten lijkt mij.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2016 19:24

En er dan maar op vertrouwen dat alle boeren de juiste balans weten te vinden tussen de belangen van het dier en de winstgevendheid?

Ik zeg niet dat de wet nodig is, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van, maar mensen de vrije hand laten en het ze zelf maar laten regelen, geeft niet altijd de gewenste uitkomsten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2016 19:28

Mortlach schreef:En er dan maar op vertrouwen dat alle boeren de juiste balans weten te vinden tussen de belangen van het dier en de winstgevendheid?

Yep. Overheidsbemoeienis lost veelal niets op en kost klauwen met geld.
Sterker nog, overheidsbemoeienis zorgt niet zelden voor een verslechtering.
Sommige wereldvreemde politici in Den Haag geloven nog in een maakbare samenleving, Thieme is er daar zo'n een van.
Ik zeg niet dat de wet nodig is, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van, maar mensen de vrije hand laten en het ze zelf maar laten regelen, geeft niet altijd de gewenste uitkomsten.

Boeren zijn over het algemeen prima in staat voor eigen vee te zorgen.
Als de prijzen nu ook nog eens omhoog gingen en boeren naar waarde betaald kregen voor hun producten hadden ze meer geld om in kwaliteit te steken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2016 20:29

Yoshi schreef:Yep. Overheidsbemoeienis lost veelal niets op en kost klauwen met geld.
Sterker nog, overheidsbemoeienis zorgt niet zelden voor een verslechtering.
Sommige wereldvreemde politici in Den Haag geloven nog in een maakbare samenleving, Thieme is er daar zo'n een van.


Van mevrouw Thieme heb ik ook niet een al te hoge pet op hoor, het is in mijn ogen een one trick pony (haha) van een partij. Verder volg ik de Nederlandse politiek al een paar jaar niet meer, misschien dat ik daarom niet zo cynisch ben als jij :wink:

Wat betreft de overheidsbemoeienis erken ik dat het niet altijd goed loopt, maar iedereen maar de vrije hand geven, daar heb ik dan ook weer geen vertrouwen in. De gevolgen van een uit de hand gelopen vrije marktwerking is te zien in (met name) de VS.

Boeren zijn over het algemeen prima in staat voor eigen vee te zorgen.
Als de prijzen nu ook nog eens omhoog gingen en boeren naar waarde betaald kregen voor hun producten hadden ze meer geld om in kwaliteit te steken.


O, ik geef je helemaal gelijk dat iedereen naar waarde betaald moet worden, zelfs als dat betekent dat de prijzen omhoog zouden gaan. Maar in dat geval zou je dus wel voor overheidsbemoeienis zijn? Campina gaat natuulijk niet uit de goedheid van haar hart meer betalen dan nodig is. En hetzelfde geld eigenlijk ook voor de boeren; als die meer geld zouden krijgen, denk je dan echt dat ze ineens besluiten de kalveren langer bij de moeder te laten - waarmee ze hun toegenomen inkomen direct weer opofferen voor het dierenwelzijn? (er even vanuitgaande dat dat inderdaad zou kloppen)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2016 20:47

Of ik maak te weinig politici van andere landen mee zodat ik de Nederlandse kan waarderen. :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 15 feb 2016 21:51

ik heb juist heel veel waardering voor Marianne Thieme. Ook voor vele andere politici natuurlijk, maar ook zeker voor haar. Vind het ongelooflijk knap hoe en dat ze het voor elkaar heb gekregen om een goedlopende stabiele partij in de kamer te krijgen, en ook te houden ( er zijn er zat die haar dat niet nadoen ) en de zaken waar ze zich hard voor heeft gemaakt de afgelopen jaren, daar zouden meer christenen zich druk om mogen maken.




betreft dit onderwerp, Mijn eerste gevoel zou zijn, haal het kalfje juist weg als het anders moeilijker wordt voor koe en kalf,
echter ik kan er natuurlijk niets zinnigs over zeggen omdat ik geen boer ben en hier geen verstand van heb.
Als ik op de link klik zie ik dat er boeren zijn die dit uit eigen beweging al doen.
maar er zijn blijkbaar veel boeren die het bewust niet doen.


De boerderijen die ik puur uit interesse heb bezocht, ik was telkens heel erg onder de indruk van het vakmanschap en wat een ongelooflijke passie voor de dieren die boeren hadden en wat een risicovol vak het ook is.
Ik zou , voor hier wat zinnigs over te zeggen, eerst de voor- en tegenstanders van de boeren willen horen.

En daarna heb ik nog geen idee wat verstandig is.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor mona » 15 feb 2016 22:15

meribel schreef:Ik zou , voor hier wat zinnigs over te zeggen, eerst de voor- en tegenstanders van de boeren willen horen.
Ik ben een voorstander van de boeren, want ik ben getrouwd met een boer :wink:

meribel schreef:de zaken waar ze zich hard voor heeft gemaakt de afgelopen jaren, daar zouden meer christenen zich druk om mogen maken.
Ik geef je daarin voor een groot gedeelte gelijk in. Er valt echt over sommige zaken wel wat te zeggen. Echter de uitvoerbaarheid hangt samen met de mensen (dus ook christenen) die er van de zijlijn van alles over roepen. Bereidheid tot meer betalen bij de slager of supermarkt is er vaak niet, liever veel voor weinig.
En wil je echt een omslag maken als boer, door op biologisch over te gaan, dan kost dat ontzettend veel geld. En tijd. Wat er vaak beide niet is.

Mortlach schreef: En hetzelfde geld eigenlijk ook voor de boeren; als die meer geld zouden krijgen, denk je dan echt dat ze ineens besluiten de kalveren langer bij de moeder te laten

Nee, want het kalf langer bij de moeder laten, levert ontzettend veel meer stress op na een week, dan na een uur.
Na bijvoorbeeld een week hechting, is het scheiden van koe en kalf meer dieronvriendelijk dan na een aantal uren. Dat kan iedereen begrijpen,
en dat zou Marianne ook moeten begrijpen.

rotterdam schreef:De Boeren ? Geld zat - ze krijgen 39 cent voor een liter melk.

Was dat maar waar! Wat zouden we dan in de gloria zijn! Helaas maar 29,25 cent.
En je hebt geen idee, wat er van die 29 cent nog betaald moet worden aan allerlei bijkomende voer en andere onkosten.
Wat de winkelprijs is weet ik niet, maar alles wat meer is dan 29 cent, komt niet bij de boeren terecht.

Mijn hart zegt: Kalfjes zo lang mogelijk bij de koe laten.
Mijn verstand zegt: Zo snel mogelijk van elkaar scheiden.
Voor mij persoonlijk ontzettend lastig, voor mijn nuchtere boer is het geen probleem.
Maar we hebben er samen ook wel de nodige gesprekken over gehad.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 15 feb 2016 22:31

tsja,
als jij als boerin al gevoelsmatig zo verdeeld bent hierover...


misschien dat marianne deze motie indient gewoon om het gesprek erover los te maken,
dat doen politici soms ook weleens.


( vraag de leerkrachten maar niet naar wat Sander Dekker zijn hobby is...)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2016 07:03

mona schreef:Was dat maar waar! Wat zouden we dan in de gloria zijn! Helaas maar 29,25 cent.
En je hebt geen idee, wat er van die 29 cent nog betaald moet worden aan allerlei bijkomende voer en andere onkosten.
Wat de winkelprijs is weet ik niet, maar alles wat meer is dan 29 cent, komt niet bij de boeren terecht.


Is het al zo laag ? Het zal best wel te maken hebben met het loslaten van het melkquotum maar het blijft een schande.
Mevrouw de nationale dierenpoes doet niets anders dan het de boeren en de vissers moeilijk maken.
We zouden de agrarische sector en de visserij moeten ondersteunen en niet opzadelen met allerlei beperkingen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 16 feb 2016 10:49

"mevrouw de nationale dierenpoes' .... :roll: , nou hij gaat weer lekker.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2016 12:19

meribel schreef:"mevrouw de nationale dierenpoes' .... :roll: , nou hij gaat weer lekker.


Ik neem deze mevrouw en haar partij niet serieus .............vandaar.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 16 feb 2016 15:08

dat is dan lekker respectvol richting een gekozen volksvertegenwoordiger.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2016 15:35

Ik las erover. In eerste instantie zeg je als leek, ach, wat zielig om het kalf bij zn moeder weg te halen, lijkt zo tegennatuurlijk. Maar toen begreep ik dat veel boeren dit al doen.
In de regel zijn boeren heel goed in staat om hun bedrijf op diervriendelijke wijze te leiden.
Anderzijds is er ook kaf onder het koren en is het misschien wijs om het in een wet vast te leggen.
Maar Brussel gaat wel ver in bemoeienissen, evenals de dierenpartij.
En wie gaat dit controleren?

Ik las in het eo magazine over haar:
“Zo’n tien jaar daarvoor brak ik bewust met de kerk, met name door wat ik in ‘mijn achtertuin’ op de bible belt zag. Daar werkten heel veel christenen zonder bezwaar in de bio-industrie en dat ging er bij mij niet in.” Maar bij de adventisten was het anders. “Zij dachten net zo over rentmeesterschap als ik.” Eén van haar vrienden daar is Niko Koffeman, de man van Tros-presentatrice Antoinette Hertsenberg. Hij richtte niet alleen samen met Thieme Nútopia op, de voorloper van de omroep LLiNK, maar had ook goede gesprekken met haar over het geloof. Met een dominee spitte ze de Bijbel verder door en zo groeide haar nieuwe overtuiging. “Ik heb Hem in de Bijbel gevonden!” zegt ze nu.

Tja...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten