Vluchtelingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2015 12:06

Deze column was me uit het hart gegrepen:

Handleiding voor vreemdelingen in refoland

Beste gast, welkom in deze dienst. Wij zijn blij dat u er bent, ook al laten we dat niet merken. Dat niemand u aangesproken heeft toen u binnenkwam, is niet persoonlijk bedoeld. Het is niet onze gewoonte om open te staan voor gasten. We hebben genoeg aan onszelf. Het is ook altijd weer haasten om op tijd te zijn. Reken er niet op dat iemand contact met u zoekt na de dienst. Iedereen wil snel naar de koffie om de preek weg te spoelen. Hopelijk hebt u daar begrip voor. En gaat u zelf ook meteen terug naar de gezelligheid van het asielzoekerscentrum. Daar zijn tenslotte mensen genoeg om een praatje mee te maken.

De zitplaatsen zijn vrij, u kunt gaan zitten waar u wilt. Wij zijn wel erg gehecht aan onze vertrouwde plek. Als u merkt dat er wat vervelend naar u gekeken wordt, zit u waarschijnlijk verkeerd. U zou aan de koster kunnen vragen of hij toevallig weet of er gemeenteleden ziek zijn. En anders de volgende keer toch maar iets later komen.

Tijdens de dienst worden er twee snoepjes geconsumeerd. Meteen na de collectezang, als de dominee bezig is met het voorlezen van de tekst, krijgt u er een aangeboden van uw buurman of buurvrouw. Geen probleem dat u niet kunt volgen waar de preek over zal gaan. De dominee herhaalt het later nog wel een keer. Niet accepteren van het snoepje is onbeleefd. Wel accepteren is niet vrijblijvend. Er wordt van u verwacht dat u er halverwege de dienst eentje teruggeeft. Wanneer precies is een kwestie van aanvoelen. Probeer in te schatten wanneer de aandacht het meest verslapt en de mensen wat wegdutten. En geef alleen aan de man of vrouw die u er een gegeven heeft. Uw andere buurman of buurvrouw wordt al van de andere kant voorzien.



In de kerk gelden kledingregels. Alleen voor vrouwen overigens. Zij worden geacht een rok te dragen. Deze hoeft niet lang te zijn, maar wel volgens de laatste mode. Met zo’n lange kleurrijke lap stof zoals ze in Afrika dragen, kun je eigenlijk niet aankomen. Vrouwen behoren tijdens de dienst ook een hoed te dragen. Daarmee erkennen ze hun afhankelijkheid en onderwerpen ze zich aan het gezag dat over hen gesteld is. Logisch dat die hoed een flinke uitstraling moet hebben. Hij mag best stevig zijn en flink wat gekost hebben. Kom in elk geval niet met een simpel hoofddoekje aan. Dat is echt not done in onze kringen.

Gefeliciteerd dat u juist bij ons binnengekomen bent! Er zijn verschillende kerken hier in de buurt, maar alleen bij ons wordt de waarheid zuiver verkondigd. Klem u daar maar aan vast, anders ziet u straks door de bomen het bos niet meer. We zijn ons bewust van het feit dat kerkelijke verdeeldheid zonde is. De Heere Jezus heeft Zijn discipelen immers opgeroepen tot eenheid. Daarom nodigen we iedereen van harte uit zich bij ons aan te sluiten.

Ten slotte nog iets over de sfeer. Misschien vraagt u zich af waarom de mensen zo weinig emoties tonen bij de verkondiging van de blijde Boodschap. Dat is nou eenmaal onze cultuur. Natuurlijk raakt het ons, ook al lijkt het alsof we niet luisteren of zelfs zitten te slapen. We denken er heus wel over na als er gezegd wordt dat we ons tot God moeten bekeren en we vinden ook werkelijk dat het een keer serieus moet gebeuren. Maar tegelijk geldt: dat gaat zomaar niet. En: het leven moet nou eenmaal doorgaan.


Zo zijn onze manieren. Hopelijk weet u zich snel aan te passen. Mocht u volgende week weer willen komen, laat onze houding geen belemmering zijn. God Zelf waakt over vreemdelingen. Voel u daarom genodigd door Zijn Woord.


Herkennen we onszelf en onze kerk?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Chaya » 24 sep 2015 13:11

Mij niet!
Ik herken mezelf er niet in en onze gemeente al helemaal niet.
Maar tuurlijk, het is een scherpe column, gebaseerd op een stereotiepe refogemeente.
En je hoeft geen vluchteling te zijn om van een vaste zitplaats gekeken te worden.
Ik weet niet wat het is bij sommige mensen, het slechtste lijkt in hen naar boven te komen als je op hun plaats zit.
Ik vind dat zoiets van vroeger, toen brandde er nog een lampje op de kansel en betaalde je plaatsengeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2015 13:16

Chaya schreef:Mij niet!
Ik herken mezelf er niet in en onze gemeente al helemaal niet.
Maar tuurlijk, het is een scherpe column, gebaseerd op een stereotiepe refogemeente.
En je hoeft geen vluchteling te zijn om van een vaste zitplaats gekeken te worden.
Ik weet niet wat het is bij sommige mensen, het slechtste lijkt in hen naar boven te komen als je op hun plaats zit.
Ik vind dat zoiets van vroeger, toen brandde er nog een lampje op de kansel en betaalde je plaatsengeld.

Ik herken mijn gemeente er niet in, mijzelf ook niet.
Maar of dat zo is omdat ik het echt niet herken bij mijzelf, of dat ik het niet wil herkennen bij mijzelf vraag ik me af.
En die kerken met lampjes bestaan nog steeds...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor elbert » 24 sep 2015 14:25

StillAwake schreef:Herkennen we onszelf en onze kerk?
Ja helemaal! Zo hoort het ook natuurlijk. :^o
Rare vraag eigenlijk, want niemand zal hier "ja" op zeggen, dus doe ik het maar even, al is dat niet mijn echte antwoord. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2015 14:29

elbert schreef:Rare vraag eigenlijk, want niemand zal hier "ja" op zeggen, dus doe ik het maar even, al is dat niet mijn echte antwoord. ;)

Niemand zal er "ja" op zeggen, maar iedereen herkent het wel bij anderen.
Chaya omschreef het als een stereotype refogemeente. Als iedereen het stereotiep herkent (bij anderen) mag je toch aannemen dat er enkelen van die anderen hier op de site zitten?
Natuurlijk zal het bij een vluchteling (want als je die helpt maak je goede sier in de gemeente) niet zo snel voorkomen, maar als een buitenkerkelijk persoon binnenkomt gebeurd exact hetzelfde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2015 14:47

*Off topic*

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2015 08:45

Ik denk dat niemand zich volledig in dit artikel zal erkennen maar er vast voor de meesten wel wat te leren is.

Ik kan een heel relaas houden over een gezin bij ons in de kerk, die warm ontvangen is, overal mag zitten (want vaste plaatsen zijn bij ons echt taboe) enzovoorts. Maar dat er soms wat lacherig over andere kerkverbanden wordt gedaan, dat herken ik wel eens. En wat de sfeer betreft, ik heb me ook wel eens bedacht dat iemand uit een andere cultuur die bij ons in de kerk komt kijken totaal niet zal begrijpen waarom iedereen zo stil en strak voor zich uit zingt, dat het zo weinig vreugde uitstraalt.

Mooie van deze column in dat het je aan het denken zet over hoe je bent als kerk. Hoe gastvrij zijn we echt? Het kan best dat er binnenkort een vluchteling of een gezin de kerk in stapt. Wat gebeurt er dan? Worden ze warm onthaald of vooral genegeerd, misschien door een of twee mensen na? Is het echt zo christelijk om vaste plaatsen te claimen en mensen er op aan te kijken als ze daar nietsvermoedend gaan zitten?

Heeft onze cultuur, tradities, gewoonten soms niet voor een onchristelijke gewoonten gezorgd? Dat we niet zo gastvrij en toegankelijk zijn als waar de Bijbel ons toe oproept? Moeten we die gewoonten niet toetsen aan de Bijbel en onszelf dan weer bijsturen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 25 sep 2015 18:33

Het zijn alle misstanden op één hoop. Niemand zal zich er dus helemaal in herkennen. Maar wie herkent zich werkelijk nergens in?

Sommige dingen zijn ook gewoon waar. In de refogezindte tonen we onze emoties niet zo tijdens een dienst. Maar dat heeft weinig met wel of niet gastvrij te maken, het is nu eenmaal een cultuur.

De hoeden, tja... Ik ben echt een voorstander van het dragen van hoofdbedekking door een vrouw tijdens een dienst, maar ik zie inderdaad ook de pronkstukken op de hoofden staan. Wat dat betreft vind ik een hoofddoek een verademing.

De snoepjes: ik mag graag een mentosje (en wel meer dan twee...) wegkauwen tijdens een dienst, maar stoor me ook gruwelijk aan doorgeefrollen.

Enzovoorts...

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Vluchtelingenw

Berichtdoor pindas83 » 25 sep 2015 20:33

Rozijn schreef:De snoepjes: ik mag graag een mentosje (en wel meer dan twee...) wegkauwen tijdens een dienst, maar stoor me ook gruwelijk aan doorgeefrollen.

Enzovoorts...


Vooral als het geen Mentos is zeker? :-k

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 25 sep 2015 21:20

Slaat dat nou weer op?

Ik neem mijn eigen snoepjes wel mee, en op het moment dat ik er een kan nemen zonder een stukje preek te missen doe ik er een of twee in mijn mond.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor pindas83 » 26 sep 2015 18:18

Rozijn schreef:Slaat dat nou weer op?

Ik neem mijn eigen snoepjes wel mee, en op het moment dat ik er een kan nemen zonder een stukje preek te missen doe ik er een of twee in mijn mond.


En als je rozijntjes krijgt aangeboden, wordt je dan ook boos?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 28 sep 2015 06:55

Dan schiet ik een pinda terug. :mrgreen:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor pindas83 » 28 sep 2015 07:41

Rozijn schreef:Dan schiet ik een pinda terug. :mrgreen:


:lol:

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vluchtelingenw

Berichtdoor Arco » 29 sep 2015 09:11

pindas83 schreef:Vooral als het geen Mentos is zeker? :-k


In een King-rolletje zit hetzelfde gewicht suikergoed, maar meer snoepjes. Dan kan je meer delen... :mrgreen:


PS: vreemd dat een topic over vluchtelingen gaat over snoep.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 09:33

Rozijn schreef:Het zijn alle misstanden op één hoop. Niemand zal zich er dus helemaal in herkennen. Maar wie herkent zich werkelijk nergens in?

Sommige dingen zijn ook gewoon waar. In de refogezindte tonen we onze emoties niet zo tijdens een dienst. Maar dat heeft weinig met wel of niet gastvrij te maken, het is nu eenmaal een cultuur.

De hoeden, tja... Ik ben echt een voorstander van het dragen van hoofdbedekking door een vrouw tijdens een dienst, maar ik zie inderdaad ook de pronkstukken op de hoofden staan. Wat dat betreft vind ik een hoofddoek een verademing.

De snoepjes: ik mag graag een mentosje (en wel meer dan twee...) wegkauwen tijdens een dienst, maar stoor me ook gruwelijk aan doorgeefrollen.

Enzovoorts...

Achter "het is nu eenmaal cultuur" kun je je prima verschuilen, maar wellicht wordt het tijd om dan toch een keer een cultuurverandering op touw te zetten?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten