Mindfulness

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

mohamed

Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 30 apr 2015 23:51

In het onderwijs zijn ze ermee bezig, psychiatrische patiënten zouden er baat bij hebben en er is een wildgroei aan cursussen: mindfulness lijkt een blijvertje. De levenshouding maakt nu zelfs zijn opwachting op de werkvloer: ook in Nederland bieden meer en meer bedrijven het aan.

"Sinds afgelopen zomer groeit ons aantal klanten echt flink", vertelt Wibo Koole, directeur van het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam. "Het zijn kleine en grote organisaties uit heel verschillende sectoren: tech-bedrijven, marketingorganisaties, gemeentes en ziekenhuizen."
Stilteruimte

Nadat Ronald Morcus anderhalf jaar geleden zelf een mindfulnesscursus had gedaan, was hij om: bij zijn bedrijf is mindfulness tegenwoordig een standaard onderdeel van het HR-beleid. De algemeen directeur van marketingorganisatie Oxyma biedt zijn werknemers nu cursussen aan en heeft een stilteruimte ingericht waar ze zich kunnen terugtrekken. "Onze mensen zijn onze kracht", legt Morcus uit. "Ik vind het vanzelfsprekend dat we met hen goed willen omgaan."

Kan geen kwaad, zou je denken. Toch waarschuwen deskundigen: bedrijven zetten het soms om de verkeerde redenen in.

Afbeelding
Klik op de afbeelding om verder te lezen en/of de video te bekijken.

Hebben christenen dit ook nodig of is het verwerpelijk? Is het een middel om geestelijke honger te stillen met leegte?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Mindfulness

Berichtdoor Boerin » 01 mei 2015 06:43

Ach ja al die yoga achtige rotzooi. Ik hoef geen Oosterse religie. Ik ben al bekeerd. Denken moet je vernieuwen naar God's Woord.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

antoon

Re: Mindfulness

Berichtdoor antoon » 01 mei 2015 08:04

Ik kan meegaan met Boerin, alhoewel ik geloof dat veel mensen er baat bij hebben, we leven in een gecompliceerde wereld mensen zoeken houvast, bij het bijbelse geloof dat ik volg is het ook weer niet te ontkennen dat zelfmoord, trauma,s , depressie enz. net zo goed voorkomt.
bijbel schrijvers getuigen er ook vaak van zoals Jeremias , Elia en andere, Paulus schreef: als wij geen opstanding hoop hadden zijn wij van alle mensen het meest te beklagen

mohamed

Re: Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 08:54

@ Boerin, moet je je dan bekeren om hier aan mee te doen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Mindfulness

Berichtdoor Boerin » 01 mei 2015 09:13

mohamed schreef:@ Boerin, moet je je dan bekeren om hier aan mee te doen?

Nee lol we hadden een keer verplicht zo'n cursus en toen probeerden m'n collega en ik die cursusleider te bekeren.
Da's toch een uitdrukking als iemand aan de deur komt om je te bekeren: aan de deur wordt niet gekocht en bekeerd zijn we ook al.
Je stelt je er wel voor open en daar heb ik geen zin in want de wortel is Oosterse religie. Als ze komen vragen of je boeddhist wilt worden is het duidelijk, maar dit wordt in een leuk Westers jasje verpakt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mindfulness

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2015 09:34

Ik probeer verre te blijven van dit soort vage mentale trainingen.
Ik had last van mijn rug en de fysio raadde mij yoga aan.
Ik ben eens gaan googlen en las o.m. dit: een hindoeïstische filosofie die leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met God te bereiken.

Dan haak ik dus ook af.
Je ziet het nu aan de heer Ratelband, hij wist het zo goed voor anderen, altijd opgewekt blijven, maar nu hij in rouw is, zoekt hij naar steun en kracht
bij allerlei vage figuren, las ik net.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 09:45

mohamed schreef:@ Boerin, moet je je dan bekeren om hier aan mee te doen?

Boerin schreef:Nee lol we hadden een keer verplicht zo'n cursus en toen probeerden m'n collega en ik die cursusleider te bekeren.

Met enige regelmaat begin je weer over bekeren, maar je gelooft toch in bekering? ;)
Boerin schreef:Da's toch een uitdrukking als iemand aan de deur komt om je te bekeren: aan de deur wordt niet gekocht en bekeerd zijn we ook al.

Die uitdrukking ken ik, sommige mensen hebben zo'n sticker op de deur. Naar mijn idee is dat om verkopers en JG's af te schrikken. Niet dan?
Boerin schreef:Je stelt je er wel voor open en daar heb ik geen zin in want de wortel is Oosterse religie. Als ze komen vragen of je boeddhist wilt worden is het duidelijk, maar dit wordt in een leuk Westers jasje verpakt.

Niet om je bang te praten, maar de oorsprong van het christendom is evenmin Westers. En als je ver genoeg naar het westen gaat kom je weer uit in het oosten. Misschien is dat mindfulness wel wat voor je, ik verkoop cursussen voor 250 euro per uur: geen bekering nodig. :lol:

Nee, maar het is toch raar dat werken tegenwoordig zo vreselijk is dat men een cursus mindfulness op eigen kosten moet nemen om te kunnen functioneren! ](*,)

mohamed

Re: Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 09:52

Chaya schreef:Ik probeer verre te blijven van dit soort vage mentale trainingen.

Door over het onderwerp na te denken lijkt het dichtbij, maar niets wat van buiten komt kan de mens verontreinigen, dus maakt het niet uit (Mar 7) of wel?
Chaya schreef:Ik had last van mijn rug en de fysio raadde mij yoga aan.
Ik ben eens gaan googlen en las o.m. dit: een hindoeïstische filosofie die leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met God te bereiken.

Wat is er verkeerd aan om verenigd met God te zijn?
Chaya schreef:Dan haak ik dus ook af.
Je ziet het nu aan de heer Ratelband, hij wist het zo goed voor anderen, altijd opgewekt blijven, maar nu hij in rouw is, zoekt hij naar steun en kracht
bij allerlei vage figuren, las ik net.

Dat heeft hier niks mee te maken, individuele gevallen bevestigen veelmeer de regel.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Mindfulness

Berichtdoor Boerin » 01 mei 2015 10:00

mohamed schreef:Wat is er verkeerd aan om verenigd met God te zijn?

Tsja, New Age denken. Verenigd met God of een andere god ofwel de duvel.
Ik sprak een keer met een oranje jurk op Hoog Catharijne jaren terug, oh ja een Hare Krishna. Die wilde me een boek verkopen en omver praten, maar ik dacht die bekeer ik ff. Ja zegt ie wij geloven ook in Jezus maar we noemen Hem Krishna. Ik was zo compleet verward door het gesprek dat ik de verkeerde bus instapte en aan de andere kant van Utrecht uitkwam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mindfulness

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2015 10:10

mohamed schreef:Door over het onderwerp na te denken lijkt het dichtbij, maar niets wat van buiten komt kan de mens verontreinigen, dus maakt het niet uit (Mar 7) of wel?

Nadenken en erover lezen verontreinigt je niet, maar daadwerkelijk meedoen wel.
mohamed schreef:Wat is er verkeerd aan om verenigd met God te zijn?

Niets, maar het gaat om de wijze waarop! Het is hindoeïstisch en die kennen niet onze drieënig God.
mohamed schreef:Dat heeft hier niks mee te maken, individuele gevallen bevestigen veelmeer de regel.

Jawel, want hij gaf ook bedrijfstrainingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 10:11

mohamed schreef:Wat is er verkeerd aan om verenigd met God te zijn?

Boerin schreef:Tsja, New Age denken. Verenigd met God of een andere god ofwel de duvel.

:-&

Maar wie zegt dat de God van de New Agers de duivel is? Dan is de Christus ook niet geopenbaard om de duivelse werken te verbreken want dat lijkt erg veel op werk.
Boerin schreef:Ik sprak een keer met een oranje jurk op Hoog Catharijne jaren terug, oh ja een Hare Krishna. Die wilde me een boek verkopen en omver praten, maar ik dacht die bekeer ik ff. Ja zegt ie wij geloven ook in Jezus maar we noemen Hem Krishna. Ik was zo compleet verward door het gesprek dat ik de verkeerde bus instapte en aan de andere kant van Utrecht uitkwam.

Weet je zeker dat het niet Koninginnedag was? :lol:

mohamed

Re: Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 10:17

mohamed schreef:Door over het onderwerp na te denken lijkt het dichtbij, maar niets wat van buiten komt kan de mens verontreinigen, dus maakt het niet uit (Mar 7) of wel?

Chaya schreef:Nadenken en erover lezen verontreinigt je niet, maar daadwerkelijk meedoen wel.

Waarom verontreinigt het je als je er aan meedoet? Het is hooguit wat koud aan de voeten in zo'n hindoetempel. Volgens mij zie je spoken.

mohamed schreef:Wat is er verkeerd aan om verenigd met God te zijn?

Chaya schreef:Niets, maar het gaat om de wijze waarop! Het is hindoeïstisch en die kennen niet onze drieënig God.

Wel, mijn God is niet drie-enig maar Enig!

'Hoor, Israël, de HEERE onze God is een enig HEERE.' (Deut 6,4)

Maar dat is hier off-topic.
mohamed schreef:Dat heeft hier niks mee te maken, individuele gevallen bevestigen veelmeer de regel.

Chaya schreef:Jawel, want hij gaf ook bedrijfstrainingen.

Vooralsnog zie ik niet concreet aangetoond wat er mis is met mindfulness.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mindfulness

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2015 10:47

Uiteindelijk betekent 'Mindfulness' niets meer dan 'aandachtig zijn'. Je mag toch hopen dat het christendom ook het 'aandachtig zijn' stimuleert: aandachtig zijn wat betreft je plaats in de schepping; aandachtig zijn wat betreft je relatie met je naasten; aandachtig zijn wat betreft je relatie met God.

Ja, met name Boeddhisme is een heel stuk explicieter in de focus op aandachtig-zijn, maar een Mindfulness-cursus heeft verder helemaal niets met Boeddhisme te maken. Je concentreren en ademhalen doen we allemaal, onafhankelijk van geloof. Dus waarom niet dat inzetten voor iets positiefs.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Mindfulness

Berichtdoor Boerin » 01 mei 2015 12:49

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Mindfulness

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2015 13:54

Boerin schreef:http://www.stichting-promise.nl/body-mind-methodes-en-occultisme/aandachttraining-mindfulness.htm

Beetje veel leeswerk, wil je het samenvatten?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten