Mindfulness

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 10 sep 2016 12:18

Mortlach schreef:

Ik denk niet dat deze beschrijving over het algemeen klopt.

Waarom niet? Ik denk van wel.
Edit:*Quote wel even heel de regel, anders haal je het uit z'n verband.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 10 sep 2016 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 10 sep 2016 12:22

schaapje schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt, en je zegt ook het "lijkt" of er sprake is van een gesprek. En natuurlijk kan de Heilige Geest onze gedachten een bepaalde kant opsturen, maar toch denk ik dat we daar niet voor "in meditatie" hoeven te gaan. De Here Jezus, heeft ons geleerd te bidden, en dat is n.m.i. ons gewoon tot God richten.

Sterker nog, het is zelfs noodzakelijk dat de Heilige Geest dat doet. Dat Hij onze gedachten stuurt.

Je kan meditatie trouwens ook gewoon zien als overdenking. Dat is onontbeerlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mindfulness

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2016 13:05

Ik had het hierover: Ik denk dat het verschil met de oosterse godsdiensten is dat ze d.m.v. dit soort dingen zelf willen opklimmen tot God en hun ziel willen verenigen met God.

Boeddhisten geloven al niet in een God, dus hoe zou je je ziel moeten verenigen met iets waar je niet in gelooft? Bovendien vermoed ik dat je een onvolledig beeld hebt van de relatie van het Boeddhisme tot het 'zelf'; anders had je dit niet zo verwoord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Mindfulness

Berichtdoor Chaya » 10 sep 2016 13:14

schaapje schreef:Dus spreek God, Uw knecht luistert, is niet meer van toepassing Chaya :wink:

Dat denk ik toch wel schaapje, maar niet zo letterlijk bedoeld.
Denk in dit verband aan de Psalm:
Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;
Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft,

En met jou ben ik dan van mening dat dit geen letterlijke influisteringen zijn. Maar iemand die dichtbij de Heere leeft en zich in alles afhankelijk weet, merkt wel het spreken van de Heere op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 10 sep 2016 13:28

Mortlach schreef:Ik had het hierover: Ik denk dat het verschil met de oosterse godsdiensten is dat ze d.m.v. dit soort dingen zelf willen opklimmen tot God en hun ziel willen verenigen met God.

Boeddhisten geloven al niet in een God, dus hoe zou je je ziel moeten verenigen met iets waar je niet in gelooft? Bovendien vermoed ik dat je een onvolledig beeld hebt van de relatie van het Boeddhisme tot het 'zelf'; anders had je dit niet zo verwoord.


Als je het volledig leest begrijp je het beter.
A. ik benoem niet Boeddha, maar ik had het over oosterse godsdiensten.
B. Ik zeg dat er meerdere manieren zijn om met mindfulness om te gaan. Ik benoemde het lichamelijke en het spirituele aspect.

Frappant is wel dat ik 'oosterse godsdiensten' schrijf en jij vervolgens zegt dat Boeddhisten niet in een god geloven. Dat zou dan helemaal geen godsdienst zijn, dus helemaal niet relevant dat je hier het Boeddhisme aanhaalt.
Maar het is wel degelijk een afsplitsing van het Hindoeïsme, dus wel een soort godsdienst.

Daarom vroeg ik je ook heel het stukje te qouten:
Wat is dan het verschil met christenen die zich terugtrekken in de binnenkamer en aan meditatie doen? Wij hebben toch ook boekjes ter meditatie?
Ik denk dat het verschil met de oosterse godsdiensten is dat ze d.m.v. dit soort dingen zelf willen opklimmen tot God en hun ziel willen verenigen met God (een soort geestelijke toren van Babel dus), terwijl we als christenen leren dat het bij God vandaan moet komen, wat dus een andere afhankelijk inhoudt. Wij leren dat sinds de zondeval het van boven moet komen, maar ik denk dat alle mensen toch een soort van godsbesef gehouden hebben, in meer of mindere mate, en probeert op allerlei manieren zelf op te klimmen om wat spiritueels te ervaren.


Mijn uitgangspunt is dus dat iedereen een bepaald godsbesef (in meer of mindere mate)/consciëntie (geweten) heeft.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mindfulness

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2016 13:55

Johan100 schreef:Als je het volledig leest begrijp je het beter.
A. ik benoem niet Boeddha, maar ik had het over oosterse godsdiensten.
B. Ik zeg dat er meerdere manieren zijn om met mindfulness om te gaan. Ik benoemde het lichamelijke en het spirituele aspect.

Frappant is wel dat ik 'oosterse godsdiensten' schrijf en jij vervolgens zegt dat Boeddhisten niet in een god geloven. Dat zou dan helemaal geen godsdienst zijn, dus helemaal niet relevant dat je hier het Boeddhisme aanhaalt.
Maar het is wel degelijk een afsplitsing van het Hindoeïsme, dus wel een soort godsdienst.


Sorry hoor, maar Boeddhisme is gewoon een religie/godsdienst. Alleen een bepaald type christen vallen over het zogenaamde onderscheid tussen deze twee synoniemen. Elk artikel dat wereldreligies bespreekt, neemt Boeddhisme daar gewoon in op. Dat ik de gangbare betekenis gebruik kun je me dus niet kwalijk nemen.

Mijn uitgangspunt is dus dat iedereen een bepaald godsbesef (in meer of mindere mate)/consciëntie (geweten) heeft.


Iedereen heeft Boeddha-aard, inderdaad. :P
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 10 sep 2016 14:10

Mortlach schreef:
Sorry hoor, maar Boeddhisme is gewoon een religie/godsdienst.

Je zegt even daarvoor dat ze niet in een god geloven en ik zeg dat het van het hindoeïsme vandaan komt.
Ik vind babbelen wel leuk, maar je verdraait het gesprek naar een andere richting en je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
De groeten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mindfulness

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2016 15:08

Johan100 schreef:Je zegt even daarvoor dat ze niet in een god geloven en ik zeg dat het van het hindoeïsme vandaan komt.
Ik vind babbelen wel leuk, maar je verdraait het gesprek naar een andere richting en je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
De groeten.


Wat heeft het er nou mee te maken dat het van het hindoeïsme vandaan komt? Alles uit die regio/tijdsperiode komt van het hindoeïsme vandaan. Dat zegt dus verder niet zo veel. Het christendom komt uit het Jodendom voort, maar daarmee is het nog geen Jodendom.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 10 sep 2016 16:09

Mortlach schreef:

Wat heeft het er nou mee te maken dat het van het hindoeïsme vandaan komt? Alles uit die regio/tijdsperiode komt van het hindoeïsme vandaan. Dat zegt dus verder niet zo veel. Het christendom komt uit het Jodendom voort, maar daarmee is het nog geen Jodendom.

Ja natuurlijk heeft dat er mee te maken. Ik vind van wel.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 10 sep 2016 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mindfulness

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2016 16:23

Lekker, met vers fruit.

Dat er bepaalde concepten worden gedeeld, is natuurlijk niet zo vreemd. Geen enkele religie ontstaat in een vaccuum. Maar de manier waarop die concepten worden uitgewerkt, is toch wel behoorlijk anders (net zoals tussen de Joden en de Christenen)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 10 sep 2016 16:29

Mortlach schreef:Lekker, met vers fruit.

Dat er bepaalde concepten worden gedeeld, is natuurlijk niet zo vreemd. Geen enkele religie ontstaat in een vaccuum =vacuüm Maar de manier waarop die concepten worden uitgewerkt, is toch wel behoorlijk anders (net zoals tussen de Joden en de Christenen)


En poedersuiker. :wink:

Maar daar hoeft het hier niet per se over te gaan.
Het gaat hier over mindfulness.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mindfulness

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2016 16:34

Een van die woorden die ik altijd verkeerd spel...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Lalage » 11 sep 2016 11:31

'Vroeger' was ik op mijn hoede, want net als sommige schrijvers hierboven had ik ook de waarschuwingen gehoord dat je je open kunt stellen voor de duivel. Ik wist helemaal niets van Boeddhisme. Toen ik er wat over hoorde en leerde, bleek het anders te zijn dan ik had gedacht. Ik heb zelfs mensen ontmoet die zich zowel christen als boeddhist noemen. Zij getuigen ervan dat het elkaar versterkt: door aan zenmeditatie te doen, komen ze dichter bij God en is hun christelijk geloof verdiept. Vijftien jaar geleden had ik dat afgewezen, maar nu laat ik mij inspireren door deze mensen en door zenleraren als Thich Nhat Hanh, waar het concept mindfulness van afkomstig is. Deze man heeft ook een boekje geschreven met als titel 'Jezus en Boeddha als broeders', wat ik graag eens wil lezen.

Overigens bestaan er binnen het Boeddhisme ook diverse stromingen, net als bij ons christenen, dus we kunnen ze vast niet allemaal over één kam scheren. Er zijn vast ook boeddhisten die vinden dat je niet christen en boeddhist tegelijk kunt zijn.

Maar misschien dwalen we af, want het gaat hier over mindfulness. Ik heb net een boekje gelezen 'How to walk' over lopen met aandacht. Op die manier kan je in je dagelijks leven rustmomenten creëren. Dat spreekt mij erg aan. Ik zit vaak zo in mijn hoofd en door dan mijn aandacht naar beneden, richting mijn voeten te verplaatsen kan ik even afstand nemen.

vreemdeling

Re: Mindfulness

Berichtdoor vreemdeling » 12 sep 2016 17:48

Ik ben vorig jaar gestopt met me achter mijn oren te wassen, in de hals en boven op mijn hoofd. Ook mijn onderarmen en onderbenen was ik nooit meer.
Het zit namelijk zo, ik kwam erachter dat de moslims op die manier zich ritueel reinigen en ik durf niet mee aan die afgoderij te doen.
Ook denk ik erover om 3 van mijn ramen die richting Mekka wijzen dicht te laten metselen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mindfulness

Berichtdoor Johan100 » 12 sep 2016 18:18

Wel behoorlijk aangekoekt dan inmiddels?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten