Terrorisme in Frankrijk

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Bambi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Bambi » 20 nov 2015 17:01

Rockmuziek zijn vaak songs die over de verleidingen van het leven gaan.
Ieder mens kust de tong van de duivel. Als ik hier op dit forum de haat en nijd lees, is dat ook omdat mensen zoveel van het kwade in ons, wat de duivel ook is, houden.
Net als de song van de Rolling Stones " Sympathy for the devil" is ook zo'n song. En "Running with the devil" van Van Halen.
We praten allemaal mooi weer en weten allemaal hoe het hoort en hoe God het wil, maar zo gauw de duivel langs komt met zijn verleidingen en influisteringen, houden we daar toch meer van, dan wat God wil wat we doen, omdat waar de duivel ons toe verleidt, dichter bij ons zondige hart past. En daar gaan zulke songs over.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 12:24

Mortlach schreef:Tja, ik probeer alleen aan te geven dat jij jouw christelijke denkkader (in dit geval "je meent wat je zingt") probeert toe te passen op mensen die (misschien) dat kader niet hebben. Maar op die basis trek je wel conclusies en dan ga je dus de fout in. Ik weet niet wie daarmee geholpen zou zijn.

Mag ik je er op wijzen dat "je meent wat je zingt" een breder gedragen visie is dan alleen een christelijke?
Als mensen voluit mee staan te brullen met een lied waarin dergelijke teksten zitten maar het niet menen begrijp ik dat niet.
Bovendien: je gaat toch alleen naar een concert als je de band waardeert?
Tekst en muziek staan daarin voor veel mensen op 1 lijn!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2015 16:48

Afbeelding

Een foto uit het NRC.
Het heeft iets ....apocalyptisch. :(

Brussel is geen bruisende stad meer (naar een liedje).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 17:29

StillAwake schreef:Mag ik je er op wijzen dat "je meent wat je zingt" een breder gedragen visie is dan alleen een christelijke?
Als mensen voluit mee staan te brullen met een lied waarin dergelijke teksten zitten maar het niet menen begrijp ik dat niet.
Bovendien: je gaat toch alleen naar een concert als je de band waardeert?
Tekst en muziek staan daarin voor veel mensen op 1 lijn!


Daar mag je me op wijzen. Mag ik je er dan op wijzen dat de metal-scene een uitzondering vormt op die visie. Als dat niet zo zou zijn, zouden er alleen massamoordenaars en absoluut criminele sadisten naar metalconcerten gaan. En toch is dat niet zo, sterker nog, de sfeer is meestal bijzonder gemoedelijk en vriendelijk. Je kunt die visie dus niet veralgemeniseren en dan conclusies trekken over een specifieke subset.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2015 07:59

Mortlach schreef:Daar mag je me op wijzen. Mag ik je er dan op wijzen dat de metal-scene een uitzondering vormt op die visie. Als dat niet zo zou zijn, zouden er alleen massamoordenaars en absoluut criminele sadisten naar metalconcerten gaan. En toch is dat niet zo, sterker nog, de sfeer is meestal bijzonder gemoedelijk en vriendelijk. Je kunt die visie dus niet veralgemeniseren en dan conclusies trekken over een specifieke subset.

Jij veralgemeniseerde de mening van iemand hier als "christelijk".
Het enige wat ik je probeerde duidelijk te maken is dat er ook niet-christenen zijn die die mening aanhangen.
Bovendien noem jij nu de Metal-scene, maar laat nu juist "Eagles of Death Metal" daar, ondanks de naam, geen deel van uit maken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2015 21:54

StillAwake schreef:Jij veralgemeniseerde de mening van iemand hier als "christelijk".
Het enige wat ik je probeerde duidelijk te maken is dat er ook niet-christenen zijn die die mening aanhangen.
Bovendien noem jij nu de Metal-scene, maar laat nu juist "Eagles of Death Metal" daar, ondanks de naam, geen deel van uit maken...


Het ging mij specifiek over de stelling dat je altijd meent wat je zingt er daar achter staat als nastrevenswaardig. Dat is gewoon voor een vrij grote subset van mensen niet zo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 07:54

Mortlach schreef:Het ging mij specifiek over de stelling dat je altijd meent wat je zingt er daar achter staat als nastrevenswaardig. Dat is gewoon voor een vrij grote subset van mensen niet zo.

Dat is zeker waar, maar dat geldt in alle geledingen.
Ook onder christenen.
Waarmee jouw veralgemenisering dat dat het een typisch christelijk iets is gefalcificeerd is.
Blijft overigens de vraag staan of dit publiek bewust is uitgekozen, of dat het theater bewust is uitgekozen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jul 2016 16:37

Deze draad kan helaas weer een vervolg krijgen. Er is gisteravond weer wat gebeurd in Frankrijk.
84 doden na aanslag Nice, drie dagen nationale rouw

"...Frankrijk telt zo'n vierduizend moslimradicalen waarvan de helft in staat zou zijn tot actie over te gaan. Nu zijn er ongeveer vierduizend politie- en inlichtingenofficieren die zich met die radicalen bezighouden, maar voor het 24 uur volgen van één individu is twintig man nodig."

(Bron: Trouw: 'Frankrijk wordt steeds moedelozer van aanslagen')

Ik denk, dat men er een paar eeuwen geleden een oplossing voor zou hebben gehad, die aardig effectief is: dat soort tuig gewoon uitroeien. Dan ben je meteen van dat probleem van capaciteitstekort af. Op bijvoorbeeld de hugenoten pasten ze die methode ook toe.
Rome roeide de grote concurrent Carthago ook zo ongeveer uit, meen ik mij te herinneren.
Zo zie je dat alles zijn voor- en nadelen heeft. Vroeger waren ze erg hardhandig en wreed, maar zo kon je bepaalde problemen wel oplossen. Vandaag zijn we zogenaamd beschaafd, maar daarmee houden we dus ook bepaalde problemen in stand.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Yoshi » 15 jul 2016 17:00

Probleem nu is ook dat er andere manieren van oorlogsvoering zijn, oa terreur. En dat volkeren door elkaar heen leven.

Maar het lijkt me overduidelijk dat de wereld uiteindelijk een stuk mooier zou zijn als het salafistische uitschot met wortel en al van de aardbodem verdwijnt.

Moge de slachtoffers rusten in vrede en moge de dader eeuwig branden in de hel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2016 19:05

Ik blijf bewust maar uit de buurt van alle filmpjes die er rond gaan. Dat zien is niet iets wat ik nu aankan.

Ik weet niet of ik het een nadeel zou noemen dat we niet meer zo reageren als vroeger. Het zou me toch niet lekker zitten als ik weet dat de overheid die mij vertegenwoordigt genocide zou plegen. Daarbij geloof ik niet dat geweld dit probleem kan oplossen, het zal het alleen verergeren. Onderwijs en ontwikkeling, dat is in mijn ogen de enige weg, maar dat kost heel veel tijd. In het zicht van de tragedies is dat niet bepaald gemakkelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Cicero » 15 jul 2016 19:44

Onderwijs en ontwikkeling is inderdaad de meest beschaafde weg, maar wel een waarbij je kunt garanderen dat de komende decennia nog honderden slachtoffers zullen vallen.

Het huidige westerse terrorisme komt vrijwel altijd voort uit een giftige mix van sociale achterstelling en isolatie, culturele kortsluiting en inspiratie/legitimatie vanuit een radicale interpretatie van de islam. (OVerigens niet altijd uit een gebrek aan onderwijs, bommenmakers zijn vaak goed opgeleid maar hebben vervolgens geen kansen.)

Het is duidelijk dat de politiek van de afgelopen decennia desastreus heeft uitgewerkt.

Integratie moet veel harder afgedwongen worden. Zoals dat bijvoorbeeld in de US is gebeurd. Is niet altijd leuk, maar daar zou een balans in gevonden kunnen worden.

Ik begin tot mijn eigen schrik steeds meer te voelen voor de 'oplossing' van Wilders om criminele en/of niet geïntegreerde dubbelepaspoorthouders het Nederlanderschap te ontnemen en ze terug te sturen naar hun eigen land.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Harmonica2 » 15 jul 2016 20:33

Het probleem met een harde aanpak is iig dat die mensen juist bevestigd worden in hun extreme denkbeelden. Osama Bin Laden heeft ooit eens gezegd dat hij blij was met elke Amerikaanse drone, omdat hij dan meer aanwas kreeg.

Goed onderwijs is zeker een oplossing, maar terrorisme op deze schaal is ook gewoon een symptoom van slechte of doorgeschoten economische ideeën zoals globalisatie, deregulatie, de acceptatie van ongelijkheid en het globale militaire beleid. De rol van Bush en co blijft ook ontzettend dubieus https://blendle.com/item/bnl-humo-20160 ... JKaW1teSJ9

Yoshi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Yoshi » 15 jul 2016 21:01

Linksom of rechtsom, die extremisten zullen hun denkbeelden hoe dan ook bevestigd zien.
Dat lijkt me dus geen geldig argument. Educatie en volop kansen op welvaart hebben ze ook in Europa.

Yoshi

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Yoshi » 15 jul 2016 21:11

Momenteel is er schijnbaar ook wat aan de hand in Turkije. Bruggen afgezet door het leger in Istanbul, tanks rollen over de snelweg en straaljagers vliegen laag over Ankara.

Edit; schijnbaar een militaire staatsgreep. Laten we hopen dat morgen Erdogan afgezet is en de de seculiere staat gewaarborgd wordt.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Harmonica2 » 15 jul 2016 21:34

Yoshi schreef:Linksom of rechtsom, die extremisten zullen hun denkbeelden hoe dan ook bevestigd zien.
Dat lijkt me dus geen geldig argument. Educatie en volop kansen op welvaart hebben ze ook in Europa.


Waarom denk je dat? Ik wil niet suggereren dat als we die mensen dood knuffelen dat het probleem direct is opgelost, het kost echter geld om hard in te grijpen en het levert niks op, het werkt alleen maar averechts, tenzij je alles in één keer uitmoord maar dat is in de praktijk niet haalbaar en bovendien een dubieuze oplossing.

Terrorisme heeft de trend van globalisering gewoon gevolgd, en de wervingswapens die extremisten inzetten zijn lang niet altijd slechts propaganda en geweld. In veel gevallen bieden ze ook eten, onderdak, veiligheid, zingeving en waardering. Dat militair aanpakken is niet meer dan symptoombestrijding..


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten