Sparen, of niet?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Sparen, of niet?

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2016 17:04

De rente is op een dieptepunt, de banken hebben de rente weer verlaagd. Nog even en het kost geld om het spaargeld veilig onder te brengen.
Wat doen we nu?
Veel mensen geven aan dat ze het dan maar in de beroemde ouwe sok gaan bewaren.
Lijkt mij niet veilig, in geval van brand en andere calamiteiten kun je het zo kwijt zijn.
Weer anderen kopen dan nu toch maar die grotere en duurdere auto of ander duurder gebruiksvoorwerp, omdat sparen toch niet loont.
De Nederlanders zijn van oudsher een spaarzaam volk. Dat gaat toch niet opeens over lijkt mij?
Wat vinden jullie van de wortel van alle kwaad, maar o zo noodzakelijk toch?
Ikzelf heb een potje voor een noodzakelijke en plotse uitgave, zoals een kapotte wasmachine of onverwachte reparatie aan auto of huis.
Ik heb een bedrag staan dat niet direkt opgenomen kan worden, maar in geval van nood binnen 1 dag.
En een bedrag voor..... later. Ik ben bang dat we steeds minder kunnen verwachten van zorg in het algemeen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor Sabra » 08 jan 2016 17:34

Via het Nibud kun je uitrekenen wat je minimale buffer zou moeten zijn.

Persoonlijk zou ik zelf aflossen op de hypotheek, omdat er zeker een procentpunt zit tussen de rente op je spaarrekening en de hypotheekrente die je betaalt. Verder zou je natuurlijk je geld kunnen stoppen in waardevaste beleggingen, zoals bijv. kunst.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor meribel » 09 jan 2016 13:43

Chaya schreef:En een bedrag voor..... later. Ik ben bang dat we steeds minder kunnen verwachten van zorg in het algemeen.


ik snap dit wel maar je hoeft niet bang te zijn,
Maak u geen zorgen om de dag van morgen en denk aan die gelijkenis van de hebzuchtige boer


ik bedoel het niet als kritiek ofzo hoor,
maar je kan de 100.000 sparen voor je privé zuster als je 80 wordt maar straks val je dood op je 60e,
wat had je wel niet kunnen doen met al dat geld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor Chaya » 09 jan 2016 13:50

meribel schreef:
ik bedoel het niet als kritiek ofzo hoor,
maar je kan de 100.000 sparen voor je privé zuster als je 80 wordt maar straks val je dood op je 60e,
wat had je wel niet kunnen doen met al dat geld.

Nou een ton ga ik niet halen, ik maak het grotendeels nu al op. :wink:
Nee hoor, ik denk dan aan een bedrag om een rollator te kunnen kopen, als het mogelijk is om na het pensioen een eigen auto te kunnen behouden, dat soort dingen.
Maar hoe je het ook wendt of keert, we moeten allemaal een bepaalde periode kunnen overbruggen tussen onze werkelijke pensioendatum en de datum waarop je AOW krijgt. En hoe jonger je bent, hoe meer tijd er tussen kan zitten. Want een werknemer is niet verplicht jou tot de AOW datum in dienst te houden he.
Partneruitkering is ook afgeschaft, dus als de partner 5 jaar jonger is, duurt dat nog langer eer dat je dan een gezamenlijk AOW inkomen hebt.
Laatst gewijzigd door Chaya op 09 jan 2016 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2016 13:50

Sparen lijkt me sowieso gunstig. Rente is leuk, maar daar moet je eigenlijk niet te veel naar kijken want dan raak je maar gedeprimeerd. Voor de gewone burger is de bank vooral het instituut dat je geld veilig houdt (bankgarantie door de overheid) en als je kunt aantonen dat je regelmatig spaart, is het ook makkelijker om bijvoorbeeld een hypotheek te regelen, geloof ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor _Sjors_ » 09 jan 2016 13:53

Chaya schreef:Veel mensen geven aan dat ze het dan maar in de beroemde ouwe sok gaan bewaren.
Lijkt mij niet veilig, in geval van brand en andere calamiteiten kun je het zo kwijt zijn.


Gebruik ipv een sok een kluis, brandveilig en goed verankert. Kost even wat, maar je sjouwt het iig niet zomaar naar buiten.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor Chaya » 09 jan 2016 13:57

_Sjors_ schreef:
Gebruik ipv een sok een kluis, brandveilig en goed verankert. Kost even wat, maar je sjouwt het iig niet zomaar naar buiten.

De buurvrouw van mijn oma overleed, stokoud, straatarme vrouw. Dacht iedereen. Want ze leefde zo sober.
Ze bleek de naad van haar matras te hebben losgetornd en daarin zat meer dan 200.000 gulden bankbiljetten.
Er was notabene een paar jaar daarvoor ingebroken bij haar, de dieven hadden de matras op de grond gegooid, maar niet gezien dat er geld IN zat ipv eronder.
De 2 zoons wisten niets van het geld en kregen nog ruzie over de verdeling. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor _Sjors_ » 09 jan 2016 14:01

Chaya schreef:De 2 zoons wisten niets van het geld en kregen nog ruzie over de verdeling. :roll:


Breek me de bek niet open wbt erfenissen. Menig gestorvene draait zich een aantal keren om in de kist als deze wist hoe de nabestaanden omgaan met de erfenis.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor Chaya » 09 jan 2016 14:05

_Sjors_ schreef:Breek me de bek niet open wbt erfenissen. Menig gestorvene draait zich een aantal keren om in de kist als deze wist hoe de nabestaanden omgaan met de erfenis.

Hou op, onlangs ook nog e.e.a. meegemaakt.
Het gaat ernstig mis als de overledene in goed vertrouwen mondelinge afspraken heeft gemaakt. Of een briefje geplakt met de mededeling: het servies van opoe is voor Marietje hoor.
Je kunt beter bij leven al e.e.a. weggeven. Is belastingtechnisch ook vriendelijker.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor Duschka » 09 jan 2016 14:07

_Sjors_ schreef:
Gebruik ipv een sok een kluis, brandveilig en goed verankert. Kost even wat, maar je sjouwt het iig niet zomaar naar buiten.


Dit dus.
Niet dat hier nu zulke bedragen in huis zijn, want daar hebben we 't inkomen niet naar.
Maar we proberen wel te sparen en hebben gelukkig ook een buffertje, voldoende om eventuele kleinere tegenvallers op te vangen (als kapotgaande apparaten).

Sparen doe ik niet vanwege de rente, maar omdat het veilig voelt, te weten dat er geld genoeg is, om bijvoorbeeld een kapotte wasmachine te vervangen.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor meribel » 09 jan 2016 14:11

Chaya schreef:Je kunt beter bij leven al e.e.a. weggeven. Is belastingtechnisch ook vriendelijker.



dit absoluut!!

heeft oma van mijn man ook gedaan met haar sieraden bijv. Gewoon bij leven nog verdeeld
mijn schoonmoeder wil dat ook graag, verteld ze nu al...die heeft alles in haar hoofd al verdeeld onder haar vier kleindochtertjes :D
ik hoop van harte dat het zo loopt dat ze dat ook bij leven kan doen.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Sparen, of niet?

Berichtdoor _Sjors_ » 09 jan 2016 14:26

_Sjors_ schreef:Gebruik ipv een sok een kluis, brandveilig en goed verankert. Kost even wat, maar je sjouwt het iig niet zomaar naar buiten.


Deze opmerking is slechts al tip bedoeld, wees niet vrijgevig met opmerkingen omtrent het bezitten van een kluis. De meeste dieven zijn bekenden!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten