de kostwinner

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

de kostwinner

Berichtdoor Cornelius » 16 mar 2015 16:41

Zie nieuwsbericht http://www.refdag.nl/nieuws/economie/nibud_bezorgd_om_traditioneel_kostwinnersgezin_1_896852.

Hoe denken Refowebbers over dit onderwerp? Zijn er op Refoweb nog mensen die heil zien in het traditionele kostwinnersmodel en het eens zijn met Evert van Gheeli (http://demeningvanevert.blogspot.nl/2015/03/red-de-kostwinner.html), of moeten we gewoon met de tijd(geest) meegaan?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 16 mar 2015 16:54

Cornelius schreef:Zie nieuwsbericht http://www.refdag.nl/nieuws/economie/nibud_bezorgd_om_traditioneel_kostwinnersgezin_1_896852.

Hoe denken Refowebbers over dit onderwerp? Zijn er op Refoweb nog mensen die heil zien in het traditionele kostwinnersmodel en het eens zijn met Evert van Gheeli (http://demeningvanevert.blogspot.nl/2015/03/red-de-kostwinner.html), of moeten we gewoon met de tijd(geest) meegaan?

Volgens het instituut zijn er in Nederland zo’n 87.000 kostwinnersgezinnen met een inkomen tot 35.000 euro per jaar. Een echte risicogroep, betitelt het Nibud. „Zij krijgen geen kwijtschelding van lokale lasten en krijgen geen zorg- of huurtoeslag. Als zij in een duurdere huurwoning wonen, een auto hebben, met het gezin op vakantie willen of als de kinderen lid zijn van een sport- of muziekvereniging, komen ze maandelijks al snel honderden euro’s tekort.”
Och gunstjes toch, je zou eens geen auto en eengezinswoning en vereniging hebben. Dat is gewoon een tweepersoonsinkomen.
Je vrouw verlagen tot een pseudoman, lol.
En die vrouwen in derde wereldlanden die zich de plompes werken om rond te komen?
Laatst gewijzigd door Boerin op 16 mar 2015 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Samanthi

Re: de kostwinner

Berichtdoor Samanthi » 16 mar 2015 17:02

ik kan niet de tweede link die je doorstuurde niet openen, maar laat ik even mijn eigen mening naar voren brengen.

Meedoen met de tijdgeest, volledig meedraaien met de maatschappij?
Onze kids zijn op een na de deur uit, we hebben magere en vette jaren gekend, maar ook in de vette jaren de kinderen geleerd eenvoudig te leven.
Vakantie ja hoor, maar dat ging niet ieder jaar, en dan back to the basic een tent of (primitief). huisje samen ergens naar toe : heel vaak,maar dat kostte haast niets.
Mijn kinderen kunnen nu ook met weinig rondkomen, studeren huur en eten met weinig middelen.

Meedoen met de maatschappij, ik zou wel eens willen weten wat daar mee bedoeld wordt.

Ik heb zelf 16 voor de kinderen gezorgd, toen mijn man in de wao kwam ben ik parttime gaan werken, anders zouden we schulden krijgen, we hebben 7 kinderen.

Ik merkte in die tijd wat ik mistte van de kinderen, als ik thuis kwam hadden zij hun verhaal al gedaan, ik probeerde dat in te halen door telkens met een kind iets te gaan doen.

Wat is er nu eigenlijk mis met een traditioneel gezin?
Hoe groeien kinderen op met ouders die het heel druk hebben, altijd haast hebben en weinig kunnen genieten van en met hun kinderen?
Of in het gunstigste geval bij oma opgroeien? Ik maak het wek een btje zwart wit, er zijn kinderen die 1 dagje in de week naar oma gaan och, daar gaat het niet speciaal om, het geld wat verdiend wordt gaat vaak op aan belasting ed, nee dat structureel meerdere dagen werken. Kun je dan een veilig thuis bieden?
Kun je echt niet rond komen? of gaat het om de luxe dingen?

Nou dat zijn een beetje mijn gedachten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 17:09

Eerlijk gezegd begrijp ik die toeslagen niet, zoals bijvoorbeeld de huurtoeslag.
Je gaat in een huis wonen dat je kunt betalen, zo simpel is het, zou het moeten zijn.
Het is eigenlijk van de zotte dat een moeder moet werken buitenshuis, om het gezin draaiende te kunnen houden.
Dan gaat er toch ergens iets mis?
Ik hoor wel eens voorbeelden van moeders dat ze 1000 euro per maand verdienen - heel leuk - maar 800 euro aan de kinderopvang moeten afdragen. Waar werk je dan voor?
Je moet vaak keuzes maken in het leven. Het lijkt me wel gezond voor een kind als niet alles mogelijk is.
Ik heb diep respect voor de zgn kostwinnergezinnen.
Meerdere kinderen opvoeden, een huishouden draaiende houden, daarnaast vaak nog mantelzorg verlenen is echt een topbaan hoor.
Elke moeder die niet gaat werken, houd een plek open voor een kostwinner in feite.
Nou, als dat geen toeslag waard is. :-({|=
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 16 mar 2015 17:22

Chaya schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik die toeslagen niet, zoals bijvoorbeeld de huurtoeslag.
Je gaat in een huis wonen dat je kunt betalen, zo simpel is het, zou het moeten zijn.
Het is eigenlijk van de zotte dat een moeder moet werken buitenshuis, om het gezin draaiende te kunnen houden.
Dan gaat er toch ergens iets mis?
Ik hoor wel eens voorbeelden van moeders dat ze 1000 euro per maand verdienen - heel leuk - maar 800 euro aan de kinderopvang moeten afdragen. Waar werk je dan voor?
Je moet vaak keuzes maken in het leven. Het lijkt me wel gezond voor een kind als niet alles mogelijk is.
Ik heb diep respect voor de zgn kostwinnergezinnen.
Meerdere kinderen opvoeden, een huishouden draaiende houden, daarnaast vaak nog mantelzorg verlenen is echt een topbaan hoor.
Elke moeder die niet gaat werken, houd een plek open voor een kostwinner in feite.
Nou, als dat geen toeslag waard is. :-({|=

Voor mensen in de bijstand zijn die toeslagen goed, maar het is vrij oneerlijk verdeeld, de een betaalt zich scheel en de ander leeft riant want die krijgt lekker zo'n goedkoop huurhuisje.
Thuisblijven is geen keuze voor iedereen, niet elke man verdient genoeg om een gezin te onderhouden en vroeger met de eenverdieners was het gewoon crisistijd, zo geweldig was dat ook allemaal niet.
Ik maak me eerder zorgen om dat ze al die toeslagen vanuit Europa willen gaan regelen en dreigende crisis, nou ja, geen zorgen, God zorgt voor ons.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: de kostwinner

Berichtdoor vanellus » 16 mar 2015 19:50

Wanneer je 1000 Euro verdient en 800 Euro aan de kinderopvang betaalt, dan is dat heel merkwaardig. Dat zou alleen kunnen, indien de andere partner zoveel inkomen heeft, dat het gezin geen recht op kinderopvangtoeslag heeft en in dat geval is het helemaal geen probleem, want dan heb je toch geld zat. Dan is dat argument bij dezen ontkracht.

Verder heb ik een baan waar bijna niemand in Nederland gekwalificeerd is (niets bijzonders, maar wel waar). Ook al zou ik nu stoppen met werken, dan kan een werkloze bankwerker mijn baan niet overnemen. Ik voel me dus absoluut niet geroepen ontslag te nemen, zodat een ander gezin beter rond kan komen.

Ik merk toch dat opgroeien in een 1-oudergezin (door sterfte) mij een heel ander vrouwbeeld heeft bijgebracht. Mijn moeder kon alles wat een man ook kon, dus ik denk wat praktischer. Het is ook iets wat me langzaam laat wegdrijven van het confessionele geloof van mijn familie. Het is de knuppel in het hoenderhok, maar ik zie geen verschil tussen mijn man en mijzelf als het gaat om zorgen voor onze kinderen, werken en huishouden. We houden allebei van onze kinderen, kunnen koken, poetsen een beetje en verschonen 's nachts bedden als er eentje gespuugd heeft.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 16 mar 2015 21:07

vanellus schreef:Ik merk toch dat opgroeien in een 1-oudergezin (door sterfte) mij een heel ander vrouwbeeld heeft bijgebracht. Mijn moeder kon alles wat een man ook kon, dus ik denk wat praktischer. Het is ook iets wat me langzaam laat wegdrijven van het confessionele geloof van mijn familie. Het is de knuppel in het hoenderhok, maar ik zie geen verschil tussen mijn man en mijzelf als het gaat om zorgen voor onze kinderen, werken en huishouden. We houden allebei van onze kinderen, kunnen koken, poetsen een beetje en verschonen 's nachts bedden als er eentje gespuugd heeft.

Dat vind ik echt mooi. Kinderen hebben ook hun vader nodig. Je vrouw laten werken is er een halve man van maken of hoe stond het er, nou als ik alles alleen moest doen met de opvoeding krijg ik eerder het idee dat ik de kerel uit mag hangen en daar ben ik nou niet echt voor geschapen. Heel erg blij dat vader z'n deel doet.
Ik wilde heel graag thuisblijven, heerlijk lekker met de kindjes, maar ik moest werken van God. Dat gezanik altijd wat God zogenaamd van je zou vragen. Vraag het Hem zelf en let niet op een ander.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2015 23:00

Boerin schreef:Voor mensen in de bijstand zijn die toeslagen goed, maar het is vrij oneerlijk verdeeld, de een betaalt zich scheel en de ander leeft riant want die krijgt lekker zo'n goedkoop huurhuisje.

Riant leven in de bijstand? Ik kan me niet eens een auto veroorloven! ](*,)
Boerin schreef:Kinderen hebben ook hun vader nodig. Je vrouw laten werken is er een halve man van maken of hoe stond het er, nou als ik alles alleen moest doen met de opvoeding krijg ik eerder het idee dat ik de kerel uit mag hangen en daar ben ik nou niet echt voor geschapen. Heel erg blij dat vader z'n deel doet.
Ik wilde heel graag thuisblijven, heerlijk lekker met de kindjes, maar ik moest werken van God. Dat gezanik altijd wat God zogenaamd van je zou vragen. Vraag het Hem zelf en let niet op een ander.

Nu doe je net alsof kerels geschapen zijn om te werken terwijl vrouwen op hun luie achterwerken kunnen uitrusten! [-X

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 16 mar 2015 23:36

mohamed schreef:Riant leven in de bijstand? Ik kan me niet eens een auto veroorloven! ](*,)

Jaja je zit er maar wat warmpjes bij met die luxe voedselbank. Nee ik bedoelde die huurhuizen, dan heb je mensen zonder kinderen met een vette baan en een lekker goedkoop huurhuisje, terwijl iemand anders zo'n huis niet kan krijgen en bijvoorbeeld in de bijstand is gekomen en zich scheel betaalt.

Nu doe je net alsof kerels geschapen zijn om te werken terwijl vrouwen op hun luie achterwerken kunnen uitrusten! [-X

Zo is het ook, die vloek is van Adam, mannen nemen de barensweeën ook niet over, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2015 10:18

mohamed schreef:Riant leven in de bijstand? Ik kan me niet eens een auto veroorloven! ](*,)

Boerin schreef:Jaja je zit er maar wat warmpjes bij met die luxe voedselbank. Nee ik bedoelde die huurhuizen, dan heb je mensen zonder kinderen met een vette baan en een lekker goedkoop huurhuisje, terwijl iemand anders zo'n huis niet kan krijgen en bijvoorbeeld in de bijstand is gekomen en zich scheel betaalt.

Op die manier, ik vond al dat ik weinig van dat luxe leven merkte en twijfelde al of ik misschien een verkeerde uitkering had aangevraagd.

De voedselbank hoef ik nog niet naartoe omdat ik kan eten bij mijn moeder, als zij er niet meer is ben ik daar op aangewezen. Om nog maar te zwijgen over de pesterijen van de sociale dienst waar je tegenwoordig als uitkeringsgerechtigde mee te maken krijgt, zoals verplicht deelnemen aan een traject voor werk terwijl de gemeente zelfs toegeeft dat er geen werk is. Bestaat er een grotere vorm van poppenkast? Dat moet je je allemaal maar laten welgevallen, terwijl bijstand verlenen aan de armen een Bijbels recht is (Lev 25,35).
mohamed schreef:Nu doe je net alsof kerels geschapen zijn om te werken terwijl vrouwen op hun luie achterwerken kunnen uitrusten! [-X

Boerin schreef:Zo is het ook, die vloek is van Adam, mannen nemen de barensweeën ook niet over, lol.

Als Eva niet gelogen had was alles anders gelopen. :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de kostwinner

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2015 12:40

Boerin schreef:Jaja je zit er maar wat warmpjes bij met die luxe voedselbank. Nee ik bedoelde die huurhuizen, dan heb je mensen zonder kinderen met een vette baan en een lekker goedkoop huurhuisje, terwijl iemand anders zo'n huis niet kan krijgen en bijvoorbeeld in de bijstand is gekomen en zich scheel betaalt.

De woningstichting is nu wel bezig het recht te trekken heb ik begrepen. Vlak tegenover ons huis staan dure (tenminste dat vind ik) huurhuizen.
Als de huidige bewoners er nu uit gaan, wordt de huur met nog eens 120 euro per maand verhoogd en er mogen alleen nog maar gezinnen in die geen huursubsidie krijgen.
Toen wij ons huis kochten begreep ik niet (tikkie onnozel misschien) dat er bepaalde mensen in zulke dure huizen konden wonen.
Tja, later wel, ze kregen subsidie.
Maar nu dus niet meer.

Je kunt geheel buiten je schuld in de bijstand terecht komen, daar zijn schrijnende voorbeelden van. Maar waar voorheen vadertje staat zijn arm liefdevol om je heen sloeg en hielp met allerlei zorgvoorzieningen, die tijd is voorbij.
Er zijn gelukkig nog sociale mensen die oog hebben voor hun medemens en een voedsel- kleding- en speelgoedbank in stand houden.

vanellus schreef:Wanneer je 1000 Euro verdient en 800 Euro aan de kinderopvang betaalt, dan is dat heel merkwaardig. Dat zou alleen kunnen, indien de andere partner zoveel inkomen heeft, dat het gezin geen recht op kinderopvangtoeslag heeft en in dat geval is het helemaal geen probleem, want dan heb je toch geld zat. Dan is dat argument bij dezen ontkracht.

Ik heb geen idee, dit is wat mij verteld is. Misschien is het een gevalletje "klagers geen nood" en vloeit er via een andere kant nog iets van terug.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de kostwinner

Berichtdoor ben db bd » 17 mar 2015 13:22

goed verhaal van Evert!

De vrije huisvrouw en moeder zie ik niet meer terug komen (misschien in het Vrederijk?) Dat hebben de feministen (pseudomannen) verprutst.
Het is toch ook lucratiever voor de hyperrijken (de 1à 2%) om per gezin twee onderbetaalde loonslaven te kunnen houden dan slechts één kostwinner, welke je genoeg moet uitbetalen om een gezin te kunnen onderhouden? Dat geven ze niet meer terug hoor. Daarin móet de onderhorige politiek volgen! (ook onze politieke partij!)
Het is voor onze vrouwen eigenlijk ook niet echt leuk meer om moeder te willen worden, toch? Zeker als je man ook nog haantjeshormonen vertoont en zich dus onvoldoende aanpast met luierverschoningen en zo. Dan is de belasting voor de vrouw alleen veel te groot en een vlucht in zwangerschap ontwijkende anticonceptie logisch. (hoewel m.i. niet de scheppingsopdracht)
Daarom zakt ons geboortecijfer nu ook steeds sneller terug richting de één.
Dat we dat niet in de krant lezen, komt door de moslims, welke dat weer ruimschoots compenseren door grote instroom en geboortecijfers van 5 tot 7x de onze. Zij leven dan ook voor >80% van uitkeringen. En in het aanstormende Europashariakalifaat derhalve, zullen onze kansen er zeker ook niet groter op worden vanwege aanvullende jizya-belasting. (wen maar vast aan dat woord!)
Apocalyptische tijden voor de boeg dus?
Christenen welke de opname daar vóór (als wensvol denken) ontkennen of 'vergeestelijken', mogen in ieder geval leren daar óverheen te kijken.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2015 14:52

ben db bd schreef:goed verhaal van Evert!

De vrije huisvrouw en moeder zie ik niet meer terug komen (misschien in het Vrederijk?) Dat hebben de feministen (pseudomannen) verprutst.
Het is toch ook lucratiever voor de hyperrijken (de 1à 2%) om per gezin twee onderbetaalde loonslaven te kunnen houden dan slechts één kostwinner, welke je genoeg moet uitbetalen om een gezin te kunnen onderhouden? Dat geven ze niet meer terug hoor. Daarin móet de onderhorige politiek volgen! (ook onze politieke partij!)
Het is voor onze vrouwen eigenlijk ook niet echt leuk meer om moeder te willen worden, toch? Zeker als je man ook nog haantjeshormonen vertoont en zich dus onvoldoende aanpast met luierverschoningen en zo. Dan is de belasting voor de vrouw alleen veel te groot en een vlucht in zwangerschap ontwijkende anticonceptie logisch. (hoewel m.i. niet de scheppingsopdracht)
Daarom zakt ons geboortecijfer nu ook steeds sneller terug richting de één.
Dat we dat niet in de krant lezen, komt door de moslims, welke dat weer ruimschoots compenseren door grote instroom en geboortecijfers van 5 tot 7x de onze. Zij leven dan ook voor >80% van uitkeringen. En in het aanstormende Europashariakalifaat derhalve, zullen onze kansen er zeker ook niet groter op worden vanwege aanvullende jizya-belasting. (wen maar vast aan dat woord!)
Apocalyptische tijden voor de boeg dus?
Christenen welke de opname daar vóór (als wensvol denken) ontkennen of 'vergeestelijken', mogen in ieder geval leren daar óverheen te kijken.

Die Spreuken 31 vrouw werkte. Ik ben heel blij dat mijn vader altijd bleef doordrammen dat ik moest studeren, al had ik geen barst zin. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Ook heel blij ben ik dat ik geen 5 dagen in de week hoef te werken en een kostwinner heb die zelfs nog voor z'n kleinkinderen kost wint en een vader die er gewoon is voor zijn kinderen.
Vaders tuchtigt uw zonen, vraag me af hoe ze dat doen als ze altijd buitenshuis zitten en moeders alles op laten knappen. Ik zou me echt rot irriteren aan zo'n vent die werkt en dan op z'n krent komt zitten thuis en verwacht dat alles maar draait en ie z'n voedsel krijgt en dan de was en de zooi neersmijten, dat wast het mens wel weg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: de kostwinner

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2015 15:15

De kost winnen, wat een woord eigenlijk net een wedstrijd! Ook kan men de kost verliezen, dan ben je de verliezer! #-o

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: de kostwinner

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2015 15:24

Collega's van mij doen het gewoon samen, papa dagen hebben ze als de kinderen klein zijn. Iedereen moet het zelf maar weten, ik zou het niet kunnen zo traditioneel. Zie ook niet dat dat Bijbels of christelijk zou zijn, het is gewoon een manier die werkt bij sommigen, bij anderen niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten