Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor bakvis » 17 okt 2015 09:33

[quoteIk heb even wat informatie opgezocht. Landelijk wordt 4% van de luchtvervuiling veroorzaakt door stoken. Dat is een verzamelnaam voor uitstoot door stoken op CV plus open haard][/quote]

dus...2 tot 3 procent van alle lucht vervuiling zal door houtkachels komen.
dat valt reuze mee!
blijft er 97% over....zullen we ons daar eerst eens druk om maken?!

Het is dan ook meestal zo dat deze mensen geen begrip voor elkaar hebben. Ik denk dat de maatschappij aan het verharden is zoals in Timotheus wordt aangegeven.

dat vind ik echt onzin. Het zal best dat de maatschappij verhard maar ik zie daarin geen link met houtkachels...
zoals gezegd ook astma hier in huis maar ik vraag me serieus af hoe je dan last hebt van die houtkachels; het over grote deel wordt alleen savonds gestookt..en dan ook nog alleen in de winter. Volgens mij zit er dan niemand buiten en heeft iedereen z'n ramen en deuren dicht...
kan je me uitleggen hoe je dan last van die kachels hebt?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 17 okt 2015 10:04

bakvis schreef:
dus...2 tot 3 procent van alle lucht vervuiling zal door houtkachels komen.
dat valt reuze mee!
blijft er 97% over....zullen we ons daar eerst eens druk om maken?!

Daar staat tegenover (volgens Belgisch onderzoek)
Uit nieuw onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) blijkt dat de uitstoot van fijn stof door houtverbranding tot nu toe sterk werd onderschat. Dit komt vooral omdat in de theoretische emissiefactoren die gebruikt worden om de impact van houtverbranding te berekenen, de fijn stof uitstoot met een factor 4 werd onderschat. Nieuwe metingen naar residentiële houtverbranding tonen aan dat de effectieve uitstoot vele malen hoger ligt dan wat tot nu toe in de modellen voor luchtkwaliteit werd aangenomen.

Berekeningen met de nieuwe emissiefactoren tonen aan dat slechts 20% van de fijnstofuitstoot door houtverbranding in de nu gebruikte modellen wordt gevat. Waar verwarming door huishoudens tot nu toe een aandeel had van 11% in de totale uitstoot van EC (elementair koolstof, de meest fijne fractie van fijn stof), blijkt dit in de realiteit een aandeel van 22% te zijn. Ter vergelijking: autoverkeer heeft een aandeel van 51%. Voor PM10 – de grovere fractie van fijn stof – heeft houtverbranding zelfs een groter aandeel dan autoverkeer of industrie.
* * * * * * * * * * *
Deze beide buurtgenoten woonden op plekken met een hoge concentratie houtkachel rook. In de afgelopen jaren ademden ze heel vaak ogenschijnlijk schone lucht, die alleen af en toe stonk naar houtkachel.
Dus ze werden net als alle andere buurtgenoten blootgesteld aan de gifstoffen in de houtkachelrook.
Dat gif doet vervelende dingen in het lichaam. Een voorbeeld is dat de giffen in het bloed komen en daar tot lichte ontstekingen leiden in de vaatwand. Dat leidt dan tot aderverkalking. Iedereen heeft daar last van, maar met de extra belasting van de houtkachelrook er bij, gaat het extra snel, afhankelijk van de concentratie van het gif.

Houtkachelrook ontstaat altijd als de buurman zijn houtkachel stookt.
Ook al zegt hij dat hij schoon stookt, dat is het niet. Alleen aardgas kan schoon gestookt worden. Hout schoon opstoken kan alleen in een industriële installatie waar de rook wordt naverbrand en gefilterd en gewassen. Dat doet een buurman niet.

Als de buurman zijn houtkachel stookt, verspreidt hij ziekmakend gif over de omgeving. Dat gif gaat de hele buurt over en verder. Zo bleek in een onderzoek in een dorp achter de duinen bij de Noordzee, dat de schone lucht daar al vervuild is met houtkachel gif uit Engeland, dat gif was ca 10% van de toelaatbare dosis.
bron: duurzame Brabanders

Het blijkt dus toch niet geheel onschuldig te zijn bakvis.
bakvis schreef:oals gezegd ook astma hier in huis maar ik vraag me serieus af hoe je dan last hebt van die houtkachels; het over grote deel wordt alleen savonds gestookt..en dan ook nog alleen in de winter. Volgens mij zit er dan niemand buiten en heeft iedereen z'n ramen en deuren dicht...

Sorry bakvis, maar dit vind ik onzin. Overdag staan die houtkachels net zo goed aan, zeker als je daar echt je huis mee moet verwarmen.
Dan zit je niet buiten, maar er lopen, joggen en fietsen wel mensen buiten.
Bovendien is die rook niet opeens opgelost en foetsie, die fijnstof blijft! Zeker als het mistig weer is, laaghangende bewolking is en hoe vaak is dit niet in de wintermaanden?
Nogmaals, blijf jij fijn de houtkachel stoken, we leven in een vrij land en het is legaal, maar neem je opponenten wel een beetje serieuzer.
Roodwit heeft wel degelijk een punt, dat onderschrijven de diverse onderzoeken ook.

Overigens, als je investeert in een goede HR CV ketel, daalt het gasverbruik drastisch, heb ik gemerkt.
En als je daarbij nog een juiste thermostaat hebt die ingesteld kan worden op je dag/nachtritme, is de besparing nog hoger.
Ik ben persoonlijk erg blij dat ik smorgens in een warme kamer kom, ipv dat ik nog een kachel moet gaan opstarten.
Ik heb wat afgebibberd als kind. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Kvinna » 17 okt 2015 12:45

Ik heb deze week een keer de haard NIET aangedaan, omdat ik op dit forum er over heb gelezen, het was wat mistig en nevelig. Ik besef nu wel iets meer dat mensen er last van kunnen hebben. Maar als het lekker doorwaait, stook ik toch echt.
Ik vind het wel wonderlijk dat er zulke verschillende cijfers uit "deskundigenonderzoek" kunnen komen. Wie moet je nu geloven?

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 18 okt 2015 10:03

In alle eerlijkheid weet ik het niet. Ik hoop dat je God wijsheid in deze kunt vragen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Kvinna » 18 okt 2015 11:41

roodwit2 schreef:In alle eerlijkheid weet ik het niet. Ik hoop dat je God wijsheid in deze kunt vragen.


Ik denk niet dat dit in mijn gebed komt. Er zijn belangrijkere dingen.
Het was ook meer een retorische vraag.

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 19 okt 2015 12:28

De Rijdende Rechter geeft advies over als je hinder hebt van rook door een houtkachel:

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht- ... ende-buren

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2015 13:58

Nog een brochure
Overlast door houtrook; onderzoek naar het
meten van fijn stof als hulpmiddel bij het
beoordelen van klachten over houtstook


http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondhe ... r-houtrook


Houtrook geeft gezelligheid
in een woonwijk.

Eens 16%; oneens 84%.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Evelien » 27 okt 2015 09:11

Rook geeft toch geen gezelligheid? :roll: :roll: Vage stelling is dat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2015 10:48

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor meribel » 27 okt 2015 11:11

we hadden 2 nachtjes een huisje ergens en de verwarming was door middel van een houtkachel!!
ooooh, ik had geen internet anders had ik één van de fanatieke stokers hier een pb gestuurd hoe je dat verdraaide ding goed aankrijgt en aanhoudt :lol: ,
alle bijgeleverde aanmaakblokjes waren op na 2 nachtjes



toen we thuis waren draaide ik heel blij weer simpel aan de thermostaat knop ,
wat een luxe!!


( maar als die eenmaal brandt is het wel heel knus hoor! )

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2015 14:29

meribel schreef:we hadden 2 nachtjes een huisje ergens en de verwarming was door middel van een houtkachel!!
ooooh, ik had geen internet anders had ik één van de fanatieke stokers hier een pb gestuurd hoe je dat verdraaide ding goed aankrijgt en aanhoudt :lol: ,
alle bijgeleverde aanmaakblokjes waren op na 2 nachtjes
toen we thuis waren draaide ik heel blij weer simpel aan de thermostaat knop ,
wat een luxe!!

Ontberen doet waarderen Meribel. :D
Pfft, geen internet en geen c.v. In welk gehucht zat jij? :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 27 okt 2015 21:04


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Marnix » 28 okt 2015 10:54

meribel schreef:we hadden 2 nachtjes een huisje ergens en de verwarming was door middel van een houtkachel!!
ooooh, ik had geen internet anders had ik één van de fanatieke stokers hier een pb gestuurd hoe je dat verdraaide ding goed aankrijgt en aanhoudt :lol: ,
alle bijgeleverde aanmaakblokjes waren op na 2 nachtjes



toen we thuis waren draaide ik heel blij weer simpel aan de thermostaat knop ,
wat een luxe!!


( maar als die eenmaal brandt is het wel heel knus hoor! )


Hehe. Als je een haard hebt leer je dat wel. Aanmaakblokje, kleine houtjes er op (pyramidevorm), van klein naar iets groter, niet met te groot hout beginnen, wachten tot het goed brandt en dan groter hout toevoegen. Je hout moet goed droog zijn natuurlijk... en het heeft genoeg zuurstof nodig om goed te branden.

Oh en nog beter, de zwitserse methode, groot hout onder en klein hout boven: https://www.youtube.com/watch?v=KnLUiFD_yp8
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor IRHuman » 28 okt 2015 11:52

*Verwijderd door moderator*
off topique-smile

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Johan100 » 29 okt 2015 11:58

Evelien schreef:Rook geeft toch geen gezelligheid? :roll: :roll: Vage stelling is dat.


Haha Eveline, ben je een gevoelsmens of meer een rationeel mens?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten

cron