Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Evelien » 29 okt 2015 12:26

Evelien is de naam... [-( :wink: :mrgreen:
Allebei.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor jaccootje85 » 12 nov 2015 07:50

Hier wordt in de hele buurt flink op hout gestookt. Een groot aantal woningen heeft nog altijd geen cv in huis... Wij stoken in de winter ook veel op hout maar vooral voor de portemonnee. We hebben namelijk wel cv maar ook een tuin vol gratis hout... En in dit straatje met een kleine 20 huizen zijn er zeker 9 die swinters op de houtkachel leven. Dus als astmapatiënt ben je in Ede-oost je leven niet zeker :-oo
Szent az Úr

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 12 nov 2015 14:39

jaccootje85 schreef:Dus als astmapatiënt ben je in Ede-oost je leven niet zeker :-oo

Sorry, maar deze laatste zin vind ik nogal smakeloos. :?
Het gaat niet enkel om astma-patiënten trouwens, er zijn meer longziekten!
Volgens de cijfers van 2013 zijn er minstens één miljoen! longlijders in Nederland!
Het kan jou ook zomaar overkomen, dus dan past zo'n opmerking zeker niet.

Er was al eerder gesteld dat het stoken van hout gewoon mag, maar de vinger werd er bij gelegd dat mensen GOED hout moeten stoken en hun schoorsteen regelmatig moeten vegen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

vragen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2013 21:27

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor vragen » 06 feb 2016 18:10

De AvroTros Radar heeft er inmiddels aandacht voor gehad:

http://www.radartv.nl/uitzending/vorige ... /houtrook/

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 29 apr 2016 01:09

En de GGD heeft een brief gestuurd naar de staatssecretaris. Daar waar ik in teleur ben gesteld.


https://rookoverlast.wordpress.com/2016 ... -houtrook/

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Jess » 29 apr 2016 11:44

is dit je stokpaardje ofzo?

verder reageer je op geen een topic, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Optimatus » 18 nov 2016 14:40

Wij hebben een houtkachel en mijn schoonvader komt regelmatig met een berg pallethout. In het winterseizoen brandt de houtkachel bijna elke dag. Het scheelt ons kubieke meters aan aardgas, het is gewoon een stuk goedkoper. De schoorsteenveger, die hier eens per jaar komt, merkte afgelopen maand op, dat wij goed stoken: de schoorsteen was nauwelijks vies. Dat kan kloppen, want wij stoken geen bewerkt hout en al helemaal geen rommel.

Af en toe duiken er inderdaad wel eens berichten op van mensen die last zouden kunnen hebben van de rook van open haarden, houtkachels, barbecues en vuurkorven. Dat is natuurlijk vervelend, maar bedenken deze mensen zich ook, dat de winning en de verbranding van fossiele brandstoffen oneindig veel meer ellende zorgen dan een paar vuurkorven in de zomer en een houtkachel in de winter? En dan hebben we het nog niet eens over de producten, die zij kopen, welke met grote vrachtschepen door het Rijnmondgebied varen. De mens stookt al duizenden jaren hout, maar de luchtverontreiniging en de daarmee samenhangende problemen zijn daardoor niet ontstaan (afgezien van houtkap).

Misschien een idee om daar eens over na te denken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Speedy » 18 nov 2016 14:57

Optimatus schreef:Wij hebben een houtkachel en mijn schoonvader komt regelmatig met een berg pallethout. In het winterseizoen brandt de houtkachel bijna elke dag. Het scheelt ons kubieke meters aan aardgas, het is gewoon een stuk goedkoper. De schoorsteenveger, die hier eens per jaar komt, merkte afgelopen maand op, dat wij goed stoken: de schoorsteen was nauwelijks vies. Dat kan kloppen, want wij stoken geen bewerkt hout en al helemaal geen rommel.

Af en toe duiken er inderdaad wel eens berichten op van mensen die last zouden kunnen hebben van de rook van open haarden, houtkachels, barbecues en vuurkorven. Dat is natuurlijk vervelend, maar bedenken deze mensen zich ook, dat de winning en de verbranding van fossiele brandstoffen oneindig veel meer ellende zorgen dan een paar vuurkorven in de zomer en een houtkachel in de winter? En dan hebben we het nog niet eens over de producten, die zij kopen, welke met grote vrachtschepen door het Rijnmondgebied varen. De mens stookt al duizenden jaren hout, maar de luchtverontreiniging en de daarmee samenhangende problemen zijn daardoor niet ontstaan (afgezien van houtkap).

Misschien een idee om daar eens over na te denken?


Je hebt gelijk. Het probleem zit hierin
wij stoken geen bewerkt hout en al helemaal geen rommel.
Dan hebben al veel mensen geen last. Echter doordat het grote deel wel rommel stookt dan krijg je last. Bij ons in de buurt zitten er ook een paar. Als ik daar 's avond voorbijloop dan heb ik bij 2 huizen altijd dat ik kortademig wordt of begin te hoesten. Even verderop heb ik nooit last. De eerste twee stoken alles wat los en vast zit, de ander doet het precies zoals jullie dat doen. En een aantal long patienten die in deze wijk wonen hebben dezelfde ervaring.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 10:22

Hier in de wijk wonen mensen die werkelijk alles in hun houtkachel gooiden. Geverfd hout, gebeitst hout, als hij iets zag liggen op straat of bij het grofvuil, nam hij het mee en zaagde het in blokken.
We hadden een container voor de deur staan waar we bouwafval in gooiden, de volgende ochtend was de container voor een kwart leeggehaald. Buurman zei, zonde joh, dat hout (deuren, kozijnen, balken, planken) kan ik gebruiken hoor.
Hij kreeg longkanker en zij kreeg kort daarna slokdarmkanker. Ze rookten beide niet en dronken geen alcohol!
Hij is intussen niet meer in staat om het hout voor de kachel te verzamelen. Die brandt niet meer.
De twee dochters hebben beide astma. Toeval? Zou kunnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2016 20:46

En dat is nou precies de reden waarom wij dus geen smerig hout, maar alleen normaal hout stoken: onbewerkt pallethout of hout van de Japanse kers uit eigen tuin (als het eindelijk eens droog is). Wij houden rekening met onze buren, met het milieu, het kost ons niets, de schoorsteenveger heeft er nauwelijks werk aan en de gasrekening gaat omlaag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten