Dien(st)plicht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Dien(st)plicht

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 14:33

Vandaag start op vliegbasis Soesterberg de militaire Future Force Conference topconferentie. Daar spreken 450 leiders en deskundigen uit binnen- en buitenland over de toekomst van de krijgsmacht.

Kolonel Ludy de Vos, een van de sprekers op de conferentie, wil een 'dien'plicht voor Nederlandse jongeren invoeren, waarbij jongeren een jaar lang gaan werken in de zorg of in de veiligheid. Dit zou de Nederlandse jongeren een groter gevoel van maatschappelijke betrokkenheid geven.

Wat vinden de forummers hiervan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor johannes1 » 25 mar 2015 12:22

Ik denk dat dit wel een goed idee is. Soort verlengde van de verplichte maatschappelijke stage die nu op middelbare scholen al word gehanteerd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor meribel » 25 mar 2015 14:37

ik vind het ook een goed idee...en dan met name de keus tussen dienstplicht en zorg. Beide vakgebieden hebben hun eigen belangrijke onderdelen waar je veel van kan leren. En rechtstreeks na de middelbare lijkt het me ook fijn je beroepskeuze een jaar te kunnen uitstellen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2015 15:05

Ik ben die leeftijd allang voorbij, dus wat ik ervan vind, doet niet zo heel veel ter zake. Ik weet wel dat ik erg blij was dat mijn uitgestelde dienstplicht (vanwege mijn studie) werd kwijtgescholden omdat de algemene dienstplicht in de tussentijd was afgeschaft.

Ik geloof niet dat het leger me goed had gedaan, maar dat zijn natuurlijk maar gedachten. En ondertussen ben ik toch redelijk maatschappelijke betrokken geworden. Of het dus echt nodig is, vraag ik me af. Het kan zelfs meer kosten dan het oplevert, omdat je wel mensen nodig hebt die onwelwillende pubers te begeleiden/controleren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2015 16:46

Mortlach schreef:Ik geloof niet dat het leger me goed had gedaan, maar dat zijn natuurlijk maar gedachten. En ondertussen ben ik toch redelijk maatschappelijke betrokken geworden. Of het dus echt nodig is, vraag ik me af. Het kan zelfs meer kosten dan het oplevert, omdat je wel mensen nodig hebt die onwelwillende pubers te begeleiden/controleren.

Pubers zijn het dan niet meer he, adolescenten inmiddels.
In militaire dienst werd tenminste wel geleerd wat discipline was, trouw blijven aan kameraden, bed strak opmaken, kleding netjes vouwen.
In deze tijd zijn veel mensen IK-gericht en ouderen geven aan dat zij geen mantelzorg verwachten van hun kinderen en kleinkinderen.
Wanneer iedere jongere een half jaar bijvoorbeeld een sociale dienstplicht vervuld, snijdt het mes aan 2 kanten.
a. Veel meer handen aan het bed, want de eenvoudige werkzaamheden worden dan door de jongelui gedaan
b. De jongeren leren, met elkaar, wat het oplevert als je kwetsbare mensen helpt.
Het zou toch geweldig zijn als mensen nu gewoon eens buiten komen in de rolstoel.
Er zijn mensen die komen wekenlang helemaal niet buiten, omdat er geen vrijwilligers zijn om hun rolstoel te duwen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2015 17:34

Chaya schreef:Pubers zijn het dan niet meer he, adolescenten inmiddels.
In militaire dienst werd tenminste wel geleerd wat discipline was, trouw blijven aan kameraden, bed strak opmaken, kleding netjes vouwen.
In deze tijd zijn veel mensen IK-gericht en ouderen geven aan dat zij geen mantelzorg verwachten van hun kinderen en kleinkinderen.
Wanneer iedere jongere een half jaar bijvoorbeeld een sociale dienstplicht vervuld, snijdt het mes aan 2 kanten.
a. Veel meer handen aan het bed, want de eenvoudige werkzaamheden worden dan door de jongelui gedaan
b. De jongeren leren, met elkaar, wat het oplevert als je kwetsbare mensen helpt.
Het zou toch geweldig zijn als mensen nu gewoon eens buiten komen in de rolstoel.
Er zijn mensen die komen wekenlang helemaal niet buiten, omdat er geen vrijwilligers zijn om hun rolstoel te duwen.

Ik ben blij dat ze die dienstplicht af hebben geschaft. Allemaal leuk en aardig in vredetijd, maar als ik die verhalen lees van Amerikanen met PTST of zo, la maar. Beetje vreemd om jongeren sociale dienstplicht te verplichten. Wat als ze dat totaal niet kunnen? En waarom dan alleen de jongeren? Iedereen is ik-gericht, laat dan iedereen dat verplicht doen of bijvoorbeeld voor je eigen familie. Maar ja wat schiet je ermee op als iemand met tegenzin omdat het zonodig moet een eindje met je gaat rijden? Stel er geld tegenover, dan willen de mensen wel. Dat betaalde leger werkt ook goed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2015 18:17

Chaya schreef:Pubers zijn het dan niet meer he, adolescenten inmiddels.
In militaire dienst werd tenminste wel geleerd wat discipline was, trouw blijven aan kameraden, bed strak opmaken, kleding netjes vouwen.


Weet je, ook zonder het leger heb ik toch discipline en trouw geleerd. En ik slaap al bijna 20 jaar heerlijk in een onopgemaakt bed.

In deze tijd zijn veel mensen IK-gericht en ouderen geven aan dat zij geen mantelzorg verwachten van hun kinderen en kleinkinderen.
Wanneer iedere jongere een half jaar bijvoorbeeld een sociale dienstplicht vervuld, snijdt het mes aan 2 kanten.
a. Veel meer handen aan het bed, want de eenvoudige werkzaamheden worden dan door de jongelui gedaan
b. De jongeren leren, met elkaar, wat het oplevert als je kwetsbare mensen helpt.
Het zou toch geweldig zijn als mensen nu gewoon eens buiten komen in de rolstoel.
Er zijn mensen die komen wekenlang helemaal niet buiten, omdat er geen vrijwilligers zijn om hun rolstoel te duwen.


Dat is treurig genoeg, inderdaad, maar ik weet niet of dit soort verplichte hulp op lange termijn veel goed zal doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor mohamed » 26 mar 2015 20:50

Chaya schreef:Pubers zijn het dan niet meer he, adolescenten inmiddels.
In militaire dienst werd tenminste wel geleerd wat discipline was, trouw blijven aan kameraden, bed strak opmaken, kleding netjes vouwen.
In deze tijd zijn veel mensen IK-gericht en ouderen geven aan dat zij geen mantelzorg verwachten van hun kinderen en kleinkinderen.
Wanneer iedere jongere een half jaar bijvoorbeeld een sociale dienstplicht vervuld, snijdt het mes aan 2 kanten.
a. Veel meer handen aan het bed, want de eenvoudige werkzaamheden worden dan door de jongelui gedaan
b. De jongeren leren, met elkaar, wat het oplevert als je kwetsbare mensen helpt.
Het zou toch geweldig zijn als mensen nu gewoon eens buiten komen in de rolstoel.
Er zijn mensen die komen wekenlang helemaal niet buiten, omdat er geen vrijwilligers zijn om hun rolstoel te duwen.

Boerin schreef:Ik ben blij dat ze die dienstplicht af hebben geschaft. Allemaal leuk en aardig in vredetijd, maar als ik die verhalen lees van Amerikanen met PTST of zo, la maar. Beetje vreemd om jongeren sociale dienstplicht te verplichten. Wat als ze dat totaal niet kunnen? En waarom dan alleen de jongeren? Iedereen is ik-gericht, laat dan iedereen dat verplicht doen of bijvoorbeeld voor je eigen familie. Maar ja wat schiet je ermee op als iemand met tegenzin omdat het zonodig moet een eindje met je gaat rijden? Stel er geld tegenover, dan willen de mensen wel. Dat betaalde leger werkt ook goed.

Huurlingen zijn geboren verliezers. Daarmee win je geen oorlog.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Dien(st)plicht

Berichtdoor Boerin » 26 mar 2015 21:07

mohamed schreef:Huurlingen zijn geboren verliezers. Daarmee win je geen oorlog.

Voor in de zorg zijn die betaalde krachten heel goed, maar ja, dat is ze te duur en de familie heeft geen tijd, dus laat de jeugd het maar lekker goedkoop opknappen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten