Terug kerende joden

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Terug kerende joden

Berichtdoor Lola2015 » 28 dec 2015 12:05

Ik lees of forums en christelijke nieuws pagina's veel over de terugkeer van joden naar Israel.
Veel mensen linken dit aan de terugkeer van de Here Jezus, de jongste dag.
Ik las ook dat er meerdere momenten in de geschiedenis zijn geweest dat joden zich verplaatsen of terug keerden naar israel.
Waarom zou het dan nu wel zover zijn dat de Here Jezus terugkomt en niet eerder in de geschiedenis??
Is de focus op deze gebeurtenis terecht?
Wij hebben toch geen inzicht in God's agenda?

fleurand
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2015 14:55

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor fleurand » 28 dec 2015 12:41

Het is inderdaad de vraag of belofte van de terugkeer van de Joden al vervuld is.
Daarnaast zijn er nog meer beloftes die vervuld moeten worden. Die kunnen snel vervuld worden maar het kan ook nog even duren, dat weten wij niet.
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 14:06

Lola2015 schreef:Ik lees of forums en christelijke nieuws pagina's veel over de terugkeer van joden naar Israel.
Veel mensen linken dit aan de terugkeer van de Here Jezus, de jongste dag.
Ik las ook dat er meerdere momenten in de geschiedenis zijn geweest dat joden zich verplaatsen of terug keerden naar israel.
Waarom zou het dan nu wel zover zijn dat de Here Jezus terugkomt en niet eerder in de geschiedenis??
Is de focus op deze gebeurtenis terecht?
Wij hebben toch geen inzicht in God's agenda?


Wij hebben inderdaad beperkt inzicht in Zijn agenda. De dief in de nacht zal altijd onverwachts toeslaan voor diegenen die niet of slechts gedeeltelijk zijn voorbereid. Daarom is het denk ik verstandig om te leven alsof die dag (of nacht, zoals je wil) elk moment kan aanbreken. En voor de meesten betekend dit dat deze dag dus zal aanbreken als ze dood gaan... Ik heb inmiddels een aantal sterfgevallen meegemaakt, ook van mensen die mij dierbaar waren, en hoe goed ik ook wist dat de dood er aan zat te komen, het moment zelf was altijd onverwachts. Waarschijnlijk mede doordat ze zo ontzettend definitief is.

Het is echter denk ik wel belangrijk om een aantal zaken (profetieën) gescheiden te houden, te weten: dat wat betrekking heeft op ons als Zijn gemeente, dat wat betrekking heeft op hen die bestaan uit het volk Israël (de joden in het bijzonder dus) en dat wat betrekking heeft op de Grieken (dezen staan voor de heidenen). Zie 1 Kor. 10:32
Er is i.m.o. weldegelijk sprake van vervulling van profetieën, het is echter in dit geval zeer de vraag of dit betrokken kan worden op alle drie voornoemde doelgroepen. Ik denk van niet en naar mijn mening is bovenstaande "nieuws" een profetie wat betrekking heeft op de joden en niet op de jongste dag.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor Boekenlezer » 29 dec 2015 13:34

Lola2015 schreef:Ik lees of forums en christelijke nieuws pagina's veel over de terugkeer van joden naar Israel.
Veel mensen linken dit aan de terugkeer van de Here Jezus, de jongste dag.
Ik las ook dat er meerdere momenten in de geschiedenis zijn geweest dat joden zich verplaatsen of terug keerden naar israel.
Waarom zou het dan nu wel zover zijn dat de Here Jezus terugkomt en niet eerder in de geschiedenis??
Is de focus op deze gebeurtenis terecht?
Wij hebben toch geen inzicht in God's agenda?

Dit heeft te maken met de uitleg van de profeten. Ik ben die bijbelse gegevens wel tegengekomen, over de belofte van terugkeer van het volk naar het land, dat ze verzameld zullen worden. Maar hoe ik dat moet zien? Dat is weer een volgende stap, waar ik nog niet aan toegekomen ben. Gisteren heb ik eens een boek gekocht, wat wel met dat onderwerp te maken heeft. Christenen voor Israël? van dr. Jochem Douma. Gereformeerd-vrijgemaakten waren nogal nuchter in dit soort dingen. Daar houd ik op zich wel van. (De tegenwoordige GKV zal wel behoorlijk anders zijn dan de gereformeerd-vrijgemaakte wereld van weleer (een paar decennia geleden). Die herken je ongetwijfeld niet meer terug. Die tijden zijn voorbij...)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor BladeStraight » 30 dec 2015 13:09

Ik zie de belofte in de eerste plaats als een geestelijke belofte, de gebroken takken van Israël die in de olijfboom worden ingeënt. Verder denk ik dat 1948 geen vervulling is van een Bijbelse belofte, om de volgende drie redenen:

1) Het grootste gedeelte van de Joden woont nog steeds buiten Israël. Naar schatting woont slechts 1/3 van de joden in Israël.

2) De staat Israël is een seculiere staat, opgericht door zionistische joden die vooral vanuit een cultureel oogpunt streden voor een eigen land. Dat is niet te rijmen met de Bijbelse beloften, waar de terugkeer van de Joden naar hun land altijd samengaat met een terugkeer naar God.

3) De staat Israël heeft veel gebreken, zowel op politiek en maatschappelijk niveau als op theologisch niveau. In de profetieën over de terugkeer van de Joden wordt er gesproken van een vrederijk waar de messias zal heersen, wat dus niet het geval is op dit moment.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor benefietdiner » 30 dec 2015 18:52

Lola2015 schreef:Ik lees of forums en christelijke nieuws pagina's veel over de terugkeer van joden naar Israel.
Veel mensen linken dit aan de terugkeer van de Here Jezus, de jongste dag.
Ik las ook dat er meerdere momenten in de geschiedenis zijn geweest dat joden zich verplaatsen of terug keerden naar israel.
Waarom zou het dan nu wel zover zijn dat de Here Jezus terugkomt en niet eerder in de geschiedenis??
Is de focus op deze gebeurtenis terecht?
Wij hebben toch geen inzicht in God's agenda?

"Israël is al duizenden jaren het volk van God, Vanaf ongeveer 1250 voor Christus woonde het in het Beloofde Land. Maar als onafhankelijke Joodse staat bestaat het moderne Israël nog maar enkele tientallen jaren. Na bijna tweeduizend jaar over de wereld verstrooid te zijn geweest, kan het Joodse volk vandaag terugkeren naar het land dat hun beloofd is. Maar wat zegt ons deze terugkeer van Gods uitverkoren volk? Zien we een verband tussen de terugkeer van het Joodse volk en de wederkomst van de Messias van Israël, en realiseren we ons in welke fase van de wereldgeschiedenis we leven?".

Volgens dominee Glashouwer is de Kerk voor velen het volk van het nieuwe verbond, het nieuwe Israël. "Israëls rol lijkt uitgespeeld, het is geworden tot een volk als alle andere. Maar is dat echt wel zo? En wat is de oorzaak van het telkens opvlammende antisemitisme, van Jodenhaat? Dagelijks wordt de wereld geconfronteerd met de twisten tussen de twee zonen van Abraham: Isaak, voorvader van Israël, en Ismaël, voorvader van de Arabische volken. Wat is de bijbelse achtergrond van actueel-politieke vragen betreffende de spanningen in het Midden-Oosten?"
Op deze en al dergelijke vragen geeft dominee Glashouwer een helder antwoord.
https://www.youtube.com/watch?v=Q0AowEejgj0

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor _Sjors_ » 30 dec 2015 19:09

benefietdiner schreef:https://www.youtube.com/watch?v=Q0AowEejgj0


Leuk, weer wat geleerd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor BladeStraight » 31 dec 2015 03:02

benefietdiner schreef:Dagelijks wordt de wereld geconfronteerd met de twisten tussen de twee zonen van Abraham: Isaak, voorvader van Israël, en Ismaël, voorvader van de Arabische volken.


En staat God dan aan de zijde van de Joden die van Hem niks willen weten, of van de Moslims, die van Hem niks willen weten? Het lijkt me vreemd om te stellen dat Israël als staat op de een of andere manier het verbondsvolk representeert, vooral omdat juist de God van het verbond mist.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor _Sjors_ » 31 dec 2015 09:01

BladeStraight schreef:En staat God dan aan de zijde van de Joden die van Hem niks willen weten, of van de Moslims, die van Hem niks willen weten? Het lijkt me vreemd om te stellen dat Israël als staat op de een of andere manier het verbondsvolk representeert, vooral omdat juist de God van het verbond mist.


Romeinen 9-11 geeft een behoorlijk antwoord op deze vraag. Overigens is het volgens mij niet zo dat de joden compleet wars zijn van God, maar ze erkennen het werk van Jezus niet en leven daarom nog onder de vloek van de wet (Thora zo je wil). Moslims hebben God compleet vervangen door Allah en dat is een geheel andere zaak i.m.o.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 31 dec 2015 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor benefietdiner » 31 dec 2015 09:47

BladeStraight schreef:En staat God dan aan de zijde van de Joden die van Hem niks willen weten, of van de Moslims, die van Hem niks willen weten? Het lijkt me vreemd om te stellen dat Israël als staat op de een of andere manier het verbondsvolk representeert, vooral omdat juist de God van het verbond mist.

Op dit moment (nog) aan jou zijde maar Israël heeft Hij nooit verworpen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor BladeStraight » 01 jan 2016 18:50

_Sjors_ schreef:
Romeinen 9-11 geeft een behoorlijk antwoord op deze vraag. Overigens is het volgens mij niet zo dat de joden compleet wars zijn van God, maar ze erkennen het werk van Jezus niet en leven daarom nog onder de vloek van de wet (Thora zo je wil). Moslims hebben God compleet vervangen door Allah en dat is een geheel andere zaak i.m.o.


En Joden die Jezus niet erkennen zouden een streepje voor hebben? Ze hebben de wet, dat is waar, maar het is toch niet zo dat Joden zonder Christus iets voor zouden hebben op anderen?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor BladeStraight » 01 jan 2016 18:51

Maar mijn opmerking was vooral bedoeld als een kritiek op het één op één vertalen van de Bijbelse lijn omtrent het volk van de Joden tot de huidige situatie in Israël, wat een menselijk project is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor _Sjors_ » 01 jan 2016 23:46

BladeStraight schreef:En Joden die Jezus niet erkennen zouden een streepje voor hebben? Ze hebben de wet, dat is waar, maar het is toch niet zo dat Joden zonder Christus iets voor zouden hebben op anderen?


Ik neem aan dat je nu alle nakomelingen van Abraham over 1 kam scheert? Dat doet de Bijbel niet en daarin wordt expliciet onderscheid gemaakt tussen de nakomelingen van Isaac (joden, Gods volk) en Ismael (Arabieren, tegenstanders). Deze strijd begon ooit eens in een tent waar Abraham in woonde en de vader was van deze 2 zonen, echter houdt er goed rekening mee dat deze 2 zonen verschillende moeders hadden...
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Re: Terug kerende joden

Berichtdoor Lola2015 » 04 jan 2016 20:15

Waarom focussen zoveel mensen zich op de ontwikkelingen in een om Israël?
Er worden allerlei theoriën aan gehangen, terwijl ik ook wel lees dat de bewoners van Israël ook niet altijd lieverdjes zijn om het zo te zeggen.
Het komt bij mij soms over alsof het volk van Israël Perfecte mensen zijn die niks fout kunnen doen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten