Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 10 okt 2015 14:19

Volgens milieu Defensie Groningen is een houtkachel eerste klas vergiftiger? In hoeverre klopt dit?

Zie http://groningen.milieudefensie.nl/Houtrookbrochure.pdf

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Pcrtje » 10 okt 2015 16:09

roodwit2 schreef:Volgens milieu Defensie Groningen is een houtkachel eerste klas vergiftiger? In hoeverre klopt dit?
Ik heb het artikel even snel doorgelezen en de informatie klopt mijns inziens. Hoezo?
"Een libelle zweeft over het water..."

vragen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2013 21:27

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor vragen » 11 okt 2015 19:09


Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor *Annet* » 11 okt 2015 21:20

Zo, ik/wij zijn toch blij met onze houtkachel! Het scheelt ons 100 euro per maand!! aan stookkosten. Hij is aangesloten op de CV en het hele huis is verwarmd.

Ook heb ik astma, en gebruik 3 verschillende puffers per dag. Misschien leef ik wat langer als we geen houtkachel hebben? Maar die stress van 1200 euro extra verbruik op jaarbasis doet ook wat met je hoor!
ja, dat is mijn mening dan he.....

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 12 okt 2015 09:33

Geld is in deze maatschappij belangrijker dan onze gezondheid. De gezondheidskosten nemen toe door fijnstof. Dat de wereldgezondheidsorganisatie aangeeft dat je longkanker ervan krijgt nemen we op de koop toe. Is het vervuilen van het milieu geen zondee?

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor bakvis » 12 okt 2015 09:53

Geld is in deze maatschappij belangrijker dan onze gezondheid

dat zeggen alle mensen die genoeg geld hebben :wink:
wij hebben die besparing door hout te stoken heel hard nodig!

enne...om de cv te stoken is er stroom nodig...hoe wordt jouw stroom opgewekt? lijdt het millieu daar niet onder?
auto rijden...brengt ook het milieu schade toe..
enzovoorts.
Ik geloof er niet zo in dat er opeens zoveel extra gezondheidsklachten zijn doordat er hout gestookt wordt!
zeker niet als je op een goede manier en met normaal hout stookt.
ik wordt ziek van de geur van gemaaid gras...en met mij vele anderen in NL. Misschien maar eens een onderzoek naar laten doen en grasmaaien verbieden?
Sorry maar ik word een beetje moe van steeds weer een andere stok zoeken om de hond te slaan!

bbq's en vuurkorven...die stinken pas!!
en volkswagens :lol:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2015 10:53

Het komt inderdaad wel een beetje op me over als 2 man die er last van hebben en dus maar een platform oprichten om net te doen alsof half Nederland onder dit probleem lijdt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2015 13:28

Mortlach schreef:Het komt inderdaad wel een beetje op me over als 2 man die er last van hebben en dus maar een platform oprichten om net te doen alsof half Nederland onder dit probleem lijdt.

Fijnstof is voor iedereen gevaarlijk!
Een veel voorkomend begrip is het zogeheten verbrandingsaerosol. Hiermee worden deeltjes bedoeld die vrijkomen bij verbrandingsprocessen. Verkeer, houtverbranding en energieopwekking uit fossiele brandstoffen zijn typische bronnen van verbrandingsaerosol.

In Nederland leven jaarlijks enige duizenden mensen enkele dagen tot maanden korter door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijn stof. Het gaat vooral om ouderen en mensen met hart-, vaat- of longaandoeningen.
bron: RIVM

Je kunt het dus niet afdoen met "ach, het zijn maar een paar zeurpieten".
In feite lijdt HEEL Nederland onder dit probleem, al komt dit niet (alleen) door de houtkachels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2015 13:32

Chaya schreef:Fijnstof is voor iedereen gevaarlijk!
Een veel voorkomend begrip is het zogeheten verbrandingsaerosol. Hiermee worden deeltjes bedoeld die vrijkomen bij verbrandingsprocessen. Verkeer, houtverbranding en energieopwekking uit fossiele brandstoffen zijn typische bronnen van verbrandingsaerosol.

In Nederland leven jaarlijks enige duizenden mensen enkele dagen tot maanden korter door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijn stof. Het gaat vooral om ouderen en mensen met hart-, vaat- of longaandoeningen.
bron: RIVM

Je kunt het dus niet afdoen met "ach, het zijn maar een paar zeurpieten".
In feite lijdt HEEL Nederland onder dit probleem, al komt dit niet (alleen) door de houtkachels.


Dat weet ik ook wel, maar je schrijft het zelf al: verkeer, fossiele brandstoffen en dan ook wat uit de houtverbranding. Ik ben benieuwd of houtkachels echt tegen het verkeer en de industie van een middelgrote stad op kunnen.

Ik weet nog wel dat vroeger bij een vriend van mijn vader er een enorme spoorbiels in de open haard lag, bewerkt met carbolineum. De rook die daar van afkwam, was ongelooflijk en die blokken branden weken aan een stuk zonder op te branden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2015 13:40

Mortlach schreef:
Dat weet ik ook wel, maar je schrijft het zelf al: verkeer, fossiele brandstoffen en dan ook wat uit de houtverbranding. Ik ben benieuwd of houtkachels echt tegen het verkeer en de industie van een middelgrote stad op kunnen.

Ik weet nog wel dat vroeger bij een vriend van mijn vader er een enorme spoorbiels in de open haard lag, bewerkt met carbolineum. De rook die daar van afkwam, was ongelooflijk en die blokken branden weken aan een stuk zonder op te branden.

Als je in een huisje op de mooie hei woont, heeft geen mens er last van, dat klopt.
Maar het gaat om de te hoge concentraties. Ik woon in een stad, stel dat iedereen hier een houtkachel gaat opstoken, dan kan ik wel binnen blijven.
En omdat er nu eenmaal mensen zijn, die de naam ALLESBRANDER letterlijk nemen.

Ja, vroeger gingen ze ook de kolenmijnen in zonder bescherming. Stond mijn pa de schutting te teren, moesten we ons gezicht met teerzeep wassen tegen de puistjes en smeerde moeder zwarte teerzalf op een onrijpe steenpuist.

We hebben heel veel dingen gedaan die zeer ongezond en/of gevaarlijk waren.
En we zullen het nu ook doen, misschien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor roodwit2 » 12 okt 2015 20:47

De GGD geeft aan dat zij steeds meer meldingen binnen te krijgen met meldingen over houtrook. In het noorden heeft de GGD onderzoek gedaan naar houtrook. Dat onderzoek zou in juni dit jaar naar buiten komen. Maar helaas, dat is niet gebeurd.

In tijdschrift van de GGD kun je meer informatie hierover vinden:

http://ggd.groningen.nl/milieu-gezondhe ... rift-lucht

Yoshi

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor Yoshi » 12 okt 2015 20:54

Het is wat. Dat de mensheid überhaupt heeft kunnen overleven met al dat hout verbranden.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor pindas83 » 12 okt 2015 21:04

Ze hebben weer wat gevonden hoor!
Alles waar ook maar een beetje rook vanaf komt moet in de ban worden gedaan. ](*,)
Stook gewoon onbewerkt en vooral ook droog hout, scheelt een hele hoop.
Een pelletkachel kan ook een goed alternatief zijn, wat minder sfeervol vind ik zelf maar wel schoon.
En inderdaad aansluiten op cv (mits veilig en correct gedaan) is natuurlijk ideaal.

mohamed

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 21:50

Chaya schreef:We hebben heel veel dingen gedaan die zeer ongezond en/of gevaarlijk waren.
En we zullen het nu ook doen, misschien.

Spreek voor jezelf, ik doe nooit wat verkeerd. :mrgreen:

Enne wie last heeft van een houtkachel moet hem uitzetten, zo simpel kan het zijn.

mohamed

Re: Gezondheidsproblemen door houtkachel/open haard

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 21:54

pindas83 schreef:Ze hebben weer wat gevonden hoor!
Alles waar ook maar een beetje rook vanaf komt moet in de ban worden gedaan. ](*,)
Stook gewoon onbewerkt en vooral ook droog hout, scheelt een hele hoop.
Een pelletkachel kan ook een goed alternatief zijn, wat minder sfeervol vind ik zelf maar wel schoon.
En inderdaad aansluiten op cv (mits veilig en correct gedaan) is natuurlijk ideaal.

De rook van een barbecue in de zomer kan hinderlijk zijn als de wind jouw kant opstaat, maar schoorstenen zitten hoog op de daken van de huizen en 's winters ben je binnen dus daar heeft niemand last van.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten