de kostwinner

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 14:13

Ik weet niet over welke jaren jij het hier hebt, maar toen waren de meeste moeders gewoon thuis.
Een werkende moeder was heel bijzonder, vaak was het dan een moeder die vader hielp in de winkel of restaurant of in de praktijk.
En ik denk dat onze moeders dit ook zo geleerd hebben. Vrouwen hadden een dienende taak in het gezin.
En daar is op zich ook niets mis mee, als je je gelukkig voelt.
Dat is dus iets heel anders dan onderdrukt worden door een dominante echtgenoot.
En die zijn er ook nog steeds, al werkt vrouw buiten de deur. Zodra ze thuiskomt, begint zo'n man ook te commanderen.
Als je vanaf je trouwdag niet aan elkaar begint te schaven, zal het dan steeds schever worden.
Al is dat bij sommige mensen onbegonnen werk, daar kun je aan schaven tot je schaaf bot wordt, er verandert niks.

In de jaren 60 en 70 waren veel vrouwen niet ho(o)g(er) opgeleid, dus misschien dat zij sneller tevreden waren.
Maar als je tot je 23e hebt gestudeerd en je komt dan met 3 huilende peuters amper nog een deur uit, kan de ontevredenheid natuurlijk wel sneller toeslaan. Waar heb je tenslotte nu voor gestudeerd?
Het komt dus voor dat een vrouw hoger opgeleid is dan haar man en ook meer verdient. Wat doet dat met een relatie?

Ook mag je aannemen dat vanaf de jaren 90 kinderen een andere opvoeding krijgen, min of meer gedwongen door de overheid, die immers toen begon te vinden dat meisjes op hun toekomst moeten worden voorbereid.
Geen bijstand of weduwenuitkering meer. Dat tij is niet meer te keren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2015 14:19

Chaya schreef:Wat ik wel zie, als een man weduwnaar wordt, er binnen de kortste keren veel prullaria en bloemen en planten worden verwijderd. Teveel gedoe.
Mannen richten veelal een ruimte praktisch in, je moet kunnen zitten, je benen op tafel, en voldoende licht hebben, thats it.
Vrouwen zijn veel meer bezig met kleuren, herschikken en vormen en stijlen/stylen.

Tsja, die Evert heeft toch gelijk, niks aan te doen, ik ben een pseudoman geworden. Het interesseert me geen hout, mijn ex hing altijd de lampjes op en zo en zorgde voor een gezellige inrichting. Lol ik ben hier zo het huis ingetrokken, half blauwig behang, mij best, zal me worst wezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2015 14:30

Chaya schreef:Maar als je tot je 23e hebt gestudeerd en je komt dan met 3 huilende peuters amper nog een deur uit, kan de ontevredenheid natuurlijk wel sneller toeslaan. Waar heb je tenslotte nu voor gestudeerd?
Het komt dus voor dat een vrouw hoger opgeleid is dan haar man en ook meer verdient. Wat doet dat met een relatie?

Ook mag je aannemen dat vanaf de jaren 90 kinderen een andere opvoeding krijgen, min of meer gedwongen door de overheid, die immers toen begon te vinden dat meisjes op hun toekomst moeten worden voorbereid.

Jaren 80 was dat volgens mij of 70, in ieder geval in mijn tijd: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, kies exact. Je had een paar van die meiden in onze klas die naar zo'n huishoudschool gingen. Soms denk ik wel: was best handig geweest, dan hadden de kinderen wat beter te bikken gekregen en had je niet zoveel ruzie gehad omdat ik een slons was. Oh lachen als ie een dienst had, kun je alsjeblieft een overhemd voor me strijken? Hoeft alleen de voorkant. En dan was het snikheet en liep ie maar verplicht met dat jasje aan, want de achterkant was een prop. En al die dure broeken heb ik gemold met strijken, nou ja.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de kostwinner

Berichtdoor meribel » 19 mar 2015 14:39

Boerin schreef:

Ja inderdaad, ik moest hieraan denken:
https://www.youtube.com/watch?v=IbXfrZt-6pw


:lol: :lol: :lol: dit vat de boel wel goed samen

verder houd ik als vrouw zijnde maar beter mijn mond, want voor je het weet ben ik een pseudoman 8)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2015 14:44

Bambi schreef:Nu mijn moeder slecht ter been is doet mijn vader alles en mag mijn moeder niks meer doen, want nu is het zijn terrein. :lol:

Oh grappig, mijn vader deed nooit een fluit in huis, maar nu m'n moeder een nieuwe heup heeft en hij met pensioen is ruimt ie bijvoorbeeld altijd alles op na het eten en dan moet ze het niet wagen een kopje weg te zetten. Lol de kinderen doen 'm weleens na.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: de kostwinner

Berichtdoor ajl » 19 mar 2015 14:49

meribel schreef:verder houd ik als vrouw zijnde maar beter mijn mond, want voor je het weet ben ik een pseudoman 8)


:lol: Ik zit ook met gekromde tenen de conversatie te lezen.

Heel even dan, ik kan het niet laten :mrgreen: Ik vind dat je een huishouden samen runt en samen verantwoordelijk bent voor de opvoeding van de kinderen, het huishouden en het inkomen. De opvatting dat vrouwen beter zijn in huishoudelijke taken en dat ook leuker vinden vind ik helemaal denigrend. Ik vind het huishouden afgrijselijk. Ik doe het wel, maar niet omdat het leuk is. Ik ben dolbij dat ik een paar dagen kan/mag/moet werken, even wat anders dan opvoeden en poetsen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2015 14:55

Chaya schreef:Ik kan wel merken dat jij niet in Nederland woont. Ik ben net bij diverse winkels geweest, ook voor mijn dochter wat aangeschaft in leuke tintjes zoals taupe, lichtgrijs, zachtgroen en zachtblauw.


Het hele feit dat er een geaccepteerd kleurenpallet is voor jongens en voor meisjes, dat is het probleem. Even op de spits gedreven is het alsof er verschillende drinkfonteintjes zijn voor blanken en zwarten. Dan kun je de zwarten wel méér verschillende fonteintjes geven, het feit blijft dat bepaalde fonteintjes off limits zijn.


Tuinieren is hier heel hot, maar dan kokend hot, mede dankzij de moestuinpotjes.
Er was hier een naaiwedstrijd op tv, en daar deed ook een man aan mee, hij viel alleen redelijk snel af.
En de echte talenten zetten wel door hoor.


Er zijn altijd wel uitzonderingen te vinden, en in Nederland is het zo slecht nog niet. Maar over het algemeen valt er nog een hoop te verbeteren.


Is het niet gewoon andersom? Veel mannen willen een lekker w**f op de motorkap, dan koopt een vrouw dat blad toch niet meer?


Dat is weer een heel ander probleem van de normalisering van de seksuele exploitatie waar tegenwoordig gelukkig ook steeds meer tegen wordt geageerd. Maar het is een zichzelf versterkend gedrag: mannen wordt geleerd in auto's geïnteresseerd te zijn, vrouwen wordt geleerd dat niet te zijn; vervolgens is zo goed als 100% van het lezersbestand van zo'n blad man, dus wordt er naar hun wensen gecaterd, wat vervolgens weer betekent dat de vrouwen die wél geïnteresseerd zijn worden afgeschrokken.

Enne... als ik zo de voetballiefhebbers in colonne naar de stadions zie gaan, is de verdeling man/vrouw ruwweg 60/40 of zo.
Terwijl dat vroeger absoluut een mannenbolwerk was, dus zoiets verandert vanzelf in de loop van de tijd.


Nou, nee, dat verandert niet vanzelf, dat verandert omdat mensen beginnen te wijzen dat de situatie gewoon raar en onverdedigbaar was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 15:06

ajl schreef: :lol: Ik zit ook met gekromde tenen de conversatie te lezen.

Heel even dan, ik kan het niet laten :mrgreen: Ik vind dat je een huishouden samen runt en samen verantwoordelijk bent voor de opvoeding van de kinderen, het huishouden en het inkomen. De opvatting dat vrouwen beter zijn in huishoudelijke taken en dat ook leuker vinden vind ik helemaal denigrend. Ik vind het huishouden afgrijselijk. Ik doe het wel, maar niet omdat het leuk is. Ik ben dolbij dat ik een paar dagen kan/mag/moet werken, even wat anders dan opvoeden en poetsen.

Wie betwist dat hier dan volgens jou?
Het ging erom hoe het vroeger was en hoe dat nu - verplicht ook - veranderd is.
Nu weet ik niet welk werk jij doet, maar als jij op een kinderdagverblijf zou werken, doe je toch ook datzelfde opvoeden en poetsen, maar dan betaald?
Jij vindt het huishouden afgrijselijk, maar dat hoeft toch niet iedereen te vinden?
Daarom zei ik ook, er is niks mis met een traditioneel rollenpatroon, als je er beiden gelukkig mee bent.
Boerin schreef:kun je alsjeblieft een overhemd voor me strijken? Hoeft alleen de voorkant. En dan was het snikheet en liep ie maar verplicht met dat jasje aan, want de achterkant was een prop.

Ik heb zoiets ook eens gedaan, uit gemakzucht. Trok mijn man zijn jasje uit in het bijzijn van mijn schoonmoeder. :-oo
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2015 15:17

Chaya schreef:Wie betwist dat hier dan volgens jou?

Heb je het gewraakte stuk wel gelezen?
Die klier van een Evert natuurlijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 15:25

Boerin schreef:Heb je het gewraakte stuk wel gelezen?
Die klier van een Evert natuurlijk.

Heb ik ajl dan verkeerd begrepen, omdat zij dit eerst schreef: Ik zit ook met gekromde tenen de conversatie te lezen.
Dus dacht ik dat ze "onze" conversatie bedoelde.
Maar misschien wil ajl er nog iets over zeggen. :D

Maarre.... Cornelius zien we ook niet meer terug. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: de kostwinner

Berichtdoor ajl » 19 mar 2015 15:37

Ik doelde eigenlijk op dat stuk van Evert :wink:

Aan de andere kant ben ik ook van mening dat als je als vrouw een studie doet, jij ook 'verplicht' bent aan de maatschappij daar iets mee te doen. Het kost nl ook aardig wat. Daarnaast moet de babyboom ook nog verzorgd worden en de kosten moeten ergens vandaan komen en dat zal toch echt door de werkenden in de samenleving bekostigt moeten worden.

Enne op het kdv wordt er niet zoveel gepoetst hoor, althans niet door de leidsters. Die zijn echt van de entertainment en het knutstelen, buiten spelletjes doen. In ieder geval heel veel dingen waar ik geen tijd en/of zin in heb. Ik kan mij nl niet voorstellen dat als ik fulltime thuis zou zijn, de kinderen mogen schilderen op de ramen, of de baby/dreumes het voelen mag leren met behulp van het sluiten van slagroom op de tafel. etc. etc.

Ik ben in ieder geval blij dat het bij ons niet vast omlijnd is. Mijn man redt zich net zo goed als ik thuis. Het gaat anders, maar niet slechter of beter. Het eensgezinshuishouden is inderdaad in dat opzicht wel op zijn retour. Daarbij was het ook wel een 'luxe' van de vorige eeuw. Daarvoor moesten de vrouwen ook gewoon werken op het land of in de fabriek.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2015 15:53

Chaya schreef:Maarre.... Cornelius zien we ook niet meer terug. :mrgreen:

Laat ie maar komen als ie nog durft. De pseudomannen zullen zijn overhemden wel even komen strijken als ie niet oppast!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de kostwinner

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2015 16:04

Chaya schreef:Jij vindt het huishouden afgrijselijk, maar dat hoeft toch niet iedereen te vinden?
Daarom zei ik ook, er is niks mis met een traditioneel rollenpatroon, als je er beiden gelukkig mee bent.


Ik zou eerder zeggen dat er niks mis mee is als je er allebei vrijwillig zonder dwang voor kiest. Dan vermijd je de situatie dat mensen vast zitten in een situatie en als een soort zelfbescherming zich dan maar wijs maken dat ze gelukkig zijn zo.

Weet je, ik snap die weerstand daartegen nooit zo goed. Het enige wat wordt geprobeerd, is mensen eigen keuzes te geven. Dat een meisje mag kiezen dat ze geen zachtgroen of roze wil, maar knalgeel, of zelfs allebei. Dat je mag kiezen om thuis te blijven of aan het werk te gaan, zonder dat dat sociale gevolgen heeft - dat je niet raar wordt aangekeken als gevolg van die keuze.

Keuze is in mijn ogen altijd goed. Dan ben je vrij te bepalen wat het beste bij jou past en daar voor te gaan, zonder die keus op te leggen aan anderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 16:14

Het zal je maar gebeuren dat je verplicht wordt om kostwinner te zijn terwijl er geen werk is. Dat is precies wat ik heb meegemaakt, waarop mijn relatie stuk liep en dat is zacht gezegd nogal poep vervelend.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 16:28

mohamed schreef:Het zal je maar gebeuren dat je verplicht wordt om kostwinner te zijn terwijl er geen werk is. Dat is precies wat ik heb meegemaakt, waarop mijn relatie stuk liep en dat is zacht gezegd nogal poep vervelend.

Als het geld de deur uitgaat, vliegt de liefde het raam uit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 63 gasten