Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 09 okt 2015 16:20

Het lijkt wel dat steeds meer mensen een houtkachel nemen. Je kunt niet meer in de tuin zitten of je ruikt wel de brandlucht van open haarden. Maar ook zelfs binnenshuis wordt je hiermee geconfronteerd. En wat als je het benauwd krijgt en last van je ogen? Sommige mensen gebruiken de houtkachel als hoofdverwarming.

Het longfonds waarschuwt voor houtrook zie https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Allereerst moet je de buren aanspreken waarvan je hinder hebt. Maar ik wil geen zeur zijn. Hoe moet je hier als christen mee omgaan? Ik heb gebeden, en toeval wil dat ik bijbel teksten doorkreeg waarin hout werd verbrand...... De landelijke politiek is van mening dat het lokaal opgelost dient te worden. De lokale politiek wil hier verder eigenlijk niets aan doen.

Graag jullie reacties.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Mortlach » 09 okt 2015 17:21

Hier in huis (op het ierse platteland) is de houtkachel letterlijk de enige manier om het huis te verwarmen, hoewel ik de grap wel eens maak dat mijn flatscreen televisie de woonkamer elektrisch verwarmt. We hebben geen gas. We verstoken geloof ik zo'n 1000 kilo steenkool per jaar.

Verder begrijp ik het probleem niet zo. Je hebt er last van dat je buren hout stoken? Of ergens waar je te gast bent? In dat laatste geval lijkt het me vrij gemakkelijk bespreekbaar; in dat eerste geval weer wat minder omdat het toch niet bijzonder onredelijk is hout te stoken, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld keiharde muziek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 09 okt 2015 19:40

Hier in Nederland woon je dicht op elkaar. En als je het benauwd krijgt is het echt geen pretje.

Ik weet niet of de brief zichtbaar wordt van het longfonds? Hier alsnog de tekst:


Betreft
:
Verklaring
Longfonds (voorheen
Astma Fonds) over houtrook en
gezondheidsschade
Geachte heer, mevrouw,
In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues.
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s) en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen belemmerd in hun dagelijkse leven. Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zo als een houtkachel, kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.
De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer, temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter, ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig
voor zijn, klachten krijgen. Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen. De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is. Met vriendelijke groet,
Longfonds (voorheen Astma Fonds)

Yoshi

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Yoshi » 09 okt 2015 19:47

Nergens last van waar ik woon. Met mooi weer wordt er hier (en ook bij de buren) met briketten gebarbecued. Helaas heb ik binnen geen houtkachel voor de winter. Anders zou ik dat lekker stoken. Geeft een heerlijke directe warmte en is gewoon gezellig.

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 09 okt 2015 19:54

Yoshi,

Wat voor jouw gezellig kan zijn, kan voor een ander een ramp zijn. Ik vind dat je als christen op moet komen voor de zwakkeren. Rekening houden met anderen. Ik was laatst in een bekende bouwmarkt waar wel 10 houtkachels stonden. Een wijk in Alkmaar stoken ze de gehele dag. Weer iemand anders geeft aan dat er zoveel mensen een houtkachel hebben dat het niet meer uitmaakt welke windrichting er is. Hij zit vrijwel altijd in de houtrook lucht. Het lijkt er op dat de brandhout toeneemt in populairiteit. De GGD merkt dat zij meer meldingen binnen krijgen met meldingen over gezondheidsklachten. We gaan hoogstens 10 jaar eerder dood door de fijnstof? Christenen zijn tegen euthenasie, maar iets wat langzame killer is welkom?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor meribel » 09 okt 2015 21:07

@roodwit,
heb je last van de houtkachel van buren of huisgenoten? Probeer het bespreekbaar te maken en vertel ze dat je er veel last van hebt!

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor bakvis » 10 okt 2015 08:10

wij stoken ook een houtkachel. heerlijk die warmte!
en goedkoop omdat we altijd gratis hout hebben.
Als je het al niet zo breed hebt betekend dat een forse besparing op je energie rekening!
Stank ontaat vaak door verkeerde verbranding, verkeerd hout of, zoals iemand in de buurt hier, er van alles opgooien...lege melkpakken, reclame folders, etc. etc. Dat stinkt!
Volgens mij valt het als je normaal stookt met de stank reuze mee.
En anders bespreken met diegene van wiens kachel je last heb! Hier stond de schoorsteen bv op gelijke hoogte met een dakraam van iemand anders...dus de rook kwam bij hem zo het dakraam in. Simpel op te lossen door de schoorsteen te verhogen.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor bakvis » 10 okt 2015 08:14

ps. misschien scheelt het ook waar je woont!
wij hebben een hoekhuis...aan de vrije kant weiland/dijk/rivier
misschien scheelt dat met de stank/overlast

Yoshi

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Yoshi » 10 okt 2015 09:08

roodwit2 schreef:Yoshi,

Wat voor jouw gezellig kan zijn, kan voor een ander een ramp zijn.

Dat zou kunnen. Dan moet die ander het wel even komen vertellen. Gedachtelezen is namelijk niet een eigenschap die bij mij ver ontwikkeld is.
Ik vind dat je als christen op moet komen voor de zwakkeren. Rekening houden met anderen.

Die zwakkeren en anderen zullen dan toch echt nog steeds aan moeten geven dat ze zwakker zijn en er last van hebben. Kortom, zolang degene die er last van heeft niet langs komt om het aan te geven gaat er helemaal niets veranderen.

Daarnaast heb ik ook wel eens ergens last van, maar in een samenleving is het leven en laten leven. Kortom, je accepteert het een en ander van elkaar.
Ik was laatst in een bekende bouwmarkt waar wel 10 houtkachels stonden.

Mooi. Keuze is goed en het schijnen idd populaire producten te zijn.
Een wijk in Alkmaar stoken ze de gehele dag.

Daar zullen ze dan wel koude zomers hebben.
Weer iemand anders geeft aan dat er zoveel mensen een houtkachel hebben dat het niet meer uitmaakt welke windrichting er is. Hij zit vrijwel altijd in de houtrook lucht. Het lijkt er op dat de brandhout toeneemt in populairiteit. De GGD merkt dat zij meer meldingen binnen krijgen met meldingen over gezondheidsklachten. We gaan hoogstens 10 jaar eerder dood door de fijnstof? Christenen zijn tegen euthenasie, maar iets wat langzame killer is welkom?

Lol, een houtkacheltje vergelijken met euthanasie.... Ga even langs de huisarts zou ik zeggen. Hij verwijst je met dit verhaal wel door naar een professional die je er mee kan helpen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2015 09:45

Yoshi schreef:Die zwakkeren en anderen zullen dan toch echt nog steeds aan moeten geven dat ze zwakker zijn en er last van hebben. Kortom, zolang degene die er last van heeft niet langs komt om het aan te geven gaat er helemaal niets veranderen.

Daarnaast heb ik ook wel eens ergens last van, maar in een samenleving is het leven en laten leven. Kortom, je accepteert het een en ander van elkaar.


Wat betreft het eerste, inderdaad. Maar dat tweede, die 'last' die je hebt, zal niet voor alle mensen gelijk zijn. Ik bedoel, wat geluidsoverlast van een eenmalig tuinfeestje is niet hetzelfde als ademnood door een continu brandende houtkachel.

Lol, een houtkacheltje vergelijken met euthanasie.... Ga even langs de huisarts zou ik zeggen. Hij verwijst je met dit verhaal wel door naar een professional die je er mee kan helpen.


Ja, dat vond ik ook een vreemd 'argument': je zou geen hout moeten stoken, want je gaat er langzaam dood aan.

Het is verder natuurlijk ook de vraag in hoeverre je inbreuk kunt maken op de levens van anderen. Kijk, als er twee huizen in the middle of nowhere staan, kun je best aan je buur vragen of hij/zij het een of ander wil laten of op zijn minst wil beperken. In een woonwijk kun je moeilijk hetzelfde aan 100 gezinnen vragen.

Het is lastig om het probleem serieus te nemen omdat ik het probleem zelf niet ondervind. Dat is een gebrek aan mijn empatisch vermogen, maar ik doe mijn best. Gemeentelijke richtlijnen kunnen natuurlijk nooit kwaad, hoewel die zich waarschijnlijk wel zouden beperken tot extreme randgevallen (bijvoorbeeld bij windstilte en al ernstige luchtvervuiling, bijvoorbeeld).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2015 11:51

Als ik s'avonds ga hardlopen in het stookseizoen, moet ik eerst een puf kortwerkende luchtwegverwijder nemen, anders hoest ik als een oude locomotief en kom ik amper vooruit.
Verschrikkelijk wat er uit sommige schoorstenen geblazen wordt. :-&
Telkens als ik aan de thermostaat draai en het huis wordt warm ben ik zooooo dankbaar dat de kolen- en gashaard ver achter ons ligt.
Ik bespaar ook op mijn energierekening, heb de droger de deur uitgegooid en een zeer zuinige koelkast gekocht.
Laat nergens (onnodig) lampen branden, zet de computer s'avonds uit en ook overdag als ik langer wegga. Als ik het weet laat ik m uit totdat ik savonds thuiskom.
Met dat soort maatregelen is al heel wat te winnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2015 12:08

Chaya schreef:Als ik s'avonds ga hardlopen in het stookseizoen, moet ik eerst een puf kortwerkende luchtwegverwijder nemen, anders hoest ik als een oude locomotief en kom ik amper vooruit.
Verschrikkelijk wat er uit sommige schoorstenen geblazen wordt. :-&
Telkens als ik aan de thermostaat draai en het huis wordt warm ben ik zooooo dankbaar dat de kolen- en gashaard ver achter ons ligt.
Ik bespaar ook op mijn energierekening, heb de droger de deur uitgegooid en een zeer zuinige koelkast gekocht.
Laat nergens (onnodig) lampen branden, zet de computer s'avonds uit en ook overdag als ik langer wegga. Als ik het weet laat ik m uit totdat ik savonds thuiskom.
Met dat soort maatregelen is al heel wat te winnen.


Het voelt ook over het algemeen als een luxe, iets uit de tijd van opa en oma dat nu niet meer nodig is maar een 'gezellig, nostalgisch' gevoel geeft. Dus mensen doen het niet omdat het nodig is, maar omdat ze het leuk vinden. De meeste huizen met een houtkachel zullen toch echt wel ook een gewone CV hebben, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2015 14:00

Mortlach schreef:Het voelt ook over het algemeen als een luxe, iets uit de tijd van opa en oma dat nu niet meer nodig is maar een 'gezellig, nostalgisch' gevoel geeft. Dus mensen doen het niet omdat het nodig is, maar omdat ze het leuk vinden. De meeste huizen met een houtkachel zullen toch echt wel ook een gewone CV hebben, toch?

Zo'n kachel geeft mij dat gevoel niet. Ik word er voornamelijk nogal moe van en koud. Het was geen pretje om op koude winterdagen in een ijskoude schuur kolen te moeten scheppen. En eer de boel dan weer op gang kwam en het warm werd.
Op de slaapkamers lag soms een ijslaag op de gestikte deken. brrrr
Mijn moeder was zoooooo blij met haar eerste gashaard. En nog veel later de CV, ze kon er nooit over uit.
Volgens mij hebben mensen met een houtkachel toch ook vaak een CV, anders zit je aan een geiser vast en dat wil ook niet iedereen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2015 14:11

Chaya schreef:Zo'n kachel geeft mij dat gevoel niet. Ik word er voornamelijk nogal moe van en koud. Het was geen pretje om op koude winterdagen in een ijskoude schuur kolen te moeten scheppen. En eer de boel dan weer op gang kwam en het warm werd.


Hee, ik weet er alles van hoor. Ik doe dat dus nog gewoon elke dag, omdat we geen CV of gasleiding hebben. Minus het schuurtje dan, bij ons staat er gewoon een grote zwarte 'bunker' vol kolen buiten.

Maar veel mensen zullen tegenwoordig vast zo'n netje veel te duur hout bij de bouwmarkt of de benzinepomp ophalen. Dan valt het allemaal wel mee, natuurlijk, vooral als de thermostaat ervoor zorgt dat de temperatuur niet al te ver zal zakken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2015 14:16

Mortlach schreef:Maar veel mensen zullen tegenwoordig vast zo'n netje veel te duur hout bij de bouwmarkt of de benzinepomp ophalen. Dan valt het allemaal wel mee, natuurlijk, vooral als de thermostaat ervoor zorgt dat de temperatuur niet al te ver zal zakken.

We hebben ooit wel een open haard gehad, maar er later uitgesloopt. Ik vond het veel te veel gedoe.
En net wat jij ook zegt, de kachel (CV) slaat niet meer aan en dan is het in de woonkamer rondom heerlijk warm en daarbuiten in de keuken en de badkamer sta je te vernikkelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten