Terrorisme in Frankrijk

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

mohamed

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2016 21:38

Mohamed Salmene Lahouaiej Bouhlel was niet religieus verklaarden zijn buren, zie hier.

Afbeelding
Geen moslim dus, maar wel een Noord-Afrikaan.

Volgens de bewoners uit de buurt van de dader was hij duidelijk niet religieus, maar een sportman ('erg gespierd' letterlijk citaat) en dat heeft mij aan het denken gezet. Prima dat men het graag op ISIS wil afschuiven maar de aanslag in Nice zitten zij niet achter.

Het is een kookpot in Europa en de media doet er alles aan om het vuurtje flink op te stoken.

ISIS-aanslag in Parijs nog veel erger dan gedacht: terroristen martelden hun slachtoffers in Bataclan.
De aanslag in Nice is nog maar net gebeurd, maar er worden nog steeds nieuwe feiten bekend over de vorige aanslag in Frankrijk: het bloedbad in het Bataclan-theater. Maanden na de bloedige aanslag in het Bataclan-theater in Parijs komen er nog steeds nieuwe feiten naar boven over de wreedheden van de ISIS-terroristen. -lees verder


Zijn de aanhangers van ISIS de nieuwe nazi's?

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Harmonica2 » 15 jul 2016 21:46

mohamed schreef:
Het is een kookpot in Europa en de media doet er alles aan om het vuurtje flink op te stoken.



Precies. En het nare is dat onze privacywetten door de heksenjacht op terroristen steeds meer naar de knoppen gaan. Wat een groot probleem is omdat er al veel te veel macht centralisatie is in de wereld en dit juist leidt tot nog meer ongelijkheid en dus nog meer van dit soort problemen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2016 23:27

Cicero schreef:Onderwijs en ontwikkeling is inderdaad de meest beschaafde weg, maar wel een waarbij je kunt garanderen dat de komende decennia nog honderden slachtoffers zullen vallen.


Waarschijnlijk heb je gelijk, maar is er een andere optie dan? Het midden-oosten in een glasplaat veranderen, dan vallen er waarschijnlijk in diezelfde tijd duizenden slachtoffers in het westen.

Het huidige westerse terrorisme komt vrijwel altijd voort uit een giftige mix van sociale achterstelling en isolatie, culturele kortsluiting en inspiratie/legitimatie vanuit een radicale interpretatie van de islam. (OVerigens niet altijd uit een gebrek aan onderwijs, bommenmakers zijn vaak goed opgeleid maar hebben vervolgens geen kansen.)

Het is duidelijk dat de politiek van de afgelopen decennia desastreus heeft uitgewerkt.

Integratie moet veel harder afgedwongen worden. Zoals dat bijvoorbeeld in de US is gebeurd. Is niet altijd leuk, maar daar zou een balans in gevonden kunnen worden.


Eensch.

Ik begin tot mijn eigen schrik steeds meer te voelen voor de 'oplossing' van Wilders om criminele en/of niet geïntegreerde dubbelepaspoorthouders het Nederlanderschap te ontnemen en ze terug te sturen naar hun eigen land.


Dat is ernstig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2016 12:47

Een open brief op Vrouw.nl. Hij ontroert mij zeer en zegt alles.

Ze ligt op straat. Haar lichaampje bedekt met folie. Klein, onschuldig, levenloos. Ik zie de foto op Twitter.

‘Vanavond gaan we naar het vuurwerk’, zei haar moeder die middag. Ze was zo blij. Vuurwerk op het strand! Dan mocht ze laat naar bed. ‘Mag ik dan glitternagellak’, vroeg ze. Haar moeder zuchtte. ‘En mijn roze jurk aan?’ Ze was dol op roze, de kleine Sophie. En op ballet. Later als ze groot was, wilde ze ballerina worden. Of schooljuffrouw. Daar was ze nog niet uit.

Ze danste de hele middag. Haar roze glitternagellak schitterde in de Zuid Franse zon. Het was nog even een gedoe die avond. ‘Moet die pop echt mee’, mopperde haar vader.

‘Dadelijk raak je haar kwijt. Je weet wat er vorige week is gebeurd, toen heb je hem ook in dat restaurant laten liggen. Moesten we helemaal terug om haar op te halen, weet je nog? Het is druk op het strand vanavond hoor. Heel veel mensen, als je pop dan kwijtraakt, kunnen we haar niet meer terugvinden.’ Ze had haar kleine neusje verontwaardigd gerimpeld: ‘ik raak mijn baby niet kwijt. Ik ben een hele goede mama.’ Hij had gelachen: ‘nou vooruit dan maar. Maar denk erom, ik ga niet zoeken als je haar toch ergens laat liggen.’

Wat zullen ze gegeten hebben voor ze naar het strand reden om het vuurwerk te zien? Vast iets feestelijks. Het was immers Quatorze Juillet, de nationale Franse feestdag.

In de auto was ze helemaal opgewonden. Pop hield ze stijf in haar armen. ‘Je gaat zo iets heel moois zien’, fluisterde ze zachtjes in het plastic oortje. ‘Echt heel mooi. Sterren in allemaal kleuren.’ Haar moeder hoorde het en lachte vertederd. Via de achteruitkijkspiegel keek ze naar haar dochtertje. Zelf ook in het roze. Ze hoopte maar dat ze het vol zou houden. Van de opwinding had het meisje die middag niet kunnen slapen. Nou ja, dat haalde ze morgen dan maar in.

Er kwam geen morgen. Sophietje zal nooit ballerina worden. Of schooljuffrouw. Heeft ze het geraas gehoord van het grote witte monster? Heeft ze iets aan zien komen? Heeft ze geschrokken haar pop nog wat dichter tegen zich aangedrukt? Gehuild, haar vader gezocht in de paniekerige menigte, haar moeders hand gegrepen?

Op het asfalt van Nice ligt haar levenloze lichaampje. Van het leven beroofd door iemand met idealen. Zelf iemands vader misschien, of grote broer. Idealen die hem in een dodelijk wapen hebben veranderd dat andere mensen het leven niet gunde. Of misschien was het wel gewoon een gek, beschadigd door wat dan ook, die anderen mee wilde trekken in zijn ellende. Hij nam haar mee, de kleine Sophie, in zijn zucht naar dood en verderf.

Naast haar ligt haar pop. Papa had zich geen zorgen hoeven maken. Ze is haar niet kwijtgeraakt.

Rust zacht pop.
Afbeelding
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor hans0166 » 17 jul 2016 10:56

ik wil het verdriet en drama achter zo'n foto niet verhullen of op welke wijze dan ook ontkennen, maar een journalistiek verhaal uit de duim zuigen en bij zo'n foto plakken is walgelijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Chaya » 18 jul 2016 11:22

hans0166 schreef:ik wil het verdriet en drama achter zo'n foto niet verhullen of op welke wijze dan ook ontkennen, maar een journalistiek verhaal uit de duim zuigen en bij zo'n foto plakken is walgelijk.

Ik denk niet dat dit journalistiek bedoeld is. Het is gewoon EEN verhaal, hoe het zou kunnen zijn.
Net als de indrukwekkende toespraak van minister Timmermans, na de vliegtuigramp MH 17.
Achteraf bleek dat niet eens waar te kunnen zijn geweest, maar toch, het raakte vrijwel iedereen diep.
Als je hoort dat er ergens zoveel doden zijn gevallen, zijn ze anoniem en onbekend.
Als je de verhalen hoort, wie het waren, wat ze daar deden, kun je de emoties pas goed doorleven.
Ik vind deze foto net zo veelzeggend als de foto van het dode meisje aan de waterlijn, in het begin van de vluchtelingenstromen-problematiek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor hans0166 » 18 jul 2016 17:14

Chaya schreef:Ik denk niet dat dit journalistiek bedoeld is. Het is gewoon EEN verhaal, hoe het zou kunnen zijn.
Net als de indrukwekkende toespraak van minister Timmermans, na de vliegtuigramp MH 17.
Achteraf bleek dat niet eens waar te kunnen zijn geweest, maar toch, het raakte vrijwel iedereen diep.
Als je hoort dat er ergens zoveel doden zijn gevallen, zijn ze anoniem en onbekend.
Als je de verhalen hoort, wie het waren, wat ze daar deden, kun je de emoties pas goed doorleven.
Ik vind deze foto net zo veelzeggend als de foto van het dode meisje aan de waterlijn, in het begin van de vluchtelingenstromen-problematiek.


het is misbruik maken van een echte situatie, tranentrekken, valse emoties oproepen... inderdaad zoals Timmermans....vreselijk en onecht! Als je nu nog steeds niet door die farce van Timmermans geprikt hebt zal het wel nooit meer komen vrees ik.

Het is juist zo bijbels dicht bij de waarheid te blijven en niet dit soort opgeblazen nep emotie.

De dode kinderen aan de waterlijn... nog zo'n nepbeeld, er is duidelijk gebleken dat de pers met lijken aan het slepen geweest is om een goede foto te maken.. de vraag, wél 5000 euro voor een overtocht maar geen 5 voor een reddingsvest.... dát is het drama!
Het is allemaal een grote smeerpijp van propaganda en misbruik van echte emoties, voor het karretje gespannen van verborgen agenda's !

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor mona » 19 jul 2016 17:22

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Johan100 » 19 jul 2016 18:05

hans0166 schreef:

het is misbruik maken van een echte situatie, tranentrekken, valse emoties oproepen... inderdaad zoals Timmermans....vreselijk en onecht! Als je nu nog steeds niet door die farce van Timmermans geprikt hebt zal het wel nooit meer komen vrees ik.

Het is juist zo bijbels dicht bij de waarheid te blijven en niet dit soort opgeblazen nep emotie.

De dode kinderen aan de waterlijn... nog zo'n nepbeeld, er is duidelijk gebleken dat de pers met lijken aan het slepen geweest is om een goede foto te maken.. de vraag, wél 5000 euro voor een overtocht maar geen 5 voor een reddingsvest.... dát is het drama!
Het is allemaal een grote smeerpijp van propaganda en misbruik van echte emoties, voor het karretje gespannen van verborgen agenda's !


Het kwam op mij toen inderdaad meer over als 'even snel een herdenking, even vlug afhandelen' maar met z'n gedachten zat tie al bij zijn nieuwe functie in Brussel.

mona schreef:Vakantie in Frankrijk....
http://nos.nl/artikel/2118524-man-steek ... epark.html

Vrouwen? Zeg maar gerust één vrouw en drie kinderen (meisjes).

In Duitsland vandaag een Afghaan die in een trein om zich heen slaat met een bijl en steekt met een mes, las ik. Een aantal zwaargewonden. De 17-jarige Afghaan is doodgeschoten.

Wat een tragedie trouwens ook die aanslag met die vrachtwagen. Op de dag dat ze daar in Nice, Frankrijk het 'vrijheid, gelijkheid en broederschap' vierden. 14 juli, Franse nationale feestdag. Liberté, égalité, fraternité. Het is het officiele motto van de Franse Republiek.
Omstreeks 1838 wees Pierre Leroux de leus toe aan de Franse Revolutie. Volgens hem was het een anonieme en populaire creatie. De historicus Mona Ozouf onderschrijft dit, hoewel volgens hem soms ook andere termen tegelijk met deze drie woorden werden gebruikt, zoals Amitié (vriendschap), Charité (liefdadigheid) en Unité (eenheid).De Franse Revolutie heeft verstrekkende en blijvende veranderingen teweeggebracht in Frankrijk, die zich verspreidden over heel Europa. De constitutionele en ideologische hervormingen gingen gepaard met burgeroorlog en terreur.
wiki
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Yoshi » 22 jul 2016 19:17

Harmonica2 schreef:Waarom denk je dat? Ik wil niet suggereren dat als we die mensen dood knuffelen dat het probleem direct is opgelost, het kost echter geld om hard in te grijpen en het levert niks op, het werkt alleen maar averechts, tenzij je alles in één keer uitmoord maar dat is in de praktijk niet haalbaar en bovendien een dubieuze oplossing.

Er zijn talloze waarin naar voren komt dat keihard ingrijpen het probleem deels of geheel oplost voor vele generaties.
En ja, dat kost geld, veel geld. Als we het niet doen kost het ons nog veel meer; onze vrijheid.
Knuffelen hebben we nu decennia gedaan en heeft ons enkel dieper in het moeras doen verzinken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor elbert » 23 jul 2016 07:45

Yoshi schreef:Er zijn talloze waarin naar voren komt dat keihard ingrijpen het probleem deels of geheel oplost voor vele generaties.
Noem eens zo'n voorbeeld? Als ik iets weet van terreur, dan is het wel dat het een zaak van lange adem is die inderdaad veel geld kost, maar past opgelost wordt als de onderliggende redenen waarom mensen naar de wapens grijpen worden weggenomen. Die redenen zijn politiek, cultureel, economisch of religieus van aard. Denken dat terreur snel opgelost kan worden met alleen harde maatregelen (die trouwens soms wel nodig zijn, begrijp me goed) is niet reëel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2016 09:22

Het ingrijpen van de geallieerden tegen nazi Duitsland tijdens de 2e wereldoorlog.
Kleinschaliger; het schoonvegen van de Dam tegen de terreur van hippies.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jul 2016 10:18

Afgelopen donderdagochtend hoorde ik via de radio over dat IS nieuwe aanslagen in Frankrijk aankondigde. Ik zei ongeveer dit: "En dat allemaal, omdat wij geen mohammedanen zijn. Maar wat hebben wij eigenlijk met die Arabische nepprofeet te maken?"
Hier een bericht daarover: IS dreigt in nieuwe video met meer aanslagen in Frankrijk

Ik heb eens een paar boeken aangeschaft over IS en wat er in de Arabische landen gebeurt. Ik wil er eens meer van weten. Deze titels:
De terugkeer van het kalifaat, Loretta Napoleoni
De nieuwe heilige oorlog, Patrick Cockburn
De arabische cocktail, Jef Lambrecht
Nu nog aan het lezen ervan toekomen, want er staat inmiddels aardig wat op mijn e-reader.

Het valt strikt gezien buiten het onderwerp van deze draad. Maar afgelopen maandag was er een aanslag in Duitsland door een Afghaan. En gisteravond in München door een Iraan. Tsjongejonge, wat zijn dat toch voor zielige mislukte allochtonen, die zoiets menen te moeten doen? (Dat dacht ik na het lezen van het nieuwste bericht.) Iedere keer komt de aanslagpleger wel om, dat dan weer wel. Dat is er dan toch iedere keer eentje minder. Die twee hufters van afgelopen week richten geen nieuw kwaad meer aan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor elbert » 23 jul 2016 12:33

Yoshi schreef:Het ingrijpen van de geallieerden tegen nazi Duitsland tijdens de 2e wereldoorlog.
Kleinschaliger; het schoonvegen van de Dam tegen de terreur van hippies.
Beide zijn geen voorbeelden van terroristische bewegingen. De nazi's hadden een heel land achter zich en de hippies hadden niet tot doel om aanslagen te plegen. Als je kijkt naar de IRA, de ETA, de RAF, Palestijnse terreurgroepen enzovoort dan gaat het over slepende conflicten die soms tientallen jaren aanhouden. Daar hebben we nu ook mee te maken, helaas.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2016 13:29

elbert schreef:Beide zijn geen voorbeelden van terroristische bewegingen.

Hoeft ook niet. Het gaat om extremisme de kop in te drukken. Zowel de hippies op de dam als de nazi's waren extremisten.
De nazi's hadden een heel land achter zich

Geschiedkundige nonsens.
en de hippies hadden niet tot doel om aanslagen te plegen.

Een aanslag op de Nederlandse waardigheid.
Als je kijkt naar de IRA, de ETA, de RAF, Palestijnse terreurgroepen enzovoort dan gaat het over slepende conflicten die soms tientallen jaren aanhouden. Daar hebben we nu ook mee te maken, helaas.

Nee hoor. Deze mensen hadden een doel waarover te praten viel. Je hebt geen bal verstand van het salafisme als je denkt dat er met deze mensen net zo te praten valt.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten