Vluchtelingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2015 10:01

Als die cultuur-dingen onchristelijk, onbijbels zijn of tot onchristelijke taferelen leidt, dan wordt dat inderdaad tijd. Tenzij we ls kerk helemaal niet Jezus Christus willen volgen maar gewoon clubje zijn die veilig hun vertrouwde ding wil doen..... Dat je dan vooral je eigen cultuur wil beschermen en vreemdelingen als bedreiging ziet is heel logisch.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:32

Marnix schreef:Als die cultuur-dingen onchristelijk, onbijbels zijn of tot onchristelijke taferelen leidt, dan wordt dat inderdaad tijd. Tenzij we ls kerk helemaal niet Jezus Christus willen volgen maar gewoon clubje zijn die veilig hun vertrouwde ding wil doen..... Dat je dan vooral je eigen cultuur wil beschermen en vreemdelingen als bedreiging ziet is heel logisch.

En dat is juist de teneur van deze collumn
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 29 sep 2015 10:39

Op het gebied van wel of niet tonen van emoties vind ik dat niet nodig. Ik geloof namelijk niet dat het wel tonen van emoties tijdens een dienst beter of slechter is dan het niet tonen. Daarom zou ik niet weten waarom je dat zou willen veranderen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:46

Rozijn schreef:Op het gebied van wel of niet tonen van emoties vind ik dat niet nodig. Ik geloof namelijk niet dat het wel tonen van emoties tijdens een dienst beter of slechter is dan het niet tonen. Daarom zou ik niet weten waarom je dat zou willen veranderen.

Toen ik jaren geleden als niet kerkelijk persoon kerkdiensten ging bezoeken kwam het op mij allemaal wat nep en geforceerd over. Dat was het misschien niet, maar als iemand met een uitgestreken gezicht zingt dat hij blij is om naar Gods huis af te reizen komt dat niet geloofwaardig over.
Indertijd niet op mij, en in de column niet op de betreffende vluchteling.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 29 sep 2015 10:48

Nu ben je een aantal jaren verder: was het geforceerd?

Omgekeerd: stel ik ga als nuchtere Hollander naar Afrika. Daar kom ik in de kerk en denk ik: wat een overdreven uitbundigheid. Moeten zij dan hun gewoontes aan gaan passen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:50

Rozijn schreef:Nu ben je een aantal jaren verder: was het geforceerd?

Omgekeerd: stel ik ga als nuchtere Hollander naar Afrika. Daar kom ik in de kerk en denk ik: wat een overdreven uitbundigheid. Moeten zij dan hun gewoontes aan gaan passen?

Ik heb nog steeds dat gevoel, als ik, in de kerk waar ik in eerste instantie kwam, de kloof tussen het enthousiasme in de kerkdienst en het enthousiasme als het Nederlands Elftal voetbalt met elkaar vergelijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 29 sep 2015 10:53

Kijken ze in die kerk dan naar het Nederlands Elftal? Ik bedoel dit: zelf kom ik uit een "gewone" Ger.Gem.. In mijn schoonfamilie komen ook mensen ovor uit de Oud. Ger. Gem.. Deze mensen hebben iets heel ingetogens over zich. Sommige heb ik bijvoorbeeld nog nooit horen bulderen van het lachen.
Hun hele levensstijl, 7 dagen per week, is ingetogen, je zou het ook wat "vlak" kunnen noemen.
Toch is mijn ervaring ook dat deze mensen wel degelijk hele diepe emoties kunnen hebben. Maar ook als ze diep ontroerd zijn, dan tonen ze daar weinig van. Je zult een bibber in de stem horen, of misschien een traan in de ooghoek zien. Meer niet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:56

Rozijn schreef:Kijken ze in die kerk dan naar het Nederlands Elftal? Ik bedoel dit: zelf kom ik uit een "gewone" Ger.Gem.. In mijn schoonfamilie komen ook mensen ovor uit de Oud. Ger. Gem.. Deze mensen hebben iets heel ingetogens over zich. Sommige heb ik bijvoorbeeld nog nooit horen bulderen van het lachen.
Hun hele levensstijl, 7 dagen per week, is ingetogen, je zou het ook wat "vlak" kunnen noemen.
Toch is mijn ervaring ook dat deze mensen wel degelijk hele diepe emoties kunnen hebben. Maar ook als ze diep ontroerd zijn, dan tonen ze daar weinig van. Je zult een bibber in de stem horen, of misschien een traan in de ooghoek zien. Meer niet.

Mijn schoonvader kijkt (tijdens grote toernooien) naar het Nederlands Elftal (zeker omdat de zoon van een vriend van hem de laatste tijd vaak meedoet).
Als mensen 7 dagen per week ingetogen leven geloof ik best dat het echt is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2015 12:24

Het idee is, Rozijn, dat we best emoties kunnen tonen maar in de kerk hebben we de gewoonte dat niet te doen. Of we dat moeten aanpassen moet je niet laten baseren op wie er te gast zijn (wie er te gast zijn kunnen je wel een spiegel voorhouden waaraan je je gewoonten kan toetsen) maar je moet dan kijken wat God zegt. De Bijbel is dan vrij duidelijk dat het goed is om je emoties ook te uiten. Zeker als het om zulke fundamentele zaken gaat. StillAwake geeft terecht aan dat het vreemd is dat we wel onze emoties kunnen uiten tijdens een voetbalwedstrijd maar niet kunnen of willen juichen voor God die ons redt, geeest, vergeeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Arco » 29 sep 2015 15:04

"Zingt vrolijk, heft de stem naar boven," - de eerste regel van de berijmde Psalm 33 (1773).

Als dit bij ons gezongen wordt, dan kijk ik rond of iedereen net zo vrolijk is... maar helaas...
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor StillAwake » 30 sep 2015 08:04

Arco schreef:"Zingt vrolijk, heft de stem naar boven," - de eerste regel van de berijmde Psalm 33 (1773).

Als dit bij ons gezongen wordt, dan kijk ik rond of iedereen net zo vrolijk is... maar helaas...

Het valt me inderdaad wel eens op dat mensen nogal gedachtenloos meezingen.
Toen ik na een heftige gebeurtenis in mijn leven niet alles meezong kreeg ik commentaar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2015 10:05

Marnix schreef:Het idee is, Rozijn, dat we best emoties kunnen tonen maar in de kerk hebben we de gewoonte dat niet te doen. Of we dat moeten aanpassen moet je niet laten baseren op wie er te gast zijn (wie er te gast zijn kunnen je wel een spiegel voorhouden waaraan je je gewoonten kan toetsen) maar je moet dan kijken wat God zegt. De Bijbel is dan vrij duidelijk dat het goed is om je emoties ook te uiten. Zeker als het om zulke fundamentele zaken gaat. StillAwake geeft terecht aan dat het vreemd is dat we wel onze emoties kunnen uiten tijdens een voetbalwedstrijd maar niet kunnen of willen juichen voor God die ons redt, geeest, vergeeft.

Mijn vraag is dan of je voor het uiten van je blijdschap gebruik moet maken van die ongeremde emoties die bij een voetbalwedstrijd naar boven komen.
Dat we ons moeten laten gezeggen door wat de Bijbel zegt: ja, dat is helder. Maar dat is iets anders dan wat in de column wordt aangesneden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2015 11:09

Rozijn schreef:Mijn vraag is dan of je voor het uiten van je blijdschap gebruik moet maken van die ongeremde emoties die bij een voetbalwedstrijd naar boven komen.
Dat we ons moeten laten gezeggen door wat de Bijbel zegt: ja, dat is helder. Maar dat is iets anders dan wat in de column wordt aangesneden.


Het gaat niet om "ongeremde emoties die bij een voetbalwedstrijd naar voren komen". Het gaat gewoon om emotie. ls je blij bent is het best natuurlijk om dat ook te laten zien. Als je niet blij bent ook. We moeten ons daarom afvragen of een cultuur waarin je je emoties verstopt, met een strak gezicht zingen dat je zo blij / verheugd / dankbaar enz. bent, wel zo puur is en daarmee wel zo gewenst. Ik hoop dat dit verandert, dat we onze maskers een keer afzetten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Rozijn » 30 sep 2015 11:54

Ik vraag me af hoeveel mensen, die werkelijk meezingen, een strak gezicht zetten. Wellicht moet je ze kennen om te kunnen oordelen over het al of niet tonen van emoties.
Zelf ben ik ook niet iemand die heel expliciet blijdschap of droefenis laat zien. Maar wie mij kent ziet het wel degelijk.

Ik weet dat er gemeentes zijn waar alles doods is/lijkt te zijn. Maar in veel gemeentes, juist in de wat "zwaardere" hoek, kun je het verschil wel zien. Als je de cultuur kent, tenminste...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vluchtelingen

Berichtdoor Chaya » 30 sep 2015 11:58

Rozijn schreef:Ik weet dat er gemeentes zijn waar alles doods is/lijkt te zijn. Maar in veel gemeentes, juist in de wat "zwaardere" hoek, kun je het verschil wel zien. Als je de cultuur kent, tenminste...

Dat zeg je goed, lijkt. Ik was laatst ook in zo'n gemeente en voelde me enigszins bedrukt toen ik de kerk betrad. Maar wat een ruim evangelie werd er verkondigd en het zingen klonk fantastisch.
In een gemeente van 500 zielen zitten 500 verschillende mensen. Die mensen zijn niet allemaal bedrukt en bekommerd, echt niet.

Om weer terug te keren bij het onderwerp, ik las een opmerkelijke uitspraak van een jolige zanger:
Gerard neemt in zijn schrijfsel, getiteld 'Welke toren is nu mijn kerktoren' verre van een blad voor de mond: "Mijn moeder moet straks op de fiets om een kerk te vinden en de Islam kan in iedere stad lopend naar de Moskee!"

Tjonge. :shock:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten