Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Boerin » 13 okt 2015 00:43

mohamed schreef:De rook van een barbecue in de zomer kan hinderlijk zijn als de wind jouw kant opstaat, maar schoorstenen zitten hoog op de daken van de huizen en 's winters ben je binnen dus daar heeft niemand last van.

Nee inderdaad. Het gaat toch niet door de muur heen? Hou je ramen dicht zou ik zeggen.
Het is wel giftige zooi hoor. We hadden zo'n ding op vakantie. Hopsa toe maar kinders. Lekker wcpapier erin smijten, maar die oelewappers vonden de rook zo leuk. Ja nog meer rook, nog meer rook, dat zag je dan uit de schoorsteen komen. Moeder dacht: ze zijn al 3, dat gaat vast wel goed. Loeien die brandmelder, hele huis stond blauw van de rook. Oh. Toch niet zo heel slim. Buren kwamen kijken zo keihard loeide het. Hoop niet dat roodwit naast ons zat.
Als iemand echt problemen heeft met luchtwegen dan zou ik dat ding niet meer gebruiken als ze het vragen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2015 09:12

Nee, als je er wc papier in doet en de rook dik in huis hebt wordt het een ander verhaal natuurlijk. Heb ik in mijn vorige huis gehad met hout wat niet goed droog was. Daardoor verstopte de pijp en even later stond de woonkamer blauw. Ramen en deuren open hartje winter. Zodoende waren onze gloednieuwe gele Amerikaanse stoelen de volgende dag helemaal groen van de rook en stonk onze woonkamer een half jaar nog naar barbecue.

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 14 okt 2015 19:02

Volgens televisie programma één vandaag blijkt dat brandhout helemaal niet goedkoper is. Je kunt beter overstappen van energie maatschappij. Je hebt ook energieleverancier, welke reformatorisch is.

Uitzending https://youtu.be/ZCXtU0XCIeo

Volgens CBS heeft 10% van de Nederlanders hinder van houtrook. Dus het gaat niet om 2 mensen.
Laatst gewijzigd door roodwit2 op 14 okt 2015 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Yoshi » 14 okt 2015 19:04

Als je gratis je brandhout kan krijgen dan is het natuurlijk wel veel en veel goedkoper. Dan kost het stoken je namelijk helemaal niets.

Ik zou graag een houtkacheltje in huis willen hebben.

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 14 okt 2015 19:14

Als de houtstoker aangesproken wordt dat iemand er hinder van heeft, dan krijgt die meestal te horen dat het zijn of haar probleem is. Ik ken iemand die heeft 50% verminderde longfunctie. Toen hij netjes vroeg aan de buren om hier rekening mee te houden werd er gezegd het is mijn goed recht in mijn eigen tuin te gaan stoken.

Er zijn mensen die continue in de rooklucht zitten. In Nederland heb je derhalve dan ook geen recht op frisse lucht. Dat een ander het benauwd krijgt, dat wekt zelfs weinig empathie. Weer een ander meld dat zij hinder heeft van een hottub die de gehele dag aan wordt gehouden.

In de jaren '70 was in Amerika al bekend dat brandweermensen verhoogd risico hadden op kanker. Nu pas komt het in Nederland nog eens aan de orde dat brandweermensen door de roet kanker hebben gekregen. In het Reformatorisch Dagblad stond dat een baby zelfs 2 dagen moest gaan hoesten omdat de rook van de vuurkorf in de babykamer binnendrong. Het doet mensen niets?

In Indonesië verbranden ze oerwouden ten behoeve van palmolie. De mensen hebben hier hinder van smog. Ik denk dat we in Nederland straks ook wel smog alarm zullen gaan krijgen. Zie http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... land.dhtml

Ik vind dat er in de kerken veel meer aandacht moet zijn voor rentmeesterschap. Meer bewust zijn van het milieu. Las in het Reformatorisch Dagblad dat mensen hier zich niet zo druk om maken (van de kerk!). Ik vind dat je als christen een verantwoordelijkheid hebt. Ik vraag me af als we in de auto rijden ook aan het zondigen zijn. Immers je vervuild het milieu. Jezus vergeeft onze zonden, maar Paulus zegt ook dat je niet meer moet zondigen zodat de genade toeneemt.

Op http://vuurkorfoverlas.forum2go.nl/stan ... en-f2.html kun je lezen wat de landelijke politiek hiervan vind waaronder de SGP.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor pindas83 » 15 okt 2015 06:54

Een goed werkende, (met droog en onbewerkt hout stokende) houtkachel waarvan de rookgasafvoer tot boven de nok is gebracht moet je ook niet in één lijn zetten met een vuurkorf welke in de tuin staat te fikken.
Hoewel ik daar persoonlijk ook zeker geen moeite mee heb.

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor bakvis » 15 okt 2015 08:34

Een goed werkende, (met droog en onbewerkt hout stokende) houtkachel waarvan de rookgasafvoer tot boven de nok is gebracht moet je ook niet in één lijn zetten met een vuurkorf welke in de tuin staat te fikken.
Hoewel ik daar persoonlijk ook zeker geen moeite mee heb.

Helemaal mee eens!!

en het is ook een beetje geven en nemen...ik heb het idee dat dat vaak ver te zoeken is!
ik heb misschien las van de vuurkorf van mijn buurman...(jammer dan..dan doe ik mn ramen maar dicht) en de buurmaan heeft misschien weer last van mijn kinderen die om half 6 smorgens de trap af stuiteren of buiten in hun zwembadje schreeuwen... Je bent nu eenmaal niet de enige inwoner van Nederland!

90% van de mensen heeft dus nergens last van?
zo groot is het probleem dus niet.
vervuiling door auto's, vuurwerk, etc. etc. is vele malen groter!

schreef ik...terwijl ik heerlijk naast mn houtkacheltje zat :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2015 10:03

bakvis schreef:Helemaal mee eens!!

en het is ook een beetje geven en nemen...ik heb het idee dat dat vaak ver te zoeken is!
ik heb misschien las van de vuurkorf van mijn buurman...(jammer dan..dan doe ik mn ramen maar dicht) en de buurmaan heeft misschien weer last van mijn kinderen die om half 6 smorgens de trap af stuiteren of buiten in hun zwembadje schreeuwen... Je bent nu eenmaal niet de enige inwoner van Nederland!

90% van de mensen heeft dus nergens last van?
zo groot is het probleem dus niet.
vervuiling door auto's, vuurwerk, etc. etc. is vele malen groter!

schreef ik...terwijl ik heerlijk naast mn houtkacheltje zat :wink:

Stop eens een rietje in je mond en een knijper op je neus. Ga dan lopen, door het rietje blijven ademen! Dan ervaar je hoe het is voor iemand met een verminderde longfunctie.
Het gaat even niet over jouw manier van stoken en kachel, die is op zich goed, maar je doet erg gemakkelijk over mensen met een lichamelijke aandoening, voor wie het leven soms heel zwaar is! Dat is iets anders dan stuiterende kinderen, ik neem aan dat je dat zelf ook probeert in te dammen?
Het is geen kwestie van ff de ramen dicht!

Het is inderdaad een kwestie van geven en nemen. Maar een voorbijgaand tijdelijk probleem is iets anders dan daadwerkelijk langdurig ernstige gezondheidsklachten hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Kvinna » 15 okt 2015 10:26

Als ik buiten ben, ruik ik wel eens dat iemand de kachel aan heeft. Ik vind dat lekker ruiken, op zich. De laatste dagen heb ik het wat meer bewust opgemerkt, en me afgevraagd of mensen daar nu echt last van kunnen hebben. Het is maar een vleugje geur, in mijn beleving. Het waait weg.
Sigarettenrook in huis of in een auto is vreselijk, natuurlijk. Maar houtrook tussen huizen? Dat begrijp ik niet zo goed, tenzij het mistig is of de mensen stoken autobanden en babyluiers (dat schijnt te gebeuren).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 11:48

Ik heb even wat informatie opgezocht. Landelijk wordt 4% van de luchtvervuiling veroorzaakt door stoken. Dat is een verzamelnaam voor uitstoot door stoken op CV plus open haard. De scheepvaart neemt 11% voor zijn rekening, industrieën 18%. En 65% van de vervuiling wordt veroorzaakt door verkeer. De vraag is dan wel of we niet meer aandacht kunnen geven aan het minder gebruik maken van de auto, schonere auto's enzovoorts ipv dat kleine percentage wat door open haarden wordt veroorzaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor bakvis » 15 okt 2015 13:32

Stop eens een rietje in je mond en een knijper op je neus. Ga dan lopen, door het rietje blijven ademen! Dan ervaar je hoe het is voor iemand met een verminderde longfunctie.
Het gaat even niet over jouw manier van stoken en kachel, die is op zich goed, maar je doet erg gemakkelijk over mensen met een lichamelijke aandoening, voor wie het leven soms heel zwaar is! Dat is iets anders dan stuiterende kinderen, ik neem aan dat je dat zelf ook probeert in te dammen?
Het is geen kwestie van ff de ramen dicht!

Het is inderdaad een kwestie van geven en nemen. Maar een voorbijgaand tijdelijk probleem is iets anders dan daadwerkelijk langdurig ernstige gezondheidsklachten hebben.


hoef ik niet te proberen hoor...
5 van de 7 met astma hier.
maar ik merk zelden dat ze last van houtkachels hebben. vuurkorven, bbq's ,gemaaid gras, parfums , walmende autoos,sigaretten etc. etc. veroorzaken nog veel meer last.
en wat dan nog? Puffen we een keer extra. ik kan daar geen drama van maken. we hebben een aandoening...dus...moeten we een anders pleziertje maar verknallen omdat ik daar toevallig last van heb? kom op zeg! doe er zelf aan wat je kunt en accepteer dat je ermee moet leven ...zo sta ik erin.
ik bagataliseer niemands ziekte maar ik vind het gewoon absurd dat de houtkachels het nu opeens gedaan hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2015 14:20

bakvis schreef:
hoef ik niet te proberen hoor...
5 van de 7 met astma hier.
maar ik merk zelden dat ze last van houtkachels hebben. vuurkorven, bbq's ,gemaaid gras, parfums , walmende autoos,sigaretten etc. etc. veroorzaken nog veel meer last.
en wat dan nog? Puffen we een keer extra. ik kan daar geen drama van maken. we hebben een aandoening...dus...moeten we een anders pleziertje maar verknallen omdat ik daar toevallig last van heb? kom op zeg! doe er zelf aan wat je kunt en accepteer dat je ermee moet leven ...zo sta ik erin.
ik bagataliseer niemands ziekte maar ik vind het gewoon absurd dat de houtkachels het nu opeens gedaan hebben.

Rustig aan maar zeg.
Ik schreef toch: Het gaat even niet over jouw manier van stoken en kachel, die is op zich goed,

maar ik vroeg enkel begrip voor mensen die last hebben van rook ontstaan door - verkeerd gestookte - houtkachels.

Overigens is astma helaas vaak geen kwestie van een keertje extra puffen en dan weer door.
Astma kan ontregeld raken en is een serieuze, soms levensbedreigende aandoening, maar dat zal ik je niet hoeven vertellen. (hoop ik)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 14:34

Astma is niet levensgevaarlijk (bron: Longfonds)
Het kan wel eng voelen maar het is niet gevaarlijk en goed te behandelen met medicijnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2015 14:41

https://www.longfonds.nl/astma/alles-ov ... rten-astma
T.w:
Allergisch astma

Niet allergisch astma

Inspanningsastma

Ernstig astma

In 2012 overleden 71 mensen door de gevolgen van astma!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 16 okt 2015 10:27

Geluidshinder en rookhinder vind ik niet met elkaar te vergelijken. Klachten als benauwdheid vind ik ernstig.

Het is dan ook meestal zo dat deze mensen geen begrip voor elkaar hebben. Ik denk dat de maatschappij aan het verharden is zoals in Timotheus wordt aangegeven.

De GGD Fryslân, Groningen en Drenthe hebben hiernaar een onderzoek gedaan. Deze is onlangs gepubliceerd. Volgens is er hiervoor in de media geen aandacht voor geweest.

http://houtrook.com/2015/10/13/ggd-rapport-houtstoken/


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten