Dankbaarheid voor werk of toch niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 09:00

Mortlach schreef:Ja, je wordt er allemaal niet vrolijk van. Terwijl dat op zich toch allemaal niet zo veel hoeft te kosten. Ik bedoel, veiligheidsbrilletje kan toch niet meer zijn dan een paar cent.

Als zijsprongetje: in china hebben werknemers letterlijk maar een paar dagen per jaar vrij. Voor de rest is het dus 7 dagen per week werken. Hoe verhoudt dat zich met de christenen hier die vinden dat je op zondag geen ijsje mag eten of naar de bioscoop mag omdat er dan mensen voor je moeten werken?

Heerlijk toch, we dragen kleding gemaakt in slavernij, hierheen gehaald door schepen gebouwd in slavernij door mensen die niet eens de mogelijkheid hebben onze principes te hanteren (voor zover je dat al moet willen...)
Maar, deze mensen mogen blij zijn met de kruimels die er van onze tafels vallen.
op de één of andere manier doet de reactie van dhr. Heijkamp mij denken aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Calvinist » 10 jun 2015 10:50

In zekere maat ben ik met jullie eens. De arbeidsomstandigheden zijn in dergelijke fabrieken niet om over naar huis te schrijven.
Toch accepteert iedereen het eigenlijk wel. Waarom? Waarom staan mensen er niet bij stil dat er voor de producten die hier in het westen in veel gevallen mensen worden uitgebuit? Het is te ver naast onze bed en zijn wij niet bij machte om het te veranderen. Althans dat is mijn redenatie. Geen fraaie, dat besef ik.

De mensen die in dergelijke fabrieken werken zijn ongetwijfeld blij met wat ze hebben. Willen ze meer? Ja! Want iedereen wil meer, wees eerlijk toch?
Kunnen wij wat doen? De (bijv.) kleding niet meer kopen? Dan hebben ze daar helemaal niks. Dus ja ze mogen dankbaar zijn voor het werk en ze mogen hoop hebben op betere werkomstandigheden. Hoop die de regering (wat meestal corrupt is) van de landen 'moet' waarmaken door goede regelgeving en het naleven daarvan en door de kopers (in overgrote deel het rijke westen), die hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Kopers versta ik de fabrikant onder, maar ook de consument.

De prijzen zullen dan ongetwijfeld omhoog gaan van alles. Maar als wereld moet daar toch een balans in te vinden zijn? Maar waarschijnlijk ben ik aan het dromen en illlusies aan het maken die nooit ingelost kunnen worden. En wat doe ik? Ik koop door, zo eerlijk ben ik ook, wat moet ik anders?
Misschien voel je de spanning en de worsteling. Aan de ene kant ja het is schandalig qua werkomstandigheden in die fabrieken, aan de andere kant wij kunnen niet zonder hen. Maar hun kunnen ook niet zonder ons. En dan heeft iedereen z'n verantwoordelijkheid, maar niet de macht om het op te lossen.
Laatst gewijzigd door Calvinist op 10 jun 2015 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 10:52

@S.A.: Kun jij met de hand op je hart en met 100% zekerheid zeggen dat in jouw huis niets hangt of staat waar ook maar enige kinder- of slavenarbeid aan te pas is gekomen?
Henkie had al uitgelegd dat de intentie van ds Heikamp heel anders is dan hoe jij dit nu in zijn mond legt als het ware.
Als wij horen dat iemand 20 euro per maand verdient, zijn we geschokt.
Maar in bepaalde landen is dat een kapitaal.
Een eeuw geleden waren de arbeidsomstandigheden in het westen ook om te huilen vaak. In bepaalde delen van de wereld lopen ze achter, is de levensstandaard lager.
Ik denk dat het goed is om te stoppen met je kritiek op ds. H, het komt heel "bijterig" over inmiddels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:11

Chaya schreef:@S.A.: Kun jij met de hand op je hart en met 100% zekerheid zeggen dat in jouw huis niets hangt of staat waar ook maar enige kinder- of slavenarbeid aan te pas is gekomen?
Henkie had al uitgelegd dat de intentie van ds Heikamp heel anders is dan hoe jij dit nu in zijn mond legt als het ware.
Als wij horen dat iemand 20 euro per maand verdient, zijn we geschokt.
Maar in bepaalde landen is dat een kapitaal.
Een eeuw geleden waren de arbeidsomstandigheden in het westen ook om te huilen vaak. In bepaalde delen van de wereld lopen ze achter, is de levensstandaard lager.
Ik denk dat het goed is om te stoppen met je kritiek op ds. H, het komt heel "bijterig" over inmiddels.

Nee, met 100% zekerheid kan ik dat niet.
Als ik het ergens wél van weet koop ik het niet.
Ik geef ook niet zozeer kritiek op de lonen in deze landen, maar op de arbeidsvoorwaarden. En het loon is er daar één van, maar zeker niet de enige die zwaar onder de maat is.
Dat de levensstandaard elders lager is is inderdaad een feit, maar dat mensen 14 uur per dag werken onder onveilige omstandigheden zou onder geen enkele levensstandaard moeten kunnen.

Dat Henkie heeft uitgelegd dat dhr. Heikamp in zijn optiek een andere intentie had klopt inderdaad, maar dat zou inhouden dat de man geen antwoord heeft gegeven, maar getracht heeft een humoristische bijdrage in collumnvorm te leveren.

Als mijn kritiek op dhr. Heikamp bijterig overkomt: jammer dan. Ik heb niets tegen de man persoonlijk, ik ken hem slechts vanuit zijn scrijfsels. En daar heb ik inderdaad geen hoge pet van op.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2015 11:18

StillAwake schreef:
Als mijn kritiek op dhr. Heikamp bijterig overkomt: jammer dan. Ik heb niets tegen de man persoonlijk, ik ken hem slechts vanuit zijn scrijfsels. En daar heb ik inderdaad geen hoge pet van op.

Heb je inmiddels persoonlijk contact met hem gezocht?
En als je geen hoge pet op hebt van een deskundige, is het beter hem of haar niet meer te lezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor StillAwake » 10 jun 2015 11:24

Chaya schreef:Heb je inmiddels persoonlijk contact met hem gezocht?
En als je geen hoge pet op hebt van een deskundige, is het beter hem of haar niet meer te lezen.

Persoonlijk contact niet, persoonlijk schriftelijk contact wel, maar niet aan de hand van dit specifieke antwoord.
Als mijn kritiek op dhr. Heikamp jou in dezen stoort is het wellicht beter mijn bijdragen niet meer te lezen...;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Calvinist » 10 jun 2015 21:14

StillAwake schreef:Nee, met 100% zekerheid kan ik dat niet.
Als ik het ergens wél van weet koop ik het niet.
Ik geef ook niet zozeer kritiek op de lonen in deze landen, maar op de arbeidsvoorwaarden. En het loon is er daar één van, maar zeker niet de enige die zwaar onder de maat is.
Dat de levensstandaard elders lager is is inderdaad een feit, maar dat mensen 14 uur per dag werken onder onveilige omstandigheden zou onder geen enkele levensstandaard moeten kunnen.


Mooi om te lezen S.A. dat je voor de mensen in deze landen opkomt, vanwege de arbeidsomstandigheden. Ook mooi om te lezen dat je iets niet koopt, als je weet dat het onder droevige omstandigheden geproduceerd vind. Ben je hier heel strikt op w.b.t. al je aankopen? Of op een gedeelte daarvan?
Laat je producten staan in de supermarkt en ga je kledingwinkels voorbij, omdat je weet dat het niet eerlijk gemaakt is?
En hoe los jij dit dan op? Want eerlijke kleding, is dat niet ontzettend duur?

Ik vraag dit uit een stuk onbewustheid. Getuigd niet ten positieve, maar ik ben oprecht benieuwd.
Natuurlijk weet ik dat de situatie waar onder de meeste producten geproduceerd worden, in veel gevallen ver onder de maat zijn.
Maar toch doe ik er zelf voor de rest niks mee. Om eerlijk te zijn ga ik ook op leuke koopjes jacht w.b.t kleding, maar is dat verkeerd vraag ik mij dan af? Als wij de kleding niet meer kopen, ja dan heeft de producten een probleem. Zeker als wij het met z'n allen doen. Maar dan hebben de mensen die het produceren ook een probleem, want dan is er geen werk. Zijn ze nog verder van huis. Wellicht zou jij hier wat gedachtes over willen geven?
Ik vind dat wij als westerse landen hier een belangrijke taak in hebben, maar wat is de juiste en goede manier? Moeten we meer druk zetten op onze regering?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2015 22:06

Calvinist schreef:In zekere maat ben ik met jullie eens. De arbeidsomstandigheden zijn in dergelijke fabrieken niet om over naar huis te schrijven.
Toch accepteert iedereen het eigenlijk wel. Waarom? Waarom staan mensen er niet bij stil dat er voor de producten die hier in het westen in veel gevallen mensen worden uitgebuit? Het is te ver naast onze bed en zijn wij niet bij machte om het te veranderen. Althans dat is mijn redenatie. Geen fraaie, dat besef ik.


Het probleem is dat er wereldwijd iets moet gebeuren. Zelfs als de werknemers in China ineens allemaal een loonsverdubbeling eisen, helpt dat niets als de mensen in het land ernaast nog wel gewoon voor centen werken.

De mensen die in dergelijke fabrieken werken zijn ongetwijfeld blij met wat ze hebben. Willen ze meer? Ja! Want iedereen wil meer, wees eerlijk toch?


Nu doe je net alsof die mensen gewoon een beetje hebberig zijn. Zo komt het over, in ieder geval. Ik neem aan dat genoeg inkomen om je kinderen naar school te kunnen sturen niet onder hebberig zijn valt.

Kunnen wij wat doen? De (bijv.) kleding niet meer kopen? Dan hebben ze daar helemaal niks. Dus ja ze mogen dankbaar zijn voor het werk en ze mogen hoop hebben op betere werkomstandigheden. Hoop die de regering (wat meestal corrupt is) van de landen 'moet' waarmaken door goede regelgeving en het naleven daarvan en door de kopers (in overgrote deel het rijke westen), die hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Kopers versta ik de fabrikant onder, maar ook de consument.


En toch is dat 'ze mogen er toch blij mee zijn' precies een van de redenen waarom er hier niets veranderd... Ik blijf het maar herhalen: die landen bestonden al heel lang voordat de textielindustrie zich daar vestigde, dus het argument dat die mensen dan niets hebben, is gewoon niet waar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor rotterdam » 11 jun 2015 06:26

Mortlach schreef: Ik blijf het maar herhalen: die landen bestonden al heel lang voordat de textielindustrie zich daar vestigde, dus het argument dat die mensen dan niets hebben, is gewoon niet waar.


Er is in deze landen veel veranderd t.o.v. vroeger.
Neem als voorbeeld Bangladesh. De bevolkingsaanwas is enorm.
Bij het begin van de 20e eeuw telde het gebied dat nu Bangladesh is zo'n dertig miljoen inwoners; dat aantal is nu ruim vervijfvoudigd.(166 miljoen in 2014). Bangladesh heeft een goed klimaat en een vruchtbare bodem maar natuurrampen zoals overstromingen, tropische cyclonen, tornado's en vloedgolven treffen het land bijna ieder jaar, de effecten van deze natuurrampen worden versterkt door ontbossing, bodemuitputting en erosie.
De enorme aanwas is ook hier de "boosdoener".
De bodemuitputting, de natuurrampen dreven de mensen naar de steden. Dhaka heeft momenteel zo'n 10 miljoen inwoners.
Daarom gaat de vergelijking met vroeger niet op.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 07:50

Calvinist schreef:Mooi om te lezen S.A. dat je voor de mensen in deze landen opkomt, vanwege de arbeidsomstandigheden. Ook mooi om te lezen dat je iets niet koopt, als je weet dat het onder droevige omstandigheden geproduceerd vind. Ben je hier heel strikt op w.b.t. al je aankopen? Of op een gedeelte daarvan?
Laat je producten staan in de supermarkt en ga je kledingwinkels voorbij, omdat je weet dat het niet eerlijk gemaakt is?
En hoe los jij dit dan op? Want eerlijke kleding, is dat niet ontzettend duur?

Ja, ik laat producten in supermarkten staan waarvan ik weet dat ze onder slechte omstandigheden geproduceerd zijn.
Qua kleding geldt hetzelfde, maar ik geef toe dat dat duurder is. Als dat te duur voor je is kun je ook minderen in de hoeveelheid die je koopt.
Calvinist schreef:Ik vraag dit uit een stuk onbewustheid. Getuigd niet ten positieve, maar ik ben oprecht benieuwd.
Natuurlijk weet ik dat de situatie waar onder de meeste producten geproduceerd worden, in veel gevallen ver onder de maat zijn.
Maar toch doe ik er zelf voor de rest niks mee. Om eerlijk te zijn ga ik ook op leuke koopjes jacht w.b.t kleding, maar is dat verkeerd vraag ik mij dan af? Als wij de kleding niet meer kopen, ja dan heeft de producten een probleem. Zeker als wij het met z'n allen doen. Maar dan hebben de mensen die het produceren ook een probleem, want dan is er geen werk. Zijn ze nog verder van huis. Wellicht zou jij hier wat gedachtes over willen geven?

Toen een Noorse rederij vanwege slechte arbeidsomstandigheden geen schepen meer liet bouwen op een bepaalde werf heeft deze werf zijn arbeidsomstandigheden verbeterd, maar ook zijn prijzen verhoogd. (Ik heb het zelf gezien (ik ben scheepsbouwkundig ingenieur), en daarmee bewust geworden van de omvang van deze uitbuiting...)
Gevolg: beter opgeleid personeel, hogere kwaliteit productie, en zeker niet minder werk.
Koopjesjacht qua kleding doet mijn vrouw voor me, maar ook zij let wel op wat ze koopt.
Calvinist schreef:Ik vind dat wij als westerse landen hier een belangrijke taak in hebben, maar wat is de juiste en goede manier? Moeten we meer druk zetten op onze regering?

Ik zag ooit een film waarin een verhaal verteld wordt over een jongentje dat zeesterren teruggooit in zee.
Een man vraagt hem waarom hij dat doet, er liggen er duizenden op het strand, en hij kan ze nooit allemaal teruggooien.
Zijn antwoord is: voor jou maakt het geen verschil, maar voor die zeester is maakt het alle verschil.
Conclusie: doe zelf wat je doen kunt, en verschuil je niet achter wat anderen doen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2015 15:19

StillAwake schreef:Ik zag ooit een film waarin een verhaal verteld wordt over een jongentje dat zeesterren teruggooit in zee.
Een man vraagt hem waarom hij dat doet, er liggen er duizenden op het strand, en hij kan ze nooit allemaal teruggooien.
Zijn antwoord is: voor jou maakt het geen verschil, maar voor die zeester is maakt het alle verschil.
Conclusie: doe zelf wat je doen kunt, en verschuil je niet achter wat anderen doen.

De variant op dit verhaal is:
Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde. :)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor StillAwake » 12 jun 2015 08:07

Chaya schreef:De variant op dit verhaal is:
Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde. :)

Ik kende hem niet...
Mooie tekst inderdaad, maar het mooie van dat zeesterren-verhaal vind ik dat het voor de geredde zeester een kwestie van leven of dood is.
Dat komt in die tekst van die steen niet zo naar voren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2015 08:49

StillAwake schreef:Ik kende hem niet...
Mooie tekst inderdaad, maar het mooie van dat zeesterren-verhaal vind ik dat het voor de geredde zeester een kwestie van leven of dood is.
Dat komt in die tekst van die steen niet zo naar voren.

Dat misschien niet, maar het feit dat 1 persoon 1 ogenschijnlijk onbelangrijke daad doet, maar die grote gevolgen kan hebben.
Met name door deze 2 zinnen:
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Dankbaarheid voor werk of toch niet?

Berichtdoor StillAwake » 12 jun 2015 08:53

Chaya schreef:Dat misschien niet, maar het feit dat 1 persoon 1 ogenschijnlijk onbelangrijke daad doet, maar die grote gevolgen kan hebben.
Met name door deze 2 zinnen:
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

Ik snap hem!
Ik vind m mooi.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten

cron