De economie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De economie

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2015 15:22

Het schijnt weer goed te gaan in Nederland, volgens het AD krijgen volgend jaar de werkenden er 800 euro bij, volgens de Telegraaf 1200 maar liefst.
Intussen vragen een paar winkelketens uitstel van betaling aan.
Ervaren jullie iets van de aantrekkende economie?
Heb je eindelijk die baan gekregen? Of baal je dat je spaargeld zo weinig opbrengt?
Ik word wel vrolijk als ik aan de benzinepomp sta. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De economie

Berichtdoor Katlheen » 23 dec 2015 16:38

@Chaya: Wat we er bij krijgen is vooral een sigaar uit eigen doos. De afgelopen jaren zijn de lasten flink verhoogd.
Je vragen even na lopend:
De winkelketens die moeten sluiten: of dat een gevolg van de economie is durf ik niet te zeggen. Ik zou eerder zeggen dat de gemiddelde burger echt wel consumeert, maar dat de manier waarop is gewijzigd. We bestellen veel meer online en hebben geen of in ieder geval minder behoefte aan grote fysieke winkels. Webwinkels kunnen nu eenmaal goedkoper aanbieden omdat ze de overhead kosten van winkelpanden niet heeft.

-Ik ervaar niet zo heel veel van de aantrekkende economie, veelal zit het toch tussen de oren. Als je iedere dag op het nieuws hoort dat de economie slecht draait, ga je dat ook geloven. En omgekeerd ook.
Gaat het goed met de economie? Wel, de groei begint weer aan te trekken volgens het CBS en andere overheids instanties.
-Ja, ik heb eindelijk een andere baan gevonden binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben. Een week later kregen we overigens te horen dat er nog eens 9000 mensen uit moeten. Ik ga naar een van de weinige afdelingen die vooral nog groeien door toegenomen wetgeving en regels.
-Ja, tanken is nu wat minder pijnlijk geworden :mrgreen:

Of het goed gaat met de economie en bedrijven moeten we terug zien in de jaarcijfers. Hebben bedrijven meer winst gemaakt? En met winst doelt men op echte winst door middel van hogere omzet. De winsten van de afgelopen jaren werden vooral gehaald door kostenbesparingen (hallo werkelozen). Dan lijkt het wel mooi om winst te maken, maar als je omzet niet gelijk blijft of hoger wordt, is dat niet zo'n best signaal. Als de omzet van bedrijven nu groeit omdat men meer omzet weet te maken, dan is dat een goed teken. Dan is er blijkbaar weer meer vraag naar producten/diensten. (en ja, op de kosten letten is ook belangrijk).

De rente op de spaarrekeningen is laag vanwege de ECB. Daar kan je de banken moeilijk de schuld van geven. Voordeel van de lage rente is ook dat hypotheek rentes laag zijn. En dat levert doorgaans meer op dan je spaarrekening.
De lage olieprijs lijkt vooralsnog te komen door de aanbod kant. Dat is dus minder erg. Uitval van de vraag duidt op afkoeling van de wereldeconomie. Helaas zorgt dit er wel voor dat de inflatie laag blijft. Lage inflatie is niet goed voor de groei en is slecht voor mensen/bedrijven met schulden. Het is wel goed voor mensen met spaargeld. Maar daar heeft de economie niets aan, dat jij je geld op de spaarrekening laat staan. :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De economie

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2015 11:41

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten

cron