Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor tulp » 19 jan 2016 18:02

Speedy schreef: Maar het neerzien op anderen daar moet je voorzichtig mee zijn.


Neerzien op anderen is niet iets waar je voorzichtig mee moet zijn, het is iets wat je niet moet doen. Daar heb je groot gelijk in.

Iets anders is misbruik benoemen als zonde. Aan het licht brengen. Erkennen dat wat met het slachtoffer gebeurd is niet goed was. Dat is iets wat voor veel slachtoffers belangrijk is (en tegelijk ook pijnlijk).
Er over zwijgen is meestal voor een slachtoffer pijnlijker en verwarrender.
Zoals de dader zelf al aangeeft: hij deed het om te helpen, hij bedoelde het allemaal zo goed! Juist dat is verwarrend voor een slachtoffer: hoe kun je iets moois/goeds/christelijks negatief ervaren hebben?!

Misbruik negeren, er maar niet over praten omdat het zo akelig is, is ook verwarrend voor een slachtoffer: blijkbaar was het niet eens de moeite waard om te benoemen.
Het benoemen is pijnlijk en het niet benoemen is vaak nog pijnlijker. Het blijft kiezen tussen 2 kwaden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2016 18:21

Speedy schreef:Maar dat zegt Chaya ook niet. Het is inderdaad eigen keuze om zonde te doen. En nooit een gebrek aan Gods genade of falende werking van de HG.
Dit zegt Chaya: "Maar het is wel Genade als wij voor bepaalde zonden bewaard blijven. Want de zonde (ook deze) zit in ons allemaal!"

Kijk, dan geeft God de ene mens genoeg genade om niet te zondigen, en de andere moet het met wat minder doen; zodat hij er eigenlijk niets aan kan doen dat ie de fout ingaat. En dat leert de Bijbel in tgeheel niet.
Speedy schreef:Een oude uitspraak (en dat zal je wel weer afwijzen) 'Gods kinderen zondigen niet goedkoop' is een absolute waarheid.
Het gaat me zelfs niet ver genoeg, er is niemand die goedkoop zondigt.
Speedy schreef:Maar het neerzien op anderen daar moet je voorzichtig mee zijn. Wie staat, zie toe dat hij/zij zelf niet valle. David was furieus toen Nathan hem dat verhaal vertelde, maar toen Nathan zei: die man ben jij ....... toen sloeg het bij David naar binnen.

En het is genade als we zelf niet in die zonde van Peter K. vallen. Want het zondigen is wel dichtbij. En daarom is de genade des te meer, als we op Hem mogen zien en niet zondigen.
Ik ben ook helemaal niet voor neerzien op anderen. Heb ik iets gezegd waar je dat uit opmaakt?
Volgens mij heb ik alleen gezegd dat wie zondigt daar zelf verantwoordelijk voor is, plus dat Gods kinderen geen slaaf meer zijn van de zonde.
Eigenlijk is het erger wanneer een kind van God zondigt als een ongelovige, omdat God hem al het nodige gegeven heeft om de satan en de zonden te weerstaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Spreeuw » 20 jan 2016 07:54

Chaya schreef:Waarom staat dat in de Bijbel denk jij? Als hijgerig story-artikel?
Nee! Omdat wij allen van diezelfde lap gescheurd zijn en ook deze zonden met ons meedragen. Het kan zomaar zo zijn dat jij of ik over een maand in zo'n zelfde beklaagdenbank zitten.
Het is Genade wanneer we voor ernstige uitbrekende zonden bewaard blijven.


Nee, natuurlijk niet als hijgerig story-artikel. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat (ex-)predikanten "gewone" mensen zijn die ook fouten (kunnen) maken, net als elk mens, zoals zelfs David en Petrus. Dus waarom zouden we ernstige misdaden van een (ex-)predikant verzwijgen, en die van andere personen niet? Dat is onderscheid maken waar geen onderscheid is. Peter K. is nog niet veroordeeld door de rechtbank (de uitspraak is op 27 januari), maar heeft inmiddels wel bekend dat hij te ver is gegaan in de betreffende relatie, dus hij is (hoogstwaarschijnlijk) schuldig aan seksueel misbruik. Blijbaar wil jij de ernstige misdrijven van (ex-)predikanten zoveel mogelijk in de doofpot stoppen, maar niet van anderen. Als de familie van Peter K. en/of het betreffende slachtoffer hier langssurfen en dit topic lezen, wat dan nog? Deze zaak is in alle media gekomen, dus het is logisch dat hierover ook onderling gesproken wordt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2016 08:11

Spreeuw schreef:Nee, natuurlijk niet als hijgerig story-artikel. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat (ex-)predikanten "gewone" mensen zijn die ook fouten (kunnen) maken, net als elk mens, zoals zelfs David en Petrus. Dus waarom zouden we ernstige misdaden van een (ex-)predikant verzwijgen, en die van andere personen niet? Dat is onderscheid maken waar geen onderscheid is. Peter K. is nog niet veroordeeld door de rechtbank (de uitspraak is op 27 januari), maar heeft inmiddels wel bekend dat hij te ver is gegaan in de betreffende relatie, dus hij is (hoogstwaarschijnlijk) schuldig aan seksueel misbruik. Blijbaar wil jij de ernstige misdrijven van (ex-)predikanten zoveel mogelijk in de doofpot stoppen, maar niet van anderen. Als de familie van Peter K. en/of het betreffende slachtoffer hier langssurfen en dit topic lezen, wat dan nog? Deze zaak is in alle media gekomen, dus het is logisch dat hierover ook onderling gesproken wordt.

Het lijkt mij juist belangrijk dat de refo-wereld hierin openheid kiest.
Er is op dit vlak al te veel met de mantel der liefde bedekt.
En juist het feit dat het een predikant betrof maakt de zaak ernstiger.
-de man vertegenwoordigd de kerk
-de man wordt gezien als spreekbuis van God
-de man heeft dit misbruik (waar de rechter inderdaad nog geen uitspraak over heeft gedaan) gepleegd vanuit een gezagsrelatie.

Als wij dat met de mantel der liefde bedekken maken we dezelfde fout als de fout die in het misbruikschandaal in de RKK is gemaakt.
En daarmee neem je slachtoffers niet serieus (en ik geloorf dat je als christen meer sympathie dient te hebben met slachtoffers dan met daders).

En ben ik beter dan deze man? ik heb nog nooit seksueel misbruik gepleegd, maar maak ongetwijfeld weer fouten die deze man nooit maakte.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Teus » 20 jan 2016 17:39

Deze predikant heeft natuurlijk straf verdient maar hij is niets slechter als wij. We mogen best over elkaars fouten hebben als we het maar niet over de persoon zelf is.
De straf vind ik niets te hoog.

Maar wat belangrijker is.
Hij heeft in ieder geval alleen het probleem met het meisje alleen willen fiksen.
Ten eerste is het volgens Gods woord niet goed een pastoraal gesprek aan te gaan alleen 2 mensen van een verschillend geslacht, daar hoort iemand bij aanwezig te zijn.
God gebied het voor zelfbescherming. Ik weet niet meer waar het in de bijbel staat.
Pastorale gesprekken kunnen heel diep en gevoelig liggen en daarom moet er iemand bij zijn en zeer zeker als het om problemen gaat van seksuele aard.
Ten tweede heeft hij God niet geraadpleegd, wat ik wel verwacht van een geroepen dominee. Ik denk niet dat hij samen Gods hulp, wijsheid en zegen gevraagd heeft over de gesprekken met het meisje, nog minder God gedankt heeft samen met het meisje, na elk gesprek wat hij mocht zeggen en doen.

In dit geval, niet echt en knecht.
Laten we allemaal ook maar voor hem bidden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor mona » 20 jan 2016 21:57

Teus schreef:Laten we allemaal ook maar voor hem bidden.

Voor de dader en de slachtoffers, en ook voor zijn naaste familie.
Wat een pijn brengt de zonde met zich mee!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor meribel » 21 jan 2016 10:41

Eerlijk gezegd heb ik bij seksueel
Misbruik erg veel moeite om voor de dader te bidden
Net als voor een mugabe of kim jong il. Wat bid je dan? Ik eerlijk gezegd dat ze maar snel voor het gerecht mogen komen. In het volgende leven

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2016 11:17

meribel schreef:Eerlijk gezegd heb ik bij seksueel
Misbruik erg veel moeite om voor de dader te bidden
Net als voor een mugabe of kim jong il. Wat bid je dan? Ik eerlijk gezegd dat ze maar snel voor het gerecht mogen komen. In het volgende leven

Dat kan ook niet.
Alleen als je weet wat Christus voor jou persoonlijk gedaan heeft veranderd het.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor janneke7337 » 21 jan 2016 13:30

meribel schreef:Eerlijk gezegd heb ik bij seksueel
Misbruik erg veel moeite om voor de dader te bidden
Net als voor een mugabe of kim jong il. Wat bid je dan? Ik eerlijk gezegd dat ze maar snel voor het gerecht mogen komen. In het volgende leven

Dat is ook heel moeilijk, je kunt bidden voor inkeer.
Het helpt te bedenken dat wij als mens geen haar beter zijn, en als God ons ook maar iets zou loslaten zijn wij tot veel meer ellendige en verschrikkelijke dingen in staat.
Daarom, inkeer en bekering en als dat te moeilijk is kun je ook zeggen: Heere, U weet hoe het bij mij ligt en dat ik het moeilijk vind.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor BladeStraight » 24 jan 2016 17:26

Het gaat er niet om of wij beter zijn, maar het gaat erom dat het hier een publiek persoon betreft. Als een predikant op dergelijke wijze het vertrouwen van een gemeente, en van de hele Christelijke Kerk, beschaamd, hoort dat ook publiek te zijn en keihard te worden afgewezen. De publieke kant van dit verhaal is dermate belangrijk dat een topic als dit een goede zaak is.

Kijk naar de Roomse kerk, waar men het misbruik jarenlang onder de pet heeft gehouden. Als het dan naar buiten komt heeft het een vernietigend effect. Het is alleen maar goed dat ernstige misstanden van predikanten niet worden verzwegen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor mona » 25 jan 2016 10:10

BladeStraight schreef:Het gaat er niet om of wij beter zijn, maar het gaat erom dat het hier een publiek persoon betreft. Als een predikant op dergelijke wijze het vertrouwen van een gemeente, en van de hele Christelijke Kerk, beschaamd, hoort dat ook publiek te zijn en keihard te worden afgewezen. De publieke kant van dit verhaal is dermate belangrijk dat een topic als dit een goede zaak is.

Kijk naar de Roomse kerk, waar men het misbruik jarenlang onder de pet heeft gehouden. Als het dan naar buiten komt heeft het een vernietigend effect. Het is alleen maar goed dat ernstige misstanden van predikanten niet worden verzwegen.


Niemand zegt dat je zijn misdaden moet verzwijgen, ik kan het in ieder geval niet terug lezen uit de geplaatste reacties hier.
Misdaden moeten bestraft worden, ook daar is iedereen het mee eens.
Maar het betekent niet dat je dan niet meer voor iemand hoeft te bidden.
Alleen als je zeker weet van je zelf, dat jij niet tot zulke dingen in staat bent, laat het gebed dan maar achterwege.

Ik vind het een verdrietige zaak, die een smet legt op de glorie van Christus, en van Zijn gemeente.
Weer een reden voor ongelovigen om te zeggen: zie je wel, ze deugen nergens voor , die schijnheilige zwartkousen.
En hebben ze ongelijk?
Het komt er zo op aan als we Zijn naam dragen, ook en vooral als predikant.
Deze man heeft gebed nodig. En zijn familie ook.
En het slachtoffer boven alles.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2016 14:56

Inmiddels is de eis toegekend:

Code: Selecteer alles

De rechtbank in Rotterdam heeft de 46-jarige P. K. uit Streefkerk, voormalig hersteld hervormd predikant, veroordeeld tot drie jaar celstraf vanwege seksuele handelingen met een minderjarig meisje uit zijn gemeente.

K. moet het slachtoffer bovendien 5000 euro schadevergoeding betalen. Dat heeft de rechtbank woensdagmiddag bekendgemaakt. Het misbruik had plaats in de periode 2009 tot 2012. Het toen minderjarige meisje verkeerde in een labiele situatie omdat ze seksueel was misbruikt door haar stiefopa. Ze zocht hulp bij haar predikant en paste veelvuldig op in diens gezin.



De rechtbank acht bewezen dat K. ontuchtige handelingen met het meisje heeft gepleegd en zich schuldig heeft gemaakt aan seksuele gemeenschap met het slachtoffer. Het verweer van de advocaat van de veroordeelde dat het meisje de beschuldigingen heeft „uitvergroot en er van alles heeft bij verzonnen”, wordt door de rechtbank verworpen.

„Het slachtoffer zag K. als een wijs man die ze volledig kon vertrouwen. Dat vertrouwen is ernstig beschadigd”, aldus de rechter.



De officier van justitie had twee weken geleden 3 jaar cel geëist waarvan een halfjaar voorwaardelijk.

Bron: refdag.nl
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Race406 » 27 jan 2016 15:00

Zo zie je maar weer: Ook een kind van God kan heel diep vallen.
Laten we bidden voor alle betrokkenen in dezen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2016 15:05

Triest bericht. Sterkte voor allen!
Dan kan het topic hoop ik sluiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Drie jaar celstraf geëist tegen voormalig predikant Peter K.

Berichtdoor Sabra » 27 jan 2016 16:54

Chaya schreef:Triest bericht. Sterkte voor allen!
Dan kan het topic hoop ik sluiten.


Het is een goed bericht, iemand die misbruik heeft gemaakt van een kwetsbaar persoon is hiervoor gestraft.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten