Kalf bij Koe

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor elbert » 18 feb 2016 12:06

Hier een wetenschapper die zegt dat het juist beter is voor koe en kalf als ze uit elkaar gehaald worden: http://resource.wageningenur.nl/nl/wete ... lzijn-.htm

Het gevoel dat ik heb bij de PvdD is dat ze dieren vermenselijken. Dieren zijn toch echt anders dan mensen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor mona » 18 feb 2016 12:09

MoesTuin schreef:laat het kalfje wat geboren is lekker een poos bij zijn moeder volgens de natuur

Dat kan prima als je vleeskoeien in de wei hebt, maar niet als je melkkoeien hebt.
De kalfjes kunnen niet maanden bij de moeder in de stal blijven, ze worden doodgedrukt door andere koeien, of soms door moeder zelf.
Het gaat bij een boer om -tig of meer kalfjes per jaar. Die kunnen niet allemaal los door de stal lopen.

Swlabr schreef:Het is héél goed mogelijk om een kalf gewoon bij de moeder te laten tot de natuurlijke afspeentijd

Hoe wil je dat doen in gemiddelde stal? De afspeentijd duurt een aantal weken tot maanden. In die tijd hebben dan ook nog zoveel andere koeien gekalfd. Wel is de biest ontzettend belangrijk voor de gezondheid het kalf. Daar kan nog veel meer op ingezet worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Chaya » 18 feb 2016 13:36

elbert schreef:Het gevoel dat ik heb bij de PvdD is dat ze dieren vermenselijken. Dieren zijn toch echt anders dan mensen.

Ik vind ook dat de PvdD doorslaat (soms).
Een kat, hond en vogel duwt de kleintjes op een gegeven moment uit het nestje.
Eén van de kittens wilde na 8 weken nog bij zijn moeder drinken, maar ze mepte hem gewoon weg.
Alhoewel veel dieren ook zeker emoties kennen, verdriet en rouw bijvoorbeeld, kan het ook te ver voeren als je hen zo gaat behandelen zoals je met mensen doet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor rotterdam » 18 feb 2016 13:49

MoesTuin schreef:laat het kalfje wat geboren is lekker een poos bij zijn moeder volgens de natuur



Romantisch fotootje - heeft echter helemaal niets te maken met de moderne melkveehouderij.

Yoshi

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Yoshi » 18 feb 2016 21:54

Dat is het hele idee van dit soort clubjes, de hele veehouderij tot aan de grond toe afbranden. Vlees of andere dierlijke producten zo onbetaalbaar mogelijk maken door absurde regelgeving zodat zowel de boeren het bijltje er bij neer gooien alsook de consumenten drastisch gaan minderen.

Deze clubjes zien vlees als zoiets als tabak, het is schadelijk en binnen een generatie hebben ze dat het liefst uit de samenleving verbannen.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Swlabr » 19 feb 2016 01:29

Is dat zo gek dan, Yoshi? Is het werkelijk normaal om dieren zo te behandelen, ze een verschrikkelijk leven te geven, ze geen greintje vreugde te laten kennen, ze totaal tegen hun natuurlijke instincten in houden? Alleen maar zodat Henk en Ingrid hun stukje vlees kunnen hebben? Dat valt niet te rechtvaardigen, echt niet. Hoe rechtvaardig jij dat naar jezelf? Hoe kijk jijzelf nog recht aan de in de spiegel en daarnaast: Hoe durf jij jezelf een goed christen te noemen als je zó je kop in het zand steekt en geen enkel respect op kan brengen voor onschuldige levende wezens? De ogen sluiten is makkelijk, helaas.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor Swlabr » 19 feb 2016 01:31

mona schreef:

Hoe wil je dat doen in gemiddelde stal? De afspeentijd duurt een aantal weken tot maanden. In die tijd hebben dan ook nog zoveel andere koeien gekalfd. Wel is de biest ontzettend belangrijk voor de gezondheid het kalf. Daar kan nog veel meer op ingezet worden.



Dat betekent dus dat het handelen van de veehouderij drastisch omgegooid moet worden. Heel die stallen zijn natuurlijk je reinste onzin. Kan je je voorstellen dat je heel je leven in zo'n omgeving doorbrengt?
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor rotterdam » 19 feb 2016 07:19

Swlabr schreef:

Dat betekent dus dat het handelen van de veehouderij drastisch omgegooid moet worden. Heel die stallen zijn natuurlijk je reinste onzin. Kan je je voorstellen dat je heel je leven in zo'n omgeving doorbrengt?


Die stallen zijn onzin ? Wat omgooien ?
6 Maanden per jaar is het buiten te koud voor de koeien. Vroeger stonden ze aangebonden op een "rijtje", nu zijn er ruime goed geventileerde loopstallen. Wat omgooien ?
Als de andere Europese landen niet meegaan in al dit soort prachtige PvdD plannen is het enige wat je bereikt "het om zeep helpen" van de Nederlandse boeren.

Uit je vraagstelling "Kan je je voorstellen dat je heel je leven in zo'n omgeving doorbrengt?" blijkt een vreemde manier van denken.
Een kameel sjokt z'n hele leven in overdag 50 graden en 's nachts bittere kou met een bult op z'n rug van oase naar oase. - Kun je je voorstellen dat je heel je leven in zo'n omgeving doorbrengt ? IJsberen ook lekker ? Panda's heel je leven alleen maar bamboe eten ?
Stop er toch eens mee naar dieren te kijken om een menselijke manier.

Je ziet in Nederland de waanzin duidelijk terug in de reclames voor dierenvoeders.
De gekste ; "ook uw kat houdt van afwisseling" - nu kattenvoer in 10 smaken.
Geloof me dit is dieren behandelen als mensen, uw kat houdt helemaal niet van afwisseling.
Z''n verre voorvader gaat 's morgens jagen - getsie alweer bok ? En de koe ? brrrrrrrrrr alweer gras ?

Al die z.g. dierenvrienden hebben vaak huisdieren, een vogeltje in een kooitje, een kat op drie hoog achter (kakken op een bak). Debiele doorgefokte rashonden met allerlei kwalen en afwijkingen. Begin daar eens mee dat is n.l. echt dieronvriendelijk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor elbert » 19 feb 2016 08:38

Ik betrap me er zelf ook weleens op dat ik naar een dier kijk alsof het een mens is. Gisteren gaf ik onze hond weer brokken en dacht erbij: "elke dag hetzelfde eten, dat zou ik toch maar niks vinden". Nee, inderdaad, maar onze hond is geen mens en hij smikkelde lekker zijn brokken op, zonder allerlei menselijke overpeinzingen. Dieren zijn geen mensen en we moeten ook niet doen alsof ze dezelfde belevingswereld hebben als wij. Dat hebben ze niet. We moeten ze wel goed behandelen, maar we moeten er geen halve of hele mensen van maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 19 feb 2016 08:52

rotterdam schreef:[Debiele doorgefokte rashonden met allerlei kwalen en afwijkingen. Begin daar eens mee dat is n.l. echt dieronvriendelijk.



zeker weten!
Dat zijn dan ook onder andere zaken waar de partij voor de dieren zich hard voor maakt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 19 feb 2016 08:53

Chaya schreef:[Ik vind ook dat de PvdD doorslaat (soms).
Een kat, hond en vogel duwt de kleintjes op een gegeven moment uit het nestje.
.


vind ik ook hoor!

maar goed, dat vind ik ook van de SP en van de VVD. En toch hebben beide punten die zeker goed zijn.
Maar ja, niet alles uiteraard.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor MoesTuin » 19 feb 2016 09:03

mona schreef:Dat kan prima als je vleeskoeien in de wei hebt, maar niet als je melkkoeien hebt.
De kalfjes kunnen niet maanden bij de moeder in de stal blijven, ze worden doodgedrukt door andere koeien, of soms door moeder zelf.
Het gaat bij een boer om -tig of meer kalfjes per jaar. Die kunnen niet allemaal los door de stal lopen.


Ik snap het Mona, maar het is ook wel goed een stukje bewustwording, de manier waarop het nu gaat.
Is al die massa wel de bedoeling van Gods schepping, de natuur, de dieren, het welzijn?
Het is leven hoe dan ook.
Hoe ga je daarmee om?
(en dan heb ik het niet over een kat die een vogel opeet, dat is ook natuur!)

Afbeelding
Ik ben het wel eens met poster Swlabr
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor benefietdiner » 19 feb 2016 09:04

elbert schreef:Ik betrap me er zelf ook weleens op dat ik naar een dier kijk alsof het een mens is. Gisteren gaf ik onze hond weer brokken en dacht erbij: "elke dag hetzelfde eten, dat zou ik toch maar niks vinden". Nee, inderdaad, maar onze hond is geen mens en hij smikkelde lekker zijn brokken op, zonder allerlei menselijke overpeinzingen. Dieren zijn geen mensen en we moeten ook niet doen alsof ze dezelfde belevingswereld hebben als wij. Dat hebben ze niet. We moeten ze wel goed behandelen, maar we moeten er geen halve of hele mensen van maken.

Ja, en dat wordt van kinds jaren al geleerd hé.
Kijk naar kinderfilmpje waar de dieren omgaan met elkaar als mensen.
Als de opvoeders (vader of moeder) de kinderen even zoet willen houden worden de kleintjes achter het scherm gezet met een filmpje waar de dieren menselijke handelingen verrichten. Het logische gevolg is dan ook als de kinderen volwassen worden dat je mens en dier gelijk gaat stellen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor rotterdam » 19 feb 2016 09:13

meribel schreef:vind ik ook hoor!

maar goed, dat vind ik ook van de SP en van de VVD. En toch hebben beide punten die zeker goed zijn.
Maar ja, niet alles uiteraard.


Het probleem, meribel, is dat de PvdD een "one issue" partij is.
De meeste mensen vinden dieren leuk dus hobbelen ze mee op sentiment.
99% van de onderwerpen die aan de orde komen in het parlement gaat niet over dieren, dan neemt de PvdD altijd het "Groen Links" standpunt in.
In de meeste partijen zitten "dieren" woordvoerders (denk maar aan die clown van de PVV).
Als we voor elk onderwerp een partij beginnen is het hek van de dam.
We hebben al een totaal versnipperd politiek systeem.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kalf bij Koe

Berichtdoor meribel » 19 feb 2016 09:16

het klopt dat de pvvd een one issue partij is.
maar ik zou niet weten waarom dan het hek van de dam is.
pvv is ook een one issue partij in wezen. want we hebben al de sp en de vvd
GroenLinks is ook eigenlijk een one issue partij

en wat zou je denken van de sgp en de ChristenUnie.
one issue partij pur sang.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten